Din oras

Licitațiile contestate, o practică obișnuită pentru Primărie. Emil Boc, despre metroul blocat: „Nu este nimic deplasat”

Metroul clujean, blocat deja de o primă contestaţie la licitaţia pentru studiile de fezabilitate necesare, nu reprezintă o problemă pentru Emil Boc, întrucât municipiul Cluj-Napoca dispune de suficientă experiență negativă în acest sens, anume când proiectele însemnate pentru comunitate sunt amânate din cauza lipsei de transparență a procedurilor derulate de municipalitate. 

„Să nu dramatizăm, este o procedură legală. Ca și la examen: dai examen, ai un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Și aici – este o licitație, s-a anunțat un câștigător, are dreptul sau dreptul cei care au pierdut să facă o contestație. Nu este nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30-60 de zile de către Consiliul Național de Saoluționare a Constestațiilor, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, nu este ceva ieșit din comun, nu”, a declarat edilul clujean la un post de radio local. 

Singurul aspect deplasat din această situație se referă la termenii de execuție a acestui proiect care, în mod evident, vor fi tot mai deplasați.

Cum ar veni, ce sunt 50 de ani sau 51, ori poate 53 de ani până la realizarea metroului? Un an în plus sau în minus… Treacă vremea cum o trece, doar nu scoate Emil Boc ani din buzunar?

De altfel, edilul clujean are dreptate. Municipiul Cluj-Napoca este într-un top nedorit al proiectelor blocate din cauza contestațiilor, aspect devenit firesc pentru administrația locală. De bună seamă, întârzierele proiectelor sunt generate tocmai de aceste contestații, ceea ce reflectă un alt aspect: proiectele sunt făcute de mântuială sau atribuirea acestora naște serioase semne de întrebare în privința respectării procedurii sau a transparenței deciziilor.

Emil Boc nu este deranjat de întârzierile constante ale proiectelor blocate în diverse proceduri de contestații, astfel încât ulterior studiile de prefezabilitate sunt reluate la nesfârșit, pe alți bani publici. 

Ce înseamnă blocajul creat de contestarea unei licitații? 

În cazul firmei de deratizare Coral Impex, Primăria Cluj-Napoca a fost nevoită să prelungească colaborarea cu această firmă de deratizare, care activează în tandem cu administrația de cca 13 ani de zile, tocmai pentru că în cursul procedurii de licitație, firma Coral a realizat o contestație la CNSC.

Astfel, de voie, de nevoie, administrația locală a fost nevoită să prelungească contractul cu această firmă până la soluționarea sesizării. 

Cum recent Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor i-a cerut primăriei să corecteze o parte din caietul de sarcini privind licitația de atribuire a contractului de dezinsecție, consiliul local nu are de ales decât să se supună. 

Tot așa, timp de 13 ani au urmat licitații, prelungiri, apoi alte licitații, până anul trecut când primăria a organizat o nouă licitație, de data aceasta contestată. Valoarea contractului este de peste 72 de milioane de lei și se întinde pe o perioadă de… ATENȚIE!… 8 ani!

CITEȘTE ȘI: Coral Impex mai rezistă o vreme…

Practic, când proiectele sunt blocate în contestații din cauza lipsei de transparență a modului în care a fost organizată procedura de către Primăria Cluj-Napoca, înseamnă că banii clujenilor merg către aceleași firme, unele dintre acestea nefiind decât firme „de casă” ale slujbașilor locali. Iar în loc de o creștere a calității serviciilor oferite clujenilor, prin intermediul unei concurențe deschise și a unui proces transparent de atribuire a diverselor lucrări cu impact comunitar, cetățenii sunt cei care devin sponsorii câtorva firme abonate la bani publici. 

Din păcate, soarta metroului și trenului metropolitan este similară Aquaparkului de la strandul SUN, un proiect blocat și nerealizat. Un proiect pentru care au fost organizate licitații, studii de fezabilitate, din alți și alți bani publici:

CITEȘTE ȘIPrimăria umple din nou sertarele cu studii de fezabilitate: acum, metroul și trenul metropolitan

Licitații contestate la Compania de Transport Public

În 2017, Compania de Transport Public Cluj-Napoca a luat un credit de 20 de milioane de euro de la Raiffeisen pentru a achiziţiona 50 de autobuze noi. Ulterior a demarat procedura de licitaţie care a fost contestată de trei dintre participantele la concurs. Condiţiile impuse de CTP privind noile autobuze care urmau a fi utilizate în Cluj erau ca acestea să aibă 12 metri, motor diesel euro 6, echipate full,  camere video interioare şi exterioare, computer de bord, sistem de numărare a călătorilor, trapă pentru persoane cu dizabilităţi şi validatoare de ticketing.

Licitaţia organizată de Compania de Transport Public Cluj pentru cumpărarea a 50 de autobuze nearticulate noi, a fost anulată de către Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor.

Procedura a trebuit reluată, după ce trei firme care au participat la licitaţie au fost descalificate. 

Cei care au contestat au fost nemulțumiți, în primul rând, de organizarea licitației de pe o zi pe alta și că toată tentativa de concurs a durat fix 24 de ore. Firmele au aflat la ora 16 că trebuie să depună oferta până a doua zi la ora 16. 

De altfel, nu era vorba decât de un război deschis pe cele aproape 11 milioane de euro. Iar Mercedes s-a implicat la CNSC ca intervenient în favoarea CTP. Adică singura firmă care nu a fost descalificată și care a obținut un punctaj de 100% deși a concurat, practic, singură. La procedură au mai participat Solaris şi BMC.

În faza evaluării tehnice şi economico-financiare, a fost descalificată compania BMC. În finală au intrat Mercedes şi Solaris. S-a trecut la etapa a doua a evaluării ofertei, unde s-a constatat că Solaris nu a respectat cerințele din caietul de sarcini şi a fost de asemenea descalificată. Mercedes a obţinut un punctaj de 100%. Preţul oferit a fost de aproape 219.500 de euro pentru un autobuz.

CITEȘTE ȘI: O licitație a municipalității, organizată de pe o zi pe alta, a fost anulată de către Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Mai stăm o vreme fără autobuze noi

Metroul lui Boc – licitație cu cântec, contestată la CNSC

Metroul SA, proiectant al metroului bucureştean, a depus contestaţie la licitaţia pentru studiile necesare construirii unei linii de metrou din Cluj Napoca. Reprezentanții Metroul SA susţin că o firmă din asocierea câştigătoarea a contribuit și la realizarea caietului de sarcini.

Primarul Emil Boc a anunţat la finele lunii octombrie câștigătorul licitaţiei pentru studiile necesare realizării metroului:

asocierea SWS Engineering Spa (Italia) – Systra (Franța) – Metrans Engineering SRL, cu o ofertă de 30,1 milioane de lei. Tot atunci, edilul declara că nu se aşteaptă ca proiectul să fie blocat în contestaţii.

Și totuși, participantul a cărui ofertă a fost plasată pe locul 2, Metroul SA, a depus pe 8 noiembrie contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Pe lângă faptul că preţul oferit de Metroul SA, de respectiv 29,38 milioane de lei, a fost mai mic decât cel al asocierii declarate câştigătoare, reprezentanţii companiei bucureştene acuză şi depunctarea artificială a ofertei lor.

Mai mult, aceştia spun că Primăria Cluj Napoca avea obligaţia să elimine din licitaţie asocierea declarată câştigătoare, întrucât din ea face parte chiar firma care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

METRANS Engineering SRL (România) este prima societate care în septembrie 2018 a primit finanțare pentru proiectul metroului clujean. SRL-ul a primit 100.000 de lei de la Primăria Cluj Napoca pentru consultanța necesară realizării caietului de sarcini necesar studiului de prefezabilitate referitor la acest proiect. Compania aparține lui Dumitru Radu-Gabriel (administrator și acționar cu 40% din acțiuni) și a fost înființată cu trei luni înainte de a primi contractul respectiv. Printre acționari se mai regăsesc TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

CITEȘTE ȘI: Curg CONTESTAȚIILE: metroul lui Boc se mai amână o tură

Acum, după ce au fost anunțați câștigătorii pentru studiile de fezabilitate pentru proiectele metrou și tren metropolitan, proiectul a fost amânat pentru cel puțin 60 de zile, iar contestația depusă la Consiliul Național de Soluționare a Constestațiilor. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *