Din oras

Artera Moților-Mănăștur devine șantier pentru următorii doi ani. Peste 11 mil. euro pentru lucrări și 3 mil. euro pentru exproprieri

Primăria aprobă investiția de extindere și modernizare pe traseul Calea Moților-Calea Mănăștur-str Uzinei Electrice-str Oțetului-str Mărginașă și dă undă verde etapei de exproprieri pe coridorul ce urmează să fie reamenajat. Valoarea totală a investiției este estimată la 54.328.940,68 lei, ceea ce înseamnă peste 11 milioane de EURO. De altfel, potrivit documentației ce va fi aprobată de consilierii locali valoarea exproprierilor este estimată la suma de 14.466.601,95 lei, iar durata de a realizare a investiției este preconizată la 24 de luni, adică doi ani de zile. 

Sursa de finanțare: BUGETUL LOCAL (și alte surse constituite conform legii).

Cum este explicată necesitatea investiției?

„Disfuncționalitatea majoră în ceea ce privește circulația rutieră este generată de faptul că traversarea municipiului pe direcția est-vest și respectiv vest-est, se face prin centrul orașului, datorită lipsei centurii de ocolire a orașului, dar și constrângerilor de relief care fac dificilă realizarea de artere de circulație care să evite zona centrală”, notează funcționarii administrației locale în documnetația ce urmează să fie aprobată în unanimitate de consilierii locali.

Intensitatea ridicată a traficului și depășirea capacității de circulație existentă reprezintă doar câteva dintre cauzele care explică necesitatea acestei extinderi pe coridorul est-vest. 

Lucrările de reamenajare a traseului Moților-Mănăștur cu străzile adiacente vizează câteva posibile scenarii:

Scenariul 1Realizare infrastructură rutieră prin lărgire Calea Mănăștur la șase benzi de circulație. 

Scenariu 2Realizare infrastructură pentru mobilitate urbană durabilă prin reconfirgurarea benzilor carosabile și trotuare de pe Calea Mănăștur-calea Moților-str Oțetului – str Mărginașă.

În urma analizei din comisii, scenariul 2 a fost considerat „optim”, urmând să fie aprobat cu unanimitate de voturi în Consiliu local. 

CONTEXT

În mai 2020, Primăria publica Planul Urbanistic Zonal (PUZ) Calea Mănăștur-Calea Moților-str.Uzinei Electrice-str. Mărginașă pentru consultarea publică.

Proprietarii unui imobil situat pe Calea Moților aflau cu stupoare că spațiul în care locuiesc urma să fie supus demolării/exproprierii pentru amenajarea unei piațete, chiar dacă după cum apreciază proprietarii din zonă acesta „nu stă în calea lărgirii străzilor”.

De fapt, însăși modul în care a decurs consultarea publică, pe repede-nainte, chiar în plină pandemie, în stare de urgență-alertă, ridică mari semne de întrebare în privința acestui proiect de extindere a arterelor de pe axa est-vest de traversare a municipiului Cluj-Napoca.

CITEȘTE ȘI: Primăria ignoră cetățenii de când a mutat dezbaterile în online și demolează clădiri după bunul plac. Moților e prima stradă afectată

De fapt, neplăcerile par să fi fost accentuate de faptul că demersul Primăriei Cluj-Napoca era demarat într-o perioadă în care România era încă în plină stare de urgență, iar administrația locală iniția o consultare publică pentru PUZ în regim on-line. 

Timpul de reacție al proprietarilor din zonă pentru a-și formula poziția și eventualele obiecții în privința noului proiect care îi afectează în mod direct a fost pur și simplu limitat.

Proiectul PUZ-ului CALEA MOȚILOR – CALEA MĂNĂȘTUR –STR. UZINEI ELECTRICE – STR. MĂRGINAȘĂ a fost elaborat în noiembrie anul trecut și prevede modernizarea circulației pentru oferirea unor alternative la utilizarea autovehicului personal, prin realizarea de piste de biciclete și benzi dedicate pentru transportul public în comun, o prefacere a zonei pentru reducerea congestiei traficului în zonă, pe axa est-vest.

Conform Planului de Urbanism Zonal publicat în luna Mai, Primăria Cluj-Napoca are în derulare proiectul de modernizare a axei est-vest a municipiului Cluj-Napoca pe direcția Calea Moților-Calea Mănăștur, prin exproprieri ale unor case ce trebuie demolate, benzi reversibile semaforizate, un podeț peste Canalul Morii sau o piațetă publică.

Acestea sunt câteva dintre măsurile propuse de specialiști și cuprinse în PUZ, pentru a conecta trei cartiere ale orașului, Grigorescu-Mănăștur-Zorilor, prin extinderea unor artere și pentru a moderniza sistemul de benzi dedicate pe axa est-vest, conform proiecțiilor administrației locale.

CITEȘTE ȘI: Calea Mănăștur se lărgește deja de doi ani. Deocamdată se va extinde cu o dezbatere publică

În urmă cu trei ani reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca anunțau măsuri pentru decongestionarea traficului pe una dintre cele mai însemnate artere din oraș, Calea Mănăștur, prin extinderea benzilor de la patru la cinci.

La o distanță de trei ani, Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) a organizat o dezbatere publică – de altfel, singura – în privința transformării străzilor Calea Moților, Calea Mănăștur, Uzinei Electrice și Mărginașă.

CITEȘTE ȘI: Calea Mănăștur se extinde cu benzi pentru bicicliști și trotuare ciuntite

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *