Un elev de la Racovita, mai realist ca un MINISTRU: "Invatamantul din Romania nu este bazat pe libera-exprimare, ci pe aducerea tuturor elevilor la aceleasi standarde!" CITESTE scrisoarea unui tanar al noii generatii!

Un elev de la liceul Emil Racovita mi-a trimis azi dimineata o scrisoare care m-a frapat prin viziunea concisa si prin argumentele prezentate. O sa vedeti, nu sunt ideile pe care le asteapta generatia de profi comunistoizi, sunt idei indraznete, dar exprimate cu bun simt. Dupa ce am citit-o, mi s-a ridicat parul pe maini de un tremur de admiratie si surpriza.

Mi-am dat seama inca o data cate nevoie de sustinere are aceasta generatie de tineri carora niciodata nu a primit incredere. O generatie careia niciodata nu i s-a vorbit decat de sus.

Asa ca o sa rostesc eu aceste cuvinte catre aceasta generatie.

 

Dragi tineri ai acestei generatii, daca nu vi s-a spus NICIODATA acest lucru, vi-l spun eu, Liviu Alexa:

SUNTETI FOARTE TARI! AM INCREDERE MAXIMA IN VOI! IMI PUN TOATA SPERANTA IN DEVENIREA VOASTRA!

 

Dragi liceeni din Cluj, buboiul s-a spart, dar asta nu e destul. Trebuie sa scoatem radacinile furunculului prostiei, sa spargem ochelarii de cal si sa ne ridicam in picioare. Am inteles ca liceenii de la Sincai au fost vineri avertizati printr-o "circulara" (auzi, dom'le ce termen COMUNIST!) ca li se interzice orice forma de protest! Ei bine, o sa va chem eu la un protest si o sa protestam cat vrem noi, nu cat ne interzic ei! Mi-am propus sa ne intalnim in curand si sa discutam despre problemele voastre: azi noapte am avut o discutie de o ora pe Facebook cu un tanar licean de la Sincai si mi-am dat seama cat de putina incredere aveti in voi si cata nevoie de comunicare exista, cat de mult aveti nevoie de sfaturi reale si spuse pe ton calm.

Va pregatesc niste surprize foarte placute.

Astept toti liceeni sa isi spuna parerea sub anonimat pe scrie@ziardecluj.ro ! 

F#@K THEM'ALL!

Liviu Alexa

 

"Domnule Liviu Alexa, 


Admir initiativa dumneavoastra de a pune in evidenta toate neregulile si absurditatile care se intampla in invatamantul din Romania.


Cu intentia de a arata lumii, prin intermediul presei, adevaratul mod de functionare a institutiilor de invatamant, va scriu in urmatoarele randuri constatarile mele si ale colegilor mei de-a lungul celor 10 ani petrecuti in invatamant.

Ceea ce se intampla la Sincai este un pretext pentru aceasta eliberare a elevilor din "sclavia" care, din nefericire, este inca prezenta sub diferite forme in scoli.

Intr-adevar, poate nu a fost cel mai elegant mod de a te exprima, dar tot ceea ce colegii mei din Sincai au facut, a fost sa se elibereze de frustrare.

Invatamantul din Romania nu are niste principii clare, niste idei "europene" care sa il sustina. Nu este bazat pe libera-exprimare, ci pe aducerea tuturor elevilor la aceleasi standarde, precum o tara comunista, in care puterea vrea ca toti cetatenii sa fie limitati la o gandire impusa prin frica. Desigur, aceasta libertate nu trebuie dusa la limita nesimtirii, ci trebuie folosita cu bun simt si respect.


Elevul roman care termina un liceu ar trebui sa fie capabil sa gandeasca liber, sa fie proactiv, sa aiba o constiinta si un caracter care sa ii permita trecerea la un nou nivel, in care sa isi dezvolte capacitatile proprii.

Ei bine, in scolile din Romania, profesorii impun elevului, sau mai bine zis ar vrea sa impuna, precum un comandant suprem dicteaza subalternilor sai.

As vrea sa dau cateva exemple care demonstreaza ceea ce am afrimat mai sus: 


1. Catalogul si nota la purtare - armele unui dascal. Cand unui dascal nu-i convine orice din ceea ce faci, trece la amenintari, iar aici intervine ascultarea, nota in catalog, amenintarea cu corigenta... Dragi profesori, suntem in liceu, chiar credeti ca dam doi bani pe notele pe care le primim din cauza ca nu scriem la ore anumite aberatii dictate de dumneavoastra, sau ca ne intereseaza unele materii care nu au legatura cu formarea noastra ca oameni, ori ca ne mustrati in fata clasei din simplu fapt ca ne exprimam opinia cand ceva nu ne convine la ora?! Va inselati...


2. Mentalitatea sau viziunea - lucruri care au stagnat inca de pe vremea comunismului. Suntem in secolul 21, unde lucrurile au cam evoluat in toate domeniile, inclusiv in educatie. In ziua de azi, o ora normala ar trebui sa insemne profesor+elev, nu profesor si elev. Aici nu este de neglijat disciplina care trebuie sa existe in timpul orelor, dar care nu trebuie impusa prin regulament si frica, ci inteleasa de fiecare elev si respectata de buna voie. Subiectul ar trebui discutat impreuna cu elevii, nu doar dictat de profesor, asa cum se intampla de multe ori. Elevul ar trebui sa fie incurajat sa vina cu idei, sa aiba un spirit antreprenorial dezvoltat, dar la noi, cand cineva are o idee care nu se potriveste cu cea predata de dascal, aceasta este imediat nimicita prin ridicarea tonului, si de un ras ironic al profesorului. Normal ca sunt elevi fricosi, tocilari, carora profesorii le dau toata atentia si spun "de ce nu puteti fi toti ca X sau Y", care isi vad de treaba lor si invata chiar si ce nu trebuie invatat. Uite ca nu putem fi ca ei pentru ca noi avem initiativa, pentru ca nu ne lasam calcati in picioare de niste comunisti, al caror scop este sa iti bage materia lor pe gat si care vor sa te faca un elev redus la limitarile impuse de educatia romaneasca.
                                 

3.Materiile si programa - o planificare proasta. Cand termini primele 8 clase ai posibilitatea de a-ti alege un profil care te intereseaza si care ti se potriveste. La profilul ales de mine, matematica-informatica, in liceu inca ne mai pierdem ore din viata facand desen sau muzica. Aceste ore trebuiau scoase demult din programa. Am ajuns sa scriem la desen, sa ne asculte si sa ne pedepseasca cu o nota mica daca nu scriem niste aberatii pe care le inveti doar daca esti la un profil specific ( arte) - iata un mod de abordare comunist. La chimie, biologie sau fizica scriem de parca am fi in prag de doctorat, scriem la foc automat, 2-3 lectii pe ora cateodata dictate din manuale care au cel putin 10-15 ani vechime, unele si mai mult. Sunt lucruri care nu ne intereseaza in liceu, lucruri exagerate, de care nu avem nevoie. Cred ca acest lucru isi are adanc introduse radacinile in educatia din Romania. In loc sa iti dezvolte gandirea cu subiecte generale, cei care se ocupa de structurarea programei iti introduc in cap informatii de proportii uluitoare, pe care a doua zi le uiti, pentru ca nu sunt folositoare. Aceste informatii in plus depasesc cu mult pragul de cultura generala, iar tot ceea ce fac ele este sa te dezorienteze si sa te faca sa nu gandesti limpede. Mai mult, in loc sa avem mai multe ore folositoare, specifice profilului ales, avem 2 ore de chimie si biologie si 3 de fizica, cand eu mi-am ales sa fac informatica si matematica, precum si alte materii de profil real.
La unele materii precum chimia, inca nu am vazut cum arata o substanta sau un element chimic, tot ceea ce facem este sa scriem intr-una in caiete niste cuvinte pe care nu le intelegem. Nu exista termenul de "practic" la nicio materie, tot ceea ce au in cap profesorii este "teoretic" , sa stii teorie si sa scri.
                               

4.Numarul de ore petrecute de un elev la scoala. Mi se pare o problema extrem de grava sa ai 30-32 de ore pe saptamana. Ganditi-va ca un elev, incepand din clasa a 6-a, sta pana la ora 2 la scoala, iar unul de liceu ajunge sa stea pana la 3 la scoala, fara sa i se ofere o pauza de mancare. Noi ne trezim la 7, luam micul dejun, poate unii nici au posibilitatea sa manance dimineata, si ei au pretentia sa stam 7 ore la scoala cu un pachetel de acasa, si sa dam randament maxim stand in banci intr-o pozitie care pur si simplu ne oboseste fizic si psihic. Am ajuns sa ne certam cu diriginta sa ne schimbe orarul, sa ne aranjeze unele ore altfel, dar mi-am dat seama ca problema vine de sus, de la cel mai inalt nivel. Atatea ore inutile, atatea materii neimportante, incat ai putea sa elimini cu usurinta 7-8 ore din orarul saptamanal, si credeti-ma, nu am pierde nimic. Mai mult, in acele ore ne-am odihni si am putea face un sport, sau orice activitate extracuriculara, lucruri care ne-ar ajuta si ne-ar mari viziunea cu adevarat.
Sunt pro invatat, pro carte, deoarece aceste lucruri intr-adevar te ajuta si iti formeaza gandirea si cultura generala. Dar acest sistem absolut mizerabil din Romania, ma face de multe ori sa cedez in timpul orelor, sa ma revolt in fata profesorilor si a materiei predate.  Acest sistem face dintr-un elev proactiv, un elev limitat, redus, care tot ceea ce poate sa faca este sa toceasca si sa fie o marioneta a lor, a profesorilor, a inspectorilor, a ministrilor, a EDUCATIEI. Acestia ar trebui sa isi puna o multime de intrebari, sa se intrebe cum s-a ajuns aici, sa nu faca regulamente care sa impiedice elevii, ci sa gaseasca rezolvari si solutii care sa ii ajute. Sunt putini cei care si-au pus aceste intrebari, dar acelora le datorez respectul meu. Elevii care isi pun aceste intrebari si cauta solutii merita o schimbare, pentru ei acest sistem ar trebui sa isi schimbe radical fata. Sunt constient ca aceasta schimbare nu poate fi facuta intr-un timp scurt, dar cu ajutorul presei si a celor care se implica cu adevarat, putem schimba pe termen lung acest sistem comunist.


Invit toata generatia mea sa se exprime liber, sa aiba initiativa, sa invete ceea ce cred ei ca ii ajuta, sa citeasca, sa studieze, dar sa se revolte cand ceva nu le convine si sa caute rezolvare in orice problema.

Asa ca dragi colegi, noi suntem creatorii, haideti sa cream!
                          
Cu respect, 
                                                                                                                                
un elev de la Colegiul National "Emil Racovita" din Cluj Napoca"

Comentarii

Un elev din Ploiesti

01.03.2015 11:48

Nu doar avem materii nefolositoare,ci si profesori ce au pretentii foarte mari si ei totusi cand ajung la ore ne spun "oricum materia asta nu iti foloseste,am venit la ora doar sa imi iau salariul" si asta chiar mi s-a intamplat.Nu e normal sa fiu pe profil de uman si totusi sa fac fizica si sa mi se puna media 5,sa ma chinui sa trec pentru ca nu ofer bani profesorului. Nu e normal ca in rest sa am 10 la toate materiile ,nu e normal sa primesti o nota in catalog ca ai vorbit sau ai zambit.Noi in Romania fata de cei din afara facem materii ce nu ne vor folosi toata viata si daca am pleca in Spania,Italia sau alte tari am fi cu un an sau doi peste cei de acolo.Primim teme acasa,de nu avem timp sa iesim afara ,sa ne relaxam.Ne pierdem copilaria,viata ..invatand si pentru ce?Locuri de munca la noi in tara nu exista,se promoveaza minciuna,femei goale..Cu ce m-ar ajuta pe mine fata care stie carte pe langa una care isi expune sanii si e proasta de bubuie?Se da o stire despre un copil olimpic si 100 despre Bianca Dragusanu.Inveti pentru cand te asculta,pentru cand dai test si dupa o saptamana nu mai stii nimic,in loc sa faci ceva practic sa iti ramana in cap si peste 10 ani. Ar trebui cu siguranta o schimbare,pentru ca generatia noastra poate schimba ceva ! :) 

Darwin

01.03.2015 11:49

Libertate de exprimare...elevii de la Sincai...elevii in toata Romania... au libertatea sa fumeze in vecinatatea scolii...lipiti de gardul scolii...au libertatea sa se exprime vestimentar...mai rau ca prostituatele de pe Calea Turzii...aaa...sau problema e ca nu pot face sex in clasa? Nu pot fuma in scoala? Nu pot injura in voie profesorul din fata lor..pentru ca singura lor distractie si cultura e sa stea pe un aparat sa il butoneze non-stop? Nu pot bea in scoala? Copii care merg in cluburi, minori fiind, fac sex, minori fiind, neavand habar ce fac macar, care fumeaza, se drogheaza, minori fiind..care nu au capacitatea sa simta, sa empatizeze cu nevoile si problemele celor din jurul lor..care nu sunt capabili, dincolo de propria fiinta...sa vada ceva...de altfel..ceva normal egocentrismul la varsta asta..libertate de exprimare? Se duce lumea pe apa sambetei...

Lolita

01.03.2015 12:05

Sunt de parere ca:1. Un elev nu poate decide de capul lui ce ii este util si ce nu. La 14-15 ani (cati are in clasa a 9-a) trebuie inca sa studieze de toate, ca sa aiba o cultura generala solida. Deci, nu materia e problema, ci modul in care este predata.2. Profesorii ar trebui sa participe si ei la cursuri de formare ca restul salariatilor, sa adopte tehnici si metode moderne de predare, ca sa ii atraga pe elevi. Una e sa ii prezinti sec istoria (sa zicem Mihai Viteazul) si alta e sa ii si arati 1-2 filmulete, sa ii mai spui si ce cartea nu precizeaza, eventual o anecdota legata de domnitor, ca elevii sa tina minte mai usor, sa li se para amuzant si motivant... Numai ca asta presupune ca profesorul sa studieze si altceva decat manualul... De altfel, la disciplinele unde se poate ar trebui sa se faca si exercitiupractic (imi aduc aminte pe pahar Berzelius si reactii chimice din clasa a 8-a facuta la tara; dna prof. era extraordinara, in conditiile acelea, ne arata ce si cat putea!)3. Cred ca materiile sunt incarcate cu tot felul de informatii inutile, adica detalii... era la fel si pe vremea mea si am terminat liceul acum 15 ani... Informatia trebuie sa fie succinta, sintetica si sa se renunte la detaliile inutile, parerea mea...4. Faptul ca sunt multe ore pe saptamana nu e o problema reala. Si in alte tari e la fel. Problema este ca acele ore se desfasoara neintrerupt, adica 7 ore fara pauza (10 minute nu putem considera ca e pauza; abia ai timp sa mergi la baie)! Sa nu uitam ca adultii lucreaza 8 ore pe zi, si de multe ori au o ora pauza de masa! In alte tari exista la pran o ora sau doua pauza de masa. In felul acesta iti incarci bateriile si poti sa te concentrezi din nou la lectii. De asemenea, in conditiile in care petreci atatea ore la scoala, temele si invatatul acasa ar trebui reduse la minim, nu poti cere unui copil sa lucreze 10 ore pe zi! Daca sta 7 la scoala si mai sta 3 ore acasa sa faca teme si sa invete... nu e normal, trebuie sa aiba timp sa se recreeze!5. Discutia despre materie/cunostinte/program e foarte binevenita. Dar asta nu are nicio legatura cu subiectul de la care a pornit totul. Faptul ca studiezi mult, ai program incarcat etc. nu scuza faptul ca ai un limbaj vulgar si total neadecvat unui tanar care inca studiaza. Nu stiu cum si in ce fel elevii aceia ar trebui sa raspunda, dar problema e mai complexa decat credem: o parte din vina o poarta partinii (au crescut niste odrasle rasfatate si care cred ca totul li se cuvine, nu au niciun fel de responsabilitate etc), o vina o poarta profesorii (lipsiti de empatie, de profesionalism etc), o parte o poarta elevii (se vede dupa cum scriu ca nu au nivelul intelectual la care se pretinde a fi acel liceu, nu par a face diferenta intre bine si rau, nu au respect etc).

pfff

01.03.2015 12:27

Ai dreptate in unele privinte. Insa, daca e sa fim realisti pana la capat, sa vorbim si despre cum este majoritatea elevilor din ziua de azi din Romania (pentru ca tu vorbesti doar de sistem si de profesori). Majoritatea elevilor din ziua de azi stau mai mult prin cluburi si prin cafenele decat in sala de clasa...stiu sa se planga de faptul ca disciplinele scolare sunt prea grele, in schimb nu fac mai nimic pentru a incerca macar sa le invete si sa le inteleaga. Ba mai mult, traim niste vremuri in care un elev care sta in mod arogant cu picioarele pe banca si se joaca pe smartphone in timpul orei este vazut de toti ca fiind mai cool decat unul care chiar da atentie orei si incearca sa priceapa ceva. Acesta din urma este vazut ca un tocilar supus sistemului...pai poate nu toti vor sa se revolte, poate unii nu au nimic impotriva sistemului, la asta s-a gandit cineva? Daca esti inteligent si doresti sa realizezi ceva prin materii care iti plac,iti vezi de treaba, te axezi pe alea, iar la restul, inveti doar ca sa treci...este mai util decat sa faci scandal unui profesor ca nu iti convine ceea ce preda, in conditiile in care si profesorul este o victima a sistemului. Schimbarile trebuie sa vina de ambele parti, si din partea sistemului, dar si din partea elevului.

A

01.03.2015 12:53

Voi luati-l pe nu in brate. De asta tara nu progreseaza , pentru ca cei ca voi vad doar partea negativa, de ce sa acuzam adolescentii badarani cand putem sa ii ajutam pe cei respectuosi care cu adevarat vor sa schimbe ceva ?oricand se ridica o problema, voi vedeti partea negativa in loc sa gasiti solutia , stati linistiti ca nu mai este mult pana ceva se va schimba cu adevarat si nu o sa mai fiti nevoiti sa comentati pe aici de cum era pe vremea voastra .

Bianca

01.03.2015 13:41

Parerea mea este ca in Romania, standardele de invataant sunt mult mai ridicate decat cele din afara. Invatam mai multe si mai bine in comparatie cu alte tari, dar sunt de acord cu ce ai scris mai sus. Invatamantu din Romania nu are niste principii si nu e bazat pe libera exprimare. Elevii nu au curajul sa isi spuna ideile, ce gandesc, sa aiba o opinie proprie la ceva, de aceea parca toate raspunsurile ar fitrase la indigo. Nu e vina lor, pur si simplu nu suntem obisnuiti cu asta, pentru ca ne e frica sa zicem ceva care nu intra in "normele" impuse de profesor de cele mai multe ori. Mereu m-am intrebat la ce o sa ma ajute sa stiu ecuatii de gradul 2-3 sau toate denumirile aleacomplicate de la biologie. De doi ani, studiez in Anglia (am 15 ani acum) si nu am vazut niciodata ca un profesor sa desconsidere vreo ideie sau opinie a unui elev. Aici elevii isi aleg materiile de la 14 ani, fiecare poate sa aleaga patru materii pe care sa le studieze, dar mai sunt si cele impuse (matematica, engleza si stiinte), deci puterea nu o are elevul in totalitata. Asta nu inseamna ca nu poti merge la o facultate/colegiu/universitate diferita daca iti schimbi gandirea despre materiile pe care le-ai ales. Cele impuse te pot ajuta sa schimbi asta. Cat despre orele pentrecute la scoala, tot 30 sunt, dar macar este cantina si o pauza de pranz de 45 de min. Apoi, practica. In clasa a zecea ( care ce este egala cu clasa a opta in Romania), elevii au practica. Isi cauta un loc de munca timp in care sa lucreze timp de doua saptamani. Asta are ca scop de a explora lumea care ne asteapta dupa ce terminam scoala si de a ne forma o idee mai clara despre ce vrem sa facem dupa ce terminam scoala. Imi pare rau ca la noi nu exista asa ceva inca, dar sper din tot sufletul ca o sa se schimbe ceva, iar daca am sa pot face ceva sa ajut de aici, o sa ajut, pentru ca vreau ca atunci cand voi avea copii, sa invete la scoala in Romania, acasa. Se poate si la noi, si se poate chiar mai bine!

hitler

01.03.2015 13:59

Omule, ai tot respectul meu. Eu sunt la liceul de arta si credema ca e un calvar sa faci doua scoli deodata. Pe langa materiile de cultura generala trebuie sa studiez la vioara CEL PUTIN 3 ore pe zi intrucat, la sfarsitul acestui an trebuie sa sustin o multime de examene la muzica. Ca sa nu mai spun ca sunt an terminal si am de invatat si pentru Bacalaureat. Cand sa le fac pe toate? CAAND???

Antonio Boar

01.03.2015 14:24

Meh, fainut, da el numa s-a plans de niste probleme, nu a si propus un mod de a le rezolva. In stilu asta nu realizam nimic. O sa fie frumos, o sa fie placut pentru public dar n-o sa schimbe nimic. Nu asa se abordeaza astfel de subiecte. Trebuie sa propui macar scheletul unui nou sistem care sa il inlocuiasca pe cel curent, altfel totul ramane la fel cum era. Si asta nu poate fi facut de o singura persoana (crede-ma, am incercat si am mai vorbit cu alte persoane care nici ele nu au reusit s-o faca) si nici nu ar trebui facuta de o singura persoana. Ar trebui sa fie cel putin un profesor de la fiecare materie (unul cu mintea deschisa) si pentru fiecare profesor cate un elev care a avut rezultate la concursuri, olimpiade, in general un elev care stie in mare care este materia si ce trebuie sa se predea. In plus, elevii aceea trebuie sa fie fara frica de profesori sau pedepse, altfel nu se ajunge niciunde. Problema in toata propunerea asta este ca nu prea ai cum sa alegi cele mai bune persoane in "consiliul" acesta, dar macar este un inceput.
Apoi, dupa ce materia este complet restructurata si date de-o parte tot surplusul, trebuie schimbat si modul de notare al elevilor. Cand un elev incepe scoala si i se zice ca FB e cel mai mare calificativ, cel putin la un nivel subconstient o sa isi seteze nivelul acolo. Dupa ce ia mai multe note mici, acest nivel se va schimba si va invata doar ca sa se mentina la nivelul acela. De aceea ar trebui la fiecare test (nici cu testele nu sunt de acord da mai bine nu prea putem face ca notare obiectiva) sa primeasca niste puncte. Dupa ce trece de un anumit prag, ii create media, pana ajunge la 10, FB, orice ar fi. Poate nu pare mult dar cei care joaca jocuri in care primesti experienta si asa cresti in nivel vor intelge nevoia aceea de: "Hai sa mai fac si chestia asta ca sa imi creasca nivelul". Aplicand nevoie asta psihologica si la sistemul de notare ar face minuni.
Ok, am schimbat materia, sistemul de notare, dar tot parca lipseste ceva. Rolul profesorului in clasa: acum, profesorul doar toarna informatii in elevi de parca informatia nu ar fi libera si doar profesorii ar avea-o. Complet gresit. Daca s-ar face in site cu programa pentru fiecare materie la fiecare profil, elevul ar avea access la ea aproape mai usor decat dintr-un caiet aruncat la sfarsitul anului. Si atunci care mai este rolul profesorului? Simplu: profesorul ar trebui sa fie un mentor care sa te invete CUM sa folosesti informatia primita si sa iti prezinte de ce materia aceea este folositoare si/sau interesanta.
Da, si atitudinea elevilor ar trebui sa fie diferita, dar, dupa parerea mea, atitudinea aceasta este doar o reacite la sistemul acesta imputit.

Alex

01.03.2015 19:51

Ma surprinde sa vad pe cineva din Racovita implicandu-se in acest scandal si chiar intr-un mod proactiv. Am multe cunostinte prin acest liceu "de prestigiu" si toti considera ca nu pot schimba nimic si ca nu are nici un rost sa se implice. Au o atitudine extrem de delasatoare fata de situatia de fata si cred cu tarie ca nimic nu se poate schimba in bine in tara asta. Ma bucur sa vad ca mai am colegi de generatie care vad potentialul acestei situatii de a aduce niste schimbari benefice educatiei la nivel judetean sau chiar national. De asemenea, trebuie sa te felicit, pentru ca fata de restul elevilor care pana acum au sesizat si raportat doar probleme, tu ai avut curajul si initiativa sa vii cu solutii. Acesta e genul de atitudine care poate transforma acest circ monstruos exploatat de presa intr-o miscare de trezire a invatamantului romanesc. Tine-o tot asa si nu te lasa redus la tacere!

An ordinary student

01.03.2015 22:10

Dragi colegi mai mici, la fel ca si voi am fost si eu in timpul liceului: imi doream mai mult timp liber, imi doream ca notele sa reflecte cunostintele reale, nu copiatul, nu pupincurismul sau prieteniile extrascolare dintre "sora cumnatei elevului" si profesorul de la clasa, imi doream sa fiu provocata din punct de vedere intelectual, imi doream sa invat lucruri cu adevarat folositoare pentru cultura mea generala. Intr-adevar, mi-as fi dorit ca la muzica in loc sa invat cum sa cant "Silent night" si "Coborai din deal in vale", sa invat despre marii compozitori clasici ai planetei, sa fiu capabila sa recunosc operele atunci cand le aud undeva intr-un mediu cultural. Mi-as fi dorit ca la desen sa invat despre Gogh, Picasso, Rembrandt, nu sa desez frunze si sa fiu pedepsita cu 4 pentru ca nu am avut inspiratie sa desenez o biserica specifica judetului meu.Mi-as fi dorit si sa fi fost apreciata mai mult pentru faptul ca tocitul nu e punctul meu forte, ci invatatul logic, dar desigur, in scolile romanesti cum sa nu apreciezi un elev care invata cuvant cu cuvant dintr-o carte si stie totul pe de rost, dar atunci cand il intrebi ceva nu are nici cea mai vaga idee?Mi-as fi dorit sa fi fost apreciata pentru faptul ca in timpul liceului devoram cartile din biblioteca, nu neaparat din literatura romana, ci si din literatura universala. Cati dintre liceenii actuali au citit "Mandrie si prejudecata", "Jane Eyre", cati stiu cine a fost George Gordon Byron sau Walt Whitman?Sa va mai spun ceva. Momentan sunt studenta la o facultate de medicina din tara. Nu doar sistemul din licee e infect, ci si cel din facultati. Din toata aceasta experienta de 20 de ani petrecuti in scoli, mi-am dat seama de ceva. Elevii si studentii din Romania nu apreciaza invatamantul gratuit. Daca luam ca si exemplu Marea Britanie, Franta, sau America, observam ca la ei invatamantul prospera, tinerii se duc cu placere la scoala, sunt atat de dornici sa invete si sa participe la cursuri,si cu toate astea, ei platesc ca sa aiba parte de invatamant. Romanul, cu perceptia ca ce e gratis nu e bun, dar hai sa profitam oricum, ce a zis? Hai frate, mergem si noi, vedem cum e, dar nu ne dam interesul.E gratis, ce mama naibii? Asa ca si la facultati e la fel, studentii nu vin la cursuri ca doar nu e obligatoriu (pun pariu ca e foarte placut pentru un profesor universitar sa aiba 10 studenti intr-un amfiteatru de 100 de persoane), studentii nu invata ca mai pot da examenul de 3 ori fara sa plateasca, mai pot sa mearga si la mariri fara sa plateasca. Si uite asa se face educatia in aceasta minunata tara.Da, exista elevi competenti, exista elevi care nu sunt lenesi, exista elevi care au motivatie sa invete, dar exista mai multi elevi care sunt extrem de comozi si cred ca totul li se cuvine. Daca ar fi ca invatamantul din Romania sa nu mai fie gratuit, sunt curioasa cati ar face un efort si chiar ar merge la scoala sa invete de buna voie si nesiliti de nimeni? Nu stiu exact de unde a pornit valul acesta de elevi care nu iau bacul, un examen mediocru, facut ca orice elev care a respectat recomandarile profesorilor sa il ia. Nu inteleg de unde au pornit aceste revolte ale elevilor care isi bat joc si rad pe seama profesorilor, oameni de rand, oameni cu familie, oameni care poate au si ei de intretinut un student in facultate, probabil o mama bolnava, sunt oameni care au si ei probleme si oameni pe care statul nu ii respecta deloc si ii arunca in aceeasi oala cu muncitorii de rand. Stateam de vorba intr-o zi pe tren din intamplare cu un mare profesor universitar din Romania si spunea ca "pe vremea lui" (un cliseu intr-adevar) profesorul era persoana cea mai respectata dintr-o comunitate. Profesorul era cel care te invata, te indruma sa ai un viitor prosper, si sa nu uitam, asta se intampla in niste vremuri in care comunismul "taia si spanzura".Nu, nu iau apararea profesorilor, dar sunt si eu student, stiu exact ce se intampla in scoli si in facultati si stiu ca 70% e vina elevilor. Da, exista profesori care sunt plictisiti, exista profesori care probabil sunt mai putin pregatiti decat unii dintre voi, exista profesori care dorm mai bine noaptea daca au dat o nota de 2, dar daca voi vreti sa faceti o schimbare, eu zic sa incepeti de la voi. Incepeti in primul rand cu comportamentul si continuati cu invatatul. Fiti mai rabdatori, viata pentru voi si greutatile incep de abia acum. Invatati sa luptati pentru visurile voastre si nu va luati unii dupa altii, aveti propia voastra identitate si nu raspundeti tuturor provocarilor care va sunt adresate de niste mascarici care in loc sa invete, critica profesorii si invatamantul. Da,exista o problema, dar daca doriti remedierea ei, incepeti chiar de azi! Daca in loc sa stati o ora pe facebook, ati citi jumate de ora la limba romana si jumate ati face 2 exercitii la matematica, ati fi mult mai castigati! Credeti-ma pe cuvant, sunt in aceeasi situatie ca si voi, dar in loc sa ma razvratesc, incerc sa schimb ceva, si eu am inceput cu mine. Voi?

Marius Tabacu

02.03.2015 00:57

Mă numesc Marius Tabacu, am 63 de ani, am absolvit liceul de muzică şi Conservatorul (Academia De muzică, cum se numeşte acum). Am avut profesori buni şi proşti. Unora le sînt recunoscător, pe alţii i-am uitat. Discuţia aceasta poate fi interesnetă şi mai ales pilduitoare. Dar, pentru mine, relevanţa ei este diminuată enorm de faptul că atît scrisoarea cu pricina, cît şi comentariile (cu excepţia unuia singur, cred) sînt semnate cu preudonime (pînă şi hitler - cu literă mică).Oameni buni, dacă vreţi să fiţi luaţi în serios, dacă vreţi ca părerile voastre să aibă greutate, semnaţi-vă intervenţiile cu numele vostru şi asumaţi-vă răspunderea pentru propria opinie. Altminteri, totul nu se ridică deasupra nivelului de bîrfă sau, şi mai rău, seamănă cu delaţiunile pe care cei din generaţia părinţilor voştri (şi ai noştri) le-au scris din varii motive, făcînd rău altora, dar mai ales lor înşişi.Nu-l urmaţi pe Farfuridi!Marius TabacuP. s. Şi aveţi mare grijă - greşelile de de tastare pot fi trecute cu vederea, dar cele de ortografie nu vă onorează. 

IPS

02.03.2015 10:22

Sunt parinte de elev. Da, sunt multe ore, mult de invatat, am copii la scoala si vad asta. Nemultumiri de acest gen am avut si eu in liceu, chiar daca l-am terminat inainte de '90. Dar, modul in care un elev decide ca nu-i foloseste la nimic o materie sau un grup de materii mi se pare totusi infantil. Un exemplu de materie inutila, care reiese din epistola, ar fi gramatica.... Hai, ca se poate studia. N-or fi toate notele maxime, dar, parcurgand curricula facem la finalul scolii dovada ca ne-am calificat pentru o etapa superioara. Aceasta cred ca este esenta scolii. Nu cred ca un bun informatician trebuie sa fie rupt de stiintele naturii (fizica, chimie), sau ca un muzician sa nu stie literatura sau macar putina matematica... 

Radu

02.03.2015 11:21

Aveti doar impresia ca stiti ce vreti la 15 ani! Toti am crezut asa. Ai sa intelegi asta mai tarziu.

Radu

02.03.2015 11:24

Racovita chiar e un liceu de prestigiu de zeci de ani! Aproape toti absolventii de Racovita sunt realizati in viata. Lasa frustrarile personale si nu amesteca liceele.

Elev, clasa a IX-a

02.03.2015 13:14

 Una din multele greșeli pe care le fac adulții este să ne trateze ca pe niște copii proști, care n-au nicio idee despre viață și care se cred superiori lor când defapt nu sunt. Normal că noi ajungem să trăim cu impresia asta, și așa se pierd multe idei din cauză că "ce știi tu? deocamdată ești doar un copil".  Ei n-ar trebui să încerce să ne controleze, ci să ne ajute. Noi n-avem nevoie de critici, avem nevoie de sfaturi. N-avem nevoie de priviri dezaprobatoare, avem nevoie de sprijin.  Vremurile s-au schimbat, lucrurile nu mai sunt la fel ca acum 30 de ani. Nu putem să rămânem cu aceleași principii. 

ce vremuri nu p...

02.03.2015 13:24

Am citit aceasta scrisoare si un sentiment de deja-vu m-a trecut. Inca tin minte lacatul metaforic ce-l avea pe buze la majoritatea orelor de liceu. Regret puternic ca nu am contestat opiniile "profesorilor cititi, profesionisti, zei". Acea autoritate artificiala si-a pus amprenta :(Cu toate acestea simt ca trebuie sa contest unele idei, idei cu care eram de acord in timpul liceului.1.cele 6-7 ore pe zi sunt defapt antrenament pentru ce urmeaza, zeci de ani de profesie. Servici de 8 ore pe zi. Dreagi elevi, credeti-ma ca 6 ore/zi la 16 ani sunt nimic in comapratie cu 8 ore la 45 de ani.2.acele materii de gluma: muzica, desen, psihologie... au rolul de a-ti arata si alte directii. Ca si fost elev la un liceu de inforamtica sansele erau ca voi urma acest drum, dar probabil altii vor merge la facultatea de arte.Sunt sigur ca o mare majoritate dintre cititori sunt elevi la liceu, asadar, dati-mi voie sa va dau un 'glimpse' din ce va urma.Facultatea. Aici veti vedea adevaratul stadiu al invatamantului romanesc: o epava plina de gauri ce intainteaza pe valuri de bani, bani si bani. Aici veti vedea cum parerea dumneavostra nu conteaza. Aici veti sta 3 ore de curs in care prefesorul va umple zeci de table si va raspunde in 5 cuvinte la o intrebare("vezi cursul x", "vezi laboratorul y", "mai ai de citit, fecior"). Aici el lucreaza, dar nu pentru voi, haha, lucreaza ca sa primeasca salar. Voi sunteti un byproduct...relativ neimportant. Fiti creativi, smecheri, dar smecherie cu  inteligenta(gen Frank Underwood), flexibili si increzatori!Cu drag,un sudent care a renuntat in anul 3, si-a facut un start-up si in sfarsit lumina din tunel e puternic visibila. 

Eleva de-a 12-a

02.03.2015 14:42

Inca din clasa a VIII-a auzeam ca la liceu nu o sa fac nimic, dar mi-am zis ca este imposibil, credeam ca zvonurile respective sunt aberatii sau cel mult exceptii. Am intrat la liceu, la clasa de mate-info bilingv engleza- locul 30 pe tara- si am realizat treptat ca in gimnaziu invatam cu adevarat. De la profesorii mei din liceu nu am invatat nimic sau poate am invatat ca nu trebuie sa iti impui parerea intr-o conversatie, nu trebuie sa ridici tonul ca sa castigi un argument si nu trebuie sa afirmi cine esti tu in fata unor oameni inferiori. Nu am avut probleme cu notele niciodata si implicit nici probleme disciplinare. Cu toate acestea, imi doream si poate nu pierd ocazia sa ridic politicos mana la ora de matematica si sa intreb la ce ne folosesc concret toate formulele pe care le invatam. Cu siguranta doamna mea profesor s-ar uita la mine ca la ultima proasta si m-ar da si afara din clasa, cand este o intrebare corecta, la care am dreptul sa mi se raspunda. Acum, in preajma examenului de bacalaureat imi vad si mai mult de treaba, am renuntat la micile placeri: alergatul in parc, lectii de dans, citit, desenat etc. Si ce o sa realizez? O sa iau cel mai probabil examenul, o sa intru la facultate si cu ce raman din liceu? Cu nimic, pentru mine liceul este o perioada depresiva, care parca m-a obosit mintal si m-a prostit cu toate eforturile mele de a ma culturaliza.

Lara

02.03.2015 18:55

In liceul de informatica "Tiberiu Popoviciu" materia de baza nu este informatica sau matematica asa cum ar fi normal, ci istoria sau geografia.La istorie elevii au de invatat pentru un test cate 8 pagini dintre care jumatate trebuie sa le scrii la lucrare.La matematica daca ai noroc sa ai o profesoara buna daca nu esti terminat. De exemplu unele profesoare iti corecteaza si iti spun ca nu este corect  ceva ce chiar ele au scris la tabla.La chimie este si trist si amuzant iti da conspecte in clasa apoi te asculta si iti da note pe baza acestora spunand ca lectia a fost predata de dansa. Apoi comenteaza ca am venit in deal doar  pentru ca suna bine si sa o scuzam ca are niste pretentii prea mari pentru stiinta noatra, noi avand numai drepturi pentru ca indatoririle noastre de a stii lectiile, nepredate, nu ni le indeplinim.Nu zic ca nu trebuie sa avem habar de aceste materii dar mi se pare absurd ca si profesorii sa aiba pretentii atata de mari si din aceasta cauza sa nu mai poti invata la informatica sau fizica. 

Părinte cu doi copii

03.03.2015 00:44

Bravo , excelent!
Un adevăr prea adevărat. ...Din păcate. ....

O mamă

03.03.2015 20:18

Nu ştiu cum ar putea fi implementată ideea asta cu "ce aş putea face să mai cresc un pic" dar mi-a plăcut foarte mult. E ceva nou, şi, în primul rând este o propunere de îmbunătăţire. Asta mi-ar plăcea să citesc aici.

pfff

04.03.2015 11:46

Exact, foarte bine ai punctat...si eu sunt student, la o facultate grea (Automatica si Calculatoare), acum fac master-ul, am terminat liceul in 2010 si nu vad motivele pentru care elevii de acum se revolta atat de mult. Pica BAC-ul pe capete, desi, cum ai zis si tu, e un examen relativ usor...adica a devenit un lucru imposibil sa stii cateva exercitii banale la matematica si sa inveti 10 comentarii la limba si literatura romana?! A devenit imposibil sa rezisti la scoala pana la orele 13:00-14:00? Pai astea sunt greutati? Acum cativa ani erau lucruri normale...ieseam de la scoala si culmea aveam timp si de teme, si de iesit la un sport gen fotbal,tenis sau seara la un suc cu prietenii/colegii. Daca nu imi placeau unele materii, nu le dadeam multa importanta, invatam cat sa am o medie decenta, nu neaparat 9 sau 10. Acum sunt angajat, fac si master-ul, si toti colegii de master sunt in aceeasi situatie, adica toti sunt angajati...dar nimeni nu se plange. Unele zile sunt mai obositoare, dar asta e...daca vrei sa realizezi ceva, mai trebuie sa si depui efort, nu doar sa stai pe facebook, in cafenele si in club si apoi sa te plangi ca nu intelegi ce se preda la scoala. A, si inca ceva, eu nu am fost un elev perfect la scoala, nu am avut 10 pe linie, am avut si absente, am chiulit de la unele ore, insa am stiu mereu cand sa zic stop distractiei si start invatatului.

elena din alba iulia

07.03.2015 00:51

Ce frumos si elaborat se exprima elevii astia! Chiar ca ridicarea firelor de par! Plus ca they have a point!!! Go, kids!!!!!

orce

07.03.2015 17:51

nu falasati  nuti de nas  astea fura si fatamintul la pamint

Dumitrascu Razvan

22.03.2015 22:01

Educatia romaneasca se bazeaza pe un singur lucru..sa fie memorata pentru a trece examenul/clasa si sa fie uitata dupa maxim o saptamana..+ca o parte din educatia romaneasca este pur si simplu inutila..adresez o intrebare presedintelui:Care este tema romanului Ion de Liviu Rebreanu?Nu spun nu literaturii romanesti,dar se exagereaza...In loc sa ni se bage in cap comentari si idei ale altor oameni,mai bine sa fim incurajati sa citim literatura si sa ne concepem propriile noastre idei .

tiberiu

05.04.2015 00:58

voi inceca sa nu ma exprim ca si MOODELUL ebaDaca tot sunteti interesati  de viata voastra,n-ar fi rau sa cititi niste carti care ne-au fost lasate de catre oameni care intradevar s-au confruntat cu ceea ce inseamna VIATAVa doresc tot binele.

tiberiu

05.04.2015 01:10

bravo!

tiberiu

05.04.2015 01:20

Stimata eleva,ma bucur ca ai ajuns in situtia in care scoala este datoare sa-ti ofere posibilitatea sa-ti pui intrebari.Cum vei proceda in continuare?

tiberiu

05.04.2015 01:33

Un comentariu plin de bun simt,felicitari ca-ti asumi injuraturi,care oricum deja fac parte din limbajul cotidian.

tiberiu

05.04.2015 01:42

Citeste :Ruga pentru parinti: Daca vei fi altfel decat pina acum mai ai o sansa sa devii om.Toate cele bune!

Someone who doe...

01.06.2015 12:34

E amuzant cum chiar si aici se zice ca "un elev". Dragilor, sistemul de invatamant si elevii sunt ca o miniatura a unui stat intreg. Majoritatea elevilor si studentilor sunt constienti de aceasta situatie, majoritatea stim ca suntem "indoctrinati" in acest mod pentru ca gandi intr-o directie gresita, sau cel putin ciopartita a aceleia pe care ar trebui sa o avem in secolul acesta. Putini stiu insa ca toate isi au inceputul acolo unde un "banal" elev nu poate ajunge. Sunt student la o facultate tehnica. Am plecat acolo unde mi-am descoperit una din pasiuni si in fiecare zi imi doresc sa ma las de facultate. Am profesori ca prefera sa adune toti studentii de pe un an si sa ne evalueze intr-un singurm amfitatru (de obicei raman 2 scaune libere in amfiteatru). Suntem "rugati" sa copiem pentru ca domnul profesoru sa nu aiba de "munca" in vara. Si da sunt la o facultate decenta, buna, etc. etc. :) 

Adauga comentariu