PORTRET

Victor Miron – un Don Quijote pentru cauza lecturii?

În 1985, la Cluj Napoca, s-a născut Victor Miron, un mare luptător pentru cauza lecturii. O cauză de mult pierdută, ar spune unii, atât de către școală, cât și de familie și de societate, puțini mai fiind aceia ce-și mai găsesc timpul sau dispoziția de a citi o carte. Și, totuși, pasiunea lui Victor Miron a reușit să stârnească adânci reverberații în lumea tinerilor clujeni și nu numai, acesta reușind a strânge în jurul ideilor sale oameni, fonduri și multe, multe cărți, ce au devenit inedite biblioteci în locuri dintre cele mai neașteptate: service-uri auto, cabinete stomatologice, parcuri și lista rămâne deschisă, pentru că la cei 29 de ani ai săi, tânărul se consideră doar la început de drum.

Un drum ce va fi, probabil, la fel de anevoios în Cluj, precum carosabilul: plin de gropi, astupate deloc sau doar de formă de către Primărie. Victor Miron a scos și o carte, ,,Cărțile pe față”, finanțată nu de Primăria Cluj-Napoca, ci de cea din Alba Iulia, albaiulienii fiind probabil mai orientați spre lectură decât clujenii așa-zisei viitoare Capitale Culturale Europene. Nici propunerea adresată primarului Emil Boc de a se oferi gratuitate pentru transportul în comun, în prima duminică din lună, pentru cine circulă cu autobuzul citind o carte, nu a fost încă implementată, alte primării fiind interesate a prelua ideea înaintea Primăriei Culturale din Cluj. Cu toate aceste impedimente, Victor Miron rămâne același entuziast al cărților, care îi îmbogățesc viața și pe care vrea să le dăruiască și celorlalți. Zilele acestea și-a lansat și propria carte. El nu luptă însă să-și promoveze doar propriile sale acțiuni în favoarea lecturii, ci lectura în general, totul pornind dintr-o autentică dragoste față de cuvântul scris.

Să citim, așadar, povestea sa de viață, așa cum doar un cititor-povestitor împătimit ne-o poate spune:

,,Generala am făcut-o în Zorilor, la Școala numărul 10, liceul la Avram Iancu. De aici povestea devine interesantă: am avut-o profesoară de limba română pe doamna Mariana Muthu. Din păcate dânsa nu mai este printre noi. Acesta este principalul motiv pentru care domnul Muthu, profesor universitar la Facultatea de Litere, a decis să scrie cuvântul înainte al cărții. Aceasta, alături de campanie, fiind dedicate dânsei. Această doamnă minunată m-a făcut cititor.”

 

Atracția spre lectură

 

,,A știut să ne prezinte cărțile într-un mod atrăgător. Ne oferea și lecturi care nu erau obligatorii și făceam lucruri care nu erau numai în programă. A încercat cu mai multe cărți până a văzut care ne-a prins. Cartea care m-a marcat pe mine a fost «Romanul adolescentului miop», al lui Mircea Eliade. Mi-a plăcut mult dorința lui de a se educa, de a se dezvolta, de a crește, dar și  faptul că citea așa de mult, că în fiecare zi se trezea cu un minut mai repede ca să poată citi. Mi-am găsit un model în acest adolescent miop, motiv pentru care am continuat să citesc pentru a găsi modele demne de urmat, modele pe care nu le găseam în jurul meu.”

 

Facultatea de Informatică, cea de Business, munca în publicitate și la service-ul auto

,,În primă fază am făcut câțiva ani de informatică și am lucrat în paralel. Nu am reușit să mă țin de info, mi-am dat seama că nu mi se potrivește. Trei ani am lucrat în publicitate, cât timp eram și student, unde am făcut design, vânzări, dtp și după acești 3 ani de publicitate am fost solicitat să mă alătur și eu afacerii de familie, service-ului auto. Am făcut pe urmă la distanță Facultatea de Business, însă, dacă e să vorbim cu adevărat despre o școală de la care într-adevăr am învățat lucruri utile, aceasta a fost programul «School for Startups», organizat de Marius Ghenea și Doug Richard.

În 2006 am ajuns la service. Până prin 2011 am fost foarte concentrat pe activitatea service-ului, ca aceasta să devină o afacere matură, financiar stabilă. M-am axat mai mult pe partea de management, publicitate și comunicare, pe relația cu clienții, cu furnizorii, cam orice faci într-o afacere mică, de la amenajarea primului birou, până la crearea site-ului. Din 2011 am început să fac mai multe lucruri ieșite din comun. Am început cu blogul service-ului unde am oferit sfaturi practice șoferilor, cu acesta am și luat în 2011 premiul pentru cel mai bun blog auto din  țară. Și astăzi  e vizitat de aproximativ 10 000 de oameni lunar. Am făcut și un serial online cu sfaturi tehnice pentru mașini, care se numea «Întreabă service-ul», unde arătam de la cum să dai curent la o mașină sau cum să conduci mai economic, până la cum se schimbă un bec sau care e poziția corectă la volan. Aici l-am avut invitat pe pilotul de curse Daniel Ungur.”

 

Campania de promovare a bunelor maniere în trafic

 

,,În 2011 am început campania de promovare a bunelor maniere în trafic, care se numește pedrumulcelbun.ro. Am început-o după ce am auzit un discurs ținut de Dan Perjovschi, caricaturistul român foarte celebru în afara țării, el vorbea despre cum un mesaj artistic poate schimba societatea. Așa că noi am făcut stickere cu mesaje care să inspire oamenii să se comporte politicos în trafic, ca mai apoi să fie lipite pe spatele mașinilor, astfel încât dacă stai la semafor și vezi o mașină să nu vezi numai mesaje publicitare, să vezi și mesaje care să fie mai pozitive. Câteva exemple: Răbdarea începe când nu mai ai răbdare; Autovehicolul dotat cu al șaptelea simț: bunul-simț; Dacă nu putem să fim buni, să fim măcar politicoși (citat din Steinhardt) sau chiar o caricatură făcută de domnul Perjovschi, care a ajuns să ne ajute în campanie – două mașini care își ridică pălăria una în fața celeilalte și se salută: Bună!”

 

Site-uri și proiecte online

 

,,Apoi am făcut mai multe site-uri și proiecte online, unde aș putea să enumăr câteva: usetoghether.com, care era o platformă prin care oamenii făceau între ei schimburi, împrumuturi și donații de obiecte și servicii. Cele mai multe obiecte și împrumuturi erau de cărți. Pentru acest site am luat o finanțare de la un fond de investiții din Bulgaria. După aceasta am mai făcut aplicația de mobil Favorites, care e un fel de asistent personal pentru relațiile cu oamenii importanți din viața ta, pe care îi treci la favoriți. Îți aducea aminte să te întâlnești cu oamenii ăștia, nu numai să îi suni, să te și întâlnești, să le iei ceva special de ziua lor; Aplicația era foarte utilă pentru oamenii care s-au mutat din orașul lor și nu se mai întâlnesc așa des, nu mai stau lângă prietenii lor de o viață.

În zona de tehnologie, de site-uri, am lansat de curând site-ul verificmasina.ro. E un site care te ajută să verifici o mașină second-hand la cumpărare astfel încât să nu fii păcălit. Logica site-ului e să te ajute să mergi în târg, să vezi 10 mașini din care tu singur să poți elimina 8 cu probleme și să mergi doar cu 2-3 în service pentru verificare.”

 

Cărțile pe față

 

,,Cu adevărat remarcabilă este campania actuală, «Cărțile pe față». Ea a început dintr-o joacă în ianuarie 2014, când mi-am schimbat poza de profil de pe Facebook și mi-am pus o imagine în care fața îmi e acoperită de o carte. Am făcut asta pentru că eu cred că ne reprezintă și ne recomandă cărțile mai mult decât culoarea ochilor sau coafura.

Citesc minim o oră pe zi, poate două-trei. În general citesc două cărți în același timp: dimineața cărți de idei, non-ficțiune și seara ficțiune, romane. La sfârșitul lui 2013 mi-am propus să încep din nou să citesc mai mult, pentru că după liceu nu mi-am mai știut organiza timpul astfel încât să citesc în continuare și am citit mult mai puțin, dar pentru 2014 mi-am propus să citesc mai mult.

După ce am citit în fiecare zi câteva ore, în câteva săptămâni, mi-am dat seama că sunt mult mai creativ. Începuseră să-mi vină idei multe la tot felul de provocări zilnice, atât profesionale, cât și personale, și văzând că îmi face mie bine să citesc am îndrăznit să le propun și prietenilor mei de pe Facebook. De ce mi-am pus tocmai o carte pe față?  Fiindcă auzisem un discurs al Adelei Mureșan, absolventă a Facultății de Litere din Oradea, discurs care se numea «Cu cărțile pe față», iar ea își încheia discursul în felul următor:

«Cărțile care te construiesc și contribuie la formarea ta ca om, ți se citesc pe față. Se văd în felul în care zâmbim, în felul în care privim, în felul în care înțelegem aceleași glume sau ne întristăm la aceleași întâmplări.»

Cam asta e ideea. Cărțile pe care le citești ajung să ți se citească pe față și eu am luat recomandarea ei la propriu si am pus-o pe Facebook, iar prima carte pe care mi-am pus-o pe față am luat-o chiar de la ea: Jonathan Coe – Casa somnului. Trei săptămâni nu s-a întâmplat nimic și nimeni nu și-a mai pus poze cu cărțile pe față. Eu am schimbat vreo 7 poze de profil și deja începeam să mă simt cel mai prost din curtea școlii… Lucrurile s-au schimbat în momentul în care i-am convins pe cei de la Librăria BookStory să le ofere 10% reducere la cărți oamenilor care au poze de profil pe Facebook citind o carte. Ei mi-au fost parteneri și pentru comunitatea «Use toghether» și au funcționat ca un fel de poștă pentru cititori: oamenii își lăsau unii altora cărți acolo. Le-a plăcut ideea. Sunt o librărie independentă și au putut lua foarte repede decizia de a aplica reducerea aceasta, așa că a doua zi trimiteam un comunicat de presă care o anunța. După ce am ieșit în presă cu acest comunicat, în câteva zile erau sute de oameni cu cărțile pe față. Primul articol a apărut în «România Pozitivă», unde într-o zi a strâns peste 1000 de like-uri. Este articolul lor cel mai citit de pînă acum. Văzând că lumea reacționează bine la moduri inedite de a promova cititul, împreună cu Adela ne-am gândit ce am mai putea face și cel mai simplu a fost să implicăm service-ul auto. Am făcut primul service auto cu bibliotecă, unde dacă mergi cu mașina la reparat primești o carte la schimb și motoul campaniei e: «Dacă nu mai pui mâna pe volan, măcar să pui mâna pe o carte». Explicația pentru care dăm o carte la schimb în locul mașinii este că o mașină, oricât ar fi de frumoasă, nu te poate duce în lumi și în stări în care te poate duce o carte. Șase televiziuni au filmat minunea, iar a șaptea, Kanal D, ne-a întrebat dacă nu există și în București un service cu bibliotecă pentru că ei nu au oameni la Cluj și vor să dea și ei știrea asta. În timp ce eram filmați de echipa de la Pro Tv am vorbit în direct la radio cu domnul Boc și am făcut celebra propunere ca în prima duminică din lună cine merge cu autobuzul citind o carte să meargă gratuit, propunere care nu a fost încă implementată. Există totuși alte primării interesate să o implementeze înainte, cum ar fi cea din Alba Iulia. De Ziua Internațională a Cărții, 23 aprilie, am reușit să convingem Grădina Botanică și UBB-ul să ofere intrare gratuită la Grădină dacă ai o carte la tine, și așa 1230 de oameni au intrat «ca la carte» . Am reușit să convingem mai multe persoane publice să ne susțină campania. De exemplu Adrian Despot, solistul trupei Vița de vie. Cu el am făcut o știre de scandal, cu titlul: «Adrian Despot, surprins la Cluj alături de pasiunea lui din tinerețe». La sfârșitul articolului se divulga faptul că pasiunea lui din tinerețe este lectura și că acesta e modul lui de a recomanda cartea pe care o dă pe față domnișoarei. Aici e interesant, există o capcană în cartea mea și sunt foarte curios cine o va depista primul. Apoi, am reușit să-l convingem pe Andi Moisescu să poarte la emisiunea Apropo Tv un tricou cu mesajul «bookselfie is the new selfie». Asta în condițiile în care nu îl știam personal și nu am numărul lui de telefon nici în ziua de azi. Am reușit să-l convingem printr-un grup de prieteni ai cărților, pe Twitter. De asemenea, s-a alăturat campaniei și domnul Horia-Roman Patapievici, care a purtat un tricou cu același mesaj în cadrul unei conferințe moderate de dânsul, la București.”

 

Inițiative inedite de promovare a lecturii

 

,,În continuare am făcut primul cabinet stomatologic anticariat (anti-cariat), iar la acest cabinet primești, din nou, reducere 10% dacă ai la poza de profil o carte sau dacă dai check-in pe Facebook la ei în cabinet și spui ce carte ți-a adus zâmbetul pe buze.

Următorul pas au fost semnele de carte cu mesajul: «Dacă aștepți un semn pentru a citi o carte, acesta este semnul!», pe care le distribuim în locuri neașteptate. Am distribuit la Cora la casă, la service-uri auto, în cafenele și chiar și la casele de bilete de autobuz.

Următorul pas a fost să acredităm cafenelele în funcție de cât sunt de prietenoase cu cititorii, ele se numesc acreditări de local «a la carte». Numele cafenelelor acreditate până acum se găsesc pe pagina noastră de Facebook «Cărțile pe față». Localurile care doresc să fie acreditate pot să primească până la 5 volume, similar cu stelele hotelurilor. Al treilea volum îl primesc dacă numele wi-fi-ului este «mai bine citește o carte» și parola «am să citesc». Aceste acreditări sunt afişate la intrarea în cafenele, iar noi intenționăm să le centralizăm pe un site.

Pagina de Facebook a reușit să strângă, din martie și până acum, în jur de 14000 de fani. De campanie se ocupă un număr de 5 voluntari, niciunul nu mai este student – avem în echipă două cititoare care au terminat Litere – o orădeancă şi o clujeancă, încă o cititoare din Alba Iulia și una din Bucovina.

După examenul de limba română de la BAC de anul acesta am primit mai multe mesaje de la elevii claselor a XII-a, pe care nu îi cunoaștem şi care ne-au anunțat că au scris despre noi în lucrarea lor de bacalaureat.

Am mai făcut în cadrul evenimentului «Marea hămăceală», o ediție de Cluj a conceptului de video «Fifty people one question». Acesta s-a filmat peste tot în lume. Se iau 50 de oameni din spații publice și pe toți îi întrebi același lucru. În fiecare oraș e altă întrebare. Cea de la Cluj a fost: «Ce carte ți-a plăcut și de ce merită citită?»

Am făcut primul salon de carte la Beauty Salon, odată cu campania «Aranjează-te cu volum». Dacă ofereai un volum de carte primeai un aranjat gratuit. Am făcut de Zilele Clujului «Gala Cititorului Clujean», la Biblioteca Județeană, sediul central din Mărăști, unde am întins covorul roșu ca la Oscaruri și 30 de voluntari am aplaudat oamenii care intrau la bibliotecă, i-am celebrat ca pe niște adevărate vipuri, le-am cerut autografe.

În toate acțiunile campaniei noi vrem să-i recompensăm pe oamenii care citesc, nu să-i certăm pe cei care nu o fac. Peste vară am avut conceptul de nuntă «ca la carte». La prima nuntă ca la carte, nuntașii ajunşi în sală la masă, aveau lângă tacâmuri și un semn de carte cu mesajul campaniei, pentru că noi considerăm că lectura e un mod de a ne hrăni și semnul de carte e tacâmul pentru hrana asta. Înainte de dansul mirilor au făcut lectura mirilor, unde și-au citit unul altuia pasaje care le-au plăcut și care vorbeau despre căsătorie și despre dragoste. La finalul nunții toți invitații au primit cadou de la miri câte o carte cu dedicație scrisă de mâna mirilor. Am avut deja câteva astfel de nunți.

Următoarea acțiune mai mare au fost bibliotecile din parcuri. În Parcul Mare am avut pe timpul verii o bibliotecă la Cafeneaua Queens, cafenea mobilă, pe bicicletă și în parcul  Iulius Mall am construit chiar o căsuță de cărți. În ambele locuri oamenii erau invitați să citească  în parc și dacă iau cartea acasă să lase alta la schimb.

Mai avem lucruri amuzante. De exemplu conceptul de mesaje «meniu cu burta pe carte», unde facem jocuri de cuvinte între mâncăruri și scriitori sau cărți. De exemplu, avem în meniu: ciorbă de fasole cu Cioran.

De asemenea, am construit o căsuță de cărți și pentru Cetatea Alba-Iulia, care a fost finanțată chiar de Primăria orașului. Tot Primăria Alba Iulia a fost principalul susținător financiar pentru tipărirea cărții «Cărțile pe față».”

 

Lansarea propriei cărți

 

,,Am ajuns la lansarea cărții. Când? Joi, 9 octombrie. Am lansat-o în cadrul Festivalului Internațional de Carte Transilvania și am avut pe parcursul zilei, un taxi gratuit pentru cititorii care doreau să vină la festival, cu un dispecerat propriu pe aplicația de mobil Clever Taxi. Cartea e povestea primelor 10 acțiuni din campanie și după fiecare capitol din cele 11 există o ilustrație sau un mesaj care promovează lectura. Pentru a putea tipări cartea am făcut o campanie de crowdfunding pe crestemidei.ro, dorind să strângem minim 2000 de lei pentru a putea tipări 200 de exemplare din carte. Am reușit să strângem pe site peste 3000 de lei și cu ajutorul câtorva campanii ale Primăriei Alba Iulia am reușit să scoatem cartea în 1000 de exemplare.

 Am făcut prima lansare. Urmează să lansăm și un spot și foarte multe alte acțiuni pe viitor. O să divulg un exemplu: va urma o campanie în licee, pe care o vom numi: «Clasa cititoare, mândră ca o floare», unde o clasă întreagă va promova în moduri inedite cititul celorlalți colegi din școală.”

Ce cărți le-ai recomanda cititorilor Ziar de Cluj?

,,Idiotul de Dostoievski, Don Quijote de Cervantes (mai ales versiunea rescrisă de către Miguel de Unamuno), Micul Prinț, Cele 40 de legi ale iubirii de Elif Shafak și Pescărușul Jonathan Livingstone al lui Richard Bach.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *