In vizor

REZULTATE TITULARIZARE 2019: Clujul, în TOP. Chiar și așa, situația arată extrem de prost la nivelul României

Învățământul românesc trece printr-un moment de criză. Promovabilitatea la BAC anul acesta a fost cea mai scăzută din ultimii 5 ani (63.78% la nivel de țară), chiar dacă liceele de top din toate orașele mari au obținut rezultatele scontate. 

Mai mult, Ministerul Educației a prezentat astăzi cifrele oficiale ale probei scrise de la titularizare, iar majoritatea județelor au cifre de sub 50% promovabilitate. Vorbim de notele peste 7, fiindcă numărul celor care au luat notă peste 5 este puțin mai mare (însă acești oameni au șanse minime de a se angaja ca profesori). În aceste condiții, lumea învățământului se împarte în două categorii: primii sunt viitorii profesori care obțin note mari (peste 9) și, implicit, obțin un post de titular la un liceu decent la oraș. Mai apoi, urmează cei cu note între 7 și 9, care se vor lupta pentru un loc în orașe mai mici sau la țară. Cei cu note între 5 și 7 au șanse minime de a ajunge profesori. 

Ca și o simplă statistică, la nivel naţional sunt disponibile 4.319 posturi didactice pentru angajare pe perioadă nedeterminată. Dintre acestea, 3.091 de posturi sunt în mediul urban şi 1.228 în mediul rural. Rata notelor peste 7 obţinute de candidaţii care au participat la proba scrisă este de 46,86% (comparativ cu 47,40% în 2018, respectiv 45,73% în 2017).

Clujul (cu o rată de 53.4% a celor care au obținut note peste 7) se află alături de sectorul 6 al Bucureștiului (72.3%) și Prahova (58.5%) în topul celor mai „performante” orașe. Dacă putem numi performanță o promovabilitate de 50%, în condițiile în care abia 50 de oameni ajung profesori la licee de top. 

„În Cluj avem 61 de locuri disponibile. 22 sunt la privat, deci lupta se va da pe cele 39 de locuri de la stat. La cum arată lucrurile, aceste locuri vor fi ocupate cu note mult peste 9, poate chiar și cu 9.50”, a declarat Valentin Cuibus, inspector general al IȘJ Cluj, pentru Ziar de Cluj.

Din păcate, aceasta e realitatea învățământului românesc. Profesorii buni ajung la licee de top, care produc la rândul lor elevi de top. Din păcate, sunt prea puține, comparativ cu liceele „slabe”. Unde predau profesorii slabi, unor elevi și mai slabi. Un lanț al slăbiciunilor care nu se va opri în viitorul apropiat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *