Un clujean i-a intentat proces președintelui Iohannis, acuzându-l că nu respectă Constituția

Un locuitor din Câmpia Turzii, Mircea Crișan, se află în proces cu administrația prezidențială din luna decembrie a anului 2014. Cetățeanul îl acuză pe Klaus Iohannis că nu ar respecta Constituția în ceea ce privește aplicarea medierii (prevăzută în articolul 80, aliniatul 2 din Constituția României). Procesul își așteaptă în prezent termenul de judecată la Înalta Curte de Casație și Justiție. Clujeanul speră într-o rezolvare favorabilă la Înalta Curte, „ceea ce ar însemna că președintele Iohannis va efectua în mod amiabil ascultarea părților, în vederea soluționării pe cale legală a problemelor ridicate”. Una dintre probleme este legată de plăcuțele multilingve, fiind astfel deosebit de actuală.

Mircea Crișan a explicat pentru Ziar de Cluj lupta sa surdă cu administrația locală și centrală, luptă care acum se poartă în instanță:

„Am cerut președintelui să facă medierea prevăzută de articolul 80 din Constituție cu privire la conflictele care se ivesc între stat și societate, în anul 2015. În 2012 am sesizat Guvernul.  După ce am avut fel de fel de intervenții și pe la Prefectură, am sesizat Guvernul Ponta, i-am cerut să se ocupe de 4 probleme pe care la nivelul județului nu le-am putut rezolva. Și anume, problemele sunt legate de, în primul rând, plăcuțele bilingve, fiind deja de mare actualitate și la Cluj. Problema era că primarul pedelist la vremea respectivă, din Câmpia Turzii, le-a montat ilegal, pe baza unei hotărâri de Consiliu Local. Am acționat în judecată la Tribunal, în materie de Contencios, Tribunalul Cluj. Până acolo am sesizat Prefectura, căreia i-am cerut să dispună anularea hotărârii de Consiliu Local, conform Legii Administrației Publice. Ilegalitatea consta în faptul că nu s-a respectat procentul prevăzut de lege de 20% minimum, ponderea populației maghiare în Câmpia Turzii fiind de 8,16%. 

Tribunalul Cluj, la sesizarea Prefecturii, a anulat hotărârea Consiliului Local ca fiind nelegală, dar, în recurs, Curtea de Apel a dat liber la bilingve. Am dat eu în judecată în aceste condiții Consiliul Local, Tribunalul a anulat din nou hotărârea ca fiind nelegală, iar, în recurs, Curtea de Apel Cluj, spre cinstea ei, a menținut sentința Tribunalului, astfel că, abia după peste 3 ani s-a restabilit legalitatea. 

Primarul a trebuit să fie dat în judecată pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești irevocabile. În memoriul pe care l-am trimis în 2012 către prim-ministrul Ponta am arătat că, în cadrul dezbaterilor, în apărarea motivării menținerii plăcuțelor, printre alte elemente pe care nu le înșir, s-a menționat faptul că și în alte localități, cum sunt: Sibiu, Mediaș, Aiud, Sighișoara, Iernut, Hunedoara, Seini, Cuci și altele s-au amplasat table indicatoare bi  sau trilingve fără a avea îndeplinită condiția de minimum 20% . I-am spus domnului prim-ministru să ia măsuri în acest sens pentru că eu nu pot să mă duc la Sibiu, de exemplu, să le cer să dea tablele jos. 

A doua problemă sesizată a fost legată de pășunea comunală care a fost restituită parțial și ilegal numai către cetățenii de etnie maghiară, ca și cum noi, de etnie română, am fi trăitori în altă țară. Cu toate intervențiile legale, inclusiv procuratură, și astăzi românii au rămas fără pășune în Câmpia Turzii. 

A treia problemă, am propus încă de pe vremea Guvernului Adrian Năstase să fie analizată și promovată modificarea legii nr. 36/1991 a societăților agricole, singura lege care a reglementat într-un anume fel după Revoluție problema organizării teritoriului agricol. O lege economică, cel puțin în vremea când eu am învățat în facultate, nu durează mai mult de 5 ani și ea trebuie modificată și adusă la realitatea contemporană.
 
Spre cinstea lui, domnul senator Marius Nicoară a promovat discutarea legii în Parlament și, spre rușinea lui, Emil Boc, în calitate de prim-ministru, a dat aviz nefavorabil proiectului pentru niște chestiuni minore, dar fără să pună nimic în loc. 

Conform unor prevederi legale, în speță, ordinul ANRSC nr. 88/2007, taxarea serviciului de apă-canal, în speță cantitatea de apă deversată în canal, se face între 80 și 100% din cantitatea de apă intrată. PDL-ul la putere a adus procentul de la 80 la 100%. În legătură cu această taxare, am solicitat respectarea articolului 177 din ordinul amintit și, urmare faptului că la Consiliu nu am obținut succes, am introdus cerere în instanță, în urma căreia s-a dispus anularea hotărârii de Consiliu Local care a stabilit acel procent. După ani de zile, în campania de locale din 2016, fostul director al Companiei de Apă Arieș, actualmente primar al Turzii, a promis locuitorilor că va reduce cota la 80%, ceea ce a și făcut. Și această mutare este tot ilegală deoarece este nevoie de un studiu de specialitate întocmit de către un institut de specialitate care să stabilească în baza contractului de prestare, care este individual, pentru că trebuie să se stabilească pe categorii de cetățeni care stau la bloc, casă etc.

Am solicitat în Consiliul Local Câmpia Turzii să anuleze hotărârea, răspunsul a fost negativ. Urmare a faptului că toate problemele acestea pe care le-am menționat sunt nerezolvate până în prezent, m-am adresat și Guvernului Cioloș, dar fără rezultat, și, drept urmare, în 18 decembrie 2014 am înaintat un memoriu președintelui României, Klaus Iohannis, cerându-i să procedeze la medierea cu Guvernul a problemelor semnalate, conform art. 80, alin. 2, din Constituția României. Am revenit pentru aceste probleme, iar răspunsurile primite au fost nemulțumitoare, în sensul că, spre exemplu, la 3 iunie 2015, am aflat din adresa Administrației Prezidențiale că rolul președintelui nu este acela de a media între diferite instituții și diferiți cetățeni, ci între stat și societate sau între puterile statului.

Am acționat în judecată Administrația Prezidențială pentru a fi obligată Administrația Prezidențială/ președintele să respecte Constituția. Instanța din Cluj, Curtea de Apel, a respins cererea mea, probabil și pe considerentul că în întâmpinarea depusă la dosarul nr. 952/33/2015 s-a precizat că președintele României are rolul de a media între puterile statului, dar și între acestea și structurile societății civile, eu fiind exclus, pentru că sunt un simplu cetățean, ceea ce este contrar prevederilor Constituției, astfel eu fiind exclus din societate, nefăcând parte din structuri.

În recursul pe care l-am înaintat Înaltei Curți de Casație și Justiție am dezvoltat problema, ajungând în final să mi se admită recursul conform unui raport întocmit de către un magistrat asistent profesionist. Din decembrie 2016 aștept termenul de judecată. Și, mă întreb: mai aștept? 

Președintelui i-ar fi fost simplu, mai ales că, în campania electorală, unul din slogane era „Lege, nu tocmeală!”, nu să trimită memoriu Guvernului, care nu mi-a răspuns favorabil, s-a spălat pe mâini ca Pontius Pilat și problemele sunt nerezolvate și astăzi. Se adaugă faptul că recent, la Cluj, bilingvele sau trilingvele au acum o nouă epopee. Protagonist, fostul prim-ministru, actualul primar, Emil Boc. Din punctul meu de vedere, chestiunea este una gravă, sub aspectul modului de respectare a legii. Dacă se vrea bilingve sau multilingve, să se pună tablele indicatoare la fiecare localitate, în limba absolut tuturor naționalităților conlocuitoare. Dar, concomitent, să se modifice prevederea legală prin care, pentru denumirea localităților este abilitat doar Guvernul. Este lege pentru asta. Și, atunci, războiul acesta pierdut de domnul Boc poate fi încă reparat de însuși Boc, fiindcă el a fost prim-ministru, el cunoscând problema de când a fost șeful Guvernului.”

Adauga comentariu