Din oras

Traficul din Cluj ar putea fi ameliorat. Aparatura de 3 milioane de euro, pusa la dispozitia Primariei, sta nefolosita

UTCN are un laborator dotat de ultima generatie, in care s-au investit aproape 3 milioane de euro, destinat ingineriei traficului. Chiar daca problemele din trafic par scapate de sub control, Primaria nu vrea sa se foloseasca gratuit de aparatura de ultima generatie.

Echipamente in valoare de zeci de mii de euro sunt folosite de doctoranzii UTCN pentru lucari de cercetare ce vizeaza traficul din Cluj. Atat echipamentele, cat si resursele intelectuale ale universitatii sau studiile deja existente sunt la dispozitia municipalitatii. Din pacate, cu cateva exceptii minore, toate aceste resurse au fost, pana acum, neglijate de reprezentantii Primariei.

Aparatura existenta este folosita de studentii, masteranzii si doctoranzii care tin de departamentul „Autovehicule rutiere si transport” . Aici este inclusa si o noua specializare, „Ingineria transportului si a traficului” coordonata de Nicolae Filip. In acest an, in jur de 30 de studenti vor reprezenta prima promotie de absolventi specializati in aceasta meserie. Acestia au cunostinte temeinice atat de infrastructura rutiera, cat si de comanda si control a circulatiei, sisteme de detectie, automate de semafor, transport public de persoane sau ingineria traficului rutier. Adica tocmai problemele care afecteaza cel mai tare viata clujenilor, pe care acestia si-ar dori sa le remedieze inca de pe bancile facultatii.

„Primaria nu ne-a solicitat niciodata sa analizam fluxul de trafic dintr-o anumita zona, sa vedem daca putem gasi o solutie. Noi am mai facut studii din proprie experienta, dar nimic mai mult. Noi avem o baza de date si o istorie a traficului in foarte multe zone din Cluj. Noi cu studentii, masteranzii, doctoranzii culegem date din trafic. Noi ne instalam echipamentul si analizam traficul, avem mici contracte de cercetare, dar datele sunt doar pentru uz intern, nimeni nu le-a solicitat”, a explicat profesorul Nicolae Filip.

Laboratoarele mobile ar putea gasi solutii pentru traficul din Cluj

Laboratorul este dotat cu doua vehicule pregatite in orice moment sa mearga pe teren sa realizeze teste necesare solutionarii problemelor din trafic. Un Volkswagen dotat printre altele cu mai multe analizoare de gaze si cu un fonometru de ultima generatie este oricand gata sa fie folosit pentru teste necesare traficului. 

Acelasi lucru l-ar putea face si celalalt laborator mobil, un Mitsubishi in care sunt montate mai multe radare pe care politia rutiera si-ar dori sa le detina. Acestea sunt folosite pentru a analiza diferiti parametri in trafic, iar din dotarea masinii nu lipsesc nici doua cantare pentru masini de mare tonaj, ce pot cantari pana la 20 de tone pe axa.

Se pot analiza zeci de parametri, inclusiv consumul de combustibil folosit de masina la pornire, atat in conditii de iarna, cat si de vara. Testele se pot face atat pentru masinile diesel, cat si cele pe benzina.

Toate aceste testari pot determina cat de poluat este orasul, unde sunt cele mai mari probleme si ce solutii se pot gasi pentru a usura atat viata soferilor, cat si a pietonilor.

Traficul,  monitorizat cu sisteme radar de 115.000 de euro

Laboratorul de Ingineria Traficului Rutier beneficiaza de tot ce inseamna echipamente de monitorizare a traficului.  Printre ele se numara si camerele de trafic cu infrarosu, care costa nu mai putin de 12.000 de euro bucata.

„Asa sunt proiectate incat daca eu am oprit in zona de oprire interzisa imi face flash-uri si ma baga in baza de date. La fel si daca treci pe rosu la semafor. Eu stiu ca sunt mult prea profesionale si costisitoare pentru a fi achizitionate de municipalitate, dar le pot folosi pe ale noastre. Ganditi-va ca softul de prelucrare a datelor, cu cele doua camere, a fost in jur de 115.000 de euro”, a mentionat Filip.

Cu ajutorul camerelor, doctoranzii UTCN au realizat si o simulare a traficului de pe Calea Turzii. Potrivit ei, in loc de sensul giratoriu care aproape intra in benzinaria Rompetrol, un semafor inteligent ar fi rezolvat mai eficient problemele.

„Noi realizam si planuri de semaforizare, pe care le simulam. Nu este o munca usoara, folosim arhitectura drumului, date de trafic. Avem la ora actuala cele mai dotate laboratoare in domeniul transportului”, a marturisit seful Laboratorului de trafic din cadrul UTCN.  

Tot in acest laborator se regasesc radare de mana si radare semi-fixe pentru monitorizarea traficului. Toate datele colectate pot fi folosite pentru realizarea sondajelor de trafic cu ajutorul contorului electronic brevetat de UTCN.

De altfel, realizarile studentilor UTCN, dar si meritele investitiilor au fost recunoscute de-a lungul timpului. In 2010, Agentia de Dezvoltare Regionala Nord-Vest a premiat universitatea cu marele trofeu la categoria „Cel mai activ multiplicator din mediul academic“ pentru proiectul „Dezvoltarea infrastructurii C-D existente si crearea de noi infrastructuri C-D: Laborator de testare, cercetare si certificare a motoarelor cu ardere interna ce functioneaza cu biocombustibili/TESTECOCEL”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *