Lupte acerbe pe tema modificării Legii RCA. COTAR: Modificarea legii va afecta opt milioane de proprietari de autovehicule

Modificarea legii RCA stârnește dispute aprinse în spațiul public între firmele de asigurări pe de o parte și transportatori, respectiv service-uri auto de cealaltă parte. Fiecare încearcă să influențeze adoptarea legii într-o formă care să servească propriilor interese.

Varianta de modificare a legii RCA a fost impusă de către Comisia Europeană și propusă de Guvern și a fost deja aprobată tacit de Senat. Legea se află acum în Camera Deputaților, astfel că cele două părți încearcă pe ultima sută de metri să determine adoptarea într-o formă favorabilă lor.

Vezi principalele modificări propuse de Guvern:

Schimbari radicale in legea RCA – iata ce propune guvernul in privinta Raspunderii Civile Auto

Asiguratorii au încercat să aducă unele modificări legii, însă acestea au fost respinse de către Senat, astfel că acum au adus alte propuneri în cadrul discuțiilor din Camera Deputaților. Principala modificare susținută de către reprezentanții Biroului Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR) și cei ai Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR) se referă la plata unei sume de bani cu titlu de despăgubire către persoane păgubită și nu către service-urile auto.

"Considerăm că multiplele abuzuri ale unităților reparatoare sunt dovada clară a faptului că legea asigurărilor RCA trebuie modificată în așa fel încât aceste practici să nu mai fie posibile în viitor.  Insistența cu care unitățile reparatoare se opun acestui proiect de lege nu se poate explica altfel decât prin intenția acestora de a obține profituri nejustificate din interpretarea unor prevederi legale, fără să țină seama de interesele consumatorului de asigurări și de echilibrul pieței", potrivit Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România

Această măsură este profund contestată de către Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR). Președintele COTAR consideră că prin aceste modificări aduse legii, păgubitul primește în mod direct o sumă de bani calculată de către asigurator, în caz de daună, fără ca păgubitul să cunoască valoarea reală a costului de reparaţie a autovehiculului său avariat".

"Practic, dacă asiguratorul va calcula o pagubă de 1.000 de lei, iar la service vor fi cheltuieli cu reparaţiile de 4.000 de lei, păgubitul va primi suma stabilită de asigurator şi va fi nevoit să plătească reparaţia din banii proprii, deşi plăteşte asigurare. Asiguratorii doresc să profite în mod legal de lipsa de informare a păgubiţilor RCA cu privire la soluţiile tehnice necesare reparării autovehiculului şi a valorilor reale de reparaţie, pe care consumatorii nu au de unde să le cunoască atunci când acceptă şi semnează oferta subevaluată de despăgubire din partea firmelor de asigurări. Toţi proprietarii de autovehicule pot fi afectaţi de propunerea de modificare a Legii RCA venită din partea UNSAR, împotriva consumatorului. Parlamentul României trebuie să aibă în vedere faptul că 8 milioane de proprietari de autovehicule vor fi afectaţi, precum şi o industrie care reprezintă 15% din PIB-ul României şi care asigură salariile a peste 500.000 de cetăţeni", explică Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR.

Conform datelor Confederaţiei, în România, există peste 100.000 de procese cu asiguratorii, care pierd într-o pondere de peste 90%.

"În acest moment, pe rolul instanţelor de judecată din România sunt peste 100.000 de procese cu asiguratorii, aceştia pierzând în procent de peste 90%. Dacă propunerile UNSAR de modificare legislativă ar fi adoptate, păgubiţii RCA ar primi doar 30 - 35% din valoarea reală a despăgubirii, iar firmele de asigurări ar face un profit suplimentar de peste 500 de milioane de euro pe an. Păgubiţii RCA nu ar avea nicio altă cale de atac, pentru că asiguratorii se vor spăla pe mâini şi vor invoca prevederile acestei noi legi RCA pe care Parlamentul României ar putea-o vota, în necunoştinţă de cauză", notează reprezentanţii COTAR

Fiecare parte urmărește să câștige cât mai mulți bani

Această măsură propusă de asiguratori este cu atât mai surorinzătoare cu cât propunerea ca plățile să fie făcute direct către service-uri a fost făcută chiar de către ei, considerând la acea vreme că este în avantajul păgubitului. Acum, ei consideră că service-urile fac abuzuri și umflă notele de plată pe care firmele de asigurări trebuie să le plătească, forma actualei legi RCA fiind stabilită în 2017 de către transportatori. Asiguratorii încearcă acum să echilibreze situația și să impună o formă agreată de către ei astfel că vin cu variantă plății unei sume directpăgubitului, după o evaluare pe care o fac ei, iar acesta va trebui să găsească service-ul auto care să îi facă reparațiile la mașină la acel preț. 

De cealaltă parte, service-urile se tem că vor pierde bani mulți dacă nu mai sunt ei cei care stabilesc costurile, iar transportatorii acuză faptul că vor fi nevoiți fie să scoată bani din buzunar pentru a acoperi valoarea reparațiilor, fie să accepte piese de schimb ieftine.

 

Adauga comentariu