Reportaj

Valul 4 de pandemie la Cluj. Dr. Elena Nagy: „Noi, medicii de familie, riscăm să ni se blocheze activitatea cabinetului pentru că cei de la Salvare sunt depășiți de situație!”

Dr. Elena Nagy, medic de familie cu state vechi, cu un număr mare de pacienți, a explicat, pentru Ziar de Cluj, care sunt problemele cu care se confruntă medicii de familie în plin val patru de pandemie, când cu greu mai fac față numărului imens de pacienți pozitivi. Medicul a explicat ce măsuri profilactice trebuie să luăm, unde trebuie să se testeze cei care au simptome de boală, ce trebuie să facă pacienții confirmați cu Covid, câte doze de vaccin sunt necesare, pentru a ne imuniza, a dezvăluit unele disfuncționalități din cadrul sistemului sanitar.

Cluj-Napoca a ajuns astăzi la o rată a incidenței Covid-19 de 11.48. Citiți explicațiile medicului Elena Nagy pentru a înțelege, chiar de la firul ierbii, ce înseamnă valul patru de pandemie la Cluj!

Medicii de familie riscă să nu mai facă față apelurilor de la pacienți

„Legat de situația actuală, cu pandemia, a crescut foarte mult numărul de cazuri, asta știe toată lumea. Noi, medicii de familie, efectiv riscăm să ni se blocheze activitatea cabinetului pentru că cei de la Serviciul de Salvare sunt depășiți de situație și, atunci, noi suntem nevoiți să preluăm toate apelurile telefonice de la pacienții care se îmbolnăvesc sau care se vaccinează și au tot felul de reacții adverse sau chiar și înainte să se vaccineze ne contactează ca să le dăm informațiile necesare și, în acest context, vreau să fac un apel către pacienții aflați în aceste situații, pentru că peste tot în media se spune, și chiar și serviciul de Salvare, să ia legătura în primul rând cu medicul de familie. Deci, până aici este bine. Normal că trebuie să ia legătura cu noi, să ne anunțe. Dar sunt aspecte diferite în ceea ce privește această legătură, prima legătură cu medicul de familie”, a explicat dr. Elena Nagy.

Unde trebuie să se testeze cei care au simptome de boală?

„Sunt cei care efectiv se îmbolnăvesc și care nu știu dacă au sau nu au Covid. Au simptomatologie de îmbolnăvire cu Covid, care seamănă foarte mult cu simptomatologia de viroze, a răcelilor de sezon, la care noi le indicăm două lucruri importante: să se testeze, adică să meargă și să își facă un test rapid, să vadă dacă sunt sau nu pozitivi. Trebuie să meargă la un centru autorizat, în primul rând. Cele din farmacie. Pe care și le iau ei acasă și și le fac, acelea sunt estimative, dar nu este sigur că sunt concludente pentru că mulți nu știu să efectueze corect manoperele de testare. Plus că, dacă cei care au nevoie de concediu medical sau scutiri medicale, dacă nu sunt testați într-un laborator autorizat, de la care să se transmită către DSP… DSP-ul emite o decizie în baza căreia noi îi eliberăm pacientului concediul medical și suntem și anunțați că persoana respectivă este în izolare sau în carantină. Valabil este testul pe care pacientul și-l face într-o farmacie, pentru că sunt farmacii în Cluj care testează gratuit și care sunt conectate cu DSP-ul. Sunt și în mall, sunt peste 20 de farmacii anunțate, și în Centru, în toate cartierele.

Colegiul Farmaciștilor a făcut o instruire a personalului care face testări în farmacii, cu dotarea specială, cu echipamente, cu toate materialele de care au nevoie pentru a efectua testări autorizate. Sunt farmacii care nu sunt cuprinse în acest program de testare a populației, dar sunt și care sunt în acest program, organizate după un anumit standard. Pacienții pot merge acolo să se testeze gratuit; doar o sumă modică trebuie să achite și acela este un rezultat oficial pe care farmacia îl transmite la DSP, DSP-ul ne anunță pe noi, medicii de familie, și se emit acele decizii. Acesta este aspectul legat de testare pe care pacienții trebuie să îl cunoască”, a precizat Elena Nagy.

Ce trebuie să facă pacienții confirmați pozitivi?

„Cei care au parcurs pașii legați de testare și sunt confirmați că, într-adevăr, sunt pozitivi, vor rămâne în izolare și vor contacta medicul de familie. Dar medicul de familie nu poate să-i sune zilnic, de două ori pe zi, ca să vadă starea lor de sănătate.

Sunt formele ușoare și medii care nu necesită monitorizare zilnică. Din momentul în care pacienții sună să anunțe medicul de familie că sunt pozitivi, din prima zi sau a doua, dacă nu au apucat în prima zi, noi le spunem protocolul care se dă în caz de îmbolnăvire: ce să facă, tot, inclusiv măsurile de igienă, tot ce ține de asta! Le spunem la telefon sau le trimitem protocolul pe WhatsApp sau vin aparținătorii și merg la farmacie și își iau medicamentele. Primesc și rețete compensate, pentru medicamentele care se compensează, pentru că sunt cele de tuse compensate, antibioticele. De când a început pandemia facem treaba asta. Și acel oximetru trebuie cumpărat!

Noi le explicăm pacienților și îi instruim. Și le spunem: dacă nu vă simțiți bine, vă rugăm, sunați-ne dumneavoastră. Nu noi trebuie să îi sunăm, pentru că efectiv nu putem face față unei asemenea activități, cei care avem mulți pacienți. Eu am peste 3000 de pacienți, eu nu pot face zilnic treaba asta, în situația aceasta, care este acum. Când am avut mai puține cazuri și a fost mai lejer, în perioada de relaxare, când am avut, de asemenea, cazuri, nu a fost așa o problemă! Dar acum efectiv nu putem să facem față! Ne blocăm activitatea cabinetului! Zilnic sunt câte 4-5 pacienți noi confirmați cu Covid. Sunt și copii, și care sunt cu simptome, care sunt contacți, care s-au vaccinat și au făcut Covid după! Și pe toți trebuie să îi consulți și să le dai informații”, a explicat medicul.

Sunt medici plătiți și medici care monitorizează pacienții Covid pro bono

„Eu nu am făcut contract de monitorizare cu Casa de Asigurări. Pentru aceste monitorizări, medicii de familie care au făcut contract sunt plătiți. Eu nu am făcut contract de monitorizare, dar totuși le acord toate informațiile necesare, respect toate protocoalele și nu am refuzat pe nimeni și nu refuz, legat de starea lui de sănătate. Dar, ce te faci? Pentru că pacienții află că nu știu care medici de familie îi sună zilnic. Aceia îi sună zilnic pentru că sunt plătiți pentru serviciile acestea. Eu am ajuns în situația în care am fost amenințată că mă reclamă, că mă dă în judecată, pentru că eu nu am sunat zilnic. S-a ajuns la niște situații extreme din cauză că lumea nu știe.

Pentru că noi nu facem față, dacă pacienții nu se simt bine… eu, de atâta timp, mi-am instruit pacienții, nu numai în caz de Covid, ci și de alte boli, pentru că eu nu îi internez pe toți, eu nu îi trimit la specialist, eu efectiv îi consult și îi tratez, nu se pune această problemă! Dar este o discriminare care se face acuma și noi suntem acuzați pe nedrept, pentru că lumea nu știe de aspectul acesta, că eu, ca medic de familie, nu sunt obligată zilnic să dau telefon, să văd cum se simte pacientul, mai ales dacă este o formă ușoară sau medie.

Și un alt aspect: sunt persoane care s-au testat la un laborator autorizat, nu ne anunță pe noi și deciziile care ne vin de la DSP vin cu întârziere. Deci, eu aflu cu întârziere că el este în izolare și că e pozitiv, dacă nu ne anunță. De la laborator le spun pacienților ce să facă, ce să nu facă, să stea acasă, iar ei nu anunță medicul de familie. Și noi aflăm târziu că el este în izolare conform deciziei de la DSP. Au fost cazuri când am primit decizia de la DSP după 2 săptămâni. Ei deja ieșeau din izolare și noi nu știam. Dacă pacientul nu ne anunță și starea lui de sănătate se agravează, eu nu am de unde să știu cum să îl monitorizez. Pacienții au obligativitatea de a ne anunța că sunt în izolare și noi le spunem ce au de făcut. Deci, aici apar problemele și o discontinuitate în toată nebunia asta care este acuma”, consideră dr. Elena Nagy.

Tratamente diferite, în funcție de gravitatea bolii

„Formele ușoare și medii, dacă nu se simt bine, sună medicul. Dacă evoluția este că se simt bine, e totul ok, atunci rămân acasă, când ies din izolare, le dăm concediu medical, le dăm adeverință. În cazul în care nu se simt bine, sigur că ne sună și ne spun ce probleme au, ne întreabă ce au de făcut. Plus că cei care sunt cu comorbidități, în timp ce stau în izolare, chiar dacă nu au nu știu câte simptome grave, le spun din timpul izolării: programați-vă!, le-am dat numărul de telefon, pentru evaluare post-covid! Și ei vor merge să se evalueze în centrele în care se face evaluarea, deci ei nu sunt lăsați de izbeliște! Noi pe toate căile încercăm să îi ajutăm, dar nici să nu ne agaseze toată ziua cu telefoanele, să ne blocheze activitatea cabinetului!

Este protocol diferit pentru cei vaccinați și nevaccinați. Este protocolul diferit pentru cei care sunt asimptomatici și sunt în carantină. Aceștia nu trebuie să ia medicamente de imunitate. Apoi, sunt cei care sunt bolnavi efectiv, care au forme ușoare. Cei cu forme ușoare nu trebuie să ia antibiotic. Asta s-a stabilit clar. Iau numai conform protocolului: vitamina C, D, zinc, acestea care sunt pentru imunitate, tratament simptomatic.

Deja, în funcție de evoluția bolii… ai primele 3 zile ca o răceală ușoară, depinde de imunitatea fiecăruia, dacă, după câteva zile tu începi să faci febră din nou, să tușești, atunci introducem un antibiotic. Noi discutăm cu pacientul și atunci el vine la cabinet, îi scriu antibioticul. Dacă nici după antibiotic nu e bine sau se simte rău, atunci le spunem să sune la 112 și trebuie mers către spital, considerăm că este afectare pulmonară. Sunt pacienți cu afectare pulmonară și fără afectare pulmonară”, a explicat Elena Nagy.

Câte doze de vaccin trebuie să facem?

„Sunt și pacienți vaccinați care, dacă s-au infectat, înseamnă că și-au pierdut imunitatea. 6 luni e valabil vaccinul. Toată lumea trebuie să facă doza a doua, doza a treia, doza nu știu care! Asta e dovedit, pentru că încă nu se știe pe termen lung, că îți asigură imunitate toată viața. Că ai făcut un vaccin și gata! Nu! E ca și cu antigripalul pe care îl facem în fiecare an! De ce ne vaccinăm în fiecare an? Pentru că anticorpii stau timp de un an acolo, studiile așa spun.”

Ce măsuri de profilaxie putem lua?

„Purtarea măștii, spălat și dezinfectat tot ce atingeți! Eu, ca medic, de când a început pandemia, până să apuc să fac vaccinul, că l-am făcut anul acesta, m-a ferit Cel de sus, pentru că am luat măsurile acestea de protecție: mască, spălat pe mâini, dezinfectat! Dar e cumplit! Am fost plecată în Franța. Când am revenit, la sfârșitul lunii septembrie, în Aeroportul din Cluj nu era dezinfectant în recipiente! Era un singur dispozitiv în care zicea că e dezinfectant. Am întrebat: unde e dezinfectantul? Ca să mă dezinfectez, cum m-am dat jos din avion. Era DSP-ul acolo și nu era dezinfectant în acel recipient! Nu știu de ce nu se mai ține cont de dezinfectarea mâinilor. Și în mijloacele de transport în comun, să se spele, să se dezinfecteze, în instituții publice… de ce nu se mai respectă? În regulile noastre sanitare au rămas în continuare aceste precizări: purtați mască, spălați-vă pe mâini! Sunt valabile, numai că nu se aplică.

În plus, dacă te știi cu o imunitate deficitară, dacă știi că te îmbolnăvești ușor în sezonul rece și ești vulnerabil, atunci sunt indicate niște suplimente, vitamina C, e recomandat să faci sport, mișcare, să consumi fructe, legume, ce conțin vitamine, minerale, ca să te imunizezi natural. Și vaccinarea antigripală la categoriile de vârstă care trebuie să se vaccineze. Și vaccinarea anti-Covid trebuie aleasă în funcție de comorbidități, în funcție de starea ta de sănătate, în funcție de eventualele alergii, trebuie să te vaccinezi, preventiv! Tot ce face parte din prevenție trebuie să respectăm.

Fac un apel la populație pentru înțelegere, răbdare și încredere, pentru că numai așa putem să trecem peste pandemie!”, a încheiat medicul.

Foto: stirimed.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *