In vizor

Transportul Public pe “bani mărunți”. Apărarea lui Neag

Majorarea tarifelor pentru transportul public a captat o bună parte din timpul ședinței de Consiliu local de astăzi. După cum era de așteptat, hotărârea a fost adoptată, chiar dacă a stârnit o discuție în contradictoriu. Întrucât directorul Companiei de Transport Public bătea câmpii, adică își amintea de anul 2013 și uitase de bugetul stabilit cu doar 5 luni în urmă, Emil Boc l-a somat ”să nu mai vrăjească” publicul: primarul n-a știut cum să justifice situația. Dar nici ”apărarea” lui Neag nu s-a bazat pe argumente solide. Dincolo de întrebările formulate de consilierii PSD, până la urmă, propunerea înaintată de CTP privind majorarea tarifelor a trecut cu 19 voturi pentru și 4 abțineri.

CITEȘTE ȘIBoc își caută banii pentru pomeni electorale în buzunarul clujenilor. Cu cât cresc tarifele CTP? Cu ce vor circula clujenii de la 1 octombrie 2018?

Chiar dacă această hotărâre a fost publicată de pe-o zi pe alta și nu a fost analizată îndeaproape de consilierii locali, aceștia s-au mulțumit cu câteva obiecții, care s-au dovedit a fi șicane, iar Liviu Neag a scăpat cu tot cu majorări. 

Consilierii locali de la PSD au reclamat faptul că reprezentanţii CTP au susţinut la începutul anului că preţurile la bilete vor rămâne neschimbate pe parcursul întregului an, dar numai după 5 luni compania a venit şi a cerut noi preţuri. Astfel, propunerea de majorare a tarifelor vine la cinci luni după ce deja s-a aprobat o previziune de buget pe 2018, care se baza pe actualele tarife. Consilierul Dan Morar a atras atenția că o astfel de practică este ”neprofesionistă”.

În schimb, directorul CTP Cluj, Liviu Neag, a susținut că pe lângă creșterile de prețuri la mărfurile care se regăsesc în prețurile biletelor (carburanți, energie, reparații etc), instituția pe care o conduce se confruntă și cu o criză de personal: numărul de șoferi este insuficient, după cum nici numărul controlorilor nu este îndeajuns.

Prin urmare, pentru ca CTP să angajeze noi controlori, da, ”domnii” aceia ursuzi și puși pe ceartă, clujenii trebuie să plătească mai mult pentru transportul public.

 

Argumentul suprem:

Transportul de calitate nu se face cu ”bani mărunți”. Este argumentul neinspirat al lui Liviu Neag care, probabil, crede că sumele pompate până în prezent în Compania de Transport Public nu reprezintă decât niște ”bani mărunți”. 

“Preţurile la transportul public nu s-au mai schimbat de 5 ani de zile. S-au făcut eforturi cu dotarea cu autobuze noi, cu troleibuze noi, sunt deja în fază premergătoare livrarea următoarelor 60 autobuze Mercedes. La începutul anului nu ştiam că aceste autobuze vor veni în acest an”, a precizat Liviu Neag, directorul CTP Cluj-Napoca.

La un moment dat, primarul Emil Boc i-a atras atenția lui Neag și l-a somat să “nu mai vrăjească lumea”, să spună  “concret ce s-a întâmplat în perioada 2013-2018, cu cât au crescut preţurile la carburant şi cât era salariul minim în 2013, comparativ cu cât e în prezent”.

“Carburanţii din 2017-2018 au crescut cu 34%. Noi am sporit litri de carburant. Din 2013 noi am înfiinţat 10 linii noi, aceasta a însemnat creşterea costurilor. Salariul minim a crescut, tichetele de masă au crescut”, a replicat Neag.

Astfel, ”apărarea” a comparat în mod eronat anul 2013 (când au fost operate ultimele ajustări ale costurilor) și anul 2018. Chit că în urmă cu câteva luni a fost aprobat un buget al Companiei de Transport Public ce trebuia să rămână neschimbat.

“Ce s-a modificat din martie până în prezent de necesită această majorare de preţuri? Nu am avut timp să analizăm proiectul, de ce avem nevoie de această majorare? Aţi venit după 5 luni să cereţi noi preţuri”, a spus Dan Morar, consilier local PSD.

“Am analizat cheltuielile pe primele 6 luni din 2013 şi chetuielile pe 6 luni în 2018 şi am observat o creştere a costurilor de 18%. De la mijlocul lui 2017 am observat o creştere la carburanţi constantă. După 6 luni am constatat o creştere foarte puternică a cheltuielilor”, a mai adăugat Neag.

“Cât timp ne garantaţi că preţurile vor rămâne aşa?”, a mai spus Morar.

“Nu vă pot garanta nimic, dar în următorii doi ani nu vom umbla la preţuri. În următorii doi ani o să încercăm să supravieţuim. Dar dumneavoastră îmi daţi garanţia că preţul carburantului nu va fi 7 lei în decembrie? Dacă va ajunge 7 lei nu vom rezista nici 6 luni cu aceste preţuri. Transportul public nu se mai poate face cu bani mărunţi, o să ajungem Cenuşăreasa Clujului cum eram înainte”, a mai spus directorul CTP Cluj-Napoca.

Discuția a fost susținută și de viceprimarul Dan Tarcea, care a afirmat că întrucât scumpirile și lipsa de predictibilitate promovate de Guvernul României nu permit garanții sau o doză de stabilitate, nici CTP Cluj nu mai poate funcționa pe baza vechilor tarife.

Nici ”apărarea” lui Neag n-a fot chiar apărare, dar nici ”opoziția” n-a fost opoziție. 

Quod erat demonstrandum.

Clujeni pot fi siguri că de la 1 octombrie vor acoperi ”gaura neagră” a Companiei de Transport Public din propriul buzunar.

De călătorit, vor călători înghesuiți, fără aer condiționat, dar cu wi-fi în autobuze.

O ședință ”ordinară” cu decizii importante.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *