Analiza

Vacanța de iarnă ar trebui prelungită în toate școlile înghețate ale țării unde mulți elevi sunt nevoiți să îndure condiții inumane

În anul școlar 2016-2017, vacanțele elevilor au fost programate între 24 decembrie – 8 ianuarie (două săptămâni, vacanța de iarnă), 4-12 februarie (o săptămână, vacanța intersemestrială), 19-30 aprilie (o săptămână și jumătate, vacanța de primăvară) și între 17 iunie – 10 septembrie (12 săptămâni, vacanța de vară). Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 26 mai 2017, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 9 iunie 2017.

Gerul a făcut însă ca grădinițele, școlile și liceele din București și din 7 județe să fie închise, în unele cazuri, chiar până la finalul acestei săptămâni, această măsură prelungind vacanța de iarnă a elevilor cu încă o săptămână. În județul Cluj doar câteva unități de învățământ au fost închise (două școli din Mărișel și Măguri Răcătău și, parțial, alte două unități de învățământ rurale – Jucu de Mijloc și Luna, datorită unor defecțiuni apărute la sistemul de încălzire), cu toate că gerul năprasnic a cuprins și județul Cluj, cu temperaturi care au ajuns până la valori resimțite de sub – 20 de grade.

În județul Cluj, la fel ca în alte județe, majoritatea unităților școlare din mediul rural – și nu numai – sunt precare la capitolul încălzire. Iarna, copiii din satele județului îngheață în sălile de clasă, multe dintre ele încă încălzite cu lemne, cu sobe vechi, cu hornuri care uneori scot fum în clasă și care, în cel mai bun caz, încălzesc încăperile până la valori de 10-14 grade. Chiar și în unele școli din orașele mai mici din județ există săli de clasă înghețate, în care elevii trebuie să scrie cu mănuși, emanând vapori atunci când deschid gura să răspundă la lecție. În plus, în satele județului încă mai există școli unde toaleta este în curte, unde apa curentă îngheață iarna în instalații, copiii neavând cu ce să se spele pe mâini. Dacă mai punem la socoteală și virozele și gripele care circulă în perioada aceasta, putem afirma că multe dintre școlile rurale reprezintă iarna adevărate pericole pentru sănătatea elevilor (și a profesorilor), elevii fiind obligați să îndure 5-6 ore pe zi temperaturi în care stau, în mod normal, doar animalele în grajd, fiind nevoiți să iasă afară în ger pentru necesitățile fiziologice, neavând apă pentru a se spăla pe mâini, fiind de multe ori înghesuiți peste 30 în câte o sală de clasă murdară și cu igrasie, unde un copil bolnav îi poate ușor îmbolnăvi pe toți.

Acestea fiind spuse, poate că o dezbatere pentru prelungirea vacanței de iarnă în detrimentul celei de vară ar trebui inițiată, dacă ne interesează mai mult sănătatea elevilor decât statul cât mai mult la soare vara, în vacanță. Prelungirea la nivel național a vacanței de iarnă ar scăpa profesorii și elevii de corvoada „recuperării” zilelor sau săptămânilor în care oricum nu se merge la școală, în mediul rural, situațiile în care drumurile sunt impracticabile iarna, din cauza condițiilor meteo, fiind frecvente,  aceste zile și săptămâni de chiul meteo recuperându-se de obicei „pe parcurs”, adică niciodată, sau, în cazul profesorilor mai conștiincioși, prin supraaglomerarea ulterioară a orelor pentru a se recupera materia pierdută în timpul rămas la dispoziție până la finalul semestrului.

Dat fiind faptul că ianuarie este cea mai rece lună a anului, o prelungire a vacanței elevilor în această perioadă (cu scurtarea vacanței de vară) ar fi binevenită pentru că ar scurta chinul elevilor de a sta în bănci înghețate, în săli insuficient încălzite (unele pline de igrasie și de mucegai), ar reduce frecvența îmbolnăvirilor copiilor și, nu în ultimul rând, ar însemna o economie pentru bugetele școlilor care ar putea folosi banii economisiți pentru a încălzi mai temeinic sălile de clasă în restul perioadei de iarnă rămase. 

Foto: ziuanews.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *