Calea Mănăștur se extinde cu benzi pentru bicicliști și trotuare ciuntite

În vreme ce Calea Mănăștur se va extinde cu benzi dedicate pentru bicicliști și cu trotuare mai înguste, introducerea benzilor dedicate pe Calea Moților este în impas. Proiectul a intrat în atenția administrației locale din 2017, au urmat decizii semnate pe hârtie și consultări. A fost făcută publică valoarea proiectului, dar extinderea ia-o de unde nu-i. 

Conform proiectului propus, costurile acestei investiții se vor ridica la 10 milioane de euro, iar exproprierile vor fi costa 2,5 milioane de euro.

În urmă cu trei ani reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca anunțau măsuri pentru decongestionarea traficului pe una dintre cele mai însemnate artere din oraș, Calea Mănăștur, prin extinderea benzilor de la patru la cinci. La o distanță de trei ani, Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) a organizat o dezbatere publică în privința transformării străzilor Calea Moților, Calea Mănăștur, Uzinei Electrice și Mărginașă.

Recent, viceprimarul Dan Tarcea s-a referit la acest proiect:

„Sper ca în maxim două săptămâni să avem soluția finală, astfel încât să putem vota în Consiliul Local această variantă. Sigur, și USAMV va fi afectat, terenul este în proprietatea USAMV, dar putem să expropriem. Am avut o dezbatere publică pentru această zonă, soluția a fost clară: rămân cele patru benzi, vom face piste pentru biciclete”, a declarat viceprimarul la un post de radio local.

De altfel, Tarcea a adăugat că „se poate lua” din trotuar, întrucât în unele zone lățimea acestora este de cca 7 metri, pentru a crea o bandă dedicată pentru autobuze și troleibuze, cu o lățime de 4,5 metri. 

Actualele benzi au o suprafață variabilă, între 3 și 3,5 metri, iar administrația locală vrea să creeze benzi care să permită mijloacelor de transport în comun să poată depăși în siguranță bicicliștii. Din păcate, nu pe întregul traseu trotuarele au o lățime de 7 metri, astfel încât benzile dedicate vor trebui să „fure” din trotuare. 

Realizarea benzilor dedicate pentru transportul în comun include și un sens giratoriu la centrul comercial Platinia. Pentru acest sens, este nevoie de exproprieri.

La ultima dezbatere publică în privința amenajării acestor artere, singura de altfel, bicicliștii s-au arătat nemulțumiți de lipsa spațiului dedicat transportului alternativ:

„Un autobus nu poate depăşi un biciclist. Dacă nu eşti maratonist, banda aceasta nu este făcută pentru bicicliştii amatori. Nu poţi lăsa un copil să circule pe ea”, a fost una dintre obiecțiile formulate. Dimensiunea benzii dedicate pentru transportul în comun nu permite circulația simultană a unui biciclist și a unui autobus.

CITEȘTE ȘI: Benzi suplimentare pentru transportul public și trotuare ciuntite. De ce se „opune” Emil Boc?

„În acest moment este puțin mai complicat, pentru că trebuie să luăm din trotuare și spații verzi, ceea ce nu ne dorim să facem. Nu trebuie să luăm de la pietoni să dăm la bicicliști, trebuie să luăm de la mașini și să oferim pietonilor și bicicliștilor, asta este politica corectă, politica pe care noi o avem la Cluj-Napoca”, a adăugat viceprimarul Tarcea.

Prin urmare, cele 5 benzi rămân doar 4, astfel încât și bicicliștii să poată beneficia de banda dedicată transportului public care urmează să fie extinsă.

Din 2017, Emil Boc a susținut că realizarea unei benzi dedicate pe Calea Moților reprezintă o prioritate. Tot de atunci, situația este întoarsă pe toate părțile de către specialiști. Să fie acești „specialiști” aceiași experți care au trasat și pistele pentru bicicliști?

Benzile pentru transportul în comun pe Calea Moților sunt dificil de realizat din cauza traficului de pe străzile colectoare. Potrivit conducerii Primăriei, studiul este în analiză la specialiști. Același lucru îl spunea însă și în urmă cu doi ani. De cât timp au nevoie specialiștii să decidă dacă se pretează sau nu un astfel de proiect?

Iar dacă, cel puțin deocamdată, realizarea unei benzi dedicate pentru transportul în comun pe Calea Moților este imposibilă, cum va decongestiona traficul crearea unei benzi suplimentare pe Calea Mănăștur? 

CITEȘTE ȘI: Adio benzi pentru transportul în comun pe Moților? Emil Boc: „E foarte complicat de implementat”

Din păcate, viceprimarul clujean nu s-a referit în nici un fel la stadiul acestui proiect, etapa în care au ajuns exproprierile din zonă și la termenii în care speră să se încadreze administrația locală. 

Exproprieri erau prevăzute și pe strada Oțetului (din apropierea complexului Platinia):

„De asemenea, este prevăzută lărgirea străzii Mărginaşă, aici vor fi exproprietate câteva case, şi o străpungere de pe Calea Mănăştur înspre strada Uzinei Electrice”, declara viceprimarul Tarcea la începutul lui 2019.

Deocamdată s-au scurs 3 ani de analize prin comisii și păreri împărțite, promisiuni și discuții care au adus proiectul în plin an electoral. 

CITEȘTE ȘI: Calea Mănăștur se lărgește deja de doi ani. Deocamdată se va extinde cu o dezbatere publică

 

Adauga comentariu