Din oras

Sah la Emil Boc! I s-a facut plangere prealabila pentru felul in care a acordat DISCRETIONAR sute de mii de euro "ajutor de stat" din banii clujenilor federatiei SHARE pentru festivalul din vara asta

Emil Boc si Consiliul Local au alocat „pe furis” in decembrie 2014 suma 1,8 milioane lei (circa 400.000 de euro) care a ajuns in conturile Federatiei SHARE pentru “rezervarea artistilor principali pentru Cluj-Napoca 2015-Capitala Europeana a Tineretului”. Aceasta alocare s-a facut pentru “organizarea unei proceduri de urgenta de selectie a proiectelor culturale de importanta majora”. Cu alte cuvinte, finantarea pentru SHARE de 1,8 milioane de lei a fost considerata “de o importanta majora”. 

 

Dar ea s-a facut fara ca opinia publica sau chiar macar consilierii locali sa stie pentru ce artisti dau banii, iar banii s-au alocat fara niciun fel de proiect sau studiu de impact asupra felului in care orasul va beneficia de aducerea acestor artisti din punctul de vedere al imaginii.

Doi clujeni, Liviu Alexa si Florin Danciu, organizatorii unor mari concerte si evenimente culturale in anii trecuti la Cluj, cred ca felul discretionar in care Emil Boc si Consiliul Local finanteaza un ONG precum federatia Share dauneaza grav industriei locale de organizare de evenimente.

Considerandu-se prejudiciati in activitatea lor, Liviu Alexa si Florin Danciu au apelat la serviciile avocatului Ciprian Paun care i-a ajutat sa formuleze si sa depuna in 19 decembrie 2014 o plangere prealabila impotriva primarului Emil Boc si Consiliului Local, pe care ii acuza ca au furnizat unor investitori privati, ascunsi dupa un ONG, Ajutor de stat ilegal, incalcand normele europene si nationale.

Pana in data de 21 ianuarie 2015, cei doi asteapta precizari si puncte de vedere ale primarului si Consiliului local, dupa care vor merge in instanta. Daca demersul lor reuseste, pe contencios administrativ, cei doi vor sa obtina Anularea Procedurii de finantare a evenimentelor asa cum este acum si obligarea la adoptarea unui set nou de criterii de atribuire a pachetelor de finantare din bani publici. „Mai mult, vom solicita anularea finantarii pentru ONG-urile de tip Share! Vom incerca sa dovedim ca finantarea s-a facut cu incalcarea legii”, spune Alexa.

 

Este prejudiciata industria locala a organizatorilor de evenimente

 

Plangerea prealabila a fost inaintata „in conformitate cu prevederile legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, referitoare la finantarea unor organizatii non-guvernamentale cu resurse publice din partea municipiului Cluj-Napoca si care, neindeplinind nici un fel de proceduri legale conforme cu OUG nr. 34/2006 actualizata in anul 2014, privind achizitiile publice, organizeaza spectacole si concerte oferite gratuit locuitorilor municipiului Cluj-Napoca, creand prin aceste practici grave deservicii comerciale pietei organizatorilor de concerte platite, care este prejudiciata”

 

Avocatul Ciprian Paun, care ii reprezinta si consiliaza juridic pe cei doi, motiveaza astfel plangerea prealabila:

Potrivit prevederilor Articolul 8 din OUG nr. 34/2006 actualizata in cursul anului 2014, “este autoritate contractanta in sensul prezentei ordonante de urgenta oricare organism, altul decat unul dintre cele prevazute la lit. a), cu personalitate juridica, care a fost infiintat pentru a satisface nevoi de interes general fara caracter comercial sau industrial si care se afla cel putin in una dintre urmatoarele situatii:

– este finantat, in majoritate, de catre o autoritate contractanta, astfel cum este definita la lit. a), sau de catre un alt organism de drept  public;
– se afla in subordinea sau este supusa controlului unei autoritati contractante, astfel cum este definita la lit. a), sau unui alt organism de drept public;

c) oricare asociere formata de una sau mai multe autoritati contractante dintre cele prevazute la lit. a), b), d) sau e);

e) oricare subiect drept, altul decat cele prevazute la lit. a) – d), care desfasoara una sau mai multe dintre activitatile prevazute la cap. VIII sectiunea 1, in baza unui drept special sau exclusiv, astfel cum este acesta definit la art. 3 lit. k), acordat de o autoritate competenta, atunci cand acesta atribuie contracte de achizitie publica sau incheie acorduri-cadru destinate efectuarii respectivelor activitati”.

 

Avocatul Ciprian Paun, specialist in drept comercial, s-a implicat in ultimii ani in multe spete aparent imposibil de gestionat si a avut castig de cauza. Paun considera ca Liviu Alexa si Florin Danciu, pe care ii reprezinta, au suficiente argumente incat sa se simta prejudiciati in ceea ce priveste activitatea lor de organizatori de evenimente.

„Asa cum rezulta din Hotararile adoptate de catre Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca si din analiza sistemului informatizat al Sistemului Electronic de Achizitii Publice ( denumit pe scurt “SEAP”), o serie de asociatii sau federatii au beneficiat de finantare din fonduri publice si nu au organizat proceduri de selectie pentru furnizorii de servicii in scopul derularii proiectelor la care s-au angajat.   

Avand in vedere acest fapt, clientii mei, in calitate de asociati ai unor societati, nu au beneficiat pentru entitatile pe care le reprezinta de un drept corect si elementar de acces la finantare din fonduri publice in detrimentul unor structuri comerciale fara o experienta relevanta sau fara o notorietate specifica in randul organizatorilor de evenimente si au fost puternic prejudiciati in interesele noastre financiare. 

In acest context, consideram ca, prin oferirea acestui sprijin selectiv unor investitori privati, Consiliul Local a furnizat Ajutor de stat ilegal incalcand normele europene si nationale, provocandu-le clientilor mei un prejudiciu pe care il vom cuantifica ulterior”, spune avocatul Paun.

 

Inca o tura de argumente

 

Reglementările privind ajutoarele de stat se aplică doar măsurilor care îndeplinesc toate criteriile enumerate la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), respectiv:

(a) Transfer de resurse de stat.

Normele privind ajutorul de stat cuprind exclusiv măsuri care implică transferul de resurse de stat (inclusiv de la autorităţi naţionale, regionale şi locale, bănci şi fundaţii publice etc.). Mai mult, nu este necesar ca ajutorul să fie acordat de stat ca atare. Ajutorul poate fi acordat de un organism intermediar public sau privat desemnat de către stat. Acest aspect priveşte, de exemplu, cazurile în care un ONG are responsabilitatea de a gestiona un eveniment public

Transferurile financiare care constituie ajutor au luat forma unor subventii directe.

Ajutorul trebuie să se materializeze într-un avantaj economic de care întreprinderea nu ar fi beneficiat în mod normal. Acest lucru este simplu de observat monitorizand furnizorii de servicii.

„Ajutorul de stat trebuie să fie selectiv, afectând astfel echilibrul între anumite societati  şi competitorii acestora. „Selectivitatea” este ceea ce diferenţiază ajutorul de stat de aşa-numitele „măsuri generale”, respectiv măsurile care se aplică tuturor societatilor.  O schemă este considerată „selectivă” dacă autorităţile care o gestionează se bucură de o anumită putere discreţionară. In acest caz, lipsa procedurilor de achizitie publica demonstreaza clar lipsa selectivitatii. Natura beneficiarului nu este relevantă în acest context. Potrivit dreptului european chiar şi o organizaţie non-profit se poate angaja în activităţi economice”, spune Florin Danciu, semnatar al plangerii prealabile.

 

Doresc schimbarea strategiei publice de finantare a asociatiilor

 

Florin Danciu si Liviu Alexa solicita Primarului si Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca schimbarea strategiei publice de finantare a asociatiilor, fundatiilor si federatiilor non-guvernamentale prin impunerea unor standarde de aplicare a principiilor achizitiilor publice si a procedurilor de achizitie publica pentru finantarea acestor tipuri de structuri, incepand cu anul bugetar 2015.

„In acest context, solicitam sa luati act de prezenta plangere prealabila, sa dispuneti pe viitor obligarea tuturor beneficiarilor de fonduri publice sa foloseasca procedurile prevazute de OUG nr.34/2006 sau Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca sa dezvolte o procedura de selectie a furnizorilor beneficiarilor de fonduri locale. Mai mult, va solicitam sa ne comunicati cuantumul finantarilor nerambursabile de la bugetul local pentru organizarea de evenimente de masa cu participarea unor cantareti sau artisti a caror onorarii au fost finantate din bani publici conform actelor depuse spre decontare de catre beneficiari, comunicarea deconturilor detaliate si indicarea exacta pe toate proiectele finantate cu o valoare mai mare de 30.000 EUR , daca au fost aplicate proceduri de achizitie publica”, se arata in finalul plangerii prealabile. 

 

Asta e toata strategia? Doi DJ de sute de mii de euro?

 

Liviu Alexa este nemultumit de felul in care primarul Emil Boc si Consiliul Local inteleg sa gestioneze un proiect major precum Capitala Europeana a Tineretului:

„Asta cred ei ca trebuie facut: aduci 3 DJ pe o jumatate de milion de euro si gata! am rezolvat cu Capitala Europeana a Tineretului! E o bataie de joc la adresa clujenilor ce se intampla acum! Ei aloca sute de mii de euro pe ascuns, inainte de srabatori, cand oamenii nu sunt atenti si au alte preocupari.

Am intrat in anul 2015, in care SUNTEM deja Capitala Europeana a Tineretului si nu stim ce se va intampla in acest an.  Avem pe-undeva si nu stim noi vreo lista cu desfasuratorul proiectului pe acest an? Nu avem decat bla-bla-uri, o sigla tampita cu Untold Festival si cam atat.

Este muzica electronica singurul act de cultura permis la Cluj? Oare domnul Boc, consilierii locali si sinecuristii de la federatia Share au auzit de alte acte culturale? Exista o lista clara a conferintelor si workshop-urilor pe diverse teme din cadrul proiectului Cluj Capitala Europeana? Nu exista!

Si, dupa ce pleaca Guetta si trec si aburii alcoolului, ce mai fac tinerii veniti sa celebreze Clujul, Capitala Tineretului? Ii ducem la Carpati si le dam o broscuta?

Nu exista in Clujul artisti tineri care sa fie scosi in fata, nu avem oare un Ghenie si o intreaga generatie de tineri talentati in pictura, sculptura sau fashion?

Oare nu cumva in orasul asta 9000 de tineri trudesc zi de zi in industria IT ducand renumele Clujului peste granite? Unde si cum sunt ei implicati in proiect?

Oare nu cumva orasul asta frumos e celebru si pentru faptul care are unele dintre cele mai reputate universitati din tara? Exista vreun parteneriat cu UBB, USAMV, UTCN sau UMF si UAD si nu stim noi?

Pacat de toata aceasta oportunitate. Domnul Emil Boc, aflat ca Funar, la al treilea mandat, nu mai are chef sa se ocupe de Cluj, asa cum o facea la inceput…„, a declarat Liviu Alexa. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *