Ranchiunele personale ale lui Tișe subminează economia județului

Recent, preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Păunel Tişe, s-a întâlnit cu o delegaţie turcă, pentru a pune la cale fie concesionarea, fie privatizarea Aeroportului Internaţional Cluj. După cum știți, Tișe nu este la prima tentativă de acest gen. Singura entitate aflată în subordinea CJ Cluj, adică Aeroportul ”Avram Iancu”, care funcționează brici și este o afacere profitabilă, a mai reprezentat subiectul unor asemenea discuții și în trecut: concesionare sau privatizare? Evident, directorul Aeroportului clujean, David Ciceo, reprezintă în continuare o ”problemă” pentru președintele Consiliului Județean. 

După cum precizează și Monitorul de Cluj, Păunel Tișe este pus pe fapte mari. Doar că jocurile nu au rămas neobservate, chiar dacă au fost făcute cu o discreție maximă, într-ascuns.

Grupul Limak derulează investiţii în infrastructura aeroportuară, participând inclusiv la construcția noului aeroport din Istanbul. În cadrul unei întâlniri de la începutul lunii decembrie, pe lângă Alin Tișe ar fi participat și Dorin Catană administrator Sky Capital, Andrew Stear, project manager şi Haldun Firat Kokturk, global head of airports, Grupul Limak Yatirim.

În urma discuţiilor, preşedintele Alin Tişe le-ar fi spus membrilor delegaţiei că „o formă de concesionare sau privatizare a Aeroportului Internaţional Cluj ar putea reprezenta o posibilitate având în vedere că fondurile Consiliului Judeţean sunt limitate”.

Ideea concesionării Aeroportului ”Avram Iancu” îi aparține lui Alin Păunel Tișe și nu îi dă pace de prin anul 2016. Este o idee care-l macină pe președintele CJ Cluj și pe care a lăsat-o nerezolvată.
Adică n-a făcut-o după pofta ce-a poftit…

În iunie 2016, Alin Tişe încă nu era președintele Consiliului Județean Cluj, dar exprima opinii publice privind posibilitatea concesionării Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj.

”Este o discuţie pe care va trebui să o avem cu toate forţele politice din Consiliul Judeţean, cu consiliul de administraţie şi cu directorul de acolo şi să vedem în perspectiva a 5,10, 20 de ani unde dorim să ducem acest aeroport şi în ce formă dorim să-l administrăm mai departe, public-privat, privat-public”, declara Tișe în 2016.

Tot atunci, președintele CJ Cluj oferea drept exemplu Aeroportul din Ljubljana (Slovenia) care “s-a concesionat pe 30-35 de ani pentru 250 de milioane de euro”, excluzând CATEGORIC o eventuală vânzare a aeroportului. Chiar imagina cum va fi organizată o licitaţie publică dacă se va lua decizia concesionării aeroportului.

Însă David Ciceo avea altă viziune. El susținea că tendinţa în Europa este de PRIVATIZARE a aeroporturilor, doar că decizia finală este a Consiliului Judeţean, care este proprietarul obiectivului.

“Este atributul Consiliului Judeţean, fiind proprietar Consiliul Judeţean Cluj, dar în Europa este o tendinţă de privatizare a aeroporturilor regionale, majoritatea ţărilor europene deja au privatizat sau urmează să privatizeze aeroporturile regionale. Dar repet, este decizia Consiliului Judeţean Cluj care este proprietar”, spunea Ciceo.

Prin urmare: CONCESIONARE sau PRIVATIZARE?

Dacă Tișe se apleacă asupra concesionării Aeroportului, este evident că vrea mai mult ca orice să-l îndepărteze pe David Ciceo de la conducere. 

CITEȘTE ȘI: Eu cred că ăștia vor să concesioneze Aeroportul Internațional Cluj-Napoca și Ciceo îi încurcă

Ziar de Cluj scria – încă din iulie 2016 – despre ”soluțiile” pe care Consiliul Județean Cluj le înainta cu privire la Aeroportul din Cluj. 

Tot atunci am formulat câteva întrebări pertinente în ceea ce privește privatizarea administrației Aeroportului: 

Nu cumva ne vom trezi cu o situație similară Cluj-Arena, regie a CJ Cluj transformată în societate comercială și care s-a trezit plătitoare de impozit pe bunurile (proprietățile) administrate de așa manieră încât acum se pune problema intrării în insolvență? Deci, cine și cui va plăti impozitele pe terenuri și pe clădri (și ce alte bunuri mai deține CJ Cluj prin Aeroportul Internațional Cluj), când această regie va fi transformată în societate comercială? Mai ales că pista Aerportului este în domeniul statului, nu al județului - din câte știm.

Din declarațiile publice care s-au făcut, rețineam faptul că se vorbește despre cesionarea administrării (regiei sau societății comerciale) și nu despre vânzare. Din care rezultă că discutăm măcar despre două aspecte diferite: crearea unei societăți comerciale și cesionarea administrării acestei societăți. Deci: CJ Cluj, împreună cu cei care vor mai dori să se asocieze, va privatiza o regie subordonată. 

Dar cine anume cesionează și ce anume cesionează: bunurile fostei regii (care sunt bunuri ale județului și ale statului român), administrația acestor bunuri? 

CITEȘTE ȘI: Privatizarea administrației Aeroportului – întrebări legitime pentru a nu se ajunge în situația falimentului de la Cluj Arena

Încă de atunci figura ipoteza unei concesionări a Aeroportului în beneficiul lui Ion Țiriac.  

Prin 2015, Mihai Seplecan, fostul președinte al CJ Cluj, dorea să pună o separație legală între funcția de director și cea de președinte al CA al Aeroportului Cluj-Napoca, funcții deținute de aceeași persoană la respectiva dată. Doar că această inițiativă nu a fost susținută și de consilierii județeni, iar prin jocurile concertate ale lui Marius Nicoară și Alin Tișe, Mihai Seplecan a fost ”scos” din funcție.

“E o prostie să te gândeşti că vei concesiona aeroportul.

Aeroportul funcţionează foarte bine, s-au făcut investiţii necesare care, cel puţin pe termen lung, sunt suficiente din punctul meu de vedere. Mai sunt mici retuşuri, dar sunt fonduri pentru aşa ceva. Dar să te gândeşti la concesionare sau că vinzi părţi din aeroport mie mi se pare o prostie, cel puţin la momentul acesta.

Asta e o chestiune mult mai complexă care necesită timp şi analize. Aeroportul e organizat ca regie autonomă, nu e societate comercială.

Ar trebui ca din regie să îl transformăm în societate comercială pe acţiuni. Cred că au fost nişte discuţii informale. Nu mi se pare că poţi ieşi să spui public aşa ceva. Poate se gândeşte domnul Tişe şi cu cei din PNL să vândă, să facă nişte bani, dar nu cred că e o soluţie”, a declarat recent consilierul județean din partea PSD, Remus Lăpuşan.

Lăpușan îi sugera preşedintelui Alin Tişe că dacă tot vrea să concesioneze ceva să înceapă cu Univers T, hotel care “nu aduce niciun fel de profit”.

Cât privește întâlnirea dintre Păunel Tișe și delegația turcă, aceasta a fost confirmată de către vicepreședintele CJ Cluj, Vakar Istvan (UDMR):

“Nu am discutat cu preşedintele despre acest subiect (concesionarea aeroportului - n.r.). Nu ştiu ce idei are. Nu ştiu de unde vine ideea, cu cine a discutat, care e strategia, dacă există sau e doar o poveste. Au mai fost poveşti de genul acesta.

Eu am văzut acea delegaţie turcă, nu am participat, nu ştiu ce au discutat. Dacă ştiu să facă ceva bun nu am nimic împotrivă, doar să nu uităm că aeroportul este o instituţie strategică. Nu e chiar simplu. Vom vedea ce va fi”, a spus Vakar.

După cum a minteam mai sus, în 2016, directorul David Ciceo spunea că tendinţa în Europa este de privatizare a aeroporturilor.

În 2015, Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca a fost clasat de Airports Council International - Europe pe locul trei în topul european al aeroporturilor care au înregistrat cea mai mare creștere a traficului aerian în primul semestru al anului 2015, la categoria celor care au avut sub 5 milioane de pasageri.

În 2017, Aeroportul Internaţional Cluj a înregistrat un trafic total de 2,69 milioane de pasageri, în creştere cu 43% faţă de anul 2016, când s-au înregistrat 1,88 milioane.

În 2018, Aeroportul Internațional Avram Iancu Clu-Napoca a reușit, în perioada ianuarie-iunie, un profit de peste 2,6 milioane de euro.

Aeroportul va încheia anul 2018 cu un trafic de aproape 3 milioane de pasageri. 

 

Adauga comentariu