Din oras

San Jose, un model excelent pentru Primăria lui Boc în susținerea industriei HoReCa

Cu un puternic aparat administrativ de dezvoltare, municipalitatea clujeană ar putea prelua modelele de bune practici implementate de alte orașe, precum este cazul orașului San Jose, California, centrul cultural, financiar și politic al Silicon Valley.

CITEȘTE ȘI:  Restaurantele din Cluj, în colaps, din cauza menținerii restricțiilor: „Nu știu dacă HoReCa va supraviețui…”

Modelul oferit de autoritățile de aici nu este deloc de neglijat, întrucât și municipiul Cluj-Napoca își revendică statutul de Silicon Valley de România. 

Astfel, încă din luna mai, San Jose a inițiat programul de susținere a restaurantelor, astfel încât acestea să-și poată relua în siguranță activitatea, atât în interior, cât și cu un spațiu mai generos în exterior. 

În acest sens, autoritățile din San Jose au lansat inițiativa „Al Fresco San Jose”, care ar permite restaurantelor și altor afaceri locale să utilizeze trotuare, parcări și alte spații în aer liber pentru a oferi mai multe șanse de reușită în privința relansării activității proprietarilor de restaurante. 

În acest fel, deschiderea restaurantelor a vizat respectarea anumitor cerințe și criterii restrictive, dar în schimb, autoritățile au sprijinit eforturile reprezentanților industriei ospitalității prin oferta unui spațiu mai generos în exterior. 

„Trebuie să fim pregătiți să ajutăm cât mai mai mulți reprezentanți ai afacerilor mici aflate în dificultate să-și reia activitatea, astfel încât să susținem rezidenții noștri să-și obțină salariul pentru a avea mâncare pe propria masă”, declara primarul din San Jose, Sam Liccardo. 

Restaurantele de pe cuprinsul întregului stat au înregistrat pierderi financiare profunde, întrucât proprietarii au fost nevoiți să închidă temporar localurile, operând prin intermediul comenzilor online și a sectorului de delivery. 

Conform estimărilor anunțate de Scott Knies, director executiv al Downtown Association din San Jose, în centrul orașului doar 6% din 1.628 de afaceri au rămas deschise, iar cca 9% dintre acestea erau doar parțial deschise.

„Un efort precum inițiativa Al Fresco San Jose reprezintă un pas în direcția corectă, întrucât știm că situația ulterioară va fi diferită”, a spus acesta.

„Știm că vom avea cerințe de spațiere și vom avea mai puține mese în interior. Deci, dacă vom avea mai puține mese în interior și dorim ca aceste afaceri să supraviețuiască, va trebui să ieșim afară”. 

Încă din luna mai, autoritățile de aici anunțau liniile directoare pentru a ajuta restaurantele să se redeschidă în siguranță. Asociația Restaurantelor din California a propus o serie de cerințe precum: verificarea temperaturii pentru angajați, respectarea igienei și a spălării mâinilor, dar și purtarea măștilor de protecție.

Pentru a atenua lovitura financiară pentru întreprinderile mici, oficialii orașului explorau surse alternative de finanțare. 

Infrastructura de construire rapidă, cum sunt barierele 3-D ori plantele de interior (de ghiveci), sunt de asemenea considerate ca fiind metode ce pot ajuta restaurantele să respecte normele stabilite. 

Autoritățile din San Jose intenționau o colaborare cu organizații locale non profit, pentru a ajuta la identificarea noilor spații, precum parcările, aleile, piațete și a străzilor care ar putea fi utilizate pentru extinderea zonelor de terase, astfel încât pierderile pe care le înregistrează restaurantele prin reducerea spațiului din interior să poată fi recuperate prin serviciile oferite în aer liber. 

În acest fel, reprezentanții autorităților din San Jose speră ca măsurile implementate să favorizeze deschiderea de noi spații exterioare pentru terase și care să poată fi utilizate cu caracter permanent, pentru a atenua din pierderile resimțite de proprietarii de restaurante prin limitarea accesului în interiorul localurilor. 

 „Deja am început să facem asta în micile parcări, preluând unele locuri de parcare în diferite zone ale orașului. Aceasta va reprezenta o modalitate potrivită de a testa inițiativa în multe alte zone exterioare și de a vedea unde funcționează și unde poate fi cu caracter permanent. Trebuie să profităm de cele 300 de zile de soare”, declara consiliera Dev Davis.

„Cred că ceea ce ne oferă această criză este oportunitatea de a schimba lucrurile mai rapid”, aprecia primarul din San Jose, Sam Liccardo. „Trebuie să recunoaștem nevoia stringentă de a ajuta oamenii să revină la muncă”. 

Din păcate, după cum aprecia proprietarul Marty Restaurants, Marcel Suciu, autoritățile locale din Cluj-Napoca au menținut în cazul restaurantelor din Cluj obligația plăților în totalitate, sprijinul rezumându-se doar la amânarea plății chiriilor pentru o perioadă de cca 3 luni de zile:  

„La nivelul autorităților locale am fi sperat la mai mult sprijin, mai multă și mai mare deschidere vis a vis de două puncte vitale pentru industria horeca: 

– 1. Chirii (fiecare, dar cu absolut fiecare proprietar de spații, am reușit o negociere dincolo de  amanarea chiriilor restanțe și o reducere substanțială a chiriilor pe timpul epidemiei (de la 25 pana la 100% reducere) cu exceptia chiriilor din subordinea consiliului local unde singura facilitate a fost amânarea cu aprox. 3 luni a chiriilor dar obligativitatea plății in full a cuantumului chiriei inclusiv pe perioada pandemiei cand nu am putut folosi spațiile respective) 

și 
 – 2. Folosirea spațiilor publice administrate local, gen – alei, trotuare, piazzette sau squaruri publice, căi de acces, etc.(să fie puse gratuit la dispoziția jucătorilor din horeca (pentru mese, scaune și umbrele) atâta timp cât nu blochează, sau îngreunează traficul, accese, etc. 

Noi acum avem enormă nevoie de ajutor sistematic și susținut, din moment ce singurul flux de venit pentru restaurante (cu excepția celor care au serviciu de delivery) este reprezentat de venitul din terase deja văduvit cu pierderile enorme de locuri din pricina distanțării meselor la 2 m.

Putem lua ca model de inspirație ceea ce se întâmplă în alte orașe dinamice. Avem bune practici și cazuri de susținere din afară pe care le putem urma cu brio, evident adaptate la specificul orașului nostru”, nota Marcel Suciu pentru Ziar de Cluj.

CITEȘTE ȘIGuvernul tratează diferit jucătorii din comerț. Marcel Suciu, proprietarul Marty Restaurants: „De parcă virusul ar putea face diferența dintre un mall și un restaurant”

Bunăoară, exemplul autorităților din San Jose poate reprezenta un model de bune practici pentru Primăria Cluj-Napoca, prin care să vină în sprijinul industriei ospitalității, a restaurantelor din municipiul Cluj-Napoca, printr-un program similar de sprijin sistematic, prin care să ofere mai multe facilități actorilor din acest sector economic însemnat și care a fost afectat grav de restricțiile impuse de Guvernul Orban pentru contracararea răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus. 

 

 

 

 

 

sursa text: sanjoseinside.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *