Rautacisme

Pictură de PR: culorile lui Vincent van Bogh, efemeride pe pânza prăfuită a Clujului

În ultimul deceniu, în peisajul cultural al Clujului a apărut un nou artist plastic cu un potențial extraordinar, care creează o pictură cum nu s-a mai văzut: pictura de PR, un amalgam care transcende mai multe domenii, maestrul reușind să facă artă prin utilizarea unor mijloace pluridisciplinare împrumutate din domeniul construcțiilor, al relațiilor publice, al teoriei politice, al propagandei politice, picturii, fotografiei, marketingului ș.a.m.d. Vorbim despre un artist plenar, care reușește să schimbe fața orașului prin proiectele sale vernisate pe Facebook.

Din păcate, culorile lui Vincent van Bogh au un caracter peren doar pe Facebook, dar persistența lor numai în mediul virtual le conferă un caracter pregnant de modernitate. Vorbim despre o pictură ”smart”, ”digital – resilient”, ”red-green” sau, pe românește: „Verde.Digital.Rezilient.”

Opera lui Vincent van Boch ia naștere în creuzetul de PR din sediul ultracentral al artistului ales. Se naște Ideea, proiectul, care apoi devine promisiune artistică, ulterior schiță de fezabilitate, licitație, iar în final șantier cu final necunoscut. De abia după alchimia Ideii în asfalt, pânza este pregătită pentru tușa finală a culorii Maestrului Vincent van Bogh. Culoarea este trasată cu o deosebită măiestrie pe asfalt, cu o ramă de granit care o pune în valoare. Este fotografiată din cele mai bune unghiuri, postată și distribuită pe pagina de Facebook a artistului. Epigonii săi, Vicele și City Curatorul, dau share, iar iubitorii de artă și de Cluj admiră cu entuziasm creația. Opera nu rezistă mult în realitatea palpabilă, biculorile (roșu-verde) fiind acoperite cu celeritate de praful suflat de vântul schimbării, care bate dinspre (prea) multele șantiere de blocuri. Dar opera se eternizează în lumea virtuală, unde devine singura realitate acceptabilă social. Cine o contestă comite un sacrilegiu, fiind considerat ”hater” și trimis înapoi „la coada vacii, de unde a venit”.

Efemeride pe pânza prăfuită a Clujului, culorile lui Vincent van Bogh trăiesc precum o piesă teatrală: efemer pe scenă, etern în mintea spectatorului. În acest caz, spectatorului de Facebook.

În susținerea acestei recenzii, vă prezentăm câteva picturi, capodopere cândva în mediul virtual, actualmente spălăcite pe pânza urbană pe care au fost create.

Pe Regele Ferdinand, o pictură numită „Roșu de autobuz”:

„Verde de bicicletă”, pe 21 Decembrie:

Tot pe 21 Decembrie, opera „Verde băltit”:

Și „Verde înnoroit”:

„Roșu-verde de ruină”:

Piața Avram Iancu, opera ”Alb crăpat”:

„Verde de canal”:

Bulevardul Eroilor, „Roșu-crăpat de bicicletă”:

Piața Unirii, „Zebra ștearsă”:

Strada Napoca, „Zebra ștearsă 2.0”:

Piața Lucian Blaga, „Zebra ștearsă 3.0”:

Și, ultima piesă din această colecție, „Zebra distrusă”:

Strada Petru Maior, „Verde prăfuit”:

Calea Moților, „Verde-velo șters”:

Strada Emil Isac, „Roșu-verde spălăcit”:

Cardinal Iuliu Hossu, „Verde prăfuit 2.0”:

George Barițiu, „Verde-asfalt”:

Arta locală bicoloră mai poate fi întâlnită și pe strada Bună Ziua, pe Molnar Piuariu și pe alte străzi modernizate prin pictură „Roșu.Verde.Digital.Rezilient.”