De cartier

Extinderea străzii Brâncuși va începe cu exproprieri. Boc: „Trebuie să nu compromitem calitatea vieţii şi să începem acum lărgirea…”

Una dintre cele mai însemnate artere din municipiul Cluj-Napoca, strada Constantin Brâncuși, cu doar câte un sens de mers, urmează să fie extinsă. Primul pas în acest sens va fi realizat prin intermediul expropierilor. Însemnătatea arterei este dată de conexiunea acesteia cu zona de centru (spre Piața Timotei Cipariu prin Bdul Nicolae Titulescu), dar și cu zona coloniei Borhanci ori Romul Ladea pe un sens, ori cu Calea Turzii prin strada Fagului și strada recent modernizată, Bună Ziua. Deja strada C. Brâncuși este sufocată de trafic, iar ambuteiajele zilnice dau bătăi de cap conducătorilor auto din Cluj. Practic, extinderea străzii Brâncuși este imperios necesară, altfel zona cartierului Bună Ziua, cu toate lucrările de modernizare ce au fost întreprinse recent, este compromisă prin gâtuirea traficului care urcă-coboară din/spre Brâncuși prin str. Fagului

nodul rutier Borhanci-Romul Ladea-Fagului-Brâncuși este blocat în fiecare zi

CITEȘTE ȘI: Traficul din Brâncuși este paralizat. Ce soluție au găsit „specialiștii” din Primărie?

Edilul clujean Emil Boc s-a referit la necesitatea extinderii acestei artere însemnate a Clujului în cea mai recentă intervenție radiofonică. 

De altfel, extinderea străzii Brâncuși este demult solicitată și așteptată de localnicii din zona cartierului Gheorgheni, dar este una complexă întrucât trebuie rezolvată la pachet cu alte asemenea extinderi: Borhanci și Fagului. 

CITEȘTE ȘIBORHANCI. Când se va apuca Primăria de marea extindere a străzii?

Dincolo de traficul din zonă, aceasta devine tot mai aglomerată prin noile construcții și viitoarele ansambluri imobiliare ce reprezintă acum un imens șantier. 

Una dintre cele mai însemnate provocări pentru str Brâncuși este resimțită și încercată zilnic de pietoni și bicicliști.

CITEȘTE ȘIWalkable city: șantierele și betonierele pe trotuare, pietonii pe carosabil

În calitate de pieton, trebuie să-ți faci loc pe trotuarele înguste, care sunt adeseori încărcate de autoturisme parcate, iar același spațiu insuficient este împărțit de pietoni cu bicicliștii, dacă nu luăm în considerare și copacii ori stâlpii de electricitate plantați exact în mijlocul trotuarelor înguste, după modelul pe care Emil Boc a dorit să-l consacre pe proaspăt modernizata stradă Bună Ziua. 

După cum apreciază situația din teren chiar primarul Emil Boc, extinderea străzii Brâncuși ar trebui operată urgent, altfel zona va deveni imposibil de „salvat” ulterior prin alte măsuri. 

  blocaj strada Constantin Brâncuși

Tot atât de adevărat este și faptul că „viziunea” pe care o reclamă Emil Boc ar fi fost binevenită chiar anterior unui an electoral, în contextul în care peneliștii au dispus de toate mecanismele necesare atât la nivel județean, cât și la nivel local, iar timpul de când aceștia ocupă funcții de răspundere în aparatul administrativ numără deja peste 10-15 ani de zile.

Dar, fie și extrem de târziu, „viziunea” edilului pare să-și facă loc chiar pe strada sufocată de construcții și trafic: Constantin Brâncuși. 

„Rolul unui primar nu este să vadă dacă sunt gropi în asfalt sau becuri de înlocuit pe alee, asta fac funcţionarii. Un primar trebuie să se gândească la comunitatea lui, la salariile ei şi la calitatea vieţii, să aibă viziune. 

Să ştie ce se va întâmpla cu Brâncuşi peste 4-5 ani. 

Cum scrie în PUG, este o zonă de reamenajare urbană, trebuie să nu comprimitem calitatea vieţii şi să începem acum lărgirea. 

Din toamnă încep exproprierile de teren, ca în Bună Ziua. 

Din fericire, legile s-au schimbat şi ne-au dat mai multe pârghii oraşelor”, a ținut să precizeze Emil Boc.

Desigur, primarul Clujului nu a pierdut ocazia pentru a share-ui din ultimele sale achiziții în materie de cunoștințe: cuvintele de ordin pentru viitor – dincolo de celelalte „concepte” de care face adesea uz Emil Boc în scop publicitar-electoral, precum „calitatea vieții”, „transport alternativ”, „walkable city” – apropo, acest concept nu se verifică deloc pe str C. Brâncuși!, „smart city” și alte asemenea găselnițe sugerate de profesorii de la fspac, cei care-i și pregătesc adeseori discursurile edilului – vor fi „green” și „digital”.

„Două cuvinte, repet, rețineți: GREEN și DIGITAL. Digitalizare și Verde. 

Aceste două cuvinte vor fi axele viitorului UE și ale României pentru următorii șepte (sic!) ani cel puțin”, a ținut să precizeze Emil Boc. 

Desigur, niciunul dintre cele două concepte nu au nimic de-a face cu str Constantin Brâncuși. 

„Vreți să-l faceți de culoare verde și Brâncușiul?”, a fost întrebarea inspirată a moderatorului. 

Tocmai în acest context, edilul clujean a introdus cele câteva teze despre rolul unui primar, precum viziunea. 

Deja cele câteva blocuri care se ridică pe str C. Brâncuși vor afecta în mod direct traficul din zonă prin creșterea semnificativă a numărului de autoturisme. 

Ori „lărgirea” străzii Brâncuși, așa cum este înțeleasă de primar și alți specialiști din aparatul birocratic local, nu este decât o cheie obligatorie pentru viitoarele blocuri-dormitor din zonă. 

Fără această extindere, noile construcții nu mai pot fi aprobate.

Cel mai probabil că și așa-zisa „lărgire” a Brâncușiului, după cum se întâmplă și în alte zone din oraș, nu este decât un răspuns administrativ la presiunea investitorilor, antreprenori care abia așteaptă aprobări, puz-uri și derogări pentru noile construcții și ansambluri imobiliare. 

Dincolo de aceste aspecte, lipsa de viziune devine evidentă chiar în cazul acestei zone, străjuită la un capăt de colonia Borhanci

  blocaj strada Borhanci

…și unde terenul prezintă diverse faze de alunecări, iar „războiul” administrativ între administrația locală/județeană și administrația centrală pentru trecerea unui teren din proprietatea USAMV Cluj-Napoca în administrarea municipiului Cluj-Napoca a dus la implementări târzii, fără rezultate concrete. 

CITEȘTE ȘI: Ciulinii BORHANCIULUI

În continuare, extinderea str Borhanci abia urmează să fie operată. Până atunci, și în această zonă a Brâncușiului aprobările pentru noile construcții au fost stopate. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *