In vizor

Susținerea transportului electric, doar la nivel declarativ: jumătate dintre stațiile de încărcare sunt nefuncționale

Cluj-Napoca, orașul smart care susține reducerea poluării, nu reușeste să își întrețină stațiile pentru încărcarea mașinilor electrice. Mai mult de jumătate dintre acestea sunt nefuncționale. 

Susținerea transportului electric, nepoluant, este un alt subiect preferat al primarului Emil Boc. Acesta s-a lăudat cu stațiile de încărcare pentru mașinile electrice amenajate pe fiecare stradă recent modernizată, dar realitatea este că unele dintre ele nu au funcționat niciodată. Important este că dau bine în poze, iar primarul bifează pe hârtie implementarea unor politici europene nepoluante,

Aplicația pentru sesizări a Primăriei Cluj-Napoca conține o serie de plângeri din partea clujenilor care nu pot să folosească mai bine de jumătate dintre stații, acestea fiind nefuncționale:

Stație de încărcare Bulevardul 21 Decembrie statia 2 nefuncțională

Statie de încărcare mașini electrice efectuată pe bani publici și fonduri europene nu funcționează. Strada Tipografiei 34

Stație de încărcare cardinal Iuliu Hossu 59, stația 1 nefuncțională.

Stația de pe Molnar Piuariu nu merge deloc acum, după ce timp de mai mult de un an conectorul CCS nu a funcționat deloc. De mai mult de 3 luni conectorul CCS de pe Fabricii de Zahăr nu funcționează. Stația a doua de pe 21 decembrie nu a funcționat niciodată desi s-a anunțat în presă că vor fi pornite, cu mai mult de un an în urmă.

Stațiile, ocupate de șoferii care fac ride sharing

O altă problemă semnalată de clujeni este faptul că stațiile de încărcare puse la dispoziție gratuit de către Primăria Cluj-Napoca sunt folosite intens de către șoferii de ride sharing, astfel că pentru ceilalți clujeni accesul este foarte dificil. Un clujean propune fie introducerea unui tarif, fie limitarea numărului de kwh pentru fiecare mașină, pentru ca toți posesorii de mașini electrice să aibă șansa să folosească stațiile de încărcare gratuite.

„Înțeleg că și ei sunt parte din cei ce ar scoate poluarea din orașe, dar folosirea abuzivă a stațiilor gratuite nu cred că este o soluție pe termen lung. Introducerea în cel mai rău caz a unui număr de kwh la care să aibă dreptul fiecare mașină, pe baza logării unice după cont eliberat pe baza certificatului de înmatriculare, cred că ar mai liniști apele. Dacă este o povară prea mare pentru buget, găsiți o altă soluție, nu să ne lăudăm în presă că vom mai instala încă 54 de stații prin programe guvernamentale, atâta timp cât nu suntem în stare să menținem nici pe cele 52 existente. Este clar că gratis este cel mai bine, dar dacă ne uităm la alte orașe care au introdus plata, la 1 leu/kwh dar au stațiile funcționale in proporție de 90%, nu știu care sunt mai câștigați”, sugerează clujeanul.

Primăria Cluj-Napoca a anunțat anul trecut că intenționează să finanțeze prin PNRR extinderea rețelei de stații publice de încărcare electrică din municipiul Cluj-Napoca. Potrivit proiectului, alte 50 de stații ar urma să fie amplaste în parkinguri, piețe sau în cele două Baze Sportive.