Traficul din Cluj, paralizat de lipsa sensurilor unice si de soferii iresponsabili

In ultimele zile, traficul din Cluj-Napoca a fost paralizat si s-a ajuns sa se circule mai rau ca in Paris. Singura varianta pentru ca situatia sa nu se mai repete in fiecare toamna este instituirea de sensuri unice si eliberarea carosabilului de masinile parcate.

In fiecare toamna traficul din Cluj-Napoca este dat peste cap, iar motivele sunt cunoscute de toata lumea: venirea studentilor, ploile si lucrarile de modernizare a strazilor. Vestea buna este data de expertii in domeniu – Cluj-Napoca nu este blocat definitiv, desi toata lumea recunoaste ca orasul nu a fost niciodata gandit pentru un numar atat de mare de masini.

„Nu exista solutii miraculoase, asta e clar. In perioada asta au venit 100.000 de studenti, o mare parte din ei cu masini. In conditii de ploaie evident ca se circula mai greu, la fel si in momentul in care se efectueaza lucrari. Ieri (joi - n.red.) s-au nimerit toate si atunci e normal sa fie blocaje. E greu sa circuli in Cluj in conditiile in care jumatate din capacitatea strazilor e folosita pentru parcari. In loc sa circuli pe patru benzi, circuli pe 2 pentru ca celelalte sunt folosite pentru parcari. Noi incercam sa facem parkinguri in masura in care putem, dar lumea e si comoda. Trebuie sa isi schimbe si oamenii comportamentul si sa faca doi pasi pana la parcare”, sustine Mirela Marincean, sefa Serviciului siguranta circulatiei urbane.

Un exemplu elocvent expus de Mirela Marincean este situatia din Avram Iancu – in fiecare zi, la pranz, totul e blocat pentru ca majoritatea soferilor isi lasa masina pe avarie, dar parkingul din Cipariu, in care sunt aproape tot timpul locuri libere, e la cateva minute de mers pe jos.

Configuratia strazilor, problematica

Sorin Precup, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere Cluj, spune ca oricate studii s-au facut nu s-a gasit o rezolvare pentru ca strazile nu permit acest lucru.

„Studii se fac la nivelul administratiei drumurilor, la nivelul Primariei, toata lumea incearca sa gaseasca solutii, dar din pacate configuratia strazilor este de asa maniera incat nu s-a reusit inca remedierea situatiei. Ieri (joi - n.red.) a fost intr-adevar o zi grea in trafic. A fost o zi cu ploaie, nu a plouat de mult si atunci traficul a fost ingreunat. Astazi de exemplu a fost ceva mai bine, dar sunt convins ca spre seara, pentru ca e vineri, iar vom avea blocaje”, considera inspector principal Sorin Precup, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere Cluj.

Clujul, blocat si poluat

Pe langa benzile blocate de autoturismele parcate, Nicolae Burnete, profesor la Facultatea de Mecanica din cadrul UTCN, sustine ca nici unda unda verde nu e pusa la punct. Potrivit acestuia, semafoarele nu sunt corelate, iar pentru a se evita blocajele ar trebui regandita si viteza medie de rulaj.

„In Cluj e o adevarata problema viteza de deplasare pentru ca poluam foarte tare orasul. Sunt studii care arata clar ca cea mai mare poluare se produce la o viteza medie de sub 20 de km/h, iar in Cluj-Napoca viteza medie e de 17 km/h. Cineva trebuie sa aiba curajul sa mareasca viteza de deplasare, cei care sunt predispusi sa incalce legea oricum circula cu viteza. Eu tot spun ca nici nu ar trebui sa stim Codul Rutier, bunul simt ar trebui sa ne spuna cum sa circulam”, sublinieaza Nicolae Burnete.

Un lucru e clar – Clujul nu a fost construit pentru atatea masini, dar masuri pentru a se remedia problemele exista.

„Prin sensuri unice am putea rezolva blocajele. Din pacate uitati-va ce se face si pe Calea Turzii. Sunt foarte incantat ca se reabiliteaza drumul, dar nu cred ca era nevoie sa se faca trotuare de doi, trei metri. Benzile s-au ingustat simtitor, pe trotuare nu e nimeni, iar biciclistii nu mai au nicio sansa sa circule relaxati. S-a ajuns sa castige contractele firme din tara, iar noi, din Cluj, care putem face studii de trafic fara nicio cheltuiala nu suntem implicati. Avem dotarile necesare, avem si o specializare de ingineria transporturilor si trafic, se ocupa exact cu problema asta si am vrea sa facem ceva util, am putea implica si studentii si am rezolva probleme pe care uneori nici nu stim ca le avem”, conchide Burnete.

Comentarii

demeterandras

04.10.2014 15:30

Poate că trotuarele de pe Turzii au fost gândite în așa fel tocmai pentru protejarea bicicliștilor - poate se vor amenaja chiar piste pe ele! Știu sigur că mulți s-ar bucura de varianta asta!! În ciuda faptului că mă consider un biciclist cu experiență, până acum nu m-am riscat pe Turzii din cauza traficului și a vitezei cu care se circulă pe acolo.

cosmin husar

04.10.2014 16:14

 Prima vina o poarta primaria si cei fara permis care organizeaza circulatia din cadrul primariei si care merg pe principiul safety first care la ei inseamna  20km/h cu cat se circula in cluj nici  macar inertie nu exista, daramite accidente. Nici macar ce a fost initial bine construit nu a mai ramas asa, pentru ca niste negandaci zelosi asa au hotarat, si niste lasi de altii de sub ei tremura de frica pentru postul prost platit din administratia publica si Doamne fereste sa deschida gura ca nu e bine cum a zis sefu ca daca zboara....si uite asa noi ne alegem cu blocaje.  De exemplu, intersectia calea turzii cu observatorului pe coborarea catre centru dinspre feleac, in antichitate, fusese prevazuta o banda / bretea de ocolire a sensului giratoriu ca si pentru celelalte sensuri in care se circula in acest giratoriu, blocata pana in zilele noastre si transformata intr-o MIROBOLANTA parcare / drum pt riverani in care se intra dand cu spatele de jos in sus dupa ce in prealabil ai blocat putin banda de coborare ca sa te opresti.....LOOOGIC. Evident cand am vazut ca se lucreaza pe turzii mi-am spus ca in sfarsit se va decongestiona traficul pe coborare (ca pe mine personal asta ma doare) prin transformarea pseudoparcarii in banda de circulatie, dar ce sa vezi.... Surpriza de proportii.....BA NU ... parcarea inca exista si e bine si proaspat bordurata.  si asta foarte logic nu?   Concluzionand, ca eu personal as avea zeci de exemple de noaptea materiei cenusii in traficul si organizarea acestuia  din urbea noastra, paralizia traficului  nu are nici o legatura cu sensurile unice si cu iresponsabili ci cu lipsa interesului, consultarii publice, existentei permiselor de conducere la unii care decid, fricii de a nu fi dat afara a aluia care poate ar gandi oleaca, s.a.m.d   Daca vreti voi Ziar De Cluj sa faceti un set de reportaje cu tâmpenii remediabile in oras doar puneti o intrebare, prin intermediul site-ului acesta dar nu primariei, ci chiar celor care fac cca 100-150 km/zi in oras si nu sunt taximetristi Spor si scuze pentru lungimea comment-ului

nu conteaza

05.10.2014 09:38
Sunt complet de acord. Breteaua aceea infundata e cea mai mare tampenie. Si cred ca cei ce decid chiar nu poseda carnet si neconducand nu stiu ce sa hotareasca. Bravo. Asa este doar incompetenti.

Nae

05.10.2014 07:37

Articol la obiect,  comentariul pertinent al domnului Cosmin. S-a stiut ca din Octombrie orasul se aglomereaza cu mii de masini,  a studentilor care totusi nu au parcari.  De exemplu in campusul Observator studentii nu au voie sa intre cu masinia,  fiind obligati sa-si transporte lucrurile in brate,  din poarta.  Portarul  spune ca astea-s dispozitiile Decanului,  nu mai vorbesc de masinile care trebuie parcate undeva,  si asa se aglomereaza toata zona cu parcari aiurea,  pe strada,  pe trotuare,  etc. Pe Calea Baciului se lucreaza de 4 luni,  2 luni,  dupa ce s-a distrus o banda nu s-a lucrat deloc,  iar acuma se lucreaza cu excavatorul printre masini,  in plin trafic,  la ore de varf,  C. Turzii este nefinalizata,  bretelele santier,  in oras s-au apucat E-on de spart ziua in amiaza mare,  joi,  in plin trafic infernal. Nu mai zic de C. Voda unde o banda e blocata de un utilaj de asfaltat,  strazi intregi inchise,  masini parcate aiurea,  lipsa de implicare a Politiilor de toate felurile,  minciuna,  lichelismul din Primarie,  rupincurismul lui Boc care ori nu vrea ori stie dar e depasit de situatie ori constrans de Mafia asfalarilor sa stea in banca lui. Adevarata situatie se vede din teren,  practic nu exista cartier sau zona unde sa nu fie strazi inchise- santier,  blocajele din fata scolilor unde parintii isi duc copii sau ii asteapta sa iasa de la cursuri,  etc etc. Si va rog sa retineti,  se stia ca de la 1 Ocombrie incepe facultatea. Despre blocajele pe Muncii ,  Oasului unde acuma s-au apucat de reparat nu mai zic nimica,  nici de podul Traian care poate era o prioritate fata de cel de pe Oasului. Am totusi o intrebare pt. Domnul Primar. Domnule Primar,  in caietul de sarcini cu care o firma "castiga" o lucrare este trecut termenul de finalizare,  daca da cum puteti aproba ca o lucrare sa se finalizeze dupa atata vreme  cum puteti permite ca o firma sa lucreze cu aceeasi echipa la cateva lucrari,  pe sarite si culmea,  sa lase o strada intens circulata sapata 2 luni iar in prag de haos sa reanceapa?Cu regret dar situatia este la fel de 10 ani,  astept iarna sa putrem circula cat de cat.  Dar iarna mizerabila va aduce respargerea strazilor de Eon,  iar primavara care va veni din nou reasfalatri. 

anca

05.10.2014 10:55

Si cam ce ati vrea sa recunoasca Primaria: ca studiul de fezabilitate a fost sub orice critica, sau poate ca proiectul a fost gresit si oncomplet. Sau sa recunoasca faptul ca au descoperit ca daca executa lucraro cf proiectului executat de primarie conductele de alimentare cu apa vor fii la 20 cm îngropate numa bune pt inghet la iarna. Ati vazut ceva proiectanți sa raspunda pt asta??? Eu nu. Normal ca nu au lucrat toata vara. Problema este ca din noiembrie pana in martie sau aprilie nu se mai elibereaza autorizatii de spargere. Deci... ne vedem la primavar. Pana atunci noi fraierii contribuabili nu avem decat sa ne trezim la ora 5 AM ca sa ajungem la birou la 8.30
.

anca

05.10.2014 09:56

Sa va para bine ca nu trebuoe sa veniți din Baciu. Im 2008 era cel mai ok acces in Cluj. Acum dupa 6 ani facem peste 80 minute pana pe Dorobantilor
Din care 60 minute pana la Taietura Turcului
Normal ca nici licrarile la drumuri mu s-au facut in vara. Ele au demarat serios dupa inceperea scolii spre disperarea noastra. Este deja stiuta gandirea geniala a autoritatatilor
Poate ca a venit momentul sa rada toti plimbatorii de hartii, sa concedieze toate amantele , ficele, nepoatele si alte rude si cunoștințe și sa se faca si in institutoile publice angajari pe baza de competenta. Nu ar fi minunat? ???

Cristi

05.10.2014 10:49

Nu aveti decat partial dreptate. Infrastructura Clujului, a centrului, a fost gandita pentru trasuri, hai cate o masina din ani in pasti. Nu ai cum sa bagi atatea masini in centru indiferent cate parcari desfiintezi, sau sensuri unice introduci. E o chestiune de matematica. Pur si simplu nu e posibil.Solutia este inchiderea centrului pentru auto (avem exemplul altor orase), implementarea unui plan de dezvoltare urbanistic pe multi ani de aici incolo (care defineste clar zonele de dezvoltare: case, blocuri, zona industriala, servici, etc), mutarea din centru a primariei, consiliilor locale si judentene, prefecturii, finantelor, tribunalelor, universitatilor, spitalelor, etc in zonele prevazute in planul de dezvoltare, unde e asigurata infrastructura necesara.Sigur ca asta nu se poate face peste noapte, dar problema e ca nici un primar nu incepe acest proces, ci in continuare aglomereaza centrul cu constructii care nu au ce cauta acolo (sedii de banci, de birouri, spitale, universitati, etc) care nu au un minim de infrastructura.Oricum votam in continuare Boc, Funar, si alti habarnisti si ne injuram unii pe altii, ca nu incapem unii de ceilalti.Incet Clujul se transforma in Caracal daca suntem in stare sa acuzam parintii ca isi ridica copiii de la scoala, autobuzele ca opresc in statie, taximetrele ca circula, apartinatorii ca isi duc bolnavii la spital, etc si nu vedem unde e adevarata problema: la noi, ca am votat niste habarnisti, care nu au realizat nimic in viata lor, dar le-am dat pe mana un "oras european de 7 stele"

Flo

05.10.2014 11:23

Din nou printre multe lucruri adevarate si pertinente sunt strecurate si minciuni " nevinovate": la ora pranzului pakingul din Cipariu e full=0 locuri de parcare. La fel si orice alt posibil loc de parcare pe strazile ce dau in Cipariu ( Titulescu, Brancusi, etc). Bine ca avem ditamai mamutul in contructie de 20 ani care,  cand va fi finalizat in decada urmatoare, va fi imposibil de intretinut. Lumea nu e comoda cum zice dna Marincean ( cel putin nu majoritatea) dar timpul e extrem de pretios pt toti. De ce sa-l pierd stand blocat in parkingul primariei? Aveti cumva mai multe parcari amenajate si ele stau goale pt ca oamenii vor inadins sa parcheze neregulamentar. Daca tot nu va straduiti sa va faceti treaba pr care sunteti platiti incercati sa aveti putina decenta si sa nominalizati cauzele reale ale situatiei in care ne aflam, cele mai multe generate de dezinteresul si incompetenta Primariei. 

Cosmin husar

05.10.2014 11:32

Aaa, ce uitasem sa precizez in comment-ul anterior, ca sfat pentru pseudoautoritatile care cica ne conduc sa stiri ca exista inclusiv studenti care ar fi capabili sa faca proiecte GRATIS sub forma de concurs si care ar avea iz de prospetime si inovatie tinereasca, entuziasm creator s.a.m.d, dar, evident de unde nu dai nici nu se intoarce pentru ai nostri conducatori iubiti. Deci, pe bani e mai simplu....   Bravos!!!

Nae

05.10.2014 16:44

Stimabile,  parandarat,  ce naiba,  asta e adevarul. Iar mai apoi se mira ca-si fac de cap.  Poi cum sa mai sanctionezi daca ai fost mituit? Daca se "sparge" respectivul sau respectiva firma?

Klausenburg

05.10.2014 20:59

Oameni buni care ati postat aici, haideti sa vorbim putin mai aplicat. Este clar ca strazile actuale nu mai suporta traficul actual. Cred ca mare parte din problema s-ar rezolva, in prima faza, prin realizarea centurii de Sud pe care primaria o anunta cu surle si trambite acum vreo sase-sapte ani. Acum primarul si consiliul tac chitic si au impresia ca noi avem mintea scurta. Haideti sa punem presiune pe ei ca sa faca ceea ce au promis!

Suciu Calin

06.10.2014 07:58

O simpla observatie logica:Traficul este strangulat  din urmatoarele motive:1. Lipsa unor alternative serioase si rapide de transport in comun.2. Se  admite circulatia in centru3. Se admite parcarea pe unele dintre arterele critice4. Nu sunt amendati cei care circula prea incet sau blocheaza traficul din neandemanareSolutii:1. Interzicerea traficului auto in toata zona centrala inclusiv Mihai Viteazu (cu exceptia transportului in comun). Construirea de parcari subterane in zonele pericentrale.2. Dezvoltarea unui transport in comun eficient, rapid si ieftin. Acesta trebuie sa aiba benzi alocate special care sa fie sensuri interzise pentru traficul auto.Neaparat un tren rapid deasupra Somesului sau/si introducerea metroului.3. Promovarea transportului pe doua roti, piste pentru biciclete peste tot 4. Stalpi metalici peste tot unde nu se poate parca, altfel romanasii ignora orice avertizare5. Scoaterea din trafic a incompetentilor  

aha

06.10.2014 12:04

5. scoaterea din trafic a incompetentilor? si cine decide daca cineva este incompetent sau nu la volan?! tu? idem si cu scriai la pc. 4.2. neaparat un tren rapid (de ce nu un tren ultrarapid!) deasupra Somesului (dar alte valicele ce au?!) sau/si (e tare asta cu si!) introducerea metroului (naval sau aerian!)pc 1 si 4 - te repeti! mai asteptam si alte comentarii de la suciu (sucitu) calin (file de poveste)

Vendel

06.10.2014 21:26

Si primaria e de vina, nu`si fac treaba cum trebuie, sunt corupti si firmele care castiga la licitatii sunt niste epave! Dar, voi oamenii sunteti de vina cam 70% pentru ce se intampla: habar nu aveti sa votati sau sa iesiti in strada cand, cum si cat trebuie. Habar nu aveti ce e aia respect pentru ceilalti participanti din trafic. Habar nu aveti sa mergeti pe jos, ROMANUL e STAPAN peste toti, el merge si la buda cu masina! Nu stiti sa parcati undeva si sa mergeti pe jos in centru! Nu stiti sa folositi autobuzele, tramvaiele: lipsa de respect, mizerie, tiganie peste tot.Ce sa mai zic de biciclete...iarasi lipsa de respect , lipsa de infrastructura etc. Trebuie educatie, trebuie vot, trebuie mers in strada cand se caca guvernul in gura noastra, trebuie renuntat la masina, trebuie mers pe jos s.a.m.d.Intrebarea e: sunt romanii in stare sa se schimbe?

georgel

07.10.2014 10:19

da,un comentariu realist.restul cu metrouri sub si deasupra somesului sunt science fiction.

Adauga comentariu