Din oras

Un clujean face praf amenajarile de pe strada Memorandumului

Lucrarile de modernizare a strazii Memorandumului, cu care s-a laudat administratia locala in mai multe randuri, sunt desfiintate de un clujean, care le analizeaza intr-o postare pe blogul Experterra – blog de atitudini, analize , informatii urbane, opinii ale unui expert evaluator. Postarea Experimentul strada Memorandumului sau cronica unui posibil succes ratat evidentiaza erorile proiectului:

„Am trecut, ieri, pentru prima oara ca pieton pe noile trotuare de pe strada Memorandumului, si nu am putut sa nu constat erori care pot compromite acest proiect ce se realizeaza pe una dintre cele mai reprezentative strazi ale orasului. Se stie ca si in constructii exista „lucrari de arta”, insa realizarea trotuarului (de pe aceasta strada) este mai degraba o lucrare mestesugareasca de calitate indoielnica, si asta nu neaparat din cauza muncitorilor.

Este responsabilitatea constructorului, a celui care urmareste proiectul din partea beneficiarului, oameni care ar trebui sa aiba pregatirea si cunostintele de specialitate sa realizeze o lucrare in standardele prevazute. Graba de a realiza o lucrare urbana importanta, intr-o zona critica a orasului sub aspectul aglomerarii, nu justifica tratarea cu superficialitate a lucrarilor.

Precizez ca lucrul pe tronsoane nu a fost coordonat si asa cum se vede, exista la capetele acestora in multe situatii diferente de nivel, adaptarea inca in lucru la acest moment necesitand pante nefiresti pentru un trotuar stradal pe o artera importanta – am sesizat diferente de nivel de 2-4 cm in 10-20 cm ceea ce inseamna pante de 10%-20%. Trotuarul in lungul strazii are are diferente de nivel fata de ampriza (platforma) carosabila fiind vizibila si inestetica. Panta trotuarului dintre imobile si carosabilul auto, care este inegala, uneori cu aspect valurit si cu urmari ce vor fi evidentiate in urma unor ploi abundente prin balti sau prin acumularea de gheata pe trotuar in perioada rece. in statia de transport public, automatul de bilete este pe o platforma ce ofera diferenta de nivel, extrem de periculoasa atat pentru utilizatorii acestuia sau pentru cei ce se deplaseaza in zona statiei de transport calatori.

Accesele auto la imobilele de pe strada au pante foarte mari, fiind periculoase pentru carucioare de orice fel, biciclete, targi, fiind abordabile doar de autovehicule cu 4 roti. Placarea cu piatra cubica poate fi o solutie pentru zonele inguste insa aspectul este in unele cazuri, nepotrivit pentru estetica urbana. Vreau sa precizez ca nu vreau sa critic intreaga lucrare, ci doar acele parti vizibile si disfunctionale, destul de importante dealtfel, care vor ramane dupa finalizarea santierului. Noul mobilier urban (stalpi, copacii ce vor fi plantati, eliminarea cablurilor aeriene, trama stradala sunt si vor fi partile cu + ale proiectului de modernizare, care oarecum vor imblanzi din disconfortul parcurgerii pietonale a strazii.

Lasand la o parte „hardware” -ul sau mai precis „malware”-ul lucrarilor, exista probleme functionale, in care deciziile luate in proiectare cu siguranta in timp vor arata ca reprezinta o directie gresita. Realizarea unei benzi suplimentare auto, fie si pentru o linie de autobuz este o greseala, strada ne oferind aceiasi perspectiva a cladirilor, trotuarul fiind si asa foarte aglomerat iar in statia de transport se creeaza o „punga umana” cu riscuri majore de accidente si un un grad mare de disconfort pentru trecatori. Este din capul locului o greseala, extinderea carosabilului auto cu inca o banda atata vreme cat nu se creeaza nici un avantaj, avand in vedere ca nu exista solutii de preluare/marire a traficului pe axa Motilor C. Manastur.

In plus fata de restrictionarea pietonala, strada va ramane cel putin la fel de poluata si cu acelasi trafic ceea ce este in totala contradictie cu toate reglementarile (PUG) si „Strategia de… 2014-2020”. incurajarea traficului prin zona centrala este o obsesie, o incompetenta in dezvoltarea unor solutii alternative si o greseala de strategie urbana care greu poate fi inteleasa atata vreme cat dezvoltarea infrastructurii orasului este subordonata doctrinei stiintelor politice si nu urbanistilor, iar orasul apartine vehiculelor si nu oamenilor.”

Sursa: Experterra

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *