Walkable city: șantierele și betonierele pe trotuare, pietonii pe carosabil

Pe fiecare direcție de mers de pe strada Constantin Brâncuși ansamblurile imobiliare răsar ca ciupercile după ploaie. Zgomotul șantierelor încearcă din răsputeri nervii localnicilor, dar și al pietonilor. Conceptul de „walkable city” dezvoltat de Primăria Cluj-Napoca este doar la nivel de discurs: o vorbă printre altele. De fapt, în calitate de pieton, în plină zi, ești expus pericolelor din trafic în privința cărora autoritățile evită să se pronunțe și să le recunoască:

pietonii circulă pe partea carosabilă, printre mașini, iar asta întrucât pe ambele părți ale străzii Brâncuși trotuarele sunt blocate din cauza șantierelor.

Se construiește masiv, aprobările din partea Primăriei curg în neștire, chit că Brâncușiul este gâtuit din cauza traficului: cu câte un sens de mers, zilnic, autoturismele, transportul public în comun și alte utilitare stau blocate în trafic, din Piața Cipariu până pe Brâncuși, iar de aici până pe Fagului, Borhanci și Romul Ladea, o intersecție de străzi unde orice soluție pare imposbilă pentru moment, iar blocajul în trafic e permanent. 

În acest context, de-a lungul trotuarelor de pe strada Constantin Bârncuși, cât se poate de înguste, te lovești de stâlpi de electricitate plantați în mijloc, de mașini parcate, pubele de gunoi, și betoniere de la cele două șantiere imobiliare din zonă: și pe-un sens, și pe celălalt se construiește în draci, iar blocurile care răsar aici ascund în spate proprietăți zdrobite de interesele „dezvoltatorilor imobiliari”.

Dincolo de orice, pietonii sunt nevoiți să circule printre mașini. Despre mămici cu cărucioare, despre persoane cu dizabilități în scaune cu rotile nu vă mai spunem nimic, iar asta întrucât această zonă nu e cartierul lor. O zonă prea puțin frecventabilă în calitate de pieton, dar cu interese imobiliare considerabile. 

Cum văd specialiștii din Primărie dezvoltarea acestei artere? Cum putem să ne mândrim cu un concept vag, precum cel de „walkable city”, în condițiile în care pietonii nu-și mai găsesc locul (legal) pe trotuar, adică pe spațiul care le e destinat?

Slujbașii municipali continuă să dea aprobări pentru noi blocuri în zonă, urmăresc dezvoltarea orașului din birourile spațioase ale Primăriei, în vreme ce locurile de parcare lipsesc, iar trotuarele au devenit impracticabile.

Despre situația reală din teren însă se discută prea puțin.

Măcar să exportăm europenilor niscaiva concepte de la Cluj: bugetare participativă/online participatory budgeting process și walkable city. 

E fain la Cluj... 

Adauga comentariu