Din oras

Reamenajarea malurilor Someșului – Prima etapă a proiectului ar putea fi gata «până la mijlocul acestui an»: „Proiectul vine în paralel cu centura metropolitană, care va descongestiona traficul”, susțin autoritățile

Reamenajarea malurilor Someșului – proiect prin care autoritățile speră să realizeze un culoar de mobilitate de cca 16 km pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca – se va realiza etapizat și în paralel cu proiectul centurii metropolitane, un alt proiect esențial pentru descongestionarea traficului, dar care nu dispune încă de surse de finanțare. Potrivit reprezentanților administrației locale, asigurarea unui culoar de mobilitate nemotorizat și a unor spații sigure pentru clujeni de-a lungul malurilor Someșului reprezintă un plan ambițios ce presupune costuri de aproape 100 milioane de lei.

Primăria Cluj-Napoca speră ca o primă etapă a acestui proiect să fie realizată pe parcursul acestui an.

Întrebat în privința încheierii lucrărilor de re-amenajare a malurilor Someșului, viceprimarul Dan Tarcea a declarat:

„Este un proiect de peste 95 milioane lei, un proiect extrem de mare, desfășurat etapizat în perioada 2021-2023.

Prima etapă – Bdul 1 decembrie 1918 – va fi gata până la mijlocul acestui an.

Pasarela este aproape gata. O dată cu acest obiectiv vom avea o zonă mai prietenoasă cu Someșul”, a susținut vicele Dan Tarcea în cadrul unei intervenții telefonice la un post local de radio.

„Se lucrează…” – până în 2030

Cuvântul de ordine vehiculat de autorități vis a vis de acest proiect: „Se lucrează…”

După cum susțin reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca, proiectul de amenajare a unui culoar de mobilitate de-a lungul Someșului include o serie de obiective de modernizare a parcurilor, obiective de investiții la care „se lucrează”.

„Se lucrează și la Parcul Armătura, care face parte tot din acest proiect.

Se lucrează și la parcul Farmec, Feroviarilor.

Amenajăm toți cei 16 km de-a lungul Someșului de la nivelul municipiului Cluj-Napoca.

Am semnat și un acord de protocol între municipiul Cluj-Napoca și comunele Florești-Apahida-Gilău.

La sfârșitul acestei luni va putea fi semnat de toate aceste primării.

Astfel, clujenii vor putea ajunge cu bicicleta sau pe jos din Gilău, într-un cadru sigur.

Proiectul vine în paralel cu un alt proiect, cel al centurii metropolitane, care va descongestiona traficul”, a dat asigurări Dan Tarcea.

Potrivit priorităților anunțate de Primărie, unele obiective de investiții, parte a mega-proiectului de re-amenajare a malurilor Someșului, precum modernizarea Parcului Farmec, sunt asumate în acest an.

Altele, precum reabilitarea Parcului Feroviarilor; • Reabilitarea Parcului Armătura; • Reabilitarea malurilor Someşului din zona Grigorescu-Plopilor; • Modernizarea platoului Sălii Sporturilor – sunt proiectate pentru finalul lui 2023 și pentru „anii următori”.

Someș velo-pietonal – în 2030

Primăria a adoptat recent un proiect de hotărâre prin intermediul căruia au fost aprobate studiul de fezabilitate, planul urbanistic zonal, documentația tehnică pentru autorizația de construire, precum și toate studiile conexe aferente investiției necesare pentru „Amenajarea coridorului de mobilitate urbană durabilă (pietonal și velo) de-a lungul râului Someș”.

Este un prim pas de asociere cu comunele Florești-Gilău-Apahida pentru dezvoltarea acestui proiect.

„Știu că proiectul este până în 2030, dar poate reușim să avem în următorii 2-3 ani o bună parte din acest proiect”, a declarat consilierul USR Radu Boloveschi în ședința de Consiliu local.

Potrivit autorităților, culoarul de mobilitate va deveni un spațiu sigur pentru pietoni, bicicliști/trotinete și tot ceea ce înseamnă transport alternativ.

Până la realizarea acestui obiectiv, autoritățile vor desfășura și o etapă de exproprieri, prevăzută în documentația adoptată. În plus, administrația trebuie să găsească o soluție pentru a elimina deșeurile care au împânzit Someșul.

 CITEȘTE ȘI: Culoar de mobilitate nemotorizat, fără deșeuri: Clujenii vor bate Someșul la picior sau velo prin 2030

Din păcate, proiectul centurii ocolitoare a Clujului înregistrează o întârziere de 3 luni de zile, iar termenul limită al proiectului este 31 martie 2022.

Proiectul centurii ocolitoare a Clujului a fost evaluat la cca 800 de milioane de euro. Până va deveni realitate, este foarte probabil ca bugetul necesar acestui obiectiv de investiții să sară de 1 miliard EUR.

Proiectul centurii metropolitane nu a primit finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), chiar dacă administrația Boc s-a aflat în #echipa câștigătoare a lui Florin Vasile Cîțu.

Guvernul PNL-ist preconiza finanțarea proiectului centurii clujene prin Programul operațional de transport, însă deschiderea call-urilor de finanțare este așteptată abia din vara lui 2022.

Deocamdată, centura metropolitană Cluj rămâne fără finanțare.

Estimarea optimistă a autorităților este că anul acesta ar putea fi lansată licitația de proiectare și execuție a centurii metropolitane. 

Execuția propriu-zisă a lucrărilor ar putea rămâne pentru 2023-2024 în funcție de modul în care se vor derula etapele, cu eventuale contestații în cazul licitației. 

Proiectul Centurii Metropolitane este dezvoltat de asocierea EXPLAN (lider de asociere), CADSIL SRL – TRANSINVEST BUDAPEST kft. –SPECIÁTERV  ÉPITOMÉRNOKI kft.

CITEȘTE ȘI: Șantierele Clujului sunt în grafic, dar centura metropolitană s-a împotmolit – Boc: „Întrebați-i pe proiectanți. În afară de amenințarea cu sancțiuni, amenințarea cu clujenii, cu oprobriul public – nu am altceva la dispoziție”