In vizor

Singura certitudine privind cardul de sănătate este că sistemul cade periodic

Începând de dimineață, sistemul informatic al cardului național de de sănătate este din nou blocat. Nu este prima dată când sistemul informatic al cardului de sănătate nu funcţionează. În urmă cu trei săptămâni, acesta a fost blocat mai bine de patru zile. Și, periodic, situația se repetă.

Potrivit unui comunicat de presă, începând cu ora 09:00, sistemul informatic al cardului naţional de asigurări de sănătate este blocat, din cauza unor probleme tehnice. Cu toate acestea, serviciile medicale, medicamentele şi dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea problemelor, se mai precizează în comunicat.

“Astăzi, 01.11.2016, începând cu ora 09:00, sistemul informatic al cardului național de asigurări de sănătate este indisponibil datorită unor probleme tehnice”, informează, sec, CNAS.

Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL și Novensys Corporation SRL, contract în valoare de 87.636.000 lei (fără TVA), atribuit în data de 23 aprilie 2012 de către Imprimeria Națională, compania naționala care a organizat licitația.

Practic, din 2015 (de numai un an) statul român este posesorul celui mai complex şi masiv sistem informatic din Europa. Numit pe scurt SIUI (sistem informatic unic integrat), în acest uriaş container informatic se găsesc toate datele medicale ale românilor începând cu anul 2010 şi restul informaţiilor despre sistemul medical românesc. Un munte de aur informaţional a cărui valoare pe piaţa industriei medicale este inestimabilă.

Cine păzeşte toate aceste date? Conform declaraţiilor oficiale, suportul fizic pe care sunt găzduite aceste informaţii este deţinut de STS. SRI-ul apară la rându-i SIUI de potenţialii hackeri. Activitatea acestor două servicii secrete este departe de a fi viguros controlată de comisia parlamentară desemnată s-o facă. Din contră.

Sunt aceste date criptate? Cum se verifică instituţiile între ele pentru a fi prevenite posibile abuzuri? Care este implicarea şi nivelul de acces al angajaţilor Siveco în toată această arhitectură informatică, ştiut fiind că aceasta este compania care a dezvoltat-o şi o întreţine?

Sunt toate întrebări la care autorităţile nu au oferit încă răspunsuri limpezi şi detaliate.

Singura certitudine este că sistemul cade periodic.

În ianuarie, anul curent, medicii de familie au înaintat un memoriu la Ministerul Sănătății și la Avocatul Poporului.

„Funcționarea greoaie și desele perioade de avarii ale sistemelor informatice ale CNAS lovesc întregul  sistem  medical. Invalidarea  zilnică  a  serviciilor  acordate  pacienţilor  noştri  datorită multiplelor intervale de timp în care elementele PIAS (Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate) nu funcționează (toate sau pe rând!), afectează grav atât pacienții cât și cabinetele” – scria dr. Rodica Tănăsescu, președinta Societății Naționale a Medicilor de Familie în memoriu.

Pentru a înțelege ce anume se întâmplă, revenim cu istoria acestui carde de sănătate: în luna februarie 2012, se anunță câștigarea licitației demarate în septembrie 2011 de către HP România şi Novensys care furnizează soluţia IT destinată cardurilor de sănătate pentru aproximativ 25 milioane de euro. Primul card de sănătate a fost tipărit în iulie 2013. Garanția oferită în cadrul contractului de către cele două firme a fost de un an. Cardul a devenit obligatoriu la 1 septembrie 2015 când deja garanția era expirată. Problema pentru care sistemul cade atât de des este că nu există un contract de mentenanță a acestuia. Abia în iunie 2015, s-a făcut o tentativă eșuată de licitație pentru mentenanță. Și este evident faptul că angajații de la IT de la CNAS nu pot să facă ei această mentenanță.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *