In vizor

Rechizitoriu DNA: Autobuzele Fany, cu numere false. RAR Cluj nu si-a dat seama ca masinile erau substituite

In rechizitoriul DNA din dosarul Fany, procurorii descriu cum masinile firmei de transport erau inmatriculate cu numere false, dupa ce erau cumparate din spatiul comunitar. In cursul cercetarilor, procurorii DNA Cluj au stabilit ca inca din 2011, patronul Fany, Stefan Cadar, aducea autobuze second-hand din Europa, dar numai o parte dintre ele erau inmatriculate. Metoda era folosita pentru a scapa de taxele de inmatriculare. Cu ocazia unei inspectii din decembrie anul trecut, un inginer al RAR Cluj a descoperit ca seria sasiului unei masini a fost schimbata, insa nu i-a trecut prin cap ca Fany era in stare sa substituie masinile.

“Cel putin pe doua din acestea insa, nu le-a mai trecut prin procedurile de inmatriculare, ci le-a substituit altor 2 masini din parcul sau auto, prin decuparea placutelor continand seriile de sasiu ale masinilor noi si inlocuirea cu placutele de sasiu ale masinilor vechi. De asemenea, de pe masinile vechi a luat placutele cu numerele de inmatriculare si le-a montat pe noile masini astfel substituite, dupa care le-a pus in circulatie”, se arata in rechizitoriul procurorilor.

Cele doua autobuze au fost, apoi, puse in circulatie fara a fi inmatriculate, cu numerele false, si repartizate pe traseul Cluj-Napoca-Floresti. Autobuzele cu numere false au circulat pe aceasta ruta inca de la sfarsitul anului 2011.

“Se mai retine ca, activitatea de modificare tehnica propriu-zisa de schimbare a placutelor continand seriile de sasiu a fost realizata de inculpatul Kelemen Paul si suspectul FA, angajati ai societatii Fany Prestari Servicii SRL, inculpatul Kelemen Paul cunoscand exact sensul manoperelor frauduloase pe care le realizeaza, precum si faptul ca, urmare actiunilor sale, in circulatia pe drumurile publice, pe trasee de transport persoane, se introduc cele doua masini care nu sunt inmatriculate si poarta numere de inmatriculare false”, se arata in rechizitoriu.

Procurorii sustin ca si sotia lui Stefan Cadar, Olezia Cadar stia de aceste practici.

“Explicatia pentru care inculpatii au procedat de aceasta maniera este una pur economica, taxele pentru inmatricularea unui autobuz de capacitatea si vechimea celor achizitionate pe numele societatii presupunand plata unor sume ce depaseau 10 mii euro pe masina inmatriculata (potrivit calcului efectuat exemplificativ folosind aplicatia de pe internet www.anaf.ro, fila 436, voi. VII). Ca atare, pentru a eluda plata unor asemenea taxe, inculpatul Cadar Eronim Stefan a hotarat sa substituie masinile achizitionate unora si mai vechi, anterior inmatriculate pe societate dar care nu mai puteau fi utilizate, fiind defecte, uzate fizic si moral”, se mai arata in rechizitoriu.

Inginer al RAR Cluj, fost suspect in dosar

La sfarsitul anului trecut, la un control al RAR s-a descoperit ca s-au facut modificari la un autobuz. Cel care a efectuat controlul si a descoperit neregula, inginer angajat al RAR Cluj, a fost suspect in dosar.

“Imprejurarea substituirii unora din masinile din parcul auto al SC Fany Prestari Servicii a rezultat din convorbirile telefonice purtate de inculpatul Cadar Stefan in data de 23 decembrie 2013 cand, una din aceste masini, avand numarul de inmatriculare … a fost prezentata la Registrul Auto Roman Cluj in vederea efectuarii inspectiei tehnice periodice ITP (potrivit legislatiei in vigoare, pentru vehiculele mai vechi de 12 ani, ITP-ul se realizeaza obligatoriu la RAR).

La RAR autobuzul a fost preluat spre inspectie de catre suspectul SC (Stoica Ciprian, n.r.), inginer la departamentul DOIIT, care a constatat ca in interiorul masinii se afla o placuta ce continea o alta serie de sasiu decat cea din certificatul de inmatriculare. La verificarea sasiului, suspectul a constatat ca acesta corespunde cu cel din acte. Pentru a lamuri situatia contradictorie, suspectul l-a apelat pe MC (Mahalean Cristian, n.r.), director de transport la SC Fany Prestari Servicii pe care l-a chemat la fata locului. Nedumerit, acesta si-a anuntat patronul despre chemarea la RAR in contextul depistarii unei probleme la masina verificata”, arata procurorii DNA Cluj.

In cele din urma, directorul Fany i-a spus inginerului ca la autobuzul respectiv s-au facut lucrari de tinichigerie, astfel ca angajatul RAR nu si-a dat seama de escrocherie.

„Ajuns la RAR, suspectul MC (Mahalean Cristian, n.r.) a fost pus la curent de inginerul SC asupra celor constatate legate de placuta din interiorul autobuzului. In contextul in care, M cunostea ca asupra masinii au fost efectuate in cadrul atelierului societatii lucrari de tinichigerie, i-a comunicat suspectului SC despre respectivele lucrari. Astfel, acesta din urma a considerat ca, in cadrul lucrarilor a fost inlocuita scara autobuzului cu una luata de pe o alta masina, ceea ce explica prezenta placutei continand o alta serie de sasiu decat cea din actele masinii. In realitate, masina prezentata spre inspectie nu era masina din actele prezentate, ea fiind substituita de maniera anterior descrisa.

Contactat de Ziar de Cluj, directorul RAR Cluj, Marius Pop, a declarat ca niciun angajat al RAR Cluj nu si-a putut imagina ca o firma ca Fany se poate preta la astfel de nimicuri. Mai mult, a spus Pop, cei de la Fany foloseau acelasi model de masina, cu aceleasi caracteristici si acelasi an de fabricatie, astfel ca era imposibil sa descoperi modificarile facute.

Inginerul care a efectuat controlul, Ciprian Stoica, a fost suspect in dosar si a fost chemat la audieri de catre procurorii DNA Cluj in 28 aprilie. Acesta a declarat acelasi lucru, spunand ca nu si-a dat seama ca autobuzul respectiv era substituit.

„Firma aceasta are sute de masini in parc, nu m-am gandit ca se poate preta la asa ceva”, a declarat inginerul RAR Cluj.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *