Din oras

Traficul din Cluj, paralizat de lipsa sensurilor unice si de soferii iresponsabili

In ultimele zile, traficul din Cluj-Napoca a fost paralizat si s-a ajuns sa se circule mai rau ca in Paris. Singura varianta pentru ca situatia sa nu se mai repete in fiecare toamna este instituirea de sensuri unice si eliberarea carosabilului de masinile parcate.

In fiecare toamna traficul din Cluj-Napoca este dat peste cap, iar motivele sunt cunoscute de toata lumea: venirea studentilor, ploile si lucrarile de modernizare a strazilor. Vestea buna este data de expertii in domeniu – Cluj-Napoca nu este blocat definitiv, desi toata lumea recunoaste ca orasul nu a fost niciodata gandit pentru un numar atat de mare de masini.

„Nu exista solutii miraculoase, asta e clar. In perioada asta au venit 100.000 de studenti, o mare parte din ei cu masini. In conditii de ploaie evident ca se circula mai greu, la fel si in momentul in care se efectueaza lucrari. Ieri (joi – n.red.) s-au nimerit toate si atunci e normal sa fie blocaje. E greu sa circuli in Cluj in conditiile in care jumatate din capacitatea strazilor e folosita pentru parcari. In loc sa circuli pe patru benzi, circuli pe 2 pentru ca celelalte sunt folosite pentru parcari. Noi incercam sa facem parkinguri in masura in care putem, dar lumea e si comoda. Trebuie sa isi schimbe si oamenii comportamentul si sa faca doi pasi pana la parcare”, sustine Mirela Marincean, sefa Serviciului siguranta circulatiei urbane.

Un exemplu elocvent expus de Mirela Marincean este situatia din Avram Iancu – in fiecare zi, la pranz, totul e blocat pentru ca majoritatea soferilor isi lasa masina pe avarie, dar parkingul din Cipariu, in care sunt aproape tot timpul locuri libere, e la cateva minute de mers pe jos.

Configuratia strazilor, problematica

Sorin Precup, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere Cluj, spune ca oricate studii s-au facut nu s-a gasit o rezolvare pentru ca strazile nu permit acest lucru.

„Studii se fac la nivelul administratiei drumurilor, la nivelul Primariei, toata lumea incearca sa gaseasca solutii, dar din pacate configuratia strazilor este de asa maniera incat nu s-a reusit inca remedierea situatiei. Ieri (joi – n.red.) a fost intr-adevar o zi grea in trafic. A fost o zi cu ploaie, nu a plouat de mult si atunci traficul a fost ingreunat. Astazi de exemplu a fost ceva mai bine, dar sunt convins ca spre seara, pentru ca e vineri, iar vom avea blocaje”, considera inspector principal Sorin Precup, purtatorul de cuvant al Politiei Rutiere Cluj.

Clujul, blocat si poluat

Pe langa benzile blocate de autoturismele parcate, Nicolae Burnete, profesor la Facultatea de Mecanica din cadrul UTCN, sustine ca nici unda unda verde nu e pusa la punct. Potrivit acestuia, semafoarele nu sunt corelate, iar pentru a se evita blocajele ar trebui regandita si viteza medie de rulaj.

„In Cluj e o adevarata problema viteza de deplasare pentru ca poluam foarte tare orasul. Sunt studii care arata clar ca cea mai mare poluare se produce la o viteza medie de sub 20 de km/h, iar in Cluj-Napoca viteza medie e de 17 km/h. Cineva trebuie sa aiba curajul sa mareasca viteza de deplasare, cei care sunt predispusi sa incalce legea oricum circula cu viteza. Eu tot spun ca nici nu ar trebui sa stim Codul Rutier, bunul simt ar trebui sa ne spuna cum sa circulam”, sublinieaza Nicolae Burnete.

Un lucru e clar – Clujul nu a fost construit pentru atatea masini, dar masuri pentru a se remedia problemele exista.

„Prin sensuri unice am putea rezolva blocajele. Din pacate uitati-va ce se face si pe Calea Turzii. Sunt foarte incantat ca se reabiliteaza drumul, dar nu cred ca era nevoie sa se faca trotuare de doi, trei metri. Benzile s-au ingustat simtitor, pe trotuare nu e nimeni, iar biciclistii nu mai au nicio sansa sa circule relaxati. S-a ajuns sa castige contractele firme din tara, iar noi, din Cluj, care putem face studii de trafic fara nicio cheltuiala nu suntem implicati. Avem dotarile necesare, avem si o specializare de ingineria transporturilor si trafic, se ocupa exact cu problema asta si am vrea sa facem ceva util, am putea implica si studentii si am rezolva probleme pe care uneori nici nu stim ca le avem”, conchide Burnete.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *