Compania de Transport Public: Clujul nu are nevoie de metrou

Cu toate ca in proiectul de realizare a Planului de Mobilitate Urbana Durabila, finantat de Uniunea Europeana, o serie de specialisti au propus constructia unei linii/retele de metrou usor sau monorail in Cluj-Napoca, reprezentantii Companiei de Transport Public (CTP) sustin ca o astfel de investitie nu este justificata. Acestia au elaborat un plan, un set de propuneri de proiecte privind infrastructura de transport pe termen scurt si mediu, din care reiese faptul ca metroul, la Cluj-Napoca, nu este un proiect fezabil.

Transportul public de calatori in municipiul Cluj-Napoca este asigurat in prezent cu autobuze si troleibuze, care  pot prelua fiecare in parte fluxuri maxime de 8.000 calatori / ora pe sens, precum si cu tramvaie, care pot prelua fluxuri maxime de pana la 15.000 calatori / ora pe sens.

“Metroul, cunoscut si ca “tren subteran”, inseamna o cale ferata electrica pentru transport de calatori, care are capacitate pentru un volum ridicat de trafic si care se caracterizeaza prin drept de trecere exclusiv, garnituri formate din mai multe vagoane, viteza ridicata si accelerare rapida, dar cu o semnalizare sofisticata, precum si absenta pasajelor de nivel, ceea ce permite o frecventa ridicata a trenurilor, insa si o frecventa ridicata de ocupare a peroanelor.

Investitia initiala este ridicata, astfel incat acest tip de transport se justifica doar in cazul depasirii unor fluxuri de peste 30.000 calatori pe ora si sens.

Totodata, distanta medie interstatii nu poate fi mai mica de 1,3 – 1,5 km, comparativ cu distanta medie interstatii existenta in municipiu de 0,4 – 0,6 km”, spun reprezentantii CTP.

Aici se compara costurile de implementare pentru fiecare sistem de transport: in timp ce constructia unei linii de tramvai pe care sa circule patru tramvaie ar costa 8 milioane de euro, trei vehicule monorail ar costa 14 milioane de euro, iar doua vehicule pentru metrou – 60 de milioane de euro.

Acestia ofera, de asemenea, informatii despre investitiile necesare realizarii diferitelor tipuri de transport: autobuzele nu necesita infrastructura speciala, investitia se limiteaza la achizitia mijloacelor de transport; troleibuzele necesita investitii in infrastructura de alimentare - linie de contact, cabluri de alimentare, statii de alimentare. Aceasta investitie este de aproximativ 600 000-800-000 de euro pe kilometru. Troleibuzele sunt mai scumpe decat autobuzele cu 50%-100%, dar au durata de viata aproximativ dubla si costurile cu energia sunt de circa trei ori mai mici.

Tramvaiele necesita investitii importante in infrastructura, de 3 milioane de euro pe kilometru, cale dubla, la care se adauga pretul materialului rulant.
Monorail-ul ar costa  6,5 milioanede euro plus pretul mijloacelor de transport, iar pentru metrou ar fi nevoie de  48 milioane de euro pe cale dubla, plus vagoanele de metrou.

Comentarii

a

30.03.2015 14:50

Ce tramvai e acesta?

Alexandra

02.04.2015 20:36

Clujul nu are nevoie de civilizatie?? Ce veti face peste 15 ani fara metrou desteptilor??

Dan Cel Rau

02.04.2015 21:15

Acesti "experti" ai CTP ne-au dat inca o data (nu mai era nevoie) masura (in)competentei lor. Bazandu-se pe niste cifre actuale care acopera cu greu traficul de calatori, marea majoritate a cetatenilor fiind nevoiti sa foloseasca autoturismele personale au descoperit ca Vai! nu avem destule persoane pentru un metrou. Lasand la o parte motivele care au dus la aceasta revelatie as adresa urmatoarele intrebari distinsilor "specialisti":1) Stim conditiile de transport inumane in orele de varf in municipiul nostru. Care ar fi necesarul optim pentru acoperirea nevoilor de transport ? Nu este cumva mai mare de 30.000 de calatori pe ora pe sens?2) Considerand fluxul de calatori din comunele limitrofe, ati luat in considerare impactul locuitorilor acestor zone in estimarea dumneavoastra?3) Data fiind configuratia actuala a municipiului nu considerati ca ar trebui sa se renunte la tramvaie care nu au indeplinit criteriile de performanta prezentate in studiul de fezabilitate?4) Ati luat in calcul dezvoltarea pe urmatorii 10-15 ani a municipiului pentru a face previziuni legate de cresterea traficului de calatori? Daca maine s-ar incepe un asemenea proiect sunteti constienti ca va dura minim 10 ani pana la darea in folosinta a unui asemenea sistem?5) Avand in vedere posibilitatea de a instala linii de suprafata in Gilau, Floresti, Someseni, Apahida, Jucu nu credeti ca e macar momentul de a se face exproprieri pe posibilul traseu al metroului?6) Ati facut un studiu de impact privind reducerea traficului in oras ( in special automobile) si beneficiile ce decurg din acest fapt?7) Sunteti constienti ca dezvoltarea acestui municipiu este posibila doar pe orizontala iar dezvoltarea haotica din punct de vedere urbanistic nu mai permite largirea strazilor pentru utilizarea mijloacelor de transport de suprafata? Nu sunteti la curent cu greutatile pe care le intampina autobuzele pe strazile din Manastur, Europa, Borhanci, etc?8) De ce manifestati aceasta reticenta in implementarea unei linii de metrou? Va e frica de concurenta?Cu stima,DB

Buboiu

03.04.2015 06:47

Ne taraim pe strazile inguste,  ne distrugem ambreajele,   unda verde nu functioneaza ca nici nu poate la asemenea trafic,   masini autohtone, plus ale studentilor,  apartinatorilor,  pacientii spitalelor pavilionare raspandite peste tot in zona centrala dar fara parcari,  lipsa pe strada a politiei,  intr-un cuvant un furnicar pestilential,  nervi,  scandal,  poluare,  mizerie.Este mai necesar ca nici o data, o altenativa la traficul terestru,  nu stiu cine-l intreaba pe Neag,  normal ca acesta va vrea sa detina monopolul "calatorilor",  fonduri,  bani alocati,  autobuze elctrice care 1/2 din timp vor sta pe alimentare,  scumpe dar aducatoare de parandarat,  alte chestii mov scumpe. Dar de la anul vor exista promisiuni,  fiti linistiti,  e camapanie si iar va incepe vrajeala,   cine mai pune botul?

Adauga comentariu