Din oras

Un fost olimpic clujean acuza ISJ de incompetenta: nu vor sa schimbe sistemul de departajare pentru olimpiada nationala

Elevii din clasele mai mici de liceu au prea putine sanse de a ajunge la olimpiada nationala de informatica. Acuzatia vine de la Petru Trimbitas, fost olimpic al Clujului, in prezent student cu un palmares care include oferte de internship de la Facebook si Google. Acesta sustine ca sistemul de evaluare functional la Cluj nu le da elevilor sanse egale de a participa la competitie, iar sugestiile sale de schimbare a metodologiei nu au fost luate in seama. 

Nemultumirea fostului olimpic se refera la metodologia deficitara si la inspectorul de informatica Adrian Pintea, care “nu e foarte competent”. 

“Anul trecut, Clujul avea pentru olimpiada nationala 11 locuri la liceu. Acestea erau distribuite dupa urmatoarea regula: ii lua pe primii doi de la fiecare clasa, iar apoi lua locul al treilea de la fiecare clasa si se uitau la punctaje. Compara punctajului unui elev de clasa a 9-a cu unul de la a X-a, A XI-a si a unuia din clasa a XII-a, cu toate ca erau probleme diferite. La final, primii trei mergeau la olimpiada si urmatorul nu. Regula nu este deloc corecta, comparatia fiind facuta inechitabil. In caz de egalitate, cum s-a intamplat la clasa a IX-a, s-a facut departajarea dupa olimpiada locala. In acest caz, elevii fac programare de maxim patru luni. Intr-o luna invata super mult. Nu e relevant ce se intampla la olimpiada locala. Un elev de clasa a IX-a stie cu 25% mai multe chestii. Daca doi au punctaj egal, se uitau la punctajul de la olimpiada locala. 

Le-am dat un e-mail in care le-am sugerat alte criterii, sa trimita oameni in functie de rezultatele generatiei la olimpiada nationala. Pana la urma acesta e scopul, sa ajunga oamenii care au cele mai mari sanse sa se descurce la nationala, ca sa creasca numarul de locuri al judetului. Am propus doua criterii de departajare, nu unul. Inspectorul a fost foarte de treaba, mi-a raspuns ca anul acesta vor tine cont. Ar fi mai corect ca la o generatie slaba sa ii scada numarul de locuri, iar la o generatie buna sa le mareasca. Exact asa e sistemul pe judet, in functie de rezultatele din anul precedent. Important este sa nu trimita elevii cu rezultate slabe. Cand m-am uitat pe site-ul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Cluj am vazut ca totul e la fel, regula e la fel numarul de elevi a crescut cu unul si au dat trei locuri la fiecare clasa. Asta in conditiile in care  generatia din clasa a XII-a nu e asa de buna. Erau doi de-a X-a la egalitate, a fost trimis doar unul. In fiecare an, din Cluj a mers cate unul din clasa a XII-a care nu era atat de bun la informatica. Majoritatea se lasa de olimpiade pana atunci”, sustine fostul olimpic. 

Consecintele acestei metode de departajare ar fi putini elevi participanti de la Cluj la olimpiadele nationale de informatica si rezultate slabe. 

“E bine sa fie incurajati elevii mai mici sa participe la acest gen de concursuri. Eu, de pilda, daca nu mai calificam in clasa a IX-a, cu siguranta nu as fi continuat sa studiez informatica atat de mult si nu as fi ajuns atat de departe. Cand te califici iti faci prieteni din alte judete, esti mult mai motivat sa lucrezi, pe cand daca incepi asta in clasa a XII nu mai ai imboldul acela, nu mai exista anul viitor”, explica Trimbitas. 

Potrivit acestuia, un elev care fusese la egalitate si eliminat anul trecut a ajuns iar in aceeasi situatie si anul acesta. 

“E foarte mare pacat, ii cunosc pe copii si stiu ca s-au pregatit si au muncit, iar inspectorul vine cu regula asta si il trimite pe altul care nu are aceaesi valoare. E pacat de munca lor”, atrage atentia studentul. 

Astfel, rezultatele sunt pe masura, singurul care s-a remarcat in ultima vreme fiind Alexandru Velea. 

Petru a studiat la Liceul Teoretic “Avram Iancu” pana in clasa a 11-a, iar clasa a 12-a urmat-o la Liceul international de informatica din Bucuresti, dupa care a revenit la Cluj ca sa urmeze facultatea. Acum, el este student la Facultatea de Matematica si Informatica a Universitatii “Babes-Bolyai” (UBB), la Informatica, in limba engleza.

Din clasa a IX-a a participat la olimpiada nationala de informatica, iar din clasa a XI-a pregateste elevi pentru olimpiada. 

“Nu sunt de talia unui olimpic international, dar totusi pot sa spun ca la olimpiada se intampla tot felul de lucruri care nu sunt in regula. Cand eram in liceu si le criticam, cateodata constructiv, cateodata mai putin constructiv mi se spunea ca sunt frustrat ca am rezultate slabe, cu toate ca am iesit in top 10 din generatia mea si in clasa a XII-a am luat locul I la un concurs national”, a precizat baiatul. 

In anul I, Trimbitas a inceput un cerc de info cu elevii unui liceu din Cluj. 

Am lucrat voluntar, am inceput din dorinta de a-i ajuta pe elevii aflati la inceput, deoarece profii de la clasa sunt slab pregatiti si e greu sa-ti gasesti problemele cu care sa te pregatesti mai ales cand tu faci info de abia patru luni si deja mergi la judeteana”, a povestit el. 

Tot Petru este cel care organizeaza concursul Mindcoding, alatuti de Societatea Hermes, organizatia studentilor din facultatea la care invata. 

Studentul a participat la Android Camp, tabara organizata in fiecare an de Google, companie care l-a ofertat mai tarziu, la concurenta cu Facebook. In final, a ales un stagiu de internship la Facebook.

Oficialii Inspectoratului Judetean Cluj spun ca nu este nici o neregula in organizarea acestui concurs. 

“Pe site-ul ISJ se poate consulta metodologia organizarii olimpiadei de informatica, inclusiv criteriile de departajare. Anul acesta am avut 12 locuri, si au mers primii trei elevi de la fiecare clasa. De ce s-ar schimba criteriile? Se iau in vedere rezultatele de la judetene. De obicei, locurile de la etapa nationala tin deja cont de rezultatele fiecarei generatii”, a precizat Andreea Coroian, purtatoarea de cuvant a ISJ Cluj. 

Astfel, un document semnat de catre inspectorul pomenit de catre fostul olimpic prevede ca, pe langa cele trei locuri rezervate fiecarei clase, criteriul de departajare pentru urmatorul, in caz de punctaje egale la o clase este “punctajul obtinut la etapa locala 2015, iar pentru cei calificati la etapa judeteana pentru rezultate deosebite(premii sau medalii) la olimpiada de informatica etapa nationala 2014 se considera pentru etapa locala ca avand punctaj maxim posibil, daca egalitatea se mentine atunci se foloseste la departajare rezultatul obtinut la etapa nationala si judeteana in anul scolar precedent”.

Problema a fost semnatata si la nivel national, intr-un articol publicat de catavencii.ro.

„In 2015, Olimpiada Nationala de Informatica poarta hainele unui algoritm fanariot. Selectia elevilor pentru faza nationala nu se face in functie de punctajul obtinut la faza judeteana, ci dupa toanele unei comisii din Ministerul Educatiei. Rezultatele foarte bune depasesc numarul de locuri alocate si raman pe dinafara – cazul Bucurestiului –, iar rezultatele slabe au calificarea rezervata in limita locurilor alocate – cazul judetelor Neamt, Calarasi, Vrancea, Giurgiu etc.

Repartitia locurilor pe judete e un reflex fosil, care a trait inainte de ’89 si a fost dezgropat de mostenitorii Suzanei Gadea. E o regionalizare fortata si prosteasca a talentului, a energiei irepetabile care se naste in mintea unui adolescent inzestrat. Faptele comisiei si abordarea ministerului sunt in dauna selectiei si competitiei. Inteligenta e limitata prin regulament, geniul e restrictionat cu mana Educatiei insasi”, se arata in materialul a carui concluzie este ca respectiva comisie “ar face bine sa invete de la olimpici cum se gaseste o solutie”. 

Foto: portaldeinvatamant.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *