In vizor

Primaria construieste parkinguri peste cadavrele afacerilor private

In timp ce Primaria Cluj-Napoca incaseaza 100.000 de euro pe an din parkingul de pe strada Motilor, in parkingurile private din zona centrala gradul de ocupare abia ajunge la 20%. Tarifele orare sunt mai mici decat cele ale Primariei, astfel administratorii privati abia daca reusesc sa isi plateasca cheltuielile lunare de intretinere, costuri care depasesc 1.000 de euro. Ei acuza Primaria ca nu se implica in a face ordine printre cei care parcheaza ilegal pe strazile limitrofe parcarilor, soferi care ar putea fi indrumati sa parcheze in cele doua parkinguri private, care stau mai mult goale.

In Cluj-Napoca exista cinci parkinguri in administrarea Primariei Cluj si doua in regim privat. In timp ce parkingurile Primariei au un grad de ocupare de aproximativ 98%, parkingurile private abia ating pragul de 20%.

Redeventa pentru  terenurile concesionate pentru o perioada de 49 de ani de catre Primaria Cluj-Napoca pe care au fost construite Parkingul Leul si Parkingul Marasti este de 397.000 euro, respectiv 300.000 euro. In conditiile in care gradul de ocupare este intre 15-20% in Piata Mihai Viteazu, iar cel din Marasti este inchis din luna decembrie a anului trecut, intretinerea  parkingurilor private este o gaura neagra pentru investitori. Costurile lunare de intretinere a unui parking se ridica la putin peste o mie de euro.

Radu Vlas, cel care a investit in Parkingul Leul din Piata Mihai Viteazu,  considera ca gradul scazut de ocupare este inadmisibil pentru un oras ca si Cluj-Napoca. Parkingul a costat 17 milioane de euro si are o capacitate de 425 locuri.

“Primaria Cluj-Napoca nu mai ridica masinile din Mihai Viteazu decat foarte rar. Nici amenzi  nu am vazut sa dea. La un grad de ocupare de 15% parkingul Leul e pe pierdere totala. Din pacate Primaria nu se ocupa cum trebuie de zonele arondate  parkingurilor private. Primaria se ocupa de cele construite de ei, dar si acolo nimeni nu a stat sa calculeze costurile. Ma refer la politistii locali care dau amenzi in zonele de pe langa parkingurile construite de primarie. Un parking privat in centrul orasului ar fi o afacere profitabila, daca primaria, exact cum s-a ocupat de parkingul lor din centru, s-ar ocupa si de cele private. Daca tot ii oferi alternativa cetateanului sa isi parcheze masina regulamentar, atunci da amenzi celor care opresc pe strada aiurea. Stradutele sunt inguste si multi opresc sa mearga la piata. Nu exista pe unde sa treci. Suntem ca si in minunile din Caracal, de multe ori intrarea si iesirea din parkinguri e blocata de masini. Noi platim aproximativ 20.000 de euro pe an, plus impozit pe cladire”, a declarat Radu Vlas.

Firma care administreaza Parkingul din Marasti a intrat in faliment in urma cu aproape un an. Fiind in mod constant ocupata sub 10% din capacitate, conducerea nu a putut acoperi creditul accesat de la Banca Italo-Romena, care a cerut falimentul societatii. Directorul executiv al parkingului sustine ca, pe langa criza, de vina este si municipalitatea clujeana, pentru ca nu a luat masuri impotriva parcarilor ilegale de pe strada Dorobantilor. Parkingul din Marasti, de pe strada Dorobantilor, avea o capacitate de 250 de locuri de parcare. Zi de zi in statia de autobuz din Piata Marasti sunt zeci de masini parcate neregulamentar, in conditiile in care parkingul statea gol. Redeventa pentru  terenul concesionat in Marasti de la primarie este de 12.500 euro pe an, iar impozitul pe cladire de aproape 200.000 lei. Investitia in constructia parkingului a fost  de 4,5 mil de euro.

“Falimentul are mai multi vinovati: boom-ul comercial, criza, dar si primaria. Nu am avut ocupare si incasari pentru ca trotuarele strazii Dorobantilor sunt mereu pline de masini, se poate verifica la orice ora. Am facut zeci de sesizari la primarie dar, de patru ani de cand sunt eu director, nu a fost ridicata nici macar o singura masina”, a declarat directorul Parkingului Marasti, Gheorghe Bondane.

Spre deosebire de investitiile private aflate in faliment sau la limita supravietuirii, Primaria Cluj-Napoca a castigat in primele sase luni ale acestui an din abonamente si plata cu ora, doar din parkingul de pe strada  Motilor, 96.000 euro. Asta presupune un venit  lunar de 7.970 euro. Cu  382 locuri de parcare constructia parkingului de langa primarie a costat 14,6 milioane de lei.

In schimb parkingurile din cartiere aduc venituri anuale cat un SRL de apartament. Parkingul de pe strada Primaverii a fost inaugurat in luna august 2010 cu 461 de locuri de parcare. Initial cu circuit inchis, anul acesta au fost introduse in regim de plata orara 34 de locuri de parcare. Incasarile insa sunt pe anul 2013 putin sub zece mii de euro, mai exact 44.152 de lei. Primaria a platit pentru construirea parking-ului 209.250 de lei pentru proiectare, 47.120 de lei pentru dirigentia de santier si 16,1 milioane de lei pentru lucrari. In total executivul Primariei Cluj–Napoca a cheltuit 3,7 mil de euro. In conditiile in care lunar sunt incasate sume putin sub zece mii de euro recuperarea investitiei se va face in 370 de ani.

Parkingul de pe strada Mehedinti este cel de al doilea parking de cartier din Manastur. Primaria  a investit 3.052.537 de lei cu TVA pentru cele 126 de locuri de parcare. Sumele colectate anul trecut la bugetul local pentru abonamentele din parking  au fost 12.043 lei. Amortizarea investitiei in acest caz este de 254 ani.

Parkingul de pe strada Fabricii a fost ocupat initial de constructii provizorii, cu destinatia de garaje auto de tabla. Darea in folosinta trebuia facuta la un an de la inceperea in 2010 a lucrarilor, insa datorita problemelor financiare ale  firmei constructoare parkingul a fost inaugurat abia in 2013, cu o intarziere de aproape doi ani. Cu o capacitate de 312 locuri de parcare in regim de abonament, parkingul de pe starda Fabricii a costat putin peste 7,2 mil lei si a colectat la buget anul trecut „uriasa” suma de 18.283 lei. Recuperearea investitiei se va face in aproximativ 394 de ani.

Parkingul de pe strada Baisoara aduce in visteria orasului anual, pentru cele 354 locuri de parcare, suma de 39.628,00 lei. Investitia a fost de 4,6 milioane de lei plus TVA si va fi recuperata de Primarie, in cazul in care preturile raman aceleasi, in aproximativ 116 ani.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *