Afacerea zilei

Pariul pe burger. Un fost steward a deschis, in centrul Clujului, Burger House, dupa o finantare prin programul Start

Revolutia burgerilor gourmet a dus la deschiderea unor mici business-uri in Cluj-Napoca. Popularitatea preparatului favorit al bucatariei americane a castigat din ce in ce mai mult teren in randul romanilor, care prefera burgerii “home made”. In meniul bistro-urilor, burgerul este nelipsit, iar in ultimul an s-au deschis si cateva afaceri axate pe acest concept. Burger House este cel mai nou pe piata. Business-ul a fost pus de picioare de un tanar de 29 de ani, care a mizat totul pe mancarea sa preferata.

In ultimul an, putem vorbi de un nou trend in materie culinara: burgerul. Si nu vorbim de cel vandut de McDonald’s – care a reusit sa vanda in Romania, anul trecut, 49 de milioane de burgeri, adica de mai bine de doua ori cat populatia tarii noastre – ci de preparatul propriu al restaurantelor. Cele mai multe bistro-uri din Cluj au inclus in meniu cel putin o reteta de hamburger. Astazi, preparatul favorit al bucatariei americane este la loc de cinste in randul consumatorilor, si in special al celor tineri si activi. Este “la moda” sa mananci burger, fie ca o faci la un restaurant cu staif, deoarece multe astfel de localuri s-au adaptat pietei si au inclus in meniu acest tip de mancare, fie la o burgerie. Burgerul “to go” este in trend, mai ales in randul tinerilor si al turistilor.

La 29 de ani, Eduard Ebinca a dezvoltat o afacere pe acest segment. In urma cu o luna si jumatate, a deschis Burger House, in Piata Muzeului. O idee care s-a nascut dupa ce a calatorit in mai multe tari. Eduard a lucrat, timp de trei ani si jumatate, pentru compania aeriana Emirates, experienta care i-a permis sa cutreiere toate continentele.

“De cele mai multe ori vizitam locuri si nu aveam timp sa petrec in restaurante. De foarte multe ori mancam burgeri, si de acolo am dezvoltat o pasiune pentru acest tip de mancare. In America, Australia sau Noua Zeelanda este o traditie sa mananci burgeri”, povesteste el.

Cand s-a intors in Romania, a fost dezamagit de oferta de pe piata. Asa s-a gandit sa deschida chiar el un business. Nu a dorit un restaurant unde sa vanda “de toate”, mai degraba a optat pe un concept occidental: sa faci un lucru, si sa-l faci bine.

“Conceptul burgerului este simplu. Daca il faci bine, este imposibil sa nu ai clienti”, spune el. S-a axat pe publicul iubitorilor de burgeri, tineri “aflati in graba” vor sa manance gustos, de calitate si repede.

Eduard este atat de pasionat de acest tip de mancare, incat a lucrat singur la meniu si la retete. Cei mai buni burgeri i-a gustat in burgeriile micute, deoarece lanturile mari au un meniu standard, automatizat. Astfel, a ajuns sa culeaga retete din restaurante mici, pe care le-a imbinat si le-a adaptat.

“Cei mai buni burgeri i-am mancat in Noua Zeelanda si Australia. De acolo m-am si inspirat in conceptul burgeriei, care are un aer nordic”, spune el.

Cu cinci angajati, dupa o luna si jumatate de la deschidere, Burger House este o afacere care se sustine. Clientii sunt multumiti, spune tanarul originar din Brasov, iar micul restaurant din Piata Muzeului vinde cateva sute de burgeri pe zi.

“Este o mancare de tip fast-food, dar nu este foarte <>. Sa prepari un burger dureaza, la noi, cam sapte minute. Incerc sa le explic clientilor ca, daca vrei calitate, chiar trebuie sa astepti putin. Totul este proaspat, exceptand chifla, nimic nu este semipreparat”, spune Eduard.

Are in meniu patru tipuri de burgeri, intre care si unul vegetarian. Ca totul sa iasa bine si gustos, foloseste numai carne proaspata, livrata de o carmangerie din Oradea. Si pentru ca atunci cand vine vorba de chifle pentru burgeri, in Romania acestea nu se prea gasesc, urmeaza ca in viitor, sa colaboreze cu un producator local, care se va specializa exact pe acest segment.

In vara, cand a pus pe picioare mica afacere, tanarul a studiat piata. A vazut ca are concureta, insa a mizat pe originalitate si pe retetele proprii. “Pe langa acestea, am incercat inclusiv sa realizez un design exclusivist pentru un fast-food”, spune el. A transformat o fosta covrigarie de la zero, un spatiu de 40 de metri patrati care are, acum, un aer proaspat.

Investitia s-a ridicat la 150.000 de lei, iar o parte din finantare a venit din programul Start, prin care Guvernul Romaniei incearca sa sustina antreprenorii tineri sa-si porneasca o afacere.

Eduard Ebinca este brasovean, insa a ales Clujul datorita oamenilor de aici, despre care spune ca sunt “de o calitate superioara fata de alte orase din Romania”.

“In Brasov, conceptul de burger nu era deloc dezvoltat, sa zic asa. Riscam sa ma lovesc de o bariera, era o nisa deloc exploatata. Bucurestiul l-am exclus din start, desi acolo aceasta piata este foarte dezvoltata. Aici am gasit oameni tineri, deschisi”.

Eduard nu este singurul care a mizat pe acest produs. Tot in Piata Muzeului, in acest an s-a deschis California Burger, o afacere pornita de doi tineri care au muncit in Statele Unite ale Americii, o perioada de timp. Ei au adus aici reteta americana de burger.

Bistro-urile servesc si ele retete originale de hamburgeri, iar asocierea cu mancarea fast-food nu i-a speriat. Chiar daca romanii s-au intalnit pentru prima oara cu celebrul preparat american in lanturile internationale ale restaurantelor cu servire rapida,  restaurantele au vazut potentialul acestui tip de preparat si au declarat “razboi” industriei fast-food.

Asa se face ca numarul restaurantelor care au inclus in paginile meniurilor burgeri facuti “in casa” a crescut. Printre cele mai apreciate retete de burgeri se gasesc in bucatariile de la Livada, Colin’s Gastro Pub, Engels, Casa Boema, Pokka Bistro&Caffe, Muura Steakhouse sau Wonderful Time.

„Romanii, in general, merg pe americanisme”

Despre “burgermania”, Teodora Rogobete, cunoscuta pentru show-ul culinar Teo’s Kitchen, crede ca este un trend care a prins la noi in tara.

“Este in trend. Burgerul a prins foarte bine din mai multe motive: unu la mana pentru ca noi consumam tot ce vine de la americani, ni se pare foarte OK, chiar daca nu este. Apoi, este una din variantele de a consuma vita. Pentru bucatari, este metoda prin care scapam de unele produse din carne, pe care nu le folosim la altceva. Romanii, in general, merg pe americanisme. La noi prind Donuts’urile, burgerii si cheesburgerii. In Romania, orice trend intra mult-mult mai tarziu. America are o traditie a burgerului. La noi nu gasesti chifle pentru burgeri, de exemplu, in 99% din magazine. E normal ca trendul sa intre tarziu aici pentru ca suntem, in general, depasiti de tendinte. Apoi, restaurantele copiaza foarte mult unul meniul celuilalt, si de aici aceasta tendinta”, spune Teodora Rogobete.

Acest lucru nu il sperie pe Eduard Ebinca. Pofta clujenilor pentru burgerul “home made” este atat de mare, incat, spune el, planuieste ca in viitor sa formeze si o retea de delivery.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *