Zero la cinema

Clujul e un orășel trist. În același oraș în care câțiva oameni de afaceri au „cotizat” cu aproape un miliard de lei pușculița unui politician incult, proiectul „Salvați depozitul de filme” nu reușește să adune nici măcar 7.000 de euro. Destinul Depozitului de filme din Cluj, care ar putea să devină primul muzeu al cinematografiei transilvănene, este simptomatic pentru ce se întâmplă în „Marele Oraș Cultural Abulic”.

Una dintre iluziile cu care ne hrănim orgoliul culturalizator este acela că trăim nu doar într-un oraș plin de cinefili și cineaști, dar și de intelectuali de toate soiurile. O legendă este aceea că aici, la Cluj, e epicentrul cinematografiei regionale. Dovada? Cinematografele Clujului sunt printre puținele din țară care au rămas intacte și sunt pline de spectatori! Avem cel mai mare festival de film din Europa Centrală, suntem vizibili internațional! În plus, avem o lungă istorie, care îl include chiar și pe Michael Curtiz!

Însă soarta unor foste locații precum Favorit, Steaua Roșie sau Dacia, care este tragică și similară cu ce se întâmplă peste tot în România, spune o altă istorie. Chiar și cinematograful Florin Piersic, care este printre primele săli din România, cu cele mai multe bilete vândute - aproape 100.000 de spectatori au fost numai la Florin Piersic numai în 2013 – are o situație incertă. Iar inițiativele menite să scoată acest orășel din obscuritate sunt aproape ignorate.

Tudor Giurgiu, omul care a pus acest orășel de provincie pe harta globală a industriei filmului a lansat recent încă o inițiativă remarcabilă, numită Salvați marele ecran. Ideea este, pe cât de simplă, pe atât de ambițioasă. Orice oraș din România, care are peste 20.000 de locuitori, trebuie să aibă cel puțin o sală de cinema. Proiectul, din care face parte și inițiativa locală Salvați Depozitul de Filme, a ajuns inclusiv în atenția ziariștilor de la The Hollywood Reporter. Evident că nu există suficiente cuvinte de apreciere pentru a descrie ceea ce a realizat Tudor Giurgiu în ultimul deceniu la Cluj. Din 2002 și până acum, TIFF a devenit principalul brand cultural-cinematografic al orașului și chiar al României. Cred că Giurgiu, care a transformat un festival cu buget zero într-unul care atrage aproape 2 milioane de euro, va reuși să ducă la bun sfârșit și această inițiativă.

Problema nu este aici. Problema este aceea că reacția față de inițiativa lui Giurgiu spune ceva despre comunitatea din care facem parte. Când scriam acest text, pe pagina campaniei de înființare a primului muzeu al filmului de la noi, idee pe care am susținut-o și eu în Ziar de Cluj înainte ca ea să devină o realitate, erau doar 30 de susținători. Din cei 7000 de euro fuseseră strânși doar 861 de euro! Când un proiect privat nu mai depinde de instituțiile administrative, ci de comunitatea locală, de liderii economici și de așa-zișii oameni de cultură, Clujul se dovedește inapt. Nu există la Cluj bani privați pentru a face un muzeu al filmului? Nu există la Cluj oameni de afaceri cinefili care să susțină o asemenea idee? Nu există destui activiști care să mobilizeze comunitățile locale pentru un scop cultural, care ar avea impact asupra vieții lor? Se pare că nu!

După cum susțineam și în alte intervenții publice, Clujul ar trebui să se transforme într-un pol de cultură cinematografică. Am propus chiar un slogan, devenit afiș la TIFF 13, ca o formulă memorabilă pentru toate proiectele și investițiile culturale ale orașului: „Cluj, un secol și ceva de cinema”. Avem nevoie de politici locale și regionale care să susțină această identitate, care nu este artificială și care se bazează pe o tradiție, pe o realitate și pe o posibilitate.

Pentru a putea deveni un centru de productie cinematografică, în primul rând Clujul are nevoie de cinematografe. La nivel european se vând (datele din 2013) aproape 1 miliard de bilete la cinema. Deși suntem încă ultimii în Uniunea Europeană la vânzările de bilete, încasările din proiecția de filme au crescut constant în România, de la 34,4 milioane de euro (în 2007), la 127,7 mil. euro în 2011. Este obligatoriu ca măcar o parte din acești bani să intre în producția de filme. Pentru că, după cum reiese din statisticile de specialitate realizate la nivel european, deși încasările distribuitorilor din România au crescut, am asistat la declinul producției de film autohton. Dacă în 2009 se produceau 51 de filme anual, în 2011 producția s-a înjumătățit.

Raportat la estimările cele mai pesimiste - 7,4 milioane de spectatori care mergeau la filme în România anului 2011 - sau la estimările pozitive pentru 2013 - aproape 9 milioane de spectatori - cei 100.000 de spectatori de la TIFF par să reprezinte un procent nesemnificativ, sub 0,1%. Însă, după cum calculam în altă parte, la Cluj vânzările de bilete se apropie de 1 milion pe an. Așadar, chiar atunci când comparăm aceste cifre cu cele peste 150 de milioane de bilete vândute în perioada comunistă (datele sunt puțin nerealiste, multe fiind vânzări obligatorii prin instituțiile publice), nu mai este un dezastru. De fapt vorbim despre sume relevante.

Cred că este obligatorie descentralizarea finanțării industriei cinematografice de la noi, pe modelul european al centrelor regionale. Această descentralizare a condus la creșteri spectaculoase în țări precum Irlanda și chiar Franța. Dacă, din cele 3-4 milioane de euro încasați la Cluj din vânzările de bilete, ar putea fi redirecționate 400-500 de mii de euro către producția de filme, atunci am asista la o adevărată explozie a cinematografiei locale. Dar, mai important, dacă am avea o comunitate de oameni de afaceri care să susțină financiar astfel de proiecte, abia atunci am putea vorbi despre un oraș al culturii cinematografice. Pe deasupra, ne trebuie câteva zeci de săli de cinema, prin care cinefilii din Transilvania să susțină producțiile realizate aici. Iar administrațiile locale trebuie să fie implicate într-un astfel de proiect.

Până atunci, avem doar câteva sute de cinefili adevărați, care nu reușesc să strângă 31.000 de lei. Adică „banii de buzunar” pe care îi cheltuia lunar din mită un ingnar politician local.

Comentarii

Sergiu

12.06.2014 14:10

E interesant de văzut de ce spectatorii TIFF nu au donat bani pentru depozit. Eu n-am dorit să donez nici măcar un euro pentru un schelet de clădire, într-o zonă izolată, pentru un muzeu. Îmi place să văd filme, nu afișe sau haine purtate de mari actori. Clădirea e doar o hală. Părerea mea.

edi

12.06.2014 15:10

"Orice oraș din România, care are peste 20.000 de locuitori, trebuie să aibă cel puțin o sală de cinema" - nu inteleg valoarea ideei. Ok, ca initiativa, dar nu aruncata orbeste. O sala de cinema pe oras are sens doar daca se poate sustine prin bilete vandute. In Cluj sunt practic 3 cinematografe cotidiene totalizand un numar important de sali. Eu unul ma mir ca un cinema precum Florin Piersic care vine bilete are viitor incert. Management defectuos? In plus, un mare minus al tuturor cinematografelor este ca se rezuma la vandut popcorn si difuzarea filmelor. Doar pe la Cinemacity mai arunca un covor rosu la premiere, spre deosebire de cinematografele din vest unde se fac eveniment de promovare a filmelor, decoratiuni, etc, practic un spectacol de prezentare inafara salilor.

DanT

12.06.2014 15:22
Sergiu, cladirea e langa autogara, e oarecum izolata, dar nu atat de izolata. Sigur ca momentan e doar o hala veche, dar in lipsa altei locatii, acolo se poate face un mini-muzeu al filmului ... La Cluj se fac filme de peste 100 de ani si au fost primele studiouri de film din Romania ... din punctul asta de vedere, eu zic ca merita sa existe un muzeu al filmului. Pana la urma Fabrica de Pensule ce era inainte? O fabrica parasita, cam la fel de izolata (fata de centru). Si uite ca acum e unul dintre cele mai importante centre de creatie din Romania. Clujul merita un muzeu al filmului, cum merita si unul al fotografiei (inaugurat provizoriu in timpul festivalului foto), pentru ca avem traditie si am facut pionierat in ambele domenii cu Jancovics Jeno si Carol Popp de Szathmari. Eu am donat pentru Depozitul de filme (o suma mica) cand abia trecuse suma de 100 de euro ... oricum acum vreo 2-3 zile abia erau 300 de euro adunati, acum sunt 911 euro (se pare ca cineva a donat 500 de euro), deci totusi a crescut semnificativ suma. Si mai sunt 33 de zile in care se pot face donatii (pentru a fi considerata reusita, trebuie sa se adune minim 2100 de euro). Probabil se vor aduna mai mult de 2100 de euro, 7000 in ritmul actual nu cred. E un inceput, dar orasul asta are mult mai multi iubitori de film ... chiar si cu donatii de 5 euro se poate aduna usor suma daca doneaza doar 5% din cei care au cumparat bilete la TIFF (63.000 de bilete vandute, hai sa zicem 24.000 de cumparatori unici - ca unii au vazut mai multe filme, altii doar unul - oricum daca 1.200 de oameni doneaza 5 euro deja s-a adunat suma). Sincer prefer sa vad ca au donat 1200 de oameni cate 5 euro decat sa doneze 14 oameni 500 de euro ... pentru ca ar insemna ca sunt multi carora le pasa. Orice om de afaceri serios din Cluj poate da singur 7.000 de euro daca vrea, Giurgiu ar gasi singur sponsori sa-i dea 7000 de euro daca ar vrea, dar nu asta e ideea ... ideea e sa aratam ca ne pasa multora dintre noi si suntem dispusi sa ne implicam. Nu cred ca pentru cineva care merge la TIFF si e pasionat de cinema 5 euro e vreo suma de care nu poate sa se desparta pentru o cauza nobila. Pentru Doru Pop, 100.000 de spectatori din 9 milioane in total nu e 0.1% ci undeva la 1.1%. 1 milion de bilete vandute la Cluj din 9 milioane in toata tara mi se pare foarte mult ... adica doar la Cluj se vand 11% din biletele din toata tara. E plauzibil, dar nu e normal, in conditiile in care populatia Clujului reprezinta doar 1.5-2% din populatia tarii ... asta inseamna ca in foarte multe locuri nu se merge la cinema ... fie din lipsa cinematografelor, fie din lipsa interesului. Sigur, pentru noi clujenii e un motiv de "mandrie" ca avem un consum cultural mult mai mare decat altii, insa pe ansamblu e trist ca se intampla asa.

diosig

13.06.2014 08:11

Se vede ca autorului acestui "articol" nu-i place Clujul, pentru el este doar un "orasel trist".Domnule, nimeni nu te retine cu forta aici, te poti muta in alta parte sa gasesti distractie...Oare esti clujean?

Sfanta cretinat...

14.06.2014 13:21

Clujul e o creatie a oamenilor  ca domnul Doru Pop. Intr-o zi poate se vor satura de toti marlanii care profita de pe urma lor si vor alege alt oras pentru care sa lupte, iar voi veti ramane un fel de Zalau  fara universitate, fara cultura

claus

13.06.2014 11:18

cinema florin piersic e o gluma dupa renovare. au fost atât de lacomi sa mai puna inca 50 de locuri acolo, incat multa lume nu merge la acel cinema din prisma disconfortului. da, e pret mai mic, dar sincer, te chinui acolo. da, publicul trebuie educat, indrumat insa nu cu aroganta, dispret şi critica atunci cand "nu ies banii".... si cam toate cinemaurile din centru, pbbil din lipsa din fonduri, isi trateaza, putinii cinefili, cu mare economie, fie victoria fie republica (care btw suna mult mai bine ca si f.p.) 

camelia

15.06.2014 10:41

Faceti teledon si donam. Altfel, e prea complicat pentru multi

Radu

16.06.2014 10:15

Auzi, poate te retinem in Cluj si te grabesti spre satul de origine! Daca Clujul e un orasel de provincie, localitatea in care te-ai nascut ce e? Daca vrei sa atragi atentia asupra unei probleme, fa-o fara sa jignesti orasul care te-a acceptat! 

anca

18.06.2014 20:44

Pai daca domnul Giurgiu strange in jur de 2 milioane de euro din TIFF, tot noi trebuie sa dam bani pentru muzeul acela (muzeu care va fi tot o afacere a domnului, pentru ca probabil se va plati bilet pentru intrare)?. Nu s-a gandit el rau.... 

mona

22.06.2014 09:36

Trist esti tu si articolul tau, nu Clujul!!!

E nevoie de mai...

25.06.2014 18:13

Domul Doaru Pop este un individ care lupta pentru Cluj. Faptul ca arata cu degetul ce nu merge bine  nu ar trebui perceput ca un atac ci ca o critica  constructiva. in definitiv este profesor, asta e menirea lui sa ajute studentul sa se  corecteze si sa se perfectioneze. Am avea nevoie de mai multi Doru Pop

Adauga comentariu