In vizor

Acuzaţiile de la Opera din Iaşi ajung până la Cluj: șmecherii fiscale și contracte falsificate. Florin Estefan, cap de afiș

Din păcate, nu prin reprezentațiile artistice își face Clujul muzical un renume, ci prin scandaluri la cel mai înalt nivel al Operei Naționale din Cluj. Întrucât Simona Gogan, contabila Operei din Iași, scoasă recent pe tușă, nu mai contenește cu dezvăluirile, matrapazlâcurile ajung până la Cluj. 

Mai exact, de câteva zile-ncoace curg detaliile în privința ilegalităților comise de managerul Operei din Iași, Beatrice Rancea, într-un scandal ce începuse încă de anul trecut. Din păcate, aceste picanterii financiare țintesc tocmai până la Florin Estefan, managerul Operei Naționale Clujene. 

Managerul Operei ieșene, Beatrice Rancea, este recunoscută în calitate de militant pentru bugetele instituţiilor de cultură pe care le-a condus până în prezent, aspect ce merită apreciat.

Dincolo de aceste luări de poziții publice, în primăvara anului trecut, alături de Florin Estefan (pe numele său real Florin Aştefănoaie) bariton şi managerul Operei Române din Cluj, Beatrice Rancea ieşea la rampă anunţând colapsul financiar în care se aflau cele două instituţii. 

Rancea spunea atunci că ONRI se vede în imposibilitatea să pună în scenă spectacolele de la începutul stagiunii 2019-2020, din cauză că Ministrul Culturii tăiase cu aproximativ 30% bugetul pentru „Bunuri şi servicii“. Din acest capitol bugetar, atât ONRI cât şi ONCN îşi plăteau colaboratorii. 
Chiar și în asemenea condiții precare pentru cele două instituții de cultură, Florin Estefan și Beatrice Rancea au găsit pare-se soluţii de supravieţuire, nu neapărat pentru instituţiile lor, ci pentru propriile persoane: contractele de colaborare. 

35.000 de lei de la Cluj

Cu câteva luni înainte de tumultoasa conferinţă de presă comună, mai exact pe 22 aprilie, cei doi manageri, Beatrice Rancea şi Florin Estefan, semnau un contract de prestări servicii artistice prin care Opera din Cluj se angaja să plătească şefei de la ONRI o remuneraţie brută de 37.447 lei pentru regia operei „Don Giovanni“ de W.A. Mozart ce urma să fie pusă în scenă.

Spectacolul mai fusese pus în scenă şi la Iaşi. Beatrice Rancea a încasat net 35.200 lei,11.000 lei – numerar, până pe 8 mai, iar restul de 24.200, prin ordin de plată, după data premierei, dar nu mai târziu de 31 mai. 

O săptămână mai târziu după plata ultimei facturi către Beatrice Rancea, baritonul Florin Estefan se afla la Iaşi cu spectacolul „Evgheni Oneghin“, în care juca rolul principal. 

Nu este însă singurul spectacol la care managerul de la Cluj a fost cap de afiş la ONRI.

Pe 6 mai 2019 ONRI, prin managerul Beatrice Rancea a încheiat cu Florin Estefan un contract de prestaţie artistică şi cesionarea drepturilor de autor pentru interpretarea rolului Giorgio Germont din opera Traviata care urma să aibă loc cinci zile mai târziu.

În contractul nr. 2270 se precizează că remuneraţia cuvenită lui Estefan este de 4.787 lei brut, adică 4.500 de lei net, notează ziaruldeiași. Banii trebuiau să fie viraţi până la sfârşitul lunii iunie. 

După cum notează sursa citată, contractul de colaborare între cele două personaje-instituții nu a fost lipsit de anumite clauze de confidențialitate în virtutea faptului că nu ar reprezenta un subiect de „notorietate publică”.

În acest context, managerul Operei ieșene este acuzată de către contabilul șef al Operei din Iași că ar fi falsificat un contract prin care și-ar fi oferit sute de milioane de lei într-o perioadă în care instituția de cultură nu dispunea de fonduri pentru a-și acoperi cheltuielile curente. De fapt era vorba despre o „reciprocitate” cu Clujul.

Citește articolul integral aici. 

Managerul Beatrice Rancea este acuzat ca ar fi comis o serie de ilegalități pe parcursul anului trecut, precum: achiziții făcute fără referate de necesitate, zeci de contracte de colaborare antedatate sau plăți către diverși furnizori fără să existe nici un contract încheiat. Șefa departamentului economic de la Opera ieșeană a depus zilele trecute un memoriu detaliat la Ministerul Culturii solicitând un control urgent la aceasta instituție. Una dintre acuzațile formulate de Simona Gogan, contabilul şef al Operei din Iaşi, managerului Beatrice Rancea vizează modul în care a dispus cheltuirea suplimentării de buget primită de instituţie în decembrie 2019.

De altfel, nici Florin Estefan, managerul Operei Naționale din Cluj, nu este la prima sa apariție publică cauzată de un scandal: în mai 2018, după îndelungi amânări, membrii sindicatului s-au reunit în câteva rânduri și au luat atitudine împotriva abuzurilor din cadrul Operei clujene, aspecte reflectate pe larg de către Ziar de Cluj

CITEȘTE ȘI: Astefanoaie, seful Operei clujene, luat la suturi de sindicat (in sfarsit!). Truditorii din Opera il acuza de dezbinare, nerespectarea legii, umilirea artistilor, angajari pe criterii religioase, adica numai „pocaiti”

 

sursa foto: telem.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *