In vizor

Primăria Cluj-Napoca: pentru unii mumă, pentru alții ciumă. CTP beneficiază de majorări la prețul biletelor, iar taximetriștii practică tarife de acum cinci ani

În mod oficial, începând de astăzi, prețul pentru o călătorie cu transportul public în comun din Cluj-Napoca a fost majorat. De asemenea, a crescut și prețul pentru toate tipurile de abonament. În mod discreționar, Primăria Cluj-Napoca subvenționează din bani publici Compania de Transport Public, al cărei director, Liviu Neag, obține în mod constant susținere financiară din partea lui Emil Boc. În acest răstimp, taximetriștii clujeni sunt lăsați pe din afară.

Hotărârea privind majorarea tarifelor pentru transportul public în comun a fost aprobată în ședința de Consiliu local din data de 1 August 2018. Reprezentanţii CTP au susţinut la începutul anului că preţurile la bilete vor rămâne neschimbate pe parcursul întregului an, dar numai după 5 luni compania a venit şi a cerut noi preţuri. Astfel, propunerea de majorare a tarifelor vine la cinci luni după ce deja s-a aprobat o previziune de buget pe 2018, care se baza pe actualele tarife.

Directorul CTP Cluj, Liviu Neag, a susținut că pe lângă creșterile de prețuri la mărfurile care se regăsesc în prețurile biletelor (carburanți, energie, reparații etc), instituția pe care o conduce se confruntă și cu o criză de personal: numărul de șoferi este insuficient, după cum nici numărul controlorilor nu este îndeajuns.

 “Preţurile la transportul public nu s-au mai schimbat de 5 ani de zile. S-au făcut eforturi cu dotarea cu autobuze noi, cu troleibuze noi, sunt deja în fază premergătoare livrarea următoarelor 60 autobuze Mercedes. La începutul anului nu ştiam că aceste autobuze vor veni în acest an”, a precizat Liviu Neag, directorul CTP Cluj-Napoca.

Noile prețuri

Bilete

Bilet o călătorie – 2,5 lei
Bilet două călătorii – 5 lei
Bilet transport noapte – 4 lei
Bilet urban 30 minute – 2,5 lei
Bilet urban 60 minute – 5 lei

Abonamente

Abonamente zilnice pentru o zi toate liniile – 14 lei
Abonamente zilnice pentru trei zile toate liniile – 23 lei
Abonamente lunare o linie – 70 lei
Abonamente lunare două linii – 95 lei
Abonamente lunare toate liniile nominalizat – 138 lei
Abonamente lunare toate liniile nenominalizat – 168 lei
Abonamente săptămânale o linie – 20 lei
Abonamente săptămânale două linii – 32 lei
Abonamente săptămânale toate liniile – 45 lei
Abonamente pentru studenți (taxă) reduse pe bază de card, maxim două linii – 70 lei

Noile prețuri intră în vigoare la 1 octombrie.

Până la această dată, un bilet de călătorie era în valoare de 2 lei, două călătorii – 4 lei, bilet transport de noapte – 3 lei, un abonament lunar pe o linie – 60 lei, pe două linii – 84 de lei, iar un abonament lunar pe toate liniile nenominalizat – 155 lei.

 

    Taximetriștii clujeni – tarife de acum 5 ani. Primăria Cluj-Napoca nu vrea să ajusteze tarifele în conformitate cu indicele prețurilor de consum (IPC)

Taximetriștii, de exemplu, așteaptă un răspuns pe această temă, a actualizării tarifelor, încă din luna aprilie a acestui an. Însă nu au primit nici un răspuns oficial până în prezent. Decât în mod neoficial, viceprimarul Dan Tarcea a dat de înțeles că pentru cei care prestează servicii de taxi nu este loc pentru modificări financiare.

Vă prezentăm mai jos tarifele practicate de firmele de taxi din diverse orașe ale țării: 

Tarife Taxi Timișoara:

Tarif/zi: 2.70 lei/km.
Tarif noapte: 3.20 lei/km.
Tarif exterior: 3.39 lei/km.
Tarifele conțin TVA.

Tarife Oradea:

Tarif zi: 2.69 lei/km
Tarif noapte: 3.0 lei/km.
Tarif în afara localității: 3.28 lei/km

Tarife Sălaj: 

Tarif zi: 2.4 lei/km
Tarif noapte: 2.5 lei/km.

Baia Mare:

Tarif zi: 2.79 lei/km
Tarif noapte: 2.99 lei/km.

Sibiu:

Tarif zi: 2.49 lei/km.
Tarif noapte: 3.07 lei/km.

Constanța: 

Tarif unic: 2.63 lei/km

București – 1.99 lei/zi – 3.50 lei/zi – tarife diferențiate pe companii de taxi. Tariful maxim aprobat este de 3.50 lei/km, tarif unic.

Cluj-Napoca:

Tarif zi: 2.25 lei/km.

Tarif noapte: 3.0 lei/km.

Astfel, Asociația de Monitorizare Taxi Transilvania a adresat o solicitare în scris încă din data de 10. 04. 2018, prin care solicita ajustarea tarifelor pentru cursele de taxi în funcție de Indicele Prețurilor de Consum (IPC). 

click foto pentru imagine completă:

În ședința de Consiliu local din 1 August 2018, ședință în care a fost aprobată hotărârea privind majorarea tarifelor CTP, Liviu Neag, directorul acestei entități, a susținut că transportul public nu mai poate fi efectuat pe ”bani mărunți” și a prezentat situația tarifelor din alte orașe ale țării, unde prețul pentru transportul public este mai mare decât în municipiul Cluj-Napoca.

Cum rămâne însă cu serviciul de taxi, serviciu la care clujenii apelează din ce în ce mai des, având în vedere situația dezastruaasă în care se prezintă flota auto a CTP, autobuzele aglomerate, imposibilitatea de a achiziționa bilete ?!

Noi nu am solicitat administrației o majorare conform unei fișe de fundamentare, fundamentare care, făcută astăzi, la prețurile actuale, atinge pe puțin 4 lei/km, în schimb am cerut ajustare cu IPC (indicele prețurilor de consum), care pe perioada țintă (2013-2018) este de 9.42%. 

Ultima majorare s-a făcut în 30.12. 2013, conform unei fișe de fundamentare. Ori, este vizibil și clar, cred, pentru toată lumea că prețurile din 2013 au suferit majorări consistente. Atât cele legate de combustibil, cât și cele legate de mentenanță, salariul minim, asigurări etc. 

NU am solicitat administrației o ajustare care implică un disconfort financiar pentru clienții care accesează serviciul de teximetrie, suntem conștienți că puterea de cumpărare a populației este limitată, dar, totodată, dorim ca serviciul să fie prestat corect, la un nivel calitativ corespunzător.

Spre exemplu, diferența la o cursă cu un tarif de 2.50 lei/km/zi este în jur de 2 – 2.50 lei, sume fiscalizate și impozitate de către stat. 

Lipsa predictibilității economice, menținerea unui tarif care nu acoperă cheltuielile reale ale operatorilor de transport, duce la limitarea sau lipsa investițiilor în domeniu și, implicit, la scăderea calității serviciului. 

Ne exprimăm dezacordul față de poziția adoptată de administrație legată de această ramură a transportului public și considerăm că solicitarea făcută de asociația noastră este una justă și legală”, a susținut preșdintele Asociației de Monitorizare Taxi Transilvania, Viorel Tătar.

În schimb, Compania de Transport Public Cluj-Napoca a motivat decizia de majorare prin faptul că, de la ultima majorare, au crescut atât veniturile cetățenilor, cât și investițiile în infrastructura serviciului.

Altfel spus, CtP majorează prețul pentru transportul PUBLIC pe considerente de venit ale populației.

De asemenea, reprezentanții CTP motivează necesitatea majorării tarifelor prin ”creșterea indicelui de consum la mărfuri nealimentare de 11.14% și cu 7.17% a indicelui prețurilor de consum pentru servicii, de creșterea costului carburanților din 2017, precum și de cresterea cheltuielilor cu personalul datorită majorării salariului mini pe economie”, se arată în nota de fundamentare a CTP.

Consilierii locali au aprobat în ședința din 1 august noile tarife practicate de CTP Cluj-Napoca, după ce actualele prețuri sunt în vigoare din 2013.

“Din memoriul tehnico-economic întocmit de către prestatorul serviciului public de transport local reiese o creștere totală cu 15,60% a cheltuielilor aferente perioadei aprilie 2013 – mai 2018.

Creșterea cheltuielilor de personal este în strânsă legătură cu nivelul salariului minim brut pe țară care la nivelul anului 2013 era de 750 de lei/lună, astăzi acesta fiind de 1900 lei/lună.

Ca urmare a contractării la finalul anului 2016 a unui credit de investiții de 90 milioane lei din care s-au achizițioanat 75 de autobuze Mercedes din care 15 au fost puse deja în circulație, urmând ca restul de 60 să fie puse în circulație începând cu luna noiembrie (30 de bucăți), respectiv decembrie (30 de bucăți), aceste categorii de cheltuieli au înregistrat creșteri semnificative ajungând la 833.000 lei în 2018, 5,6 milioane lei în perioada 2019-2032 și 4,7 milioane lei în perioada 2033 pentru ceea ce înseamnă cheltuieli cu amortizarea acestora, respectiv la 480.000 lei în 2018, 2,8 milioane lei în 2019, 3,1 milioane lei în 2020 pentru ceea ce înseamnă cheltuieli cu dobânda la acest credit”, se arată în referatul de aprobare al proiectului.

Referatul privind aprobarea prețurilor și tarifelor pentru transportul public de persoane, practicate de către CTP Cluj-Napoca SA

click foto pentru imagine completă

 

Cine va plăti ”amortizarea” găurilor negre din bugetul Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, cauzate de incompetența directorului acestei entități, Liviu Neag?

Bineînțeles, clujeanul de rând. Achiziția autobuzelor second-hand se realizează din bani publici. 

În plus, cetățenii vor mai plăti de fiecare dată când își vor actualiza abonamentul sau își vor achiziționa un bilet de călătorie pentru transport.

De ce ”argumentele” prezentate de Liviu Neag sunt luate în considerare de către Emil Boc, în vreme ce situația taximetriștilor din Cluj-Napoca este ignorată în mod voit?

Prețurile pentru carburant și celelalte cheltuieli ale serviciilor de taxi nu trebuie ajustate conform indicelui prețurilor de consum? Cine acoperă cheltuielile acestor servicii, având în vedere majorarea salariului minim pe economie?

CITEȘTE ȘIBoc își caută banii pentru pomeni electorale în buzunarul clujenilor. Cu cât cresc tarifele CTP? Cu ce vor circula clujenii de la 1 octombrie 2018?

Taximetriştii au solicitat majorarea tarifelor, dar pentru ei nu s-au scumpit combustibilii și nici nu s-a schimbat cursul valutar. Numai pentru Neag. Așa că municipalitatea a scumpit biletele și abonamentele de autobuz

Marea investiție în poluare. CTP dă banii pe diesel second-hand. Că tot vrea Europa să interzică motoarele tip Diesel!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *