Focus

Proiecte din fonduri europene – doar pe hârtie. Drumul Apusenilor și Drumul Bistriței

În 2008, Consiliul Judeţean a început modernizarea a 20 de kilometri de pe traseul turistic Răchiţele – Ic Ponor. Lucrarea, care ar fi trebuit să aibă o durată de 1 an şi 6 luni, pe hărtie, s-a transformat într-un adevărat drum al crucii pentru autoritățile județene, iar durata totală de execuție a fost mai mare de 7 ani de zile. Prejudiciul în acest caz se ridică la 4,5 milioane de euro. 

Încă din iulie 2016, existau declarații contradictorii și inadvertențe între președinții de consilii județene din Bihor și Cluj, datorate unei porțiuni de cca 10 km neasfaltate, dintre Ponor și Padis. aflate la intersecția dintre cele două județe. Acest caz face parte deja din legendele specifice locului, demonstrând cum pot fi făcuți praf  banii proveniți din fondurile europene, dar și drumurile pentru care erau alocate aceste fonduri.

În derulare sunt acum alte proiecte, cu grad de prioritate zero: da, tot din fonduri europene, plus ceva mărunțiș de la Consiliul Județean. Realizarea acestor proiecte, cu nume generice – Drumul Apuseni și Drumul Bistriței – cel mai probabil vor intra în manualele de istorie. Finanțate, în mare parte, prin intermediul Programului Operațional de Dezvoltare (POR) 2014-2020, aceste drumuri județene implică buna cooperare și comunicare, ceea ce se mai numește și management, dintre județele Cluj, Bihor și Sălaj. Având în vedere lipsa totală de comunicare dintre Consiliile Județene, pentru cei 10 km dintre localitățile Ponor și Pandis, ne putem face deja o imagine suficient de clară în ceea ce privește succesul acestor proiecte în desfășurare.

Hotărârea nr 261 din 27 noiembrie 2017 a CJ Bihor, privind aprobarea cofinanțării din bugetul județului Bihor, necesară obiectivului „Traseul Regional Transilvania Nord″, pentru Drumul Apuseni (Ltotală 12,893 km, Județul Bihor), aproba valoarea totală în cuantum de 36.235.773,46 lei (inclusiv TVA) pentru acest proiect. Contribuția proprie a județului Bihor este de 32.951,36 lei (inclusiv TVA). Alte cheltuieli conexe ce pot apărea pe durata implementării proiectului, dar și costurile de mentenanță, pe întreaga perioadă de durabilitate a acestuia, vor fi asigurate din bugetul CJ Bihor.

Printr-o informare de presă de la sfărșitul lunii mai 2017, CJ Cluj anunța „modernizarea cu fonduri europene″ a celor două drumuri județene, generic incluse în Drumul Apusenilor: 

„Valoarea totală a proiectului este de 159.811.640,26 lei, din care 3.712.859,41 lei reprezintă contribuția Consiliului Judetean Cluj, compusă din 2% aferentă cheltuielilor eligibile și din cheltuieli neeligibile (TVA), restul sumei de 156.098.780,85 lei (98%) reprezentând asistența financiară nerambursabilă solicitată din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Operational Regional 2014 – 2020″.

Beneficiarii principali ai implementării proiectului, se spune, vor fi locuitorii comunelor Poieni și Săcuieu, care tranzitează zilnic cei 25,64 de km de drum judetean reabilitat, agenții comerciali din zonă, dar, mai ales, miile de turiști care vin anual în această zonă de munte a județului, fie în tranzit, fie pentru a se delecta și a se caza în unitățile de cazare aflate în zonă. 

Cel mai probabil însă, de aceste fonduri vor beneficia firmele care vor executa lucrările la nesfârșit.

Potrivit CJ Cluj, „Drumul Bistriței” cuprinde, pe teritoriul județului Cluj, nu mai puțin de cinci drumuri județene, care totalizează peste 83 de kilometri. Dacă aceste tronsoane de drum vor avea aceeaşi soartă cu drumul turistic Răchiţele-Ic Ponor, atunci finalul nu poate fi decât apoteotic. Glumeam, evident. 

Din anul 2001 ne tot apropiem, prin intermediul autostrăzilor, de județul Bihor, însă distanța devine tot mai mare. O problemă tipică a administrației clujene este că, aceasta, doar bifează accesarea fondurilor europene, fără a concretiza lucrările însă. Cu surle și tobe este anunțat orice proiect li se năzare autorităților locale, fără a mai urmări apoi și transpunerea acestuia în practică. E bine ca proiectele măcar să fie pe hărtie, poate astfel mai putem avea sentimentul că aparținem comunității europene. Bine-ar fi să intre și banii europeni, drumurile sunt și ele – în „programul de guvernare″.  

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *