Troleibuzele vor circula mai rar de azi, fiindcă noile linii introduse vor folosi o parte dintre vehiculele de pe vechile trasee

Cu toate că Emil Boc se laudă cu extinderea rețelei de troleibuze din Cluj-Napoca, realitatea ne arată, paradoxal, o reducere a eficienței transportului în comun, fiindcă cele 4 linii care vor circula de astăzi spre cartierul Iris vor folosi o parte din troleibuzele vechilor linii, pe care plecările vor fi astfel mai rare.

„Cluj-Napoca: 4 noi linii „verzi” de transport public.  Peste 50% din flota Clujului este nepoluantă

Liniile de troleibuz 2,10,14 și 23 au fost realizate în acest an și vor fi operaționale din 2 noiembrie.

Rețeaua de troleibuze din municipiul Cluj-Napoca se extinde astfel, parte din seria de investiții și măsuri luate de municipalitate în parteneriat cu CTP Cluj-Napoca pentru a îmbunătăți mobilitatea clujenilor între cartiere, a dezvolta transportul public electric și atingerea obiectivului de transport în comun 100% ecologic, nepoluant”, anunța triumfal primarul Emil Boc, pe pagina sa de Facebook, în 29 octombrie.

Activiștii de pe grupul de Facebook „Mobilitate Cluj-Napoca” au postat însă astăzi o serie de precizări privind noile linii, operaționale doar în zilele lucrătoare, cu program redus, care vor afecta și orarul vechilor linii, fiindcă numărul total de autobuze care circulau până acum în flota CTP va fi redistribuit pentru a opera și pe liniile suplimentare:

„Promise întâi pentru iulie, apoi pentru august, de astăzi circulă 4 noi linii de troleibuz în Cluj:

Traseul 2 are 2 troleibuze la stradă pentru un interval de succedare de 25 de minute între plecări. Circulația are loc doar de luni până vineri, doar până la 20:00.

Traseul 10 este deservit de 2 troleibuze pentru plecări la 30 de minute și nu circulă în weekend.

Traseul 14 circula, la rândul lui, doar de luni până vineri și este deservit de până la 4 troleibuze, asigurându-se intervale de 15-25 min între plecări.

Traseul 23 va fi deservit de un singur troleibuz la un interval de 50-60 min între plecări.

Traseele în cauza nu au implicat vreo rețea noua sau extinderea sistemului, ci doar refolosirea tronsoanelor de infrastructură construite înainte de 1989 și nefolosite din 1994: Câmpul Pâinii, Fabricii, Muncii. Nici unul dintre noile trasee nu circulă în weekend. Ultima extindere a rețelei de troleibuz a avut loc în 1986, iar 5 ani de fonduri disponibile pentru infrastructură de transport electric au trecut fără vreun proiect depus pentru noi rețele fir-contact.

Tot de astăzi, 2 noiembrie, noile orare înlătură vehicule de pe trasee consacrate pentru a le folosi pe noile trasee, scăzând implicit serviciul de pe acestea:

- Orarul traseului 3 rămâne cu 4 troleibuze din 5, crescând intervalul dintre plecări;

- 3 troleibuze sunt înlăturate de pe traseul 6;

- Linia 25 pierde 4 troleibuze, reducându-se flota traseului cu 25%.

Până săptămână trecuta, CTP Cluj opera 53 de troleibuze în ora de vârf pe cele 7 trasee consacrate (1, 3, 4, 5, 6, 7, 25). Acum, cu ocazia introducerii noilor trasee, 54 de troleibuze vor circula la stradă în total. Practic, cu ocazia introducerii a 4 trasee noi într-un oraș cu peste 60 de troleibuze nefolosite (dintre care 7 noi, cu 0 km), flota de troleibuze active se sporește de astăzi cu un vehicul.

Cluj-Napoca dispune de 132 troleibuze moderne, deși operează sub jumătate dintre ele. Între timp, dintre cele 338 de autobuze diesel din flota CTP, doar 52% sunt ecologice. Deși PMUD prevea extinderi ale sistemelor de troleibuz și bani pentru acestea, între 2015 și 2020 nu s-a depus nici un proiect pentru extinderea rețelei. În acești ani s-au cumpărat 41 de autobuze diesel la mâna a doua și 95 de autobuze diesel noi.

Așadar, să reținem:

- Emil Boc se laudă cu extinderea rețelei de troleibuze din Cluj-Napoca, mai precis, cu 4 noi linii „verzi” de transport public, operaționale din 2 noiembrie, care ar îmbunătăți mobilitatea clujenilor între cartiere

- Potrivit activiștilor „Mobilitate Cluj-Napoca”, cele 4 linii noi circulă rar, doar în zilele lucrătoare și cu program redus

- Noile trasee nu reprezintă o rețea nouă sau o extindere a sistemului, ci doar o resuscitare a unor mai vechi tronsoane

- Ultima extindere a rețelei de troleibuz, în ciuda declarațiilor primarului Boc, a avut loc în 1986

- Noile linii folosesc o parte dintre troleibuzele vechilor linii, care astfel vor circula mai rar

- Deși se laudă cu un transport „eco”, „verde”, Emil Boc, în cele 4 mandate anterioare, nu a extins rețeaua  de troleibuze, jumătate din flotă stând pe tușă, operând, în schimb, sute de autobuze diesel poluante, zeci dintre ele second-hand

- Între ce spune și ce face primarul se cască un hău numit „realitate”.

Adauga comentariu