Un elev de la Racovita, mai realist ca un MINISTRU: "Invatamantul din Romania nu este bazat pe libera-exprimare, ci pe aducerea tuturor elevilor la aceleasi standarde!" CITESTE scrisoarea unui tanar al noii generatii!

Un elev de la liceul Emil Racovita mi-a trimis azi dimineata o scrisoare care m-a frapat prin viziunea concisa si prin argumentele prezentate. O sa vedeti, nu sunt ideile pe care le asteapta generatia de profi comunistoizi, sunt idei indraznete, dar exprimate cu bun simt. Dupa ce am citit-o, mi s-a ridicat parul pe maini de un tremur de admiratie si surpriza.

Mi-am dat seama inca o data cate nevoie de sustinere are aceasta generatie de tineri carora niciodata nu a primit incredere. O generatie careia niciodata nu i s-a vorbit decat de sus.

Asa ca o sa rostesc eu aceste cuvinte catre aceasta generatie.

 

Dragi tineri ai acestei generatii, daca nu vi s-a spus NICIODATA acest lucru, vi-l spun eu, Liviu Alexa:

SUNTETI FOARTE TARI! AM INCREDERE MAXIMA IN VOI! IMI PUN TOATA SPERANTA IN DEVENIREA VOASTRA!

 

Dragi liceeni din Cluj, buboiul s-a spart, dar asta nu e destul. Trebuie sa scoatem radacinile furunculului prostiei, sa spargem ochelarii de cal si sa ne ridicam in picioare. Am inteles ca liceenii de la Sincai au fost vineri avertizati printr-o "circulara" (auzi, dom'le ce termen COMUNIST!) ca li se interzice orice forma de protest! Ei bine, o sa va chem eu la un protest si o sa protestam cat vrem noi, nu cat ne interzic ei! Mi-am propus sa ne intalnim in curand si sa discutam despre problemele voastre: azi noapte am avut o discutie de o ora pe Facebook cu un tanar licean de la Sincai si mi-am dat seama cat de putina incredere aveti in voi si cata nevoie de comunicare exista, cat de mult aveti nevoie de sfaturi reale si spuse pe ton calm.

Va pregatesc niste surprize foarte placute.

Astept toti liceeni sa isi spuna parerea sub anonimat pe scrie@ziardecluj.ro ! 

F#@K THEM'ALL!

Liviu Alexa

 

"Domnule Liviu Alexa, 


Admir initiativa dumneavoastra de a pune in evidenta toate neregulile si absurditatile care se intampla in invatamantul din Romania.


Cu intentia de a arata lumii, prin intermediul presei, adevaratul mod de functionare a institutiilor de invatamant, va scriu in urmatoarele randuri constatarile mele si ale colegilor mei de-a lungul celor 10 ani petrecuti in invatamant.

Ceea ce se intampla la Sincai este un pretext pentru aceasta eliberare a elevilor din "sclavia" care, din nefericire, este inca prezenta sub diferite forme in scoli.

Intr-adevar, poate nu a fost cel mai elegant mod de a te exprima, dar tot ceea ce colegii mei din Sincai au facut, a fost sa se elibereze de frustrare.

Invatamantul din Romania nu are niste principii clare, niste idei "europene" care sa il sustina. Nu este bazat pe libera-exprimare, ci pe aducerea tuturor elevilor la aceleasi standarde, precum o tara comunista, in care puterea vrea ca toti cetatenii sa fie limitati la o gandire impusa prin frica. Desigur, aceasta libertate nu trebuie dusa la limita nesimtirii, ci trebuie folosita cu bun simt si respect.


Elevul roman care termina un liceu ar trebui sa fie capabil sa gandeasca liber, sa fie proactiv, sa aiba o constiinta si un caracter care sa ii permita trecerea la un nou nivel, in care sa isi dezvolte capacitatile proprii.

Ei bine, in scolile din Romania, profesorii impun elevului, sau mai bine zis ar vrea sa impuna, precum un comandant suprem dicteaza subalternilor sai.

As vrea sa dau cateva exemple care demonstreaza ceea ce am afrimat mai sus: 


1. Catalogul si nota la purtare - armele unui dascal. Cand unui dascal nu-i convine orice din ceea ce faci, trece la amenintari, iar aici intervine ascultarea, nota in catalog, amenintarea cu corigenta... Dragi profesori, suntem in liceu, chiar credeti ca dam doi bani pe notele pe care le primim din cauza ca nu scriem la ore anumite aberatii dictate de dumneavoastra, sau ca ne intereseaza unele materii care nu au legatura cu formarea noastra ca oameni, ori ca ne mustrati in fata clasei din simplu fapt ca ne exprimam opinia cand ceva nu ne convine la ora?! Va inselati...


2. Mentalitatea sau viziunea - lucruri care au stagnat inca de pe vremea comunismului. Suntem in secolul 21, unde lucrurile au cam evoluat in toate domeniile, inclusiv in educatie. In ziua de azi, o ora normala ar trebui sa insemne profesor+elev, nu profesor si elev. Aici nu este de neglijat disciplina care trebuie sa existe in timpul orelor, dar care nu trebuie impusa prin regulament si frica, ci inteleasa de fiecare elev si respectata de buna voie. Subiectul ar trebui discutat impreuna cu elevii, nu doar dictat de profesor, asa cum se intampla de multe ori. Elevul ar trebui sa fie incurajat sa vina cu idei, sa aiba un spirit antreprenorial dezvoltat, dar la noi, cand cineva are o idee care nu se potriveste cu cea predata de dascal, aceasta este imediat nimicita prin ridicarea tonului, si de un ras ironic al profesorului. Normal ca sunt elevi fricosi, tocilari, carora profesorii le dau toata atentia si spun "de ce nu puteti fi toti ca X sau Y", care isi vad de treaba lor si invata chiar si ce nu trebuie invatat. Uite ca nu putem fi ca ei pentru ca noi avem initiativa, pentru ca nu ne lasam calcati in picioare de niste comunisti, al caror scop este sa iti bage materia lor pe gat si care vor sa te faca un elev redus la limitarile impuse de educatia romaneasca.
                                 

3.Materiile si programa - o planificare proasta. Cand termini primele 8 clase ai posibilitatea de a-ti alege un profil care te intereseaza si care ti se potriveste. La profilul ales de mine, matematica-informatica, in liceu inca ne mai pierdem ore din viata facand desen sau muzica. Aceste ore trebuiau scoase demult din programa. Am ajuns sa scriem la desen, sa ne asculte si sa ne pedepseasca cu o nota mica daca nu scriem niste aberatii pe care le inveti doar daca esti la un profil specific ( arte) - iata un mod de abordare comunist. La chimie, biologie sau fizica scriem de parca am fi in prag de doctorat, scriem la foc automat, 2-3 lectii pe ora cateodata dictate din manuale care au cel putin 10-15 ani vechime, unele si mai mult. Sunt lucruri care nu ne intereseaza in liceu, lucruri exagerate, de care nu avem nevoie. Cred ca acest lucru isi are adanc introduse radacinile in educatia din Romania. In loc sa iti dezvolte gandirea cu subiecte generale, cei care se ocupa de structurarea programei iti introduc in cap informatii de proportii uluitoare, pe care a doua zi le uiti, pentru ca nu sunt folositoare. Aceste informatii in plus depasesc cu mult pragul de cultura generala, iar tot ceea ce fac ele este sa te dezorienteze si sa te faca sa nu gandesti limpede. Mai mult, in loc sa avem mai multe ore folositoare, specifice profilului ales, avem 2 ore de chimie si biologie si 3 de fizica, cand eu mi-am ales sa fac informatica si matematica, precum si alte materii de profil real.
La unele materii precum chimia, inca nu am vazut cum arata o substanta sau un element chimic, tot ceea ce facem este sa scriem intr-una in caiete niste cuvinte pe care nu le intelegem. Nu exista termenul de "practic" la nicio materie, tot ceea ce au in cap profesorii este "teoretic" , sa stii teorie si sa scri.
                               

4.Numarul de ore petrecute de un elev la scoala. Mi se pare o problema extrem de grava sa ai 30-32 de ore pe saptamana. Ganditi-va ca un elev, incepand din clasa a 6-a, sta pana la ora 2 la scoala, iar unul de liceu ajunge sa stea pana la 3 la scoala, fara sa i se ofere o pauza de mancare. Noi ne trezim la 7, luam micul dejun, poate unii nici au posibilitatea sa manance dimineata, si ei au pretentia sa stam 7 ore la scoala cu un pachetel de acasa, si sa dam randament maxim stand in banci intr-o pozitie care pur si simplu ne oboseste fizic si psihic. Am ajuns sa ne certam cu diriginta sa ne schimbe orarul, sa ne aranjeze unele ore altfel, dar mi-am dat seama ca problema vine de sus, de la cel mai inalt nivel. Atatea ore inutile, atatea materii neimportante, incat ai putea sa elimini cu usurinta 7-8 ore din orarul saptamanal, si credeti-ma, nu am pierde nimic. Mai mult, in acele ore ne-am odihni si am putea face un sport, sau orice activitate extracuriculara, lucruri care ne-ar ajuta si ne-ar mari viziunea cu adevarat.
Sunt pro invatat, pro carte, deoarece aceste lucruri intr-adevar te ajuta si iti formeaza gandirea si cultura generala. Dar acest sistem absolut mizerabil din Romania, ma face de multe ori sa cedez in timpul orelor, sa ma revolt in fata profesorilor si a materiei predate.  Acest sistem face dintr-un elev proactiv, un elev limitat, redus, care tot ceea ce poate sa faca este sa toceasca si sa fie o marioneta a lor, a profesorilor, a inspectorilor, a ministrilor, a EDUCATIEI. Acestia ar trebui sa isi puna o multime de intrebari, sa se intrebe cum s-a ajuns aici, sa nu faca regulamente care sa impiedice elevii, ci sa gaseasca rezolvari si solutii care sa ii ajute. Sunt putini cei care si-au pus aceste intrebari, dar acelora le datorez respectul meu. Elevii care isi pun aceste intrebari si cauta solutii merita o schimbare, pentru ei acest sistem ar trebui sa isi schimbe radical fata. Sunt constient ca aceasta schimbare nu poate fi facuta intr-un timp scurt, dar cu ajutorul presei si a celor care se implica cu adevarat, putem schimba pe termen lung acest sistem comunist.


Invit toata generatia mea sa se exprime liber, sa aiba initiativa, sa invete ceea ce cred ei ca ii ajuta, sa citeasca, sa studieze, dar sa se revolte cand ceva nu le convine si sa caute rezolvare in orice problema.

Asa ca dragi colegi, noi suntem creatorii, haideti sa cream!
                          
Cu respect, 
                                                                                                                                
un elev de la Colegiul National "Emil Racovita" din Cluj Napoca"

Comentarii

un alt elev din...

28.02.2015 15:58

Aceasta scrisoare ma surprinde deoarece, la randul meu fiind racovitist, nu am intalnit acest spirit "comunist" in liceul nostru, despre altele nu comentez. A pretinde libertate de alegere a materiilor studiate incarca cu o responsabilitate uriasa elevul. De cele mai multe ori alegerea se face pe criterii subiective, iar sa pretinzi ca stii ce te ajuta in viata la 15 ani (cat are un elev de clasa a 9-a) e de-a dreptul aberant. Exista nevoie de schimbare, dar puterea nu trebuie acordata in totalitate elevilor, iar faptul ca se sprijina o revolutie fara directie a unor copii care nu stiu ce vor ma intristeaza. 

Un elev oarecare

01.03.2015 11:48

Nu a zis nimeni ca trebuie acordata putere totala de alegere asupra elevilor, dar ar trebuii sa fie ascultati si elevii, tanara generatia, noi suntem viitorul tarii. Ar trebuii ca "Cei de sus" sa asculte si opinia elevilor

Maria

01.03.2015 17:02

Nu stiu ce varsta aveti dar va asigur ca un tanar de 15 nai poate stii ce vrea s afca in viata mai bine decat un adlt de 30 . Si da , cunosc nenumarate cazuri. Realizez si faptu ca sunte cateva exceptii care habar nu au de caoul lor dar asta nu ar trebui sa ne opreasca , s-ar putea adauga foarte usor un camp pentru semnatura parinteului pe lista cu preferinte . Nu exista problema fara rezolvare , exista doar nepasare.

Andrei

07.03.2015 11:37

Dragă Maria, pentru a ajunge ca la 30 de ani să șii ce vrei să faci și în general să știi ce vrei de la viață, trebuie ca mai întâi să ai libertatea de a face niște alegeri începând cu vârsta de 15 ani, de exemplu. Această știință de ceea ce vrei să faci nu vine așa, ca un click, doar pentru că ai 30 de ani, ci vine din ceea ce ai trăit până la 30 de ani. Nu te descoperi ca om doar citind cărți și teorii pentru care să iei nota 10, ci luând decizii, acționând spre punerea lor în practică, având eșecuri de multe ori și apoi ridicându-te din nou. Ce am scris mai sus e un parcurs greu, pe care tânărul care a scris articolul nu îl cunoaște, dar care merită pus în aplicare. Și apropos de a nu ști ce vrei la 15 ani... eu unul am renunțat la visele mele de la 15 ani, ascultând de marile vorbe și strategii înțelepte ale celor care ,,știau ce vor de la viață”. Am renunțat să lucrez și să mă zbat pentru ceea ce visam la 15-16-17 ani, pentru că ,,tot ce trebuie să faci e să înveți și să iei note mari, și e mai sigur să ai un servici și să stai în banca ta”. Vreți să știți rezultatul acestei strategii? Am 34 de ani, lucrez pe un post mult prea puțin solicitant pentru ce pot și știu să fac și stau în cameră închiriată. Vreți să știți de ce am ajuns așa? Pentru că, ascultând de strategiile sigure și mature, am trăit abia la 30 de ani ceea ce ar fi trebuit să trăiesc la 15-16-17 ani. Vreți să știți ce fac acei prieteni ai mei (pentru că da, am rămas prieteni buni) care nu au ascultat de cei care ,,știau ce vor de la viață”? Au familii, propriile lor locuințe și sunt proprietari pe propriile lor afaceri. Ce s-ar fi întâmplat cu mine dacă aș fi ascultat de ce gândeam la 15-16-17 ani? Bineînțeles, aș fi avut mai mult de la viață. 

Anonim

01.03.2015 17:31

Acesta nu este un comentariu de elev,pare sa fie un comentariu scris de un adult.

Anonim

01.03.2015 17:46

Sunteti mai exact un profesor din racovita...sau un elev? Pentru ca acest sistem comunist se simte mai ales in "liceele de elita" ale clujului deci daca ati fi un elev ati simti frustrarea data de lipsa libertatii de exprimare.

parinte

28.02.2015 16:00

Esti foarte tare tinere!

parinte

28.02.2015 16:22

Acestea sunt două scrisori scrise: de o eleva, la simularea de la bacalaureatul din anul 2014 şi de un profesor de limba română (raspuns la lucrarea elevei).Eleva:„Nu am studiat comedia la clasă, dar pot să prezint relația între un elev și oricare profesor. Nu vreau să generalizez, așa că o să profit de ocazia asta și o să spun un secret.Nu mă interesează atât de mult materia pe care o predă cineva, cât mă interesează omul din fața mea. Am o profesoară care, în cele 50 de minute petrecute la clasă pe săptămână, nu zâmbește absolut deloc. Sunt aproape doi ani de când se întâmplă asta și la un moment dat prezența ei a devenit epuizantă. Am ajuns să fac tot posibilul să-i evit orele, astfel încât să evit depresia în care intru după oră. Sunt o persoană mai sensibilă, totul în jur mă afectează. Doamna dirigintă a intrat la oră într-o zi și, după ce s-a uitat puțin la noi, ne-a cerut să nu mai fim atât de veseli. Poate că exagerez, poate o să mă aleg cu o pedeapsă mare pentru tot ce-am scris aici. Dar a fost o vreme în care și dumneavoastră ați trăit adolescența, știți cum e. Poate vă aduceți aminte de momentele de tristețe sau de pasele proaste. Țin să vă anunț că există și acum, iar data viitoare, când o să mergeți într-o clasă, uitați-vă mai atent la sufletele prezente și nu uitați că nu pentru toți e ușor și uneori tot ce ne lipsește e o privire încurajatoare. Știu că fericirea nu e o materie și nu doriți să predați așa ceva.Ne amintim de fiecare om care a trecut prin liceu; vrem să ne amintim de bine. Nu o să-mi amintesc definiția romanului sau a schiței, dar o să-mi aduc aminte de acea zi în care v-ați permis să lăsați materia deoparte pentru a ne cunoaște, pentru a ne aminti că nu e prea târziu să vedem ființa umană.”Răspunsul profesorului:„Da, știm cum e adolescența, însă o cunoaștem acum doar teoretic. Memoria noastră e ușor disfuncțională; ne imaginăm întotdeauna că am fost adolescenți mai responsabili decât voi, ne închipuim că toată adolescența noastră a fost petrecută prin biblioteci, că eram cuprinși de o sete nemărginită de cunoaștere. Dacă am fi sinceri cu noi înșine, ar trebui să admitem că nu eram deloc așa. Așadar, învață să îți ignori profesorii atunci când îți cer să nu mai fii veselă. Învață să fii selectivă. Nu te împovăra cu propriile noastre depresii, atunci când, nemaireușind să le facem față, le aducem în fața clasei. Sensibilitatea e o calitate și dacă vreunul dintre noi, profesorii, îți spune că nu e așa, ignoră-l! Fără agresivitate, fără revoltă exterioară, doar cu zâmbetul superior al aceluia care înțelege că noi, profesorii, avem automatismele noastre, rigiditățile noastre.Nicio pedeapsă nu trebuie să te facă să-ți pierzi libertatea interioară de a gândi așa cum vrei, așa cum crezi! Limba și Literatura Română, ai dreptate, nu se reduce la definiția romanului și a schiței. Trebuie să vi le dictăm în caiete pentru că unii consideră că ele sunt esențiale și le-au trecut în programa de bacalaureat. Literatura română e un obiect care trebuie să îți stimuleze sensibilitatea, nu s-o inhibe. Dacă nu reușim să o predăm așa, înseamnă că noi suntem cei vinovați, nu materia în sine. Dacă suntem și preferăm să ne comportăm ca niște dinozauri, nu ne lua în seamă! Dinozaurii își imaginează că lumea le aparține, însă, în cele din urmă, ea aparține celor ca tine!Fericirea nu poate fi predată de către noi. Prin natura meseriei, prin faptul că trebuie să ne ducem existența cu salarii cuprinse între 200 și 400 de euro (lucru de care voi nu vă faceți vinovați!) și, nu în ultimul rând, prin faptul că, pur și simplu, suntem mai bătrâni, noi ne aflăm în situația nu de a preda fericirea, ci de a o învăța de la voi. De data asta, voi sunteți profesorii! Dacă vedeți că suntem prea încăpățânați ca să învățăm ceva de la voi, procedați așa cum facem și noi. Treceți-ne câte un doi în catalogul vostru personal, încercați să ne faceți să înțelegem ceva, iar dacă nu vom reuși, lăsați-ne corigenți și mergeți mai departe! Lumea noastră e aproape de apus, a voastră abia dacă a trecut de răsărit.”

Părinte cu doi copii

03.03.2015 00:26

Un adevăr cât se poate de adevărat!
Felicitări ,atât domnișoarei cât și profesorului!

O mamă

03.03.2015 19:55

Frumos şi corect, bineînţeles scris cu diacritice. O notă foarte proastă pentru celelalte comentarii.Aţi putea face un mic pas către libertate câştigându-vă mai întâi libertatea în exprimare (chinuindu-vă să citiţi aberantele lecturi de la aberanta materie limba română).Legătura la acest articol mi-a fost trimisă de fiul meu din clasa a X-a. Vă pot spune cu mâna pe inimă că deşi este în topul nemulţumiţilor nu poate scrie ceva coerent şi nu citeşte decât ... "League of legends". Sistemul de învăţământ este SINGURUL vinovat pentru eşecurile lui şcolareNu pot să fiu decât disperată. Cred că sistemul de învăţământ nu este destul de comunist dacă elevi care cred că pot comenta pe marginea lui nu pot scrie trei fraze coerente.Sunt complet de acord cu faptul că un profesor bun poate schimba destinul unui om. Din păcate e un har şi este rar. Face parte din viaţă. Nu toate sunt aşa cum am vrea şi ca să schimbi ceva trebuie să fii capabil să propui şi soluţii nu numai să te plângi aşa cum se întâmplă în comentariile pe care am avut răbdare să le citesc.

Cosmin

28.02.2015 17:44

Din felul in care decurg lucrurile in invatamant imi dau seama ca ce-i de sus vor sa faca din toti elevii niste genii , dar in schimb au creat opusul .  Cauzele sunt multiple printre care se afla si educatia  celor care conduc organizarea educatiei , cand teoriile lor se dovedesc a fi gresite romania are de pierdut mult in viitor . Exista copii genii in romania , sunt cei care primesc o educatie extrascolara , care isi ocupa timpul liber cu studii , dar sunt mai multi care ori nu au posibilitati , ori nu au MOTIVATIE .  Un lucru foarte important din educatia unui elev lipseste cu desavarsire , MOTIVATIA.  Tuturor ni se spune sa invatam sa luam bacul,sa facem facultate, sa avem un loc de munca bineplatit . Unii se multumesc cu asta , asta au invatat de la parinti, profesori  ca e bine si asta isi doresc .   Daca toti elevii ar merge acasa si ar invata din greu,totii ar face facultate ,toti ar fii patroni , totul ar fi roz . Dar din pacat nu e asa , elevul ajunge acasa si isi cauta orice ocupatie doar sa nu invete . Dece? pentru ca niciodata , nimeni nu va face cu placere un lucru care este obligat sa il faca !   In concluzie elevii ar trebuii sa invete mai mult acasa , iar cei din invatamant sa Ii ajute sa constientizeze cat de mult conteaza sa fi un om cultivat . Pentru asta e nevoie de unele schimbari in organizarea invatamului in romania . Solutii exista , posibilitati exista , dar exista si nepasare din partea sistemului , a profesorilor care isi uita scopul meseriei lor .  Imi doresc , ca elevii romaniei sa aiba motivatie, dorinta, ambitie si pofta sa invete sa fie curiosi , sa isi satisfaca aceasta pofta de invatare , sa se hrameasca cu informatie , sa ignore toate piedicile de care se loveste , sa fie puternic ! 

Elev din Maramures

02.03.2015 13:54

Ca tot vorbim de motivatie, sunt de parere ca scoala, pe langa mediu social trebuie sa fie si mediu competitiv. Mi se taie tot firul cand vad ca intre primi 3 elevi din clasa si restul exista diferente asa mari. Eu sunt al II-lea de la mine din clasa(ca medie). Dupa mine mai sunt vreo 4-5 peste 9 si apoi vine marea masa de 8-8,99. In conditiile in care NU E GREU sa scoti o nota mare(sa fimseriosi, 15 minute sa stai sa inveti e o nimica toata daca te intereseaza materia, in 15 minute poti invata/recapitula orice capitol de la matematica(mai putin inegalitati si geometrie) daca ai jumatate de creier, si culmea, sa il si intelegi la nivel de clasa daca ti-a fost predat cum trebuie, mergi la lectia cu pricina, iei problema, si incerci sa rezolvi, nu merge? Te uiti la raspuns si 

un elev oarecar...

02.03.2015 17:26

probabil ca nu va fii unul dintre cele mai bune comentarii, dar nu asta conteaza in acest moment. doresc sa te contrazic in privinta celor 15 minute in care poti repeta orice. eu sunt elev la unul dintre primele 2 licee din tara dar in niciun caz, la nicio materie, 15 minute nu imi sunt suficiente ca sa repet, NU ca sa invat. In sistemul de invatamant romanesc, cele 15 minute ar putea fi suficiente daca din clasa ai pleca cu lectia invatata si gata inteleasa, nu sa stai acasa inca cel putin 30 de minute pentru fiecare materie in parte. un elev are in medie 15 materii de studiu, scadem materiile precum sportul, religia, desenul la care nu ai nevoie sa inveti si ramai cu 10, 10 materii la care sa repeti cate 30 de minute, nepunand la socoteala timpul acordat temelor. in concuzie, nu stiu ce elev minunat esti tu, dar 15 minute sunt, in orice caz, prea putin. 

Claudia

28.02.2015 17:52

Chapeau, elevule de Racoviţă! 

RODICA VILA

28.02.2015 19:25

Niciodata nu e prea tarziu.....dar e foarte mult timp de cand astept sa i vad pe copiii astia reactionand cumva la mizeria din liceele clujene.  Acum treizeci de ani eram eleva in unul din liceele bune ale acelor vremuri, imi aduc aminte  cat  mai protestam fata de modul in care ne erau respectate drepturile si propriile pareri. Desii eram inca in comunism 1980-1984 profesorii nostrii erau cu totii ,,DOMNI si DOAMNE" de prima mana, extraordinar de bine pregatiti,foarte buni pedagogi dar in primul rand OAMENI de mare caracter.Nici ideologia comunistasi nici vreo alta forta nu i au impiedicat sa ne ofere in primul rand educatie, sa ne formeze caracterele , sa ne incurazeze in a ne exprima. Azi sunt de 25 de ani profesor intr una din primele   cinci scoli ale Clujului, cel mai vechi liceu al Clujului, sub mantia spiritului BARITIST, ma uimesc in fiecare clipa de elevii mei, oameni tineri ,curati ,dar fara puterea de a spune DESTUL! Imi spun ca nu le place ceea ce traiesc si ii inteleg perfect. Vin la scoala parca ar venii la puscarie , constransi de amenintarea absentelor si a notelor la purtare. Lipsiti de vlaga si fara orice urma de pasiune isi doresc sa treaca mai repede cele 7 ore de scoala.Incerc sa  le spun ca SCOALA este un DREPT, unul din cele mai importante, iar viata de liceean unul din momentele de aur ale vietii. Scoala in care sunt profesor functioneaza ca o structura de securitate comunista, dupa chipul si asemanarea tovarasei directoare( ea insasi ilustra fiica de securist) dupa fiecare colt ,dupa fiecare usa sta la panda un informator,printre elevi ,printre functionari,printre profesori. Sefa II ARE PE  TOTI LA MANA CU CEVA!  NIMENI nu misca in front, nimeni nu indrazneste sa comenteze. Eu abia acum ma simt in comunism, colega de fizica iese in timpul orelor din clasa si asculta pe la usi apoi raporteaza in CABINETUL 1! Totusi de zece ani astept sa i vad pe copiii astia protestand impotriva dementei in care traiesc!Bravo celor de la Sincai! Trebuie sa aveti curaj sa va criticati profesorii , poate gresiti desi nu cred! Important este sa spuneti ce nu va place sa cereti schimbari, sa vreti mai mult ,sa vreti mai bine!Spiritul Baritist....a adormit sau ferecat cei ce conduc azi scoala romaneasca!   

lara

28.02.2015 20:16

Va credeti in "Portocala mecanica"? Iar incurajarea delatiunii e periculoasa si de prost gust... Fotografiile sunt infantile si tradeaza lipsa de cultura (inclusiv a imaginii, cinematografica si nu numai), si isteria pe care au provocat-o e disproportionata.Dl Alexa isi recruteaza... votanti cu mintea cruda?

ligia

28.02.2015 21:19

Ai mare dreptete acest sistem de invatamant ne limiteaza . De ce ? Cineva mi-a spus odata "statul ne vrea prosti" ,iar pe masura ce ma maturizez si observ marile greseli pe care satul le face in privinta educatiei si a dezvoltarii generatiei noastre nu sunt intamplatoare . 

b.l.

28.02.2015 21:39

Foarte adevarat...

Exact

28.02.2015 22:30

Bravo!!!!

Cetatean

28.02.2015 22:52

Dacă intr-adevar cele de mai sus sunt scrise de un elev de clasa a zecea, JOS PĂLĂRIA. Sunt multe de spus și de făcut pentru a schimba "dinozaurii"... Probabil doar un "meteorit " ar putea face asta, și tine de noi toți sa încurajăm acest fapt. Fenomen valabil și în învățământul universitar, sănătate etc

Elev

01.03.2015 02:13

Foarte multe lucruri adevarate dar fabuloase. In aceasta scrisoare tu prezinti cum ar trebuii sa fie un elev, si iti garantez ca din liceele sa zic mai de top nici jumate din elevi nu prezinta un asememea interes, daca te gandesti si la liceele mai slabe ajungi la un procent de nici 15%. Te plangi de multe lucruri, da ii adevarat ca ii mult mai mult decat cultura generala, dar ii evident ca nu o sa poti sa tii minte tot ce ti se preda pe parcursul anilor, dar retii in mare, daca ti s-ar preda strict ce tine de cultura generala de asemenea ai ,, filtra'' informatia. Ii adevarat ca sunt multi profesori exagerati dar la clase de 37 de elevi, de exemplu, cum ma regasesc eu, cum ar trebuii sa procedeze ca nu poate fii totu roz.  Si iara daca informatia care ti se cere ii asa multa atunci daca mergi la o facultate mai ,,grea'' ce te faci? Nu vreau sa ma inteleg gresit eu sunt total impotriva a ce mi se preda, si a multor profesori, si a cerintelor lor. Sunt in clasa a12a si dau la medicina, nu ma intereseaza aproape nicio materie ce mi se preda, si cerintele profesorilor sunt mari, ma asculta la stiinte sociale, la geografie, la romana ma umple de 2 prin simplu fapt ca nu am timp sa-mi invat operele, care chiar daca nu ma i tereseaza, ba mai mult ma si enerveaza am decis ca le voi invata in iunie pentru a lua o nota decenta. Cu toate astea imi folosesc timpu de la orele in care efectiv nu facem nimic ca sa imi repet pentru admitere, si plec foarte mult de la ultimele ore. Solutii sunt. Nu poti da vina pe profesori pentru ca nu au conditii normale de lucru. Si vreti sa reflectati elevii ca victime cand atatia chiar pe drept is vinovati numa ca dau vina pe sistem, dar si daca acesta s-ar schimba sunt convins ca nu ar invata mai mult. Nu poti sa consideri inferior un profesor pentru ca pana una alta tu nu ai realizat nimic in viata, chiar daca stii ca tu vei ajunge mult mai departe. Asta ii o mare problema, majoritatea profesorilor sunt considerati ca au esuat in viata si ca mai mult nu au putut prin faptul ca au ajuns profesori. Multe-s rele si nu se pot schimba pentru o mica parte doritoare, daca esti destept de adaptezi fara a pune pret pe o nota mica sau pe o medie scazuta la purtare.

MATA HARI

01.03.2015 02:44

Dear "fellow" school, taking it from tail to head, I have a question first: generation parents, or cut, learners and Saturday ... it was ??? and how space is no longer so much grumbling state in position banca (si pe vremea aceea nu era un mobilier ca acum), nici nu faceau sport, nu aveau sisteme IT, din cauza caruia voi nu stiti sa mai cititi macar o carte pe an, nu cate 4, 5 pe vacanta, ca acea generatie si nici vacante de trei patru ori pe an (noi aveam: vacanta de iarna, de primavara, si ea mare de vara) Dar in schimb noi nu ne bateam in clasa cu colegii sau cu profesorii, nu vorbeam la telefon mobil, nu chiuleam, aveam un respect deosebit fata de cadrele didactice, nu fumam, nu ne drogam, dadeam examen de intrare in liceu, nu ca acum cu dosar, "sau pe puncte", nu aveam paznici la poarta, dar aveam uniforma si matricola; voi aveti mult mai multe libertati de exprimare si de comportament, dar nu stiti sa le apreciati; daca vreti aceste libertati, program mai lejer...etc, de ce nu invatati acasa materia pe care trebuie sa o invatati in anul respectiv si va duceti la sfarsit de trimestru si dati examen... si astfel aveti timp berechet,  timp liber, nu mai aveti program asa de incarcat, faceti si sport cat vreti, DAR la examen notele sa fie de peste 8.00 ... ce ziceti ??? aveti curaj sa faceti asa ceva ??? sa nu mai citesc pe internet ca per tara bacu s-a luat in proportie de 30% si cu note ... vai de mama lor, sau sa scrieti prin teze tot felul de "minunatii", iar la facultate dati examen de atmitere la cate doua trei materii asa cum era pe vremuri, si atunci sa vedeti voi adevarata fata a scolii.Ce faceti voi acum... este un fel de apa de ploaie, cand va aduceti aminte sa va duceti la scoala, vorbiti la telefoane, va bateti prin clasaa, chiuliti, si tot felul de alte "nazbatii"; daca voi credeti ca asa se invata si in occident.. va inselati amarnic, de aceea ajung acolo doar varfurile elevilor din tara, ca sa invete, pentru ca voi aveti pretentii dar nu dati nimic in schimb, nici macar minimum de respect pentru acei profesori, care pe langa ca au o pregatire superioara (cei care o au), nu tineti cont de ce fac ei la  tabla, sau la catedra.Credeti ca aceasta programa, care poate ca este cam neadecvata cerintelor din ziua de azi , din secolul XXI, trebuie sa o "mutilati" voi dupa placerea fiecaruia, si dupa "cerintele" si mai ales a dorintei fiecaruia de a invata, caci sa fim corecti si cinstiti, voi tinerii din ziua de azi, nu toti este adevarat, nu prea aveti "dor" de munca, voi vreti sa invatati ce vreti voi si cum vreti voi si bine inteles sa aveti o afacere banoasa dupa aceea.Daca vreti aceste lucruri, dati dovada de matritate, cu adevarat, si invatati ca sa aveti cu adevarat din ce trai in viitor.In mare cam asta am avut de spus, poate mai sunt mai multe dar nu este aici loc de mai mult, adica sa detailiez mai mult toata aceasta problema despre invatamantul romanesc.  

AImi

01.03.2015 10:33

Imi pare rau sa te contrazic, dar eu nu ma refer la badarani si la golani . Ma refer la cei cu initiativa care vor sa invete si sa munceasca . Spre surprinderea ta , citim chiar 1-2 carti pe luna, unii poate si mai mult . Stai linistit ca generatia asta nu este cum o vedeti voi, chiulangii si nazdravani, ci este una care o sa aduca schimbarea prin cei care isi doresc asta. Nu toti putem fi la fel , dar pe langa cele spuse mai sus , cu respect fata de invatatura si caracter vom aduce aceasta tara la alt nivel . Asa ca nu mai criticati , ci incercati sa gasiti solutii!

U.W

01.03.2015 15:28

Sa inteleg ca asa sunt vazuti elevii,chiulangii si nazdravani.Va inselati amarnic, sunt "sute" de olimpici la matematica,romana si informatica din tara noastra si totusi foarte putini ajung sa lucreze pe un salariu bun,de obicei se lucreaza pe un salariu mizer pentru ca sistemul nostru actual(de invatamant)este unul "antic" in care "practicul" este "mort".Elevii nu sunt pregatiti absolut deloc pentru viata.Si foarte,foarte putini din profesori invata elevii cum sa se descurce la "examenul" vietii.Spuneti ca dvs. aveati putine vacante,iar noi ne "lafaim in timp liber",eu cand eram in gimnaziu plecam la 7 de acasa si ajungeam pe la 15:00,dupa ca mancam jumatate de ora,iar apoi ma puneam pe scris(de scris nu era putin si nici usor,pierdeam cate 2-3 ore pe teme)si asa era rutina mea zilnica,ce sa iesi cu prieteni cand dupa 6 era aproape bezna,ce sa te distrezi?Sistemul nostru de invatamant e "bolnav" si prost conceput(nu ma mir la cat de vechi este)

alxu

02.03.2015 00:48

Super zis. Sunt eleva in clasa a 11-a si sunt total.de-acord.. Da, nu sunt de acord cu toata programa, dar asta nu ma impiedica sa am medii peste 9.50( si nu sunt o tocilara dragi colegi. Pur si simplu ma respect ca eleva, imi respect parintii pentru ca se straduiesc sa ma poarte la scoala si sa nu imi lipseasca nimic) si sa ma comport omeneste la scoala, fara sa ma plang. Da, am profesori dificili..dar ii inteleg.au o meserie stresanta si grea, pentru ca vor sa va transforme din dezinteresati in niste oameni pregatiti pt viata. Inloc sa va plangeti, voi cei care considerati ca sunteti schimbarea...faceti ceva! Invatati pt voi, pentru viitorul vostru. Poate nu aveti nevoie de toate informatiile, si.va asigur ca o sa le uitati. Dar va antrenati memoria.pentru ceea ce va asteapta mai.departe:facultatea. Cel mai dificil.profesor al meu, care nu a vrut sa-mi dea mai mullt de media 6(pentru ca am avut tupeul sa ii intorc replica) a ajuns sa imi dea media 10. Pe merit, pe munca mea. Si a ajuns sa ma stimeze, sa va incurajeze pt mai departe. De noi, de elevi depinde si atitudinea profesorilor.chiar el imi.zicea..:stiu ca nu o sa mai stii cine a domnit in anii cutare si cine a pornit nustiu ce razboi, dar daca te-am ajutat sa te formezi ca om, dava ti-am insuflat niste valori.morale, eu ca si.dascal ma simt implinit. Asta e meseria noastra mai presus de orice, sa va formam.ca oameni"
Dar e mai cool sa ne comportam.ca niste assholes, sau niste asupriviti si.sa ne scandalizam.la niste oameni.care nu au nici.o.vina... Schimbarea incepe de la tine in primul rand, si.nu e necesar sa se manifeste prin revolte

Andra

07.04.2015 12:02

"Schimbarea incepe de la tine in primul rand si nu este necesar sa se manifeste prin revolte" - ai punctat bine "alxu" dar e nevoie ca cineva sa iti indrume pasii ptr. dezvoltare personala. Sa-ti dea idei, sa participi la cursuri, seminarii, etc, sa investesti in tine, nu ca sa ajungi cineva, ci ca sa poti la randul tau sa devii mentorul unor generatii care vor face schimbari majore in invatamant si nu numai ! Am 60 de primaveri si tin sa spun ca la 55 de ani m-am apucat sa fac ceva cu vita mea, pana atunci am fost doar un sablon, ca sa fiu in rand cu societatea. M-am revoltat si n-am mai vrut sa fiu cobaiul societatii si am inceput sa investesc in mine prin participarea la diverse cursuri, seminarii si cel mai important sa citesc. Prin schimbarea mea, am inceput sa fiu catalogata in fel si fel de "......", dar niciodata nu m-am inervat, nu m-am oprit sa dau satisfactii sau explicatii, singurul raspuns dat - la intrebarile lor - a fost " E un subiect pe care nu vreau sa-l abordez", scurt si concis si care nu le mai permitea sa insiste. Astazi dupa 5 ani, respectandu-ma pe mine, am inceput sa percep si respectul comunitatii. Trebuie sa crezi si sa actionezi. Procentul de oameni buni este cu mult mai mare decat cel de oameni mai putin buni. Oamenii de bun simt , oamenii care fac ceea ce trebuie facut, oamenii care fac ceea ce este corect …sunt cu mult mai multi decat ceilalti  Zilnic televiziunea incearca din rasputeri sa ne convinga ca este invers... Daca parerea ta , opinia ta , felul tau de a privi societatea si oamenii in general se bazeaza doar pe informatiile care vin de la TV, ei bine, vei avea o imagine total distorsionata …. Dar ... tu poti schimba asta ! … Poti alege sa observi societatea in care traiesti si din alte perspective …Felul tau de a privi lucrurile este foarte important. Daca tu vrei sa vezi tot ceea ce e bun si frumos in oameni , daca tu vrei sa vezi tot ceea ce e bun si frumos in Tot si in Toate … vei avea parte de asta .Pe de alta parte , daca vrei sa vezi lucrurile doar in negru , daca vrei sa vezi doar mizeria … vei avea parte de asta …Poti avea propria ta Realitate … Poti avea propria ta Perspectiva … Felul tau de a privi lucrurile , de a privi oamenii depinde de felul in care esti tu pe dinauntru … Vei vedea …Ceea ce Esti … Da … Chiar vei vedea Ceea ce Esti ! …  Felul tau de a te comporta cu oamenii , felul tau de a scrie , de a vorbi , de a observa  Felul tau de a te manifesta … spune atat de multe despre tine ! Chiar spune ! Si tine minte , viteza luminii e mai mare decat viteza sunetului ! Ok , ok …stiu ca stiai asta … Dar acum ti-o voi spune altfel … FELUL TAU DE A FI – CEEA CE ESTI … VA SPUNE DE O MIE DE ORI MAI MULT DESPRE TINE DECAT … CEEA CE SPUI TU CA ESTI !!! …  Cam atat pentru azi … Sa va Traiti frumos Viata !  

Un elev

01.03.2015 08:49

Sunt de acord cu ce spui tu. Este chiar adevarat in foarte multe cazuri. Si eu am profesori la mine in scoala care pur si simplu sunt comunisti... Si incep sa ne povesteasca: ``Pe vremea mea era mult mai bine.. Eu invatam nu ca voi. Aveam respect. Mie mi se cerea mult mai mult. Vreti sa va aduc testele mele? Voi nu sunteti capabili de nimic``. etc.  Si pe mine una cuvintele acelea ma fac sa ma simt prost. Profesorii cer respect intr-o forma impusa. Au uitat faptul ca trebuie sa respecti ca sa fii respectat? Mie una si tuturor colegilor mei ne este frica sa raspundem la ora stimatei profesoare deoarece iarasi incepe sa ne certe si sa ne critice ca noi nu stim nimic. As dori sa spun cateceva si despre situatia din Sincai chiar daca nu sunt eleva acolo. Mi se pare ca s-a exagerat intr-un mare hal. Hai mai domnii profesori din Sincai... Dumneavoastra nu a-ti fost elevi? Nu cred ca pe ``vremea dumneavoastra`` nu a-ti avut profesori care sa va scoata din minti... Si de care sa mai faceti un pic haz de necaz. Cum ramane cu gandirea libera de care tot ne spuneti? Voi nu ne lasati sa gandim liber si aici vorbesc de profesori in general. Tot ne bagati pe gat `` gandire libera`` `` drepturi`` atunci de ce nu pot elevii sa isi exercite gandurile liber? Va reamintesc ca nu suntem pe vreamea dumneavoastra. ACUM E VREMEA NOASTRA! Si ca sa devenim niste oameni demni avem nevoie de voi ca ne incurajati, nu sa ne amenintati cu notele mici cand spunem ceva. 

Andreea

04.03.2015 14:47

Ar trebui sa te amenințe cu corigența dacă scrii "ați fost" cu cratima...

L.C.C

01.03.2015 09:01

Foarte adevărat !

Darwin

01.03.2015 11:40

Cea mai buna varianta ar fi sa se desfiinteze scolile...cu totul...profesorul vrea sa formeze o personalitate, sa ii ofere cunostinte generale, care sa il ajute pe viitorul adult sa inteleaga putin din infinitatea si complexitatea universului in care traim..le ofera mintilor dornice de cunoastere posibilitatea sa descopere lumea..totul bazat pe o programa data de minister...in orice tara civilizata, daca nu exista disciplina si nu se pune accent pe invatamant , pe respectul intre oameni , pe un sistem de valori, tara se duce de rapa! Vreti sa va exprimati liber?Abandonati scoala, nu sunteti obligati sa mergeti la scoala...creati-va viitorul..nu va opreste nimeni! Infiintati voi scoli, asa cum le doriti sa fie, fara valori, fara respect, fara umanitate, fara dragoste...nu aveti nevoie nici de parinti, nici de profesori..sau ati uitat ca oameni ca ei au facut ca tot ce exista in jurul nostru sa existe? Tehnologie, inovatie, cultura, arhitectura, medicina...Nu aveti rabdare sa invatati ceva, nu vreti sa mergeti la scoala? Aveti dreptul sa traiti in intuneric, sa nu cunoasteti lumea, aveti dreptul sa fiti superficiali, aveti dreptul sa jigniti, lumea e a voastra, momentan...viitorul..depinde de voi!

Adauga comentariu