Privatizarea administrației Aeroportului – întrebări legitime pentru a nu se ajunge în situația falimentului de la Cluj Arena

Luăm în discuție afirmațiile făcută la radio Realitatea FM Cluj, la sfârșitul săptămânii trecute, de către președintele CJ Cluj, Alin Tișe, din care rezultă nevoia găsirii de soluții financiare pentru viitoarele investițiide la Aeroportul Internațional Cluu, regie subordonată forului județean, precum și privatizarea administrației acestei regii pe care factorii de decizie ar fi amabili să o transforme în societate comercială în care ar chema ca acționar și Primăria municipiului Cluj-Napoca. Trendul european este de a trece aeroporturile în administrare privată, iar o discuție avută cu Emil Boc pe tema intrării municipalității în acționariatul unei societăți comerciale care să se ocupe de Aeroport a fost bine primită.

"Va trebui să vedem cum dezvoltăm aeroportul, unde îl ducem peste 10, 20 de ani, și în ce măsură bugetul județului poate să facă față la nevoia de infrastructura și de dezvoltare, dacă noi ne mai putem permite ca din bugetul județului să cheltuim in fiecare an 10-15 milioane ca să putem face singuri acele investitii de acolo singuri".

"Există interesul ca primăria să intre acționar alături de CJ Cluj, dacă vom decide să transformăm aeroportul din regie în societate comercială. Am discutat cu primarul Emil Boc și este de acord. Analizăm și această formulă de a transforma aceasta regie în societate comercială pentru bani de la mai mulți acționari, și e normal să cooptam primăria, pentru că principalul beneficiar al aeroportului este municipiul Cluj-Napoca".

Dacă bugetul județului nu mai face față nevoii de infrastructură și dezvoltare a Aeroportului, după cum rezultă din cele declarate în emisiunea de la radio:

„în perioada următoare forul județean împreună cu conducerea Aeroportului internațional Cluj vor face o analiză în profunzime despre care va fi strategia de dezvoltare a celui mai important aeroport al Transilvaniei”;

Atunci se nasc câteva întrebări: s-au terminat banii europeni pentru acest tip de investiții; nu se pot accesa bani europeni pe actualele proiecte depuse; există proiecte accesate pe bani europeni și care nu mai pot fi finalizate, rezultând, ca și consecință, necesitatea returnării banilor accesați și prost folosiți; actualele proiecte sunt cuprinse în Masterplanul General de Transport al României și nu există bani pentru ele, sau, din contră, nu au fost aprobate, dar se caută soluții financiare pentru a fi executate, în pofida a ceea ce zice planul de dezvoltare aprobat de minister, deoarece se consideră pe plan local că ele sunt utile?

Apoi, până unde se dorește dezvoltarea fizică a Aeroportului (piste, hangare, terminale, hoteluri, parcări, interconexiuni stradal-feroviare șamd); cât de mult (ca spațiu, dacă există acest spațiu) se mai poate extinde Aeroportul și, din punct de vedere economic, care este momentul în care această extindere devine inutilă, chiar o povară pentru zona de dezvoltare?

Se nasc întrebări legitime și în ceea ce privește privatizarea administrației Aeroportului. Nu cumva ne vom trezi cu o situație similară Cluj-Arena, regie a CJ Cluj transformată în societate comercială și care s-a trezit plătitoare de impozit pe bunurile (proprietățile) administrate de așa manieră încât acum se pune problema intrării în insolvență? Deci, cine și cui va plăti impozitele pe terenuri și pe clădri (și ce alte bunuri mai deține CJ Cluj prin Aeroportul Internațional Cluj), când această regie va fi transformată în societate comercială? Mai ales că pista Aerportului este în domeniul statului, nu al județului - din câte știm.

Din declarația președintelui CJ Cluj reținem faptul că se gândește o asociere în această societate comercială cu Primăria Cluj-Napoca – și aici ar fi un posibil răspuns la întrebare: să nu fie nevoită societatea să plătească impozite către unul dintre acționari? Dacă da, aceasta este o recunoaștere implicită a faptului că s-a greșit abordarea atunci când s-a transformat în societate comercială regia Cluj Arena?

Reținem, din aceleași declarații, că se vorbește despre cesionarea administrării (regiei sau societății comerciale) și nu despre vânzare. Rezultă că discutăm măcar despre două aspecte diferite: crearea unei societăți comerciale și cesionarea administrării acestei societăți. Deci: CJ Cluj, împreună cu cei care vor mai dori să se asocieze, va privatiza o regie subordonată. Este ok, este legal, dar, cine anume cesionează și ce anume cesionează: bunurile fostei regii (care sunt bunuri ale județului și ale statului român), administrația acestor bunuri? Adică aici trebuie să fim lămuriți despre ce anume se dorește și cum se poate face aceasta legal, care sunt pașii legali și eventualele impedimente în a se face ceea ce se dorește, să nu ne trezim, din prea mult entuziasm, cu probleme mai mari (ca la Cluj Arena, de exemplu)? Căci drumul spre iad e pavat cu bune intenții.

Așa că: societatea comercială avută în vedere a se constitui, primește în patrimoniu bunurile regiei, sau acestea rămân în proprietatea județului și a statului? Dacă se va face transfer patrimonial, cum se va face?

Sau societatea comercială este făcută pentru a i se cesiona administrarea bunurilor pe care acum le administrează regia în numele județului și al statului (ca proprietar)? Care este temeiul legal ptin care se va face cesionarea dreptului de administrare?

Și ar mai fi de aflat niște răspunsuri pentru a ști în folosul cui se face această societate comercială. Dar, deocamdată, așteptăm răspunsuri la întrebările adresate atât public, prin acest material, cât și pe cale oficială în temeiul Legii 544 - adrese trimise la Aeroport și CJ Cluj (în atenția tuturor persoanelor care pot și au căderea de a răspunde). După care vom reveni. Considerăm că este necesr să inițiem un dialog pe problemele Clujului, numai așa vom putea trage barca la mal și scoate căruța din șanț.

Adauga comentariu