Politica

Centura Metropolitană – un proiect cu fonduri fantasmagorice? Tarcea: “Lucrările de execuție vor costa mai mult de 150 de milioane de euro”

Mai ieri, primarul Emil Boc anunța proiectul Centurii Metropolitane drept unul prioritar. Valoarea investiției era preconizată la cca 150 de milioane de euro. Doar că Dan Tarcea a dat planurile lui Emil Boc peste cap: acesta a ieșit la rampă și a declarat că cei 150 de mil euro sunt prea puțini pentru o asemenea investiție. Deși în Master Planul General de Transport al României, Centura Metropolitană (Etapa I) este prevăzută cu 4 benzi de circulație cu o lungime totală aproximativă de 38,3 km – lucruri anunțate cu pompă de municipalitatea clujeană, suma prevăzută crește considerabil de la o lună la alta.

Viceprimarul Dan Tarcea nu ezită să amintească dificultățile de execuție: stilul românesc de a realiza proiecte majore este valabil și pentru municipiul Cluj-Napoca. Din păcate.

Laudele au rămas în urmă. Acum apar greutățile. Iar acestea din urmă presupun costuri și mai mari, adică uriașe. 

Prin urmare, Centura Metropolitană, cu pasaje subterane și supraterane, va fi un proiect dificil de executat. Invitat în cadrul unei emisiuni, Tarcea a anunțat costuri mai mari:

”Această Centură Metropolitană este, de departe, cel mai important proiect pe care-l avem în desfășurare. În luna noiembrie s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, după un an de evaluare a ofertelor. Total, valoarea acestei centuri, care are și o alocare bugetară din fonduri europene, este de 150 de milioane de euro. 

Eu cred că nu vor ajunge acești bani, cei 150 de milioane de euro pentru finalizarea acestei centuri”, a declarat viceprimarul.

În calitate de economist, Tarcea consideră că din cauza pasajelor subterane și supraterane, costul acestui proiect va fi mult mai mare. Dar, un aspect liniștitor: ”sigur, acest proiect este asumat”, spune Tarcea.

Ce înseamnă această asumare? Știu, probabil, doar experții din Primăria Cluj-Napoca. 

Accesarea celor 150 de milioane de euro, fonduri europene, depinde ”de noi, ca țară”. În nici un caz de municipalitate. Cine e responsabil? Guvernul din tabăra opusă.

Greșelile administrative se decontează ușor. Politic.

Studiul de fezabilitate va fi realizat de către consorțiul care a câștigat licitația organizată de Primărie anul trecut – TRANSINVEST BUDAPEST Kft-SPECIALTERV EPITOMERNOKI Kft.-SC EXPLAN SRL-SC CADSIL SRL (valoarea, 3,7 milioane de euro).

Studiul de fezabilitate are ca dată limită luna noiembrie 2019. Acest studiu, împreună cu proiectul tehnic urmează să fie depus la finalul anului la compania care a câștigat licitația, iar după alte 6 luni, lucrările pot începe. 

În cel mai optimist caz.

Doar teoretic, lucrările pot începe în anul 2020. Termenul limită este anul 2023. Altfel, cei 150 de milioane de euro vor reprezenta fonduri irosite.

Iată ce declara pe această temă, în luna noimbrie 2018, Emil Boc:

“Este o lucrare amplă, complicată, grea, dificilă, unică deocamdată în această zonă, dar care sperăm că prin profesionalismul membrilor echipei celor care au câștigat licitația, a colegilor din Primărie vom reuși să finalizăm această documentație așa cum am spus astfel încât centura metropolitană să fie o realitate, iar 2020, 2021, 2022, 2023 să fie realizată efectiv, ca la 1 ianuarie 2024 să se poată circula pe această centură metropolitană”, afirma edilul clujean.

CITEȘTE ȘI: Boc se vede deja circulând pe centura metropolitană, deși nu are nici studiul de fezabilitate, nici banii

În cel mai fericit caz, Centura Metropolitană are o lungime de 38 de kilometri si o alocare financiara de 150 de milioane de euro din fonduri europene. Pentru inceput, Primaria Cluj-Napoca impreuna cu celelalte unitati administrativ-teritoriale vor suporta cheltuielile legate de realizarea documentatiei tehnice mentionate, urmand ca apoi sa existe posibilitatea ca acesti bani sa fie rambursati din fondurile U.E.. Prin urmare, in bugetul municipiului pe anul 2018 a fost realizata o alocare financiara speciala pentru acest proiect. 

Până în 2024 însă, costurile vor fi cu totul altele. 

CITEȘTE ȘIOrașul celor trei proiecte SF: centură metropolitană, tren metropolitan și metrou. e-Mil Boc vrea interconectarea regională a Vestului, dar n-a reușit să unească comunele de Cluj

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *