Vocația de profesor la Liceul cu Program Sportiv din Cluj-Napoca, între teroare și eroare

Ne scrie un cititor al Ziar de Cluj cu privire la cum, din dorința de a raporta performanță la hectar, ca pe vremea lui Nea’ Ceașcă (înainte de 1989), conducerea Liceului cu Program Sportiv din Cluj nu numai că închide ochii la cum se face formarea educațională a viitorilor sportivi, ci chiar face presiuni asupra profesorilor să-i lase pe aceștia să se învețe să fie chiulangii. Din compromis, în compromis, moare ideea de școală de calitate, se ucide viitorul României.

Liceul cu Program Sportiv din Cluj este o școală vocațională de profil, în care educația și dezvoltarea fizică armonioasă ar trebui să se îmbine pentru a forma și integra societății tineri competenți și pregătiți pentru viață.

Cu toate că are un profil vocațional bine definit, această instituție a devenit în ultimul timp un spațiu al compromisurilor: compromis în privința elevilor înscriși pe alte criterii decât cele sportive, compromis în acordarea notelor, compromis în aplicarea regulamentului școlar, în stabilirea notelor la purtare etc. Aici totul e posibil: profesorii cu „bune intenții” nu trec absențele în catalog, sau diriginții „de treabă” le motivează fără nicio dovadă legală; notele nu sunt acordate după criterii obiective de evaluare, astfel că există diferențe uriașe între disciplinele obligatorii de studiu. La disciplinele sportive, elevii care nu participă la antrenamente nu au absențele trecute în catalog și au medii de la 8 în sus. Cele mai surprinzătoare situații sunt la liceu, acolo unde sute de absențe sunt motivate, deși regulamentul școlar prevede tot felul de măsuri sau sancțiuni în astfel de situații.

Vă întebați cum este posibil? Presiunile conducerii sunt extrem de mari, iar sabia lui Damocles atârnă deasupra celor care nu semnează pactul cu diavolul. Cu toate că elevii ar trebui să dea probe sportive pentru admiterea în această școală, pe parcursul anului și la început de semestru sunt transferați și acceptați elevi cu probleme speciale, elevi de care alte unități școlare se debarasează, amenințați cu repetenția sau cu abateri disciplinare, astfel că se ajunge la o atmosferă tensionată și la situații fără soluții în momentul în care acești copii trebuie și să promoveze.

Într-o astfel de școală fără reguli, chiar și notele sunt falsificate din cataloage. Sunt șterse efectiv cu corectorul sau modificate prin alte metode, pentru că anumiți elevi trebuie să promoveze cu orice preț. Părinții depun reclamații la momentul potrivit, întorcând armele împotriva cadrelor didactice la materiile cărora fie nu promovează, fie nu obțin nota maximă la purtare.

Cadrele didactice care vor să-și desfășoare în condiții normale activitatea resimt stresul, tensiunile, teroarea, desconsiderarea, dezaprobarea publică, uneori suportă chiar repercusiuni foarte neplăcute, ajungând să fie catalogate în final ca fiind împotriva celor care veghează asupra bunului mers al școlii, doar pentru că nu acceptă aceste murdare manevre. Problema se formulează în următorii termeni: dacă vreți disciplină și note corecte înseamnă că vreți să desființați clasele și să rămânem fără ore, adică fără pâine. Cu alte cuvinte, dezbină și condu.

O școală condusă de părinți, de elevi și de câteva cadre didactice devotate acestui sistem corupt al evaluării nu poate avea perspective și nu poate atrage competența și performanța, atâta timp cât singurele resurse care asigură reușita în aceast caz sunt compromisul și corupția.

Comentarii

Marius

06.06.2017 21:56

Aceasta boala diagnosticata este una caracteristica tuturor liceelor vocationale din Cluj. Tratamente exista, le stiu oamenii din sistem, dar, cata vreme functia formeaza organul, nu cred sa putem observa curand o ameliorare.

Adauga comentariu