Analiza

Primăria umple din nou sertarele cu studii de fezabilitate: acum, metroul și trenul metropolitan

Au fost desemnați câștigătorii licitației pentru studiile de pre-fezabilitate pentru proiectele metrou și tren metropolitan. Cum era de așteptat, au câștigat firmele de care Primăria avea nevoie și care figurau în capul listei firmelor înscrise: unele dintre acestea, contrar oricărei experiențe prealabile necesare, au fost înființate doar cu câteva luni în urmă. Iar firmele implicate în acest proiect vor comunica exact lucrurile pe care edilul clujean le-a tot repetat sau poate situația va fi identică Aquaparkului de la ștrandul SUN: un studiu de fezabilitate care va avea în mod cert soarta studiilor de fezabilitate de la SUN, care a fost refăcut la infinit, indiferent de pozitia specialiștilor.

Astfel, administrația locală clujeană a anunțat câștigătorii celor două proiecte: metrou și tren metropolitan. 

„ASOCIEREA SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL este câștigătoarea licitației deschise organizată în vederea atribuirii contractului având ca obiect „Servicii de elaborare Studii de Pre-Fezabilitate,  Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivul de investiţii „Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou şi Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și studiile conexe viitoarelor obiective de investiții”, precizează reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca. 

Care sunt firmele din această asociere și cum au ajuns să obțină două proiecte însemnate pe bani grei?

METRANS Engineering SRL (România) este prima societate care în septembrie 2018 a primit finanțare pentru proiectul metroului clujean. SRL-ul a primit 100.000 de lei de la Primăria Cluj Napoca pentru consultanța necesară realizării caietului de sarcini necesar studiului de prefezabilitate referitor la acest proiect. Compania aparține lui Dumitru Radu-Gabriel (administrator și acționar cu 40% din acțiuni) și a fost înființată cu trei luni înainte de a primi contractul respectiv. Printre acționari se mai regăsesc TRICA MADALINA STEFANIA, VLASCEANU MARIUS și POPA SEVER LIVIU, care au câte 20% din pachetul de acțiuni.

După cum informa Gazeta de Cluj, Dumitru Radu Gabriel este manager de proiecte la societatea Metroul SA, o ”căpușă” a companiei de stat Metrorex, care administrează metroul din București. Spre sfârșitul anului trecut el a organizat o ”vizită de lucru” în cadrul căreia Gheorghe Șurubaru (city-managerul municipiului Cluj Napoca), Virgil Poruțiu, director tehnic și Liana Henț, șef serviciu investiții, la Primăria Cluj Napoca, au fost plimbați prin subteranele metroului bucureștean, pentru a vedea cum funcționează trenul subteran.

SWS Engineering Spa este o societate care se ocupă, mai degrabă, de stațiile de pompare și de epurare. Societatea este controlată de compania austriacă SONNEK ENGINEERING care, potrivit propriei prezentări, are ”o dublă specializare: atât în echipamente și tehnica de pompare, cât și în proiectare și instalații la cheie”. A doua firmă din asociere, firma franceză SYSTRA, s-ar putea ocupa de acest gen de lucrări. Compania este formată dintr-un grup internațional de ingineri și consultanți în domeniul mobilității, ale cărui domenii de activitate includ, dar nu se limitează la transportul feroviar și cel public.

Alte firme, înscrise la această licitație – SC EGIS RAIL SA și Asocierea Explan SRL (România)  – DR. SAUER and PARTENERS (UK) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare și totodată respinse. 

Desigur, clujenii se întreabă ce înseamnă totuși aceste studii de pre-fezabilitate si fezabilitate sau cât de rapid vor putea vedea cel puțin o concretizare, fie și parțială, a acestor proiecte? Spus mai pe șleau, când vor circula cu metroul sau cu trenul metropolitan? Sau nu: când vor vedea începerea lucrărilor? 

Conform caietului de sarcini publicat de autorități, cel mai probabil, în cadrul alegerilor locale din 2024, municipalitatea va reface aceste studii, ca să le mai dea clujenilor o speranță de viitor.

Pentru că, nu-i așa?, totul este proiectat într-un viitor tot mai îndepărtat, dar luminos:

Metrou: 
– studiul de pre-fezabilitate – la sfârșitul lunii 5 pentru aprobare;
– PUZ – la sfârșitul lunii 16 pentru aprobare; 
– studiul de fezabilitate – la sfârșitul lunii 26 pentru aprobare; 
– cerere de finanțare pentru co-finanțare din POIM 2014 – 2020 – la sfârșitul lunii 26 pentru aprobare; 
– documentația de licitație pentru proiectare și execuție – la sfârșitul lunii 27 pentru aprobare.

Tren metropolitan:
– PUZ – la sfârșitul lunii 12;
– Studiu de fezabilitate final (inclusiv acordul de mediu, documentația pentru exproprierea terenurilor și alte reglementări) – sfârșitul lunii 14 pentru aprobare; 
– Cerere de finanțare pentru co-finanțare din POIM 2014 – 2020 – sfârșitul lunii 14 pentru aprobare;
– Documentația de licitație pentru Proiectare și Execuție – sfârșitul lunii 15 pentru aprobare.

Metrou + tren metropolitan:
– Studiu preliminar privind rețeaua de perspectivă – sfârșitul lunii 20 pentru informare și consultare și sfârșitul lunii 24 pentru aprobare;
– Caiet de sarcini – la sfârșitul lunii 24 pentru aprobare.

Deci, vor mai curge multe gunoaie pe Someș până când acest proiect va deveni demn de a fi luat în serios. Nu de alta, dar cel puțin firma METRANS Engineering SRL abia dacă a fost înființată cu câteva luni în urmă, dar a reușit deja să ia o parte din finanțare. 

Apropo, oferta înaintată de ascoierea SWS ENGINEERING SPA-SYSTRA-METRANS ENGINEERING SRL  este de 30.186.000,00 lei fără TVA. 

Din păcate, soarta metroului și trenului metropolitan este similară Aquaparkului de la strandul SUN: 

Pe locaţia actualului ştrand Sun administraţia locală, condusă de peste 12 ani  de către Emil Boc, promite amenajarea unui aquapark. La realizarea proiectului de buget anual, primarul pune „de-o parte” sume considerabile de bani pentru realizarea studiilor de fezabilitate care ar trebui să stea la baza întocmirii caietului de sarcini în vederea construirii mult visatului aquapark. Ulterior votării bugetului, Emil Boc anunţă pe calea undelor radio care sunt motivele pentru care nu s-au demarat de mai bine de un deceniu lucrările la ceea ce se dorea a fi o oază de relaxare pentru clujeni.

Universitatea Tehnică din Cluj a realizat un studiu de fezabilitate privind  amenajarea aquaparkului pe locaţia ştrandului Sun în 2010. Evaluările experţilor de la UTCN au estimat costurile construirii unui aquapark la aproape 44 de milioane de lei.

„Principala atracţie a zonei de agrement va fi construcţia propriu-zisă ce va adăposti Aquapark-ul, practic un complex, acoperit-închis, de bazine şi tobogane de diferite forme şi funcţiuni auxiliare (grupuri sanitare, vestiare, spaţii de depozitare, spaţii tehnice) şi conexe (spaţii de cazare, spaţii de alimentaţie publică, spaţii comerciale”, se arăta în referatul întocmit în 2011 de Direcţia Tehnică a Primăriei Cluj.

În 2013 au fost prevăzuţi de la bugetul local cheltuirea a 400.000 de lei în vedera realizării SF-ului viitorului aquaparc. Cu alte cuvinte primaria a mai plătit ceea ce plătise cu doi ani în urmă.

Din nefericire pentru clujeni, abia în octombrie 2016, prin intermediul RADP, în cadrul ştrandului Sun s-a reuşit amenajarea cu 3,3 milioane de lei a bazinului olimpic din incinta bazei de agrement.

Această amenajare a constat în acoperirea bazinului olimpic cu un balon presostatic cu triplă  membrană. Municipalitatea declara că acesta ar fi primul pas în concretizarea unui parc acvatic. Cu toate acestea Emil Boc a explicat de ce nu s-a reuşit, de peste un deceniu, demararea lucrărilor la mult promisul aquapark şi care ar fi soluţiile financiare.  

”Avem un blocaj uriaș la Sun din cauza unei magistrale de gaz, o conductă subterană. Acea problemă poate să fie până la urmă surmontată, dar există și o a doua problemă. Este magistrala de la Transelectrica ce traversează parcela de teren necesară Aqua-parkului. Pentru mutarea acesteia sunt necesare mai multe avize și costă aproximativ 500 de mii de euro. Acești bani ar trebui să fie suportați de consiliul local. Pe locul unde trebuie deviată magistrala de gaz este o proprietate privată și ne va trebui acordul acelui proprietar pentru a modifica traseul acelei magistrale. După obținerea tuturor avizelor aș prefera să facem o ofertă unui investitor privat să suporte costurile și să facă un aquapark. Clujul s-a schimbat, cererea pentru un aquapark este serioasă. Cred că dacă am scoate la licitație am primi și oferte pentru acest proiect. Solicitări din partea clujenilor există”, declara Emil Boc în mai 2017.

Dacă în 10 ani nu a reuşit să obţină acordul proprietarului pentru a modifica traseul magistralei de gaz, la cum merg treburile prin primărie probabil că nici în următorii 10 ani nu se va reuşi acest lucru.

CITEȘTE ȘI: Aquaparkul de la ştrandul Sun, departe de a fi realizat. Totuși, Emil Boc vrea bazin olimpic în Gheorgheni

Este potrivit să ne întrebăm câte studii de pre-fezabilitate și de fezabilitate, realizate pe bani grei, vor mai fi întocmite pentru a fi depuse în sertarele primăriei, până când tema metroului și a trenului metropolitan să devină fezabilă?

La câte alegeri locale mai trebuie să participe clujenii pentru a auzi, din 4 în 4 ani, apropierea vertiginoasă a încheierii studiilor de fezabilitate, cu un metrou și tren metropolitan ce vor călători mai degrabă în timp decât prin orașul de cinci stele, Cluj-Naboca?!

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *