Schimbari radicale in legea RCA – iata ce propune guvernul in privinta Raspunderii Civile Auto

Ministerul de finante a lansat in dezbatere publica propunerile de schimbare si completare a legii privind asigurarile de raspundere civila auto (RCA). Cele mai multe dintre modificari sunt necesare pentru alinierea la normele europene in vigoare, intrucat Romania a fost avertizata de Comisia Europeana ca legislatia nu e conforma.

Toti proprietarii de masini trebuie sa aiba in vedere noile prevederi propuse de Ministerul Finantelor Publice in privinta asigurarii auto obligatorii. Aceste modificari clarifica anumite disfunctionalitati legate de RCA, dar nu e de asteptat o marire semnificativa a tarifelor de prima, estimeaza reprezentantii Romasig.ro.

Iata care sunt punctele cele mai importante:

1. Asiguratul cu risc ridicat – in cazul primei de asigurare pentru “asiguratul cu risc ridicat” se va elimina obligatia Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) de ofertare a primei de asigurare. Asta pentru ca executivul Uniunii Europene considera ca “prin actualul mod de functionare, este ingradita libertatea de tarifare prin impunerea unei prime calculate si ofertate de catre BAAR si nu de catre asiguratorul RCA” - se arata in avertismentul venit de la Bruxelles. Ministerul de finante propune ca un asigurat cu risc ridicat sa se poata adresa BAAR, in anumite conditii, pentru a i se aloca un asigurator in vederea incheierii contractului RCA.

Pentru ca lucrurile sa fie clare, finantele definesc “asiguratul cu risc ridicat” ca fiind persoana pentru care, pe baza incadrarii in clasele de risc, cel putin 3 asiguratori RCA oferteaza un tarif de prima de N ori mai mare decat tariful de referinta. Factorul "N" este stabilit de catre BAAR, cu avizul Autoritatii de Supraveghere Financiara.

2. Asiguratii nu vor mai putea suspenda politia RCA pe perioada in care masina nu mai are drept de circulatie. Actuala lege da dreptul proprietarilor sa solicite suspendarea politei RCA, daca masina e depozitata pe un teren privat si daca placutele de inmatriculare au fost predate autoritatilor care le-au eliberat. Daca se aproba noile prevederi, acest lucru nu va mai fi posibil. Este invocata o decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care stabileste ca obligatia de asigurare este permanenta pe perioada in care vehiculul este inregistrat/inmatriculat, indiferent daca proprietarul are intentia de a-l utiliza sau nu.

3. Abrogarea limitarii cheltuielilor administrative si de vanzare a politiei – punctul 9 al Proiectului de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie propune abrogarea actualei prevederi, prin care cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare, incluse in tariful de prima, nu pot depasi cumulat 25% din tariful rezultat.

4. Obligatia de a anunta existenta mai multor polite RCA – aceasta obligativitate dispare, prin abrogarea punctului 3 de la articolul 8 din actuala lege. Potrivit proiectului de lege, proprietarii autovehiculelor nu vor mai fi obligati sa anunte existenta mai multor polite RCA pentru aceeasi masina.

5. 3 ani pentru prescrierea constatarii contraventiilor – in actuala lege, perioada in care Autoritatea de Supraveghere Financiara – ASF – poate constata contraventiile este de 6 luni. Potrivit intentiilor Ministerului de Finante, termenul de prescriptie a constatarii contraventiilor de catre ASF se va majora la 3 ani.

Modificarile vor intra in vigoare daca parlamentul da unda verde si daca noua lege e promulgata de presedinte.

Adauga comentariu