„Un copil, un arbore” sau cum să irosești 43.000 euro din banul public pe copăcei care s-au uscat

Singurii câștigători din plantarea de copaci pentru bebelușii din Cluj-Napoca sunt firmele care au furnizat arborii, i-au plantat și au realizat plăcuțele cu numele copiilor.

2.000 de copaci au fost plantați în ultimii patru ani pentru nou-născuți. Mare parte din părinți nu s-au mai interesat de soarta arborilor și la fel a făcut și Primăria așa că în loc de copăcei avem doar niște bețe uscate. Contractele pentru cumpărarea și plantarea arborilor au fost încheiate cu firme de casă ale Primăriei. În unii ani, pentru plantare s-a cheltuit de trei ori mai mult decât pentru achiziționarea arborilor, iar prețul plăcuțelor diferă foarte mult de la un an la altul.

Proiectul de suflet al primarului Emil Boc, „Un copil, un arbore”, este un proiect ratat, cu zeci de mii de euro irosiți. Ne întrebăm dacă nu îl doare sufletul pe primar când vede că majoritatea copăceilor plantați pentru copii s-au uscat și arată ca niște bețe împlântate în pământ, cu un bilețel agățat de trunchi. Nici Primăria, dar nici părinții nu s-au mai interesat de soarta arborilor astfel că toți banii din bugetul local investiți în plantarea de copaci au fost aruncați pe apa sâmbetei.  

La prima vedere, proiectul este o inițiativă demnă de toată lauda, dar la o privire atentă realizăm că e ca în expresia „Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul”. În ultimii patru ani, au fost investiți 194.628 lei (43.250 euro) pentru cumpărarea de copaci, plantarea lor și realizarea plăcuțelor cu numele copiilor. Potrivit datelor furnizate de reprezentanții Biroului Mass-Media din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, în perioada 2013-2016 au fost plantați 1.966 de arbori. La o inspecție prin locurile care au copaci plantați pentru bebeluși se observă clar că mare parte din arbori sunt uscați, nu au crengi și arată exact ca în momentul plantării. În unele situații nu mai există nici măcar plăcuța cu numele copilului.

15.000 euro a costat plantarea copacilor în anul 2013

Din această afacere au avut de câștigat firmele cu care Primăria a încheiat contract pentru achiziția copacilor, plantarea lor și realizarea plăcuțelor. În 2013 au fost cumpărați 586 de arbori, care au costat 28.907 lei (6.400 euro). Interesant este faptul că plantarea a costat aproape de trei ori mai mult decât copacii în sine. 67.939 lei (15.000 euro). În anul 2013 au fost cumpărate, 540 de plăcuțe, care au costat 1.730 lei (385 euro).

Prețul plăcuțelor a scăzut fabulos de la un an la altul

În 2014, Primăria a cumpărat 1.013 copaci, care au costat 54.147 lei (12.000 euro). De data aceasta, costurile plantării au fost de aproape șase ori mai mici decât în anul 2013. Dacă în anul 2013, a fost nevoie de 15.000 euro ca să fie plantați mai puțin de 600 de arbori, în anul 2016 s-au putut planta peste 1.000 de copaci cu 11.649 lei (2.600 euro). Nici plăcuțele nu au mai fost atât de scumpe în 2014. Pentru 1.013 plăcuțe, s-au plătit din bugetul local 2.280 lei (500 euro). În 2013, o plăcuță a costat 3 lei, iar în 2014 prețul a scăzut subit la 2,2 lei.

Interesul pentru program a scăzut

În anii 2015 și 2016, sufletul primarului nu a mai fost atât de verde și a ignorat programul  „Un copil, un arbore”. În 2015, au fost cumpărați doar 170 de copaci, care au costat 9.769 lei (2.170 euro). Pentru plantarea lor, au fost plătiți aproape 2.000 lei (440 euro). În urmă cu doi ani, au fost realizate însă mai multe plăcuțe decât numărul copacilor plantați. Probabil, pentru a înlocui plăcuțele distruse. Pentru 193 de plăcuțe au fost achitați 1.178 lei (261 euro), ceea ce înseamnă că prețul pentru o plăcuță a fost de aproximativ 6 lei, triplu față de anul 2014.

Anul trecut, au fost cumpărați 197 de arbori pentru care au fost cheltuiți 10.100 lei (2.200 euro). Costul plantării a fost de 2.275 lei (500 euro). Și anul trecut au fost făcute mult mai multe plăcuțe decât numărul copacilor plantați. 464 de plăcuțe au fost realizate în 2016, costul total al realizării acestora fiind de 2.640 lei (586 euro). Prețul calculat pentru o plăcuță este de 5,6 lei.

Firmele de casă au furnizat arborii bebelușilor

Pe parcursul ultimilor patru ani, arborii au fost cumpărați de la mai multe firme. Arborii au fost achiziționați de la firmele SC Rasimo Impex SRL, SC Serflor SRL, SC Paul Flowers SRL.

SC Rasimo Impex SRL este controlată de Radu Vlas, proprietarul Complexului Leul și apropiat al fostului PDL. Rasimo este una dintre firmele abonate la contracte cu Primăria Cluj-Napoca. Din anul 2007, Rasimo se ocupă de furnizarea de material dendrofloricol pentru administrația publică locală.

SC Serflor SRL din Dej este o altă firmă prietenă cu Primăria. A început contractele cu Primăria în anul 2008 și de atunci în fiecare an a prins câte o felie din bugetul local. Cel mai recent contract a fost semnat anul trecut, în februarie, pentru o perioadă de un an.

SC Paul Flowers SRL este tot o firmă de casă a administrației publice locale. În 2013 a încheiat două contracte cu Primăria pentru furnizare de material floricol. Firma este înregistrată în Lopadea Nouă, județul Alba.

Plantările făcute tot de prietenii Primăriei

Tot firmele de casă ale Primăriei Cluj-Napoca s-au ocupat și de plantarea copacilor. SC Rosal Grup SA și SC Garden Center Grup SRL au încasat 83.800 lei pentru plantarea arborilor, în perioada 2013-2016.

SC Rosal Grup SRL are contracte grase cu administrația publică locală. Salubritatea și întreținerea spațiilor verzi sunt două contracte extrem de bănoase. Pentru întreținerea spațiilor verzi, în perioada 2011-2014, Rosal a încasat din bugetul local aproape 30 milioane lei. De asemenea, Rosal se ocupă de salubritate în oraș, un alt contract foarte bănos. Ultima licitație pentru salubritate la care a participat Rosal a pierdut-o, în fața Brantner Vereș.

Alți  prieteni au tipărit plăcuțele

Plăcuțele au fost furnizate de către firmele SC Nitra Vision SRL (2013-2014) și SC AMM Design SRL (2015-2016). Nitra Vision SRL din Cluj-Napoca a avut în anii precedenți contracte cu Primăria și pentru tehnoredactarea Jurnalului Municipal. Nitra Vision este firma lui Sorin Tripon, care până în 2011 a fost acționar și la ziarul Monitorul de Cluj.  

SC AMM Design SRL este o agenție de publicitate din Cluj-Napoca și nu este la primul contract cu Primăria Cluj-Napoca. În 2015, a tipărit 100.000 de broșuri pentru promovarea Zilelor Clujului, contract în valoare de 40.000 lei. 


Cheltuieli „Un copil, un arbore” (2013-2016)

103.000 lei - achiziția arborilor

83.800 lei - plantarea arborilor

7.800 lei - costul plăcuțelor

194.628 lei - total (43.250 euro)


Adauga comentariu