Din oras

Talmeș balmeșul biciclistic de pe strada Observatorului

Cluj Bike, proiectul care a adus în Cluj-Napoca, pe bani europeni, piste și biciclete care se închiriază gratuit a avut de la începutul atâtea goluri și carențe încât seamănă cu o brânză svaiter. Nu ne mai miră faptul că la mai mult de doi ani de la inaugurarea sistemului de bike sharing, clujenii încă se mai plâng de piste.

La fel ca multe altele din oraș, pista de biciclete din cartierul Zorilor, de pe strada Observatorului e aproape inutilă pentru bicicliști pentru că e ocupată mereu de mașini și se intersectează cu anumite obstacole. Un clujean i-a trimis o sesizare primarului pe mycluj.ro cu privire la traseul absurd al pistei de pe strada căminelor studențești. 

Problema semnalată de clujean e vizibilă pentru oricine are drum în zonă: pista are o trasabilitate ilară, începe imediat după o stație de autobuz și se termină brusc după câteva sute de metri în incinta unei benzinării. E un traseu destul de periculos pentru bicicliști, mai ales pentru copiii care sunt nevoiți să se plimbe cu bicicleta pe trotuar. Iar trotuarul e multifuncțional : și pistă de biciclete și loc de parcare pentru unii riverani. Un talmeș-balmeș urban.

pista observatorului 

Lipsa de bun simț a șoferilor se vede clar pe strada Observatorului, unde se parchează pe pista de biciclete. Deși pentru șoferi poate părea un lucru mărunt, parcatul pe pistele de biciclete este interzis și poate duce la accidente. 

E adevărat că locurile de parcare sunt prea puține în cartiere pentru numărul de mașini, dar bicicliștii au ajuns să nu mai poată circula din cauza șoferilor, care nu înțeleg că în oraș trebuie să fie loc pentru toată lumea. Pe lângă faptul că pista se întrerupe când ți-e mai dragă plimbarea, bicicliștii trebuie să fie foarte atenți pentru că drumul e în pantă și dacă sunt mașini parcate pe pistă – care traversează pista sau alte obstacole – riscă să meargă de-a berbeleacul.

pista observatorului

Mulți bicicliști au ajuns să evite pistele din oraș și să aleagă trotuarele sau chiar șoseaua, în schimb, pe considerentul că nu își merită numele de „piste”, deși riscă amendă. Marea problemă a pistelor din Cluj-Napoca e că pe lângă faptul că sunt făcute prost, sunt și cu caracter obligatoriu; în opinia președintelui Clubului de Cicloturism Napoca, Radu Mititean.

”Cea mai mare parte din așa-zisele piste nu își merită numele pentru că încalcă grav toate standardele și bunele practici. Sunt făcute unde i s-a părut Primăriei că e mai comod sau mai ieftin, nu acolo unde avem nevoie de ele. Ne lipsesc în zona centrală, în schimb avem piste pe niște străduțe periferice . Aproape toate pistele sunt prea înguste, cu obstacole și fără continuitate, la intersecții. Despre nici o pistă din Cluj nu poți spune că e făcută ca lumea și că poate fi dată de exemplu.

Pista (de pe Observatorului n.r.) are cam aceleași probleme: începe de nicăieri și se termină nicăieri, are o porțiune care e mult prea îngustă, nu are spațiu de siguranță față de pietoni așa că dacă mergi pe ea poți să dai cu ghidonul, cu mâna în coastele unui pieton sau invers. E făcută la plezneală ca aproape toate să bifeze niște kilometri într-o statistică. Problema cea mai gravă este că îi pune indicator de pistă de bicicletă și conform legii biciclistul este obligat să o folosească. Și dacă ai vrea să mergi pe carosabil nu mai ai voie. Riști o amendă de minim 1.870 de lei dacă mergi pe carosabil cât timp tu ai pe trotuar fâșia aia colorată despre care zice Primăria că e pistă de biciclete. Eu am ajuns să evit străzile cu piste de biciclete”, ne-a spus Radu Mititean.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *