România are de plătit daune de 50 de milioane de euro. Ministrul Bode acoperă incompetența politrucilor din CNAIR care nu s-au prezentat la proces să apere interesele statului român

După ce Ziar de Cluj a dezvăluit ceea ce CNAIR și Ministerul Transporturilor au ținut ascuns timp de două săptămâni, respectiv faptul că au pierdut un proces cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa, pentru care statul român va trebui să achite daune-interese asocierii de peste 230 de milioane de lei și cheltuieli de judecată imense, ministrul Bode a fost nevoit să ofere explicații pentru incompetența celor de la CNAIR.

În dosarul 20727/MHM/HBH, de pe rolul Curții Internaționale de Arbitraj, CNAIR are calitatea de pârât, iar asocierea Salini Impregilo-Secol Spa este reclamantă. Totul a început după ce, la trei ani de la câștigarea contractului de execuție a lotului 2 de pe autostrada Lugoj-Deva, CNAIR reziliază parțial și unilateral contractul cu italienii de la Salini Impregilo. După ce Salini Impregilo a întocmit proiectul tehnic pentru tunelurile pentru urși, compania de drumuri a hotărât să rupă contractul cu italienii. Aceștia nu au mai văzut niciun ban pentru proiectul tehnic întocmit la secțiune E, scoasă șdini contract, iar CNAIR s-a folosit de el și l-a scos la licitație, în 2019. 

În urma procesului de la Curtea Internațională de Arbitraj, instanța a decis să dea dreptate firmei italiene și să oblige CNAIR la plata unor sume imense. 

„Declară că Contractul este încă în vigoare;
Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimetare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă;
Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5;
Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei;
Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%;
Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei;
Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj;
Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curții Internaționale de Arbitraj.

Citește și:

(EXCLUSIV) CNAIR tace mâlc, după ce a pierdut definitiv un mega-proces cu Salini Impregilo. Statul român trebuie să plătească daune-interese de peste 230 de milioane de lei, pentru incompetența unor politruci

După ce toate aceste informații au fost dezvăluite public, Ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode a declarat la Realitatea Plus că a fost informat în urmă cu câteva zile despre acest prosces de către cei de la CNAIR, dar desigur atât el, cât și cei de la CNAIR au preferat să țină totul ascuns. De ce să știe românii câți bani au de plătit pentru incompetența unor angajați? Deși știe foarte bine, ca și fost președinte al Comisiei de Infrastructură, care este situația pe acel lot, și modul în care a fost reziliat contractul cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa, Bode susține în continuare că statul român are dreptate și a contestat în anulare această hotărâre.

"Fostul contract este în vigoare. Asta spune decizia Curţii de Arbitraj de la Paris. Asta presupune că antreprenorul italian trebuie să fie repus în contract să continue lucrările la valorile stabilite în contract şi, bineînţeles, noi să achităm acele despăgubiri. Acest lucru este inadmisibil din punctul meu de vedere. Eu cred că statul român trebuie să uzeze de toate pârghiile pe care le are pentru a opri punerea în aplicare a acestei hotărâri. Noi deja am demarat procedurile de contestaţie în anulare la această hotărâre şi am speranţa că, printr-o implicare şi printr-o apărare serioasă a intereselor statului român, putem să întoarcem această hotărâre", a afirmat Bode, la Realitatea Plus.

Bode continuă astfel să acopere incompetența celor de la CNAIR, care fuseseră avertizați în 2017 când s-a decis rezilierea partială și unilaterală a contractului cu Salini Impregilo că statul român ar putea avea de suferit. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc susține că România mai are căi de atac să conteste despăgubirile de 50 de milioane de euro, care spune el, nu ar avea nicio legătură cu rezilierea contractului, fiind o practică a firmelor străine de a obține mai mulți bani.

”În 2017, acest constructor care nu-și făcuse treaba cerea o decontare de peste 100%, ceea ce era imposibil chiar din punct de vedere legal și ne-a înșirat un lung pomenlic de probleme pe care spuneau ei că le-au întâmpinat, dar care nu țineau de CNAIR. (...) S-a făcut o reziliere parțială, a fost o comisie a CNAIR care s-a deplasat la fața locului, ori ei nu lucrau pentru că spuneau să le dăm banii din urmă," a explicat Cuc contextul rezilierii din 2017 la Realitatea Plus.

Cum s-a ajuns de fapt în această situație?

În ciuda declarațiilor ministrului Bode și fostului Ministru Cuc care refuză să recunoască adevărul, această situație este determinată de incompetența celor de la CNAIR. Încă din 2013, după semnarea constractului cu Salini Impregilo, Agenția de Mediu aprobă un acord de mediu revizuit care impune realizarea unor tuneluri ce nu apar în proiectul original, așa numitele tuneluri ”pentru urși”. CNAIR a decis să ignore situația până în 2015 când a solicitat contructorului realizarea proiectului tehnic pentru tuneluri. Ulterior, în 2017 a refuzat să mai plătească acest proiect, pentru că aparent s-ar renunța la tuneluri, fiind prea scumpe, lucru de neacceptat. Ulterior intervine rezilierea contractului pentru lotul 2. În 2019 însă, CNAIR revine și scoate la licitație priuectul tehnic și execuția tunelurilor, dar lucrarea nu a fost contractată încă. 

Și mai grav este însă că, din cauza incompetenței, statul român riscă alte sancțiuni. Asociația Pro Infrastructura atrage atenția că, dacă lucrările nu vor fi gata pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva până în anul 2023, România riscă să piardă toți banii europeni primiți pentru întreg proiectul Lugoj-Deva, adică sute de milioane de euro.

Celor de la CNAIR le-a trebuit șapte ani să recunoască faptul că tunelurile sunt singura soluție. Din 2013 și până acum, acele tuneluri puteau fi gata, asta dacă CNAIR ar fi fost condusă de oameni capabili.

”Pe 14 aprilie, la întâlnirea solicitată de CNAIR cu experții de mediu de la WWF România, Asociația Zarand și compania EPC și cu noi, Directorul General CNAIR Mariana Ioniță a confirmat că tunelurile forate sunt singura soluție fezabilă pe traseul Margina-Holdea. Salutăm decizia pe care o așteptam de prea mult timp și pentru care am luptat cu toate forțele, așa cum bine știți mulți dintre voi. Din păcate, ea vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, potrivit Asociației Pro Infrastructura

Culmea incompetenței: Niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului în procesul cu Asocierea Salini Impregilo-Secol Spa

Asta nu este însă tot, cireașa de pe tortul incompetenției celor de la CNAIR a fost dezvăluită chiar de către ministrul Bode. Acesta a precizat că niciun angajat al CNAIR nu s-a prezentat în instanță să apere interesele statului.

”Vom apăra interesele statului român, pentru că vreau să subliniez un lucru. Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru şocant: între prima instanţă şi Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român. Pur şi simplu, angajaţi ai Companiei de Drumuri au refuzat să meargă în instanţă şi să spună adevărul şi să apere interesele statului român. Acest lucru eu mă angajez public că-l voi clarifica. Este inadmisibil ca tu, angajat al statului român, să refuzi să mergi să aperi interesele statului român în instanţă. Eu am convingerea că toţi cei care au refuzat să apere voit interesele statului român trebuie să răspundă în faţa legii”, a declarat Ministrul Transporturilor.

Adauga comentariu