Un scandal iscat de un clujean vecin cu un pub din centrul Clujului scoate la iveală o tristă realitate: Poliția Locală nu își face datoria în a menține orașul în limitele civilizației

Un scandal iscat de un clujean vecin cu Junkyard, un pub din centrul Clujului, de pe strada Ștefan Octavian Iosif, scoate la iveală o tristă realitate, faptul că Poliția Locală este departe de a-și face datoria de a menține orașul în anumite limite și standarde de civilizație. Pe străduțele lăturalnice din centrul Clujului, noapte de noapte, locatarii sunt deranjați de zgomotul și de mizeria pe care petrecăreții și boschetarii în stare de ebrietate le produc și aruncă vina pe proprietarii de pub-uri, pe care îi acuză de această situație. Administratorii puburilor însă dezmint acuzațiile care li se aduc, afirmând că pe aceste străzi își fac veacul persoane care nu sunt neapărat clienții lor, străzile lăturalnice fiind înțesate de chefliii care uneori tulbură liniștea publică și își fac nevoile pe clădirile istorice ale Clujului. Poliția Locală, cea care ar trebui să controleze și să prevină asemenea situații neplăcute, dă amenzi doar atunci când este sesizată, când reușește să surprindă vreun contravenient în flagrant, iar în rest practică doar un joc de glezne al impotenței în a gestiona această situație. Între timp, străzile din buricul târgului sunt folosite ca toalete publice, într-un mod grosier, care îi exasperează pe riveranii acestor străzi-toaletă.

Proprietarul unui imobil de pe strada Regele Ferdinand, din centrul Clujului, este exasperat de mizeria și gălăgia din zonă

Sonsai Eugen, proprietarul unui imobil de pe strada Regele Ferdinand nr.12, ne-a sesizat următoarea situație:

„Sunt proprietar al unui imobil de pe strada Regele Ferdinand 12, fațada imobilului, unde este situat și apartamentul, are toate ferestrele orientate spre strada Ștefan O. Iosif. Pe strada Ștefan Octavian Iosif nr. 4 funcționează Junkyard Pub, care este un bar situat adiacent Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, existând curte comună, deci practic este unicul caz în România în care direcția unei primării are curte comună cu o crâșmă. Barul are pe latura vestică o ușă de ieșire în curtea comună. Câteodată, clienții barului intră sau ies în curte pe acea ușă, câteodată consumă chiar băuturi în curte și fac gălăgie.

Disconfortul fonic se datorează grupului mare de clienți care se află în timpul nopții, până la 3 dimineața, prin fața barului, pe trotuar și carosabil. Consumă și băuturi alcoolice și îi deranjează pe vecini prin gălăgie: fluieră, înjură, e o atmosferă de stadion aproape în fiecare noapte. 

La început, proprietarii și locatarii aflați pe strada Șt. O Iosif nr. 6, clădire adiacentă, perete la perete cu barul, au fost păcăliți printr-o declarație notarială dată în 16 septembrie 2015 de administratorul barului (care s-a deschis în 26 septembrie 2015) care și-a asumat întreaga răspundere pentru incidentele în care vor fi implicați clienții barului și, în situația în care incidentele au loc în imediata vecinătate a acestui spațiu, își asuma răspunderea și pentru ce este în fața barului. Barul aparține lui Labaditis Iulian, care este și administrator.

Primăria Municipiului Cluj-Napoca nu a luat măsuri eficiente pentru a preveni disconfortul fonic al locatarilor din zonă

Cu toate acestea, starea de fapt continuă să existe, fără a se lua măsuri concrete din partea autorității locale, Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Deși barul s-a deschis în septembrie 2015, el funcționa de fapt din luna mai, de când a început să organizeze petreceri private și barul era încă în amenajare, dar parterul era deschis noaptea clienților.

În noaptea de 13/14 iunie 2015, la imobilul de pe strada Șt. O. Iosif nr. 4 s-au deplasat polițiștii locali, ocazie cu care au constatat faptul că în incinta imobilului avea loc o petrecere privată care, datorită zgomotului produs  de aparatura muzicală, a tulburat liniștea publică, fapt pentru care s-a încheiat procesul verbal de constatare a contravenției organizatorului în conformitate cu prevederile Legii nr 61 din 1991, republicată.

În data de 26 spre 27 iunie 2015 am solicitat intervenția Jandarmeriei Cluj pentru tulburarea liniștii publice, iar împotriva persoanelor aflate la fața locului, pe Ștefan O. Iosif nr. 4, unde se desfășura o petrecere privată, împotriva persoanelor aflate la fața locului au fost luate măsuri în conformitate cu Legea nr. 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială – a ordinii și liniștii publice. 

După aceste două sancțiuni, administratorul s-a mai liniștit, nu a mai avut curajul să mai organizeze petreceri ulterioare, de frica amenzilor. 

Legea anti-fumat i-a scos pe clienții pubului în stradă

După câteva luni, la apariția legii anti-fumat, clienții au început să iasă în număr mare în fața barului, pe trotuar și pe carosabilul circulat de mașini, să facă larmă, să înjure, să urle, să fluiere, să râdă în hohote, în general ajung în stare de ebrietate după ora 10 și gălăgia persistă până la 2-3 noaptea, aproape zilnic. În august și septembrie 2016 am făcut următoarele sesizări către Poliția Locală: în noaptea de 19/20 august, la ora 2 noaptea, am apelat Poliția Locală care a sosit la locul faptei, întocmindu-se un proces verbal de contravenție  conform HCL 150/2009, semnat și de mine. Pe acest proces-verbal nu s-a specificat numele contravenientului. Avem temeri că este sprijinit de cineva, aceasta fiind o modalitate, practic, de a-l apăra. Apoi am mai făcut alte 3 sesizări către Poliția Locală, în unele am invocat și legea 544/2001, am reclamat în 10 septembrie tulburarea liniștii publice, ocazie cu care s-a întocmit un proces-verbal de constatare, semnat și de mine, în jurul orelor 2:30. Am mai sesizat Poliția Locală și în data de 18 august și înainte, în noaptea de 9/10 august 2016, când am reclamat, de asemenea, tulburarea liniștii publice. În 3 august 2016, după orele 11 seara, am apelat la Poliția Municipiului Cluj-Napoca pentru tulburarea liniștii pe strada Ștefan O. Iosif nr. 4, unde clienții barului stăteau pe trotuare cu băutură, și pe carosabil , vociferând și urlând, iar la venirea agenților aceștia au fugit înăuntrul barului și, ca urmare, nu s-au dat amenzi, fiindcă nimeni nu a fost prins în flagrant.
Un petrecăreț i-a înjurat pe polițiști și s-a urcat chiar pe capota mașinii de poliție

În 29 iulie 2016 am solicitat intervenția Poliției Municipiului Cluj și a Poliției Locale Cluj-Napoca pentru că pe strada Ștefan O. Iosif nr. 4 un grup numeros urla în fața barului, tulburând liniștea publică. Poliția Cluj a amendat un individ pentru injurii aduse Poliției, individ care s-a urcat pe capota mașinii poliției în stare de ebrietate. Tot cu această ocazie, polițiștii locali, aflați la fața locului, au declarat că nu este de competența lor, ci a celor de la Serviciul Comercial al Poliției Locale. Dar noi i-am chemat pentru tulburarea liniștii publice și la momentul respectiv, nu pentru nereguli comerciale. 

În adresele primite de la Primărie cu privire la disconfortul fonic nu s-a specificat numele contravenientului, Junkyard Pub, răspunsurile fiind făcute cu copy-paste. Eu am fost lunea aceasta la Poliția Locală unde verbal mi s-a transmis că denumirea firmelor nu poate fi nominalizată din motivul că ar reprezenta date cu interes personal.  Consider că aceste persoane sunt într-o gravă eroare, având în vedere că pe internet se află lista societăților comerciale, împreună cu datele fiscale, care sunt date publice, deci se caută prin această cale scutirea de răspundere. Astfel, aceste acte nu mai au nicio valoare juridică. 

Clujeanul exasperat i s-a adresat și primarului Emil Boc

Fiind exasperați de gravele prejudicii la care suntem expuși, prejudicii aduse sănătății noastre prin tulburarea liniștii pe timpul nopții, ne-am adresat domnului primar Emil Boc prin adresa nr. 307557/1/13.07.2016, semnată de toți proprietarii și locatarii care domiciliază în imobilele situate pe strada Ștefan O. Iosif; au fost 10 semnatari, am cerut să nu se acorde aviz favorabil pentru barul în speță. 

Până la această dată, barul nu avea aviz și orar de funcționare eliberat de Primărie, fiind și sancționat în  această privință în septembrie 2015; de atunci funcționează fără deținerea acordului de funcționare și a aprobării de orar eliberat de Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Tot cu acea ocazie, Primăria, prin procesul-verbal de constatare, a dispus suspendarea activității până la data autorizării. Cu toate acestea, barul funcționează în continuare. 

În cererea adresată primarului am menționat conținutul articolului 6 din HCL 499/2005, care stabilește: „nu se eliberează aviz și orar de funcționare în situația în care se aduc prejudicii vecinilor din zonele rezervate locuințelor colective sau individuale”. Această cerere am depus-o la Primărie, unde a fost plimbată prin 17 birouri, de la unul la altul, răspunsul final fiind: „rezolvat favorabil”. Nu știm ce înseamnă asta, având în vedere că suntem mai departe confruntați cu aspecte de tulburare a ordinii și liniștii publice și veșnic invitați să contactăm Poliția Locală în situația în care suntem confruntați cu aceste aspecte, conform răspunsului Primăriei care ne-a mai precizat și faptul că sesizarea a fost transmisă Serviciului Autorizări Comerț pentru a prezenta aspectele semnalate în comisia de aprobare a acordului de funcționare, la analiza solicitării SC Junkyard SRL de eliberare a acordului de funcționare și a aprobării de orar, comisie care, pentru acest caz, nu s-a întrunit niciodată. În repetate rânduri, prin adresele Primăriei ni se comunică faptul că la următoarea ședință a Comisiei Mixte de Avize și Orare se va discuta și acest caz. 

Legislația prevede că, în situația în care un agent economic tulbură liniștea și ordinea publică în mod repetat, Primăria îi poate suspenda activitatea pe 30 de zile, ceea ce nu s-a întâmplat, această sancțiune având alt temei, este o altă cauză aplicabilă și nu are nimic cu cauza din dosarul nr. 18 446/2011/2015 Judecătoria Cluj-Napoca, prin care administratorul firmei contestă procesul-verbal de contravenție nr. 40 940/483/28.09.2015. În momentul în care administratorul a fost sancționat prin procesul-verbal amintit a fost sancționat și cu suspendarea activității de cafe-bar până la data autorizării. El a contestat în instanță și atunci practic suspendarea încetează până la o hotărâre irevocabilă, numai că tulburarea liniștii publice reprezintă o altă contravenție în urma căreia poate fi suspendată activitatea localului. 

Atunci când a fost sancționat, el, conform OG nr. 2/2001, articolul 5, punctul 3, putea fi sancționat chiar cu închiderea unității, pentru că există și această sancțiune contravențională complementară.

În probațiune am depus la sediul Primăriei Cluj-Napoca mai multe înscrisuri, mult mai amănunțite în conținut și care explică pe larg starea de fapt și de drept în speța de față. 

Clujeanul s-a adresat și Instituției Prefectului

Ne-am adresat și Instituției Prefectului, în noiembrie 2015, printr-o petiție prin care am semnalat gravele prejudicii aduse de către funcționarea barului liniștitei posesii și folosințe a locuințelor noastre. Instituția Prefectului Cluj a efectuat demersuri la Primăria Cluj-Napoca prin care s-a solicitat efectuarea unor controale la sediul acestei firme pentru a se verifica respectarea măsurii de suspendare stabilită prin procesul-verbal de contravenție. Prefectul spune clar că Primăria este obligată să se deplaseze la locul faptei și să verifice, dar Primăria nu a făcut nimic în acest sens și barul a continuat să funcționeze, cu toate că avea suspendată activitate. În acest fel Primăria îngăduie desfășurarea unor activități comerciale prejudicioase proprietarilor din imobilele aflate pe strada Ștefan O. Iosif, contrare legii, permițând astfel funcționarea ilegală a unui bar în centrul Clujului. Și sub aspect moral, nu poate funcționa adiacent unei instituții publice, în speță Direcția de Asistență Socială a Primăriei Cluj-Napoca, o unitate ce comercializează băuturi alcoolice, în speță Junkyard Pub, fapt ce se întâmplă în plin centrul Clujului.

Petrecăreții urinează pe pereții clădirilor din Centru

Din punct de vedere igienic, clienții localului urinează pe pereții clădirilor din vecinătate, unii își descarcă tubul digestiv pe trotuar, dimineața se găsesc pet-uri, pahare de plastic, mucuri de țigări, șervețele aruncate pe trotuar și carosabil. Cea mai afectată fațadă este aceea care aparține imobilului cu intrare pe strada Regele Ferdinand nr. 12, la parter aflându-se un spațiu comercial care este proprietatea unei societăți, Keren Hajesod, cu sediul în Israel, care deține multe proprietăți în țară și în Europa. Reprezentantul acestei societăți în România, un europarlamentar, parlamentar în EJP, a fost indignat de starea în care se află peretele magazinului umectat cu mizerii. 

Anul trecut, în septembrie, cu ocazia ședinței Comisiei Mixte de Avize și Orare, am fost invitat de un funcționar din Primărie la ședință să îmi spun punctul de vedere în legătură cu starea de fapt a barului. Nu mi s-a permis participarea la ședință din partea președintelui comisiei, viceprimarul Anna Horvath.

Noi dorim ca în ședința Comisiei Mixte să se ia în considerare cererea noastră în sensul refuzului acordării avizului favorabil pentru acest bar, din motivele amintite, de tulburare a liniștii publice. Avem temeri că dacă va primi aviz de funcționare va continua în acest fel, așa cum s-a demonstrat până acum, mai mult de atât, va organiza și petreceri gălăgioase. Aș adresa o întrebare către domnul primar: de ce suntem privați noi, locatarii rezidenți din zonă, de liniștea pe timp de noapte, care este un drept legitim, recunoscut de Constituție?”

Reprezentanții Junkyard infirmă acuzele vecinului lor, afirmând că nu clienții pub-ului fac gălăgie și mizerie pe stradă

Viron Labaditis, fratele administratorului Junkyard, care  lucrează în acest local și ca ospătar, a declarat, pentru Ziar de Cluj:

„Înainte de noi a existat un local care se numea tot Junkyard și cei din conducere, pe perioada aia, chiar nu au respectat ce însemna volum muzical sau alte avize. Noi am deschis de circa un an. Noi am preluat doar numele, nu si firma, pentru că ei chiar au avut foarte multe plângeri. În ce privește avizele, avem de la Poliție, de la Primărie, de la SANEPID, de la majoritatea -  cerințele lor sunt îndeplinite. Orarul de funcționare îți asigură funcționarea pe termen lung. Asta se decide de către comisia din Primărie, dar asta are un termen de durată, nu se dă după o lună, tocmai ca să vadă dacă respecți regulile, daca nu e un local periculos. Orice local care se deschide poate să funcționeze inițial fără acel orar, dacă are dosarul depus cu anumite avize, care încep de la SANEPID, la Pompieri, la Poliția Primăriei, secția de Poliție, mai multe. Și dacă ai toate astea și depui un dosar, atunci poți să funcționezi, poți să vinzi un produs în afacerea ta și, după un termen, o să primești si avizul, asta zice legea.

Din momentul în care s-a introdus legea anti-fumat, într-adevăr oamenii ies afară, dar la noi, de fiecare dată, nu există seară în care să nu fie unul dintre administratori sau să nu fie informat personalul, să anunțe lumea, și pe geamurile din fața localului e specificat că nu au voie să iasă cu băuturi alcoolice și să nu facă gălăgie - astea sunt toate specificate de local și îi anunțăm și noi pe oameni. Avem grijă pe raza noastră de arie, dar pentru că noi avem grijă nu înseamnă că sunt clienții noștri cei care urinează pe pereți, pentru că povestea asta este înainte să deschidem noi și înainte să se deschidă orice cafenea aici, fiind o stradă mai mică, mai retrasă, pentru că sticlele care se regăsesc pe stradă nu sunt cumpărate din localul nostru, nu sunt clienții noștri, noi avem și camere de supraveghere care monitorizează 24 din 24  zona din aria localului și care și înregistrează. 

Clienții or să iasă afară la o țigară și or să povestească între ei, dar asta nu cred că se consideră gălăgie, domnul Sonsai stă pe strada Ferdinand,singurele plângeri care s-au făcut, din câte am înțeles, sunt din partea domului Sonsai. Dânsul nefiind vecin direct cu noi, nu am avut nevoie de semnătura lui pentru aprobare, noi primul lucru pe care l-am făcut, pentru a începe funcționarea și strângerea documentelor pentru dosarul de funcționare a fost informarea vecinilor și solicitarea acordul lor de a funcționa până la o anumita oră. Vecinii toți sunt de acord și în momentul de față nu avem nicio plângere de la vecinii direcți care stau perete în perete cu locația. De când a intrat legea cu anti-fumatul am oprit toate evenimentele pe care le organizam cu asociații studențești, grupuri studențești, evenimente mai mari pe care le organizam pentru grupuri de genul acesta. Am oprit evenimentele tocmai din motivul acesta, ca să nu fie probleme cu vecinii sau să nu creăm o problemă care să îi deranjeze pe cei din jur.

Muzica de la noi are un volum acceptabil. Eu le-am propus și la cei care verifică aceste plângeri să vină frumos cu un aparat de măsurat și să verifice dacă aceste declarații făcute de domnul Sonsai sunt reale, dar șansele sunt foarte mici ca să se audă ceva ce depășește sunetul admis după ora 23, chiar și cu geamurile deschise de la el. 

Dânsul, înainte să deschidem, mi-a spus ca el nu e de acord să fie nimic pe strada asta, și el o sa facă tot posibilul să nu funcționăm. Faptul ce ne-a deranjat e că noi am vrut să vedem ce îl deranjează pe dânsul și să încercăm să remediem situația pentru ambele părți, doar că dânsul nu vrea să discutăm sau să ajungem la un consens. Noi vrem să fie ok pentru toată lumea, în ciuda faptului că dânsul a aruncat cu gunoaie în curtea Primăriei și cu ouă în clienții noștri care erau pe stradă, lucru pentru care avem martori; noua ne era rușine pentru ce s-a întâmplat, pentru felul în care dânsul își rezolvă problemele.

Avizele și tot ce e obligatoriu, din punctul meu de vedere, pentru local, le avem, în ce privește siguranța și igiena clientului le avem, și în curând o să avem și orarul de funcționare, care nu se dă din prima zi când se deschid ușile unui local, ci după o perioadă; mai mult ca sigur că o să țină până la 1 seara, ținea până la 3, vrem să ne axăm mai mult pe cafele, cocktailuri, seri sociale, nu pe petreceri. Încă nu s-a ajuns la un orar final, dar mai mult ca sigur că o să țină până la 1 noaptea orarul. 

Promisiunile noastre față de vecini și față de cei cu care am discutat înainte să deschidem localul o să le ținem și o să le respectăm, nu o sa creăm un haos, nu o să facem evenimente care să îi deranjeze și, în cazul în care e o chestie care îi deranjează, o să încercăm să o intermediem în așa fel încât să fie ok.

Ca și local considerăm că nu am depășit limita pe care ne-o impune legea din punctul de vedere al gălăgiei, singurul lucru ce a fost sancționat sunt persoanele care erau pe stradă, pub-ul nu a fost sancționat niciodată.

Mulțumim și presei că a venit să ne ceară și nouă părerea, eu personal consider că într-un oraș ca și Cluj-Napoca un local ca al nostru este un lucru necesar și vă asigur că și în viitor o să ne străduim să respectăm ceea ce ne impune legea.

Peste tot, în toate orașele mari, sunt oameni care consumă băuturi alcoolice pe stradă sau creează un disconfort al locatarilor, mai ales pe străzile mici, dar asta nu înseamnă că sunt clienții noștri sau că noi suntem cei care provoacă acel disconfort.”

Poliția Locală amendează doar sporadic și de formă, fiind incapabilă în a preveni comportamentele antisociale care transformă străzile lăturalnice din centrul Clujului în zone insalubre

În zona centrală a Clujului, pe străduțele lăturalnice, boschetarii, vandalii și bețivii își fac veacul noapte de noapte, transformând buricul târgului într-un spațiu insalubru, plin de chiștoace de țigări și de ambalaje de băuturi, într-o toaletă publică unde chefliii își fac nevoile, în lipsa unor toalete publice amenajate corespunzător. Ziua, pe aceleași străduțe, elevii de la liceele din apropiere se strâng în grupuri mari de fumători, aruncând chiștoacele tot pe stradă. Poliția Locală se rezumă la a amenda contravenienții prinși în flagrant, intervenind doar în urma sesizărilor celor deranjați de atmosfera insalubră din jurul locuințelor lor sau la reclamațiile celor exasperați de gălăgia făcută de scandalagiii în stare de ebrietate. Faptul că pe strada Ștefan octavian Iosif se află și Direcția de Asistență Socială din cadrul Primăriei Cluj-Napoca ne arată într-un mod și mai clar impotența sau miserupismul Poliției Locale, incapabile în a gestiona aceste manifestări antisociale care transformă Clujul într-un oraș unde civilizația mai are mult până să devină lege. 

Comentarii

Unitas

29.09.2016 16:09

   H.C.L. nr. 59/2007 cu privire la modificarea H.C.L. nr. 767/2006 :  art . I : " Societatile comerciale care administreaza locaruri publice cu program dupa orele 23:00 ,  sunt obligate sa asigure ordinea si in vecinatatea localului , pe o raza pana la 100 m de la usa  de acces , prin personal specializat , firme de protectie si paza . "

Adauga comentariu