Analiza

Eu cred că ăștia vor să concesioneze Aeroportul Internațional Cluj-Napoca și Ciceo îi încurcă

În iunie 2016, Alin Tişe încă nu era președintele Consiliului Județean Cluj, dar exprima opinii publice privind posibilitatea concesionării Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj. Astfel, în cadrul unei emisiuni radio el susținea că:

“Este o discuţie pe care va trebui să o avem cu toate forţele politice din Consiliul Judeţean, cu consiliul de administraţie şi cu directorul de acolo şi să vedem în perspectiva a 5,10, 20 de ani unde dorim să ducem acest aeroport şi în ce formă dorim să-l administrăm mai departe, public-privat, privat-public. Trebuie discutat şi decis pentru a anticipa pentru că în Europa deja aeroporturile se duc spre o formă de administrare privat-public, respectiv capacitarea unor resurse promovate pentru a putea dezvolta un aeroport tocmai pentru că autorităţile publice nu mai fac faţă cu bani pentru a le putea finanţa. Apoi, avem o problemă legată de Comisia Europeană care, încet-încet, impune restricţii în a mai finanţa de la bugetul primăriilor sau consiliilor judeţene aeroporturile care devin regionale”.

Și dădea exemplul aeroportului din Ljubljana (Slovenia) care “s-a concesionat pe 30-35 de ani pentru 250 de milioane de euro”, excluzând CATEGORIC (subliniez) o eventuală vânzare a aeroportului. Chiar imagina pentru colegii de la Monitorul de Cluj cum va fi organizată o licitaţie publică dacă se va lua decizia concesionării aeroportului.

“Există şi această formă de administrare a aeroportului (concesiunea, care va să zică – n.m.). Dar că nu există încă o decizie. Vom discuta după alegerea preşedintelui de Consiliu Judeţean. În principiu, concesionarea se face prin licitaţie publică”.

Însă David Ciceo avea altă viziune. El susținea că tendinţa în Europa este de PRIVATIZARE (subliniez) a aeroporturilor, dar decizia este a Consiliului Judeţean care este proprietarul obiectivului.

“Este atributul Consiliului Judeţean, fiind proprietar Consiliul Judeţean Cluj, dar în Europa este o tendinţă de privatizare a aeroporturilor regionale, majoritatea ţărilor europene deja au privatizat sau urmează să privatizeze aeroporturile regionale. Dar repet, este decizia Consiliului Judeţean Cluj care este proprietar”, spunea Ciceo.

Deci: CONCESIONARE versus PRIVATIZARE.

Dacă se va face concesionarea Aeroportului pe mizilicuri ca la Iulius Mall, doar pentru a fi servită vreuna dintre căpușele transpartinice ale Clujului, atunci este clar că David Ciceo trebuia îndepărtat. Căci o vânzare presupune o sumă de bani pe care ești dispus să o plătești și niște garanții pe care cel care o fi pus ochii pe Aeroport nu le are la dispoziție. Pe când să concesionezi este un fel de vânzare a pielii ursului din pădure – după ce exploatezi ceea ce primești, deseori de-a moaca, pe 49 sau 99 de ani, poți să promiți și o sumă de bani pe care să o dai anual. Ori pe bunurile județului Cluj până acum numai falimente s-au executat cu succes, nu și chestii de succes…

Așa că bănuiesc că Ciceo a fost îndepărtat cu manevre făcute în grabă, peste noapte, de tot râsul și înlocuit cu un agramat sinecurist de partid ca Mircea Avram, capabil (doar se vede impostura personajului de la o poștă) să execute voința politică a partidului din funcția de președinte (aceea pe care nu și-ar “dorii”-o) al Consiliului de Administrație al Aeroportului.

Eu am speculat anul trecut că se pregătește o concesionare în beneficiul lui Ion Țiriac și a cui s-o mai fi aflând în spatele acestui personaj. Este o speculație, cum speculație poate fi un telefon primit pe linia securistică a vizitei lui Iohannis în Statele Unite, sau câte alte speculații s-ar putea face. Zic să așteptăm să vedem cui i se pregătește și dacă se și nimerește.

Până atunci să facem un recurs la memorie și să vorbim despre parșivenie politică, despre obraz gros și lipsă de caracter.

Acum doi ani, Mihai Seplecan, fostul președinte al CJ Cluj dorea să pună o separație legală între funcția de director și cea de președinte al CA al Aeroportului Cluj-Napoca, funcții deținute de aceeași persoană la respectiva dată. Nu numai că toți sconcsilierii județeni chemați să voteze această separație, nu au votat-o, ci chiar au refuzat expres să o voteze – și cam 90% dintre ei îi regăsiți și în acest legislativ cu nume și prenume și votând pentru Alin Tișe ceea ce au refuzat pentru Seplecan și chiar mai mult de atât: ejectarea din toate funcțiile a lui David Ciceo. În plus, după episodul de acum doi ani, Alin Tișe de mânuță cu Marius Nicoară au declanșat jihad politic împotriva lui Mihai Seplecan. Și asta până l-au debarcat pe acesta din funcția de președinte al CJ (în favoarea partidului împotriva căruia cică fac și azi ei opoziție, adică PSD) și l-au exclus și din partid. Cam mari interesele în zonă, nu?

L-am pus pe colegul Eugen Olariu să-l întrebe pe Nicoară cum comentează aceste fapte ale lui făcute de mânuță cu Alin Tișe și dacă va cere excluderea acestuia din PNL pentru că (să-l citez aproximativ cum se exprima domnia sa de la Tribuna Parlamentului acum doi ani): “se pune în pericol investiția majoră Aeroportul Internațional Cluj-Napoca”.

Marius Nicoară ne-a răspuns:

“Sunt situații complet diferite, deși la prima vedere seamănă. Acum dacă aș intra pe o analiză aș greși pentru că ar trebui să compar mere cu pere, care recunosc că seamăn, dar nu sunt același lucru. Pe de altă parte vă rog să vedeți pentru ce am cerut retragerea sprijinului politic al persoanei în cauză (Seplecan – n.m.). Nu are nici o legătură.

Domnul Tișe a respectat legea aplicând-o tuturor regiilor la momentul schimbării garniturilor adică atât CA-uri cât și managementul la sfârșitul mandatelor acestora. S-a folosit firmă de specialitate externă tocmai pentru imparțialitate. Poate doar faptul că ordinea de zi nu a fost postată spre dezbatere la timp să încurce un pic. În rest totul este pe lege și transparent.”

Curat pe lege, ca să zic așa, eludând atât legea care obligă publicarea HCJ-urilor cu 5 zile înainte de supunerea acestora la vot, cât și normativele europene privind siguranța exploatării aeroportuare.

Degeaba declară Tișe ulterior adoptării HCJ că specialiștii vor fi cei care vor conduce interimar Aeroportul, când în scris se specifică clar că sinecuriștii și agramații o vor face:

“Art.5. (2) Începând cu data de 17.10.2017, conducerea executivă, exercitată până la această dată de directorul general al regiei, va fi asigurată de consiliul de administrație, până la data numirii directorilor respectiv încheierii contractelor de mandat conform prevederilor OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare.”, se arată în proiectul de hotărâre votat pe repede-înainte ieri.

Minciuni nu transparență… 

Aceste proiecte de hotărâri nu au fost publicate înainte cu 5 zile pe site-ul Consiliului Județean pentru a fi consultate.

„Dacă ar fi fost regulamentar cu 5 zile pus pe site, am fi putut să venim cu observații. Dar ieri nu a fost pus pe site. Am văzut acest proiect doar vineri dimineață, la ora 7.00, deși legea spune că trebuia afișat cu cel puțin cinci zile înainte. Dacă îl vedeam în timp util aș fi putut să transmit un punct de vedere”, a spus David Ciceo, în ședința de Consiliu Județean.

„Proiectul de hotărâre a fost afișat pe site-ul Consiliului Județean astăzi, 22 septembrie, ora 8.00. menționez că în data de 21 septembrie ora 19.00 nu era afișat acest proiect de numire a Consiliului de Administrație al Aeroportului Internațional Avram Iancu. Nu s-a respectat legislația în vigoare în ceea ce privește publicarea listei scurte a candidaților. Nu mi s-a comunicat rezultatul selecției și cu surprindere am văzut proiectul afișat de către Consiliul Județean în data de 22 septembrie ora 8.00, cu numirile finale ale administratorilor. Nu s-a realizat publicarea cu 5 zile înainte a proiectului de hotărâre în conformitate cu Legea Administrației Publice Locale”, susține Sorin Eugen Zaharia, candidat pentru un post în noul Consiliu de Administrație la aeroport, într-o cerere adresată lui Alin Tișe. De altfel, acesta i-a cerut lui Tișe vineri dimineața să retragă de pe ordinea de zi proiectul, fiind făcut „cu nerespectarea legislației în vigoare”, în caz contrar urmând să sesizeze instituțiile abilitate „pentru încadrarea în legalitate”.

În plus, ceste proiecte nu au avizul de legalitate de la Direcția Juridică din cadrul Consiliului Județean, raport care există la restul proiectelor adoptate vineri de către consilierii județeni. În mod absolut firesc pentru personajul polituc Alin Tișe, acesta nu și-a asumat aceste proiecte, scoțându-l la înaintare pe vicepreședintele instituției, Marius Mânzat, să-și pună semnătura pe aceste proiecte controversate. Așa procedează dumnealui, cel mai bogat președinte de Consiliu Județean din țară: scoate la înaintare, apoi se spală pe mâini. Ar putea vorbi despre toate acestea alde Catarig, alde Coroianu șamd, cei folosiți ca și cârpe de către Tișe, apoi azvârliți – dacă nu ar fi în poziția ghiocel. (Nu-mi aduc aminte, dar în ceea ce privește Aeroportul, Alin Tișe cred că se află într-o anumită stare de incompatibilitate; parcă ceva rudă este angajată acolo – dar am să-mi aduc aminte)

Dar stăm noi cu ochii pe ei și vă vom informa cu privire la toate mișculațiile.

Și abia aștept să descopăr care este firma aceea externă folosită – ca să studiez imparțialitatea. Că cu dublul standard aplicat de către PNL Cluj m-am lămurit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *