Focus

Tema metroului clujean – între realitate și SF. Ce cred parlamentarii clujeni?

Recent, liderul PSD Cluj, Horia Nasra, alături de colegul său de partid Vasile Ilea, au lansat în spațiul public tema metroului clujean. Am încercat să aflăm de la parlamentarii clujeni care sunt motivațiile unui asemenea demers: să fie vorba de o inițiativă concretă ori doar de o metodă prin care liderul PSD Cluj dorește să își sporească capitalul de imagine? 

Astfel, în anul 2015, Emil Boc afirma că ″Metroul nu este o soluție pentru Cluj″. În prezent, primarul este interesat cu precădere de acest subiect și consideră că ″trebuie să avem o linie de metrou″. 

CITEȘTE ȘI: Din subteranele minciunilor lui Boc cu privire la Metrou: „Da’ cine credeţi că are cinci miliarde de euro?” Dar anul acesta ne-a scobit la buzunare să arunce banii pe inutile studii de fezabilitate

În urma acestei poziții contradictorii a lui Emil Boc, subiectul necesității metroului din Cluj a fost preluat de către Horia Nasra. Acesta aprecia recent, într-o postare pe pagina sa oficială de Facebook, că ″în absenţa unui plan de la A la Z, proiectul introducerii metroului în Cluj-Napoca este decredibilizat, prezentat într-o manieră heirupistă de Emil Boc″. 

De asemenea, Nasra a mai precizat următoarele: ″Considerăm că pentru capitala Transilvaniei acest proiect este unul pe măsura ambiţiilor şi oportunităţilor economice şi sociale din ultimii ani. Cluj-Napoca este motorul economic al Ardealului, un templu universitar cu rezultate incontestabile şi un centru al excelenţei medicale, în fiecare an comunitatea noastră generând tot mai mulţi experţi şi tot mai multe proiecte vizionare. În acest context, Clujul milionului de locuitori va deveni o realitate în următorii treizeci de ani iar proiectul introducerii metroului în zona metropolitană este necesar şi util viitoarei dezvoltări urbane″.

Astfel, în urma acestei initiative a lui Horia Nasra, acompaniată de Vasile Ilea, am solicitat o poziție oficială a parlamentarilor clujeni: Ce cred aceștia despre necesitatea și urgența unui asemenea proiect, precum metroul clujean? Dacă în cadrul acestei dezbateri lansate de Nasra au fost consultați și ceilalți deputați PSD? Sau care ar fi motivațiile care pot explica preluarea tematică de către Horia Nasra și care îi aparține de fapt lui Emil Boc?

Iată și răspunsurile unora dintre parlamentarii intervievați (adică a celor care au fost dispuși să ne răspundă, deoarece trebuie să știți că nu toți au făcut-o):

Emanuel Ungureanu USR – ″Opinia mea este că și Horia Nasra și Emil Boc sunt la fel de populiști și demagogi. Nasra nu vorbește despre faptul că Guvernul României a tăiat 28 de milioane de euro din bugetul Clujului și Boc nu vorbește despre faptul că în anul 2011 considera proiectul metroului nerealist și nefezabil pentru Cluj. Deci amândoi sunt complet în afara unei analize făcute de către specialiști, care să rezolve în termeni scurți, adică în timpul vieții noastre, problema traficului, măcar în zona Florești. Astfel, în loc să mergi cu o propunere rezonabilă de prelungire a liniei de tramvai, spre exemplu, care e și mult mai puțin costisitoare, pe lângă Someș și până în Florești – soluții care pot fi puse în aplicare, repet, în timpul vieții noastre. Să propui soluții pentru Cluj – în condițiile în care Horia Nasra este absolvent de istorie, iar Emil Boc este absolvent de drept. Aceștia vorbesc despre niște soluții inginerești fără ca nici unul dintre ei să se priceapă la acest domeniu. E complet neserios să arunci pe piață tot felul de soluții fanteziste, în condițiile în care Boc nu este în stare să administreze, spre exemplu, o chestiune mult mai simplă: Parkingul de pe Negoiu a fost inaugurat acum câteva luni și nu este gata. El inaugurează și povestește despre funcționarul Antonia, dar Cluj Innovation Park este construit pe niște nisipuri mișcătoare. Eu îmi doresc ca parlamentarii, administratorii publici, atunci când vorbesc în domenii pe care nu le stăpânesc, să o facă lângă niște specialiști din domeniu, care vin cu propuneri serioase pe care ei le analizează și apoi le propun comunității. Deci, mai multă responsabilitate ar fi necesară, însă din păcate, clujenii la această oră se mulțumesc cu foarte puțin, cu mult PR, cu câteva evenimente sportive pe an, iar între timp infrastructura rutieră este la pământ, infrastructura spitalicească este praf, dar ce bine că din când în când mai scoatem câte un proiect din acesta SF și zgândărim orgoliul local, spunând că: ″Suntem primii care..″, ″Primii la…″ Aceasta este singura preocupare″.

Adrian Oros PNL – ″Dacă analizăm dinamica dezvoltării orașului nostru în ultimii ani, care se accelerează pe an ce trece, este clar că pe termen mediu și lung trebuie gândită o asemenea soluție. Ideea metroului a mai fost vehiculată, acum Primăria și Consiliul local Cluj-Napoca au alocat fonduri și s-a decis un studiu de prefezabilitate care va creiona traseul, costurile, dar și modalitățile de finanțare. Ținând cont de sumele necesare, dar și de anvergura proiectului, este clar că lucrurile vor dura peste 10 ani. Că traseul inițial ar fi Florești-Apahida, sau că ulterior se va extinde spre Gilău și Jucu, este cert că proiectul trebuie demarat. Cât despre consultarea primarilor din comunele învecinate, sunt convins că orice primar responsabil, va fi de acord cu un asemenea proiect. Campania PSD pentru susținerea metroului la Cluj, dacă este făcută cu bună credință și nu doar din dorința de a-și lega imaginea de acest subiect, este de salutat. Ținând cont însă de slaba implicare și forța pe care a demonstrat-o până acum actualul ″grup de la Cluj a PSD″, atunci când a fost vorba de interesele Clujului, am serioase rezerve ca demersul actual să aibă vreun efect. 
Personal, și împreună cu colegii mei liberali, vom aduce tema în Parlamentul României, atunci când vom fundamenta și vota bugetul″.

Marius Nicoară PNL – ″Din punctul meu de vedere e un proiect scump și nerealizabil într-un termen rezonabil. Asta precum spuneam, din motive FINANCIARE și tehnice. Clujul se sufocă (la trafic mă refer) în următorii 7-9 ani. Metroul s-ar putea realiza în minim 15 ani, repet, dacă se vor găsi resursele financiare necesare (enorme cum spuneam). În plus, nu rezolvă problema decât în proporție de 45-50%. Metroul se poate face doar pe axa est-vest, pe firul Someșului. Pe dealurile locuite nu se poate realiza metrou. Eu spun că soluția pe suprafață este cu piloni, adică peste nivelul străzilor și chiar a caselor. Soluția este de 2 ori mai rapidă și mai ieftină și se poate merge nu doar pe firul apei, ci și pe dealurile din oraș″. 

Florin Stamatian PNL – ″Este foarte greu să te pronunți cu privire la un lucru ipotetic. Că în Cluj este nevoie de o îmbunătățire a transportului în comun, chiar și aceste culoare făcute pentru autobuze nu sunt satisfăcătoare, strangulează uneori circulația, trebuie găsită o soluție. Acum, soluția cu metroul ar reprezenta o rezolvare care sună foarte frumos, dar până când nu văd un studiu (care să releve pe unde trece), mai ales, deoarece în Cluj când sapi dai de tot felul de situri arheologice, pe care poți sau nu poți să le atingi, cât ar costa un astfel de demers… Mai degrabă aș prefera un studiu de prelungire, de completare a liniei de tramvai, poate se găsește o soluție care ar fi mai ieftină și mai ușor de realizat. Este greu să spun că cineva are sau nu are dreptate, deocamdată avem doar elemente speculative și numai păreri care vor să fie păreri politice mai mult decât păreri practice″. 

Cornel Itu PSD – ″Am discutat despre această inițiativă cu parlamentarii PSD clujeni și consider că este un proiect bun indiferent din partea cui ar veni, întrucât ar aduce beneficii întregii comunități (având în vedere traficul aglomerat, timpul de parcurgere a distanțelor dintr-un capăt în celălalt al orașului și legătura parcuri industriale-gară-aeroport). Sunt dispus să pun în discuție această inițiativă în Parlamentul României și în fața Guvernului, folosind toate pârghiile legale″.

Cristina Burciu PSD – ″Consider că acest proiect ce își propune prezentarea oportunităţii introducerii metroului în zona metropolitană, prezentarea unor exemple europene de succes, organizarea unor dezbateri care să clarifice posibilele puncte gri ale proiectului sau organizarea unei consultări publice, este de bun augur și voi sustine orice inițiativă ce are drept scop îmbunătățirea vieții cetățenilor din județul Cluj″.

 

 

sursa foto: BunăDimineata.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *