PORTRET

Marius Moga si Silviu Aldea, arhitectii care construiesc, an de an, “orasul electric” de la Bontida

Fara ei, Electric Castle ar fi mai gri, mai intunecat, mai fad. Nu ar fi avut  labirintul de fum si nici aleile albe si cochete, care se pierd in stufarisul verde de langa lac. Electric Castle nu este doar un festival de muzica, ci un adevarat oras electric in care, timp de patru zile si patru nopti, contemporanul se imbina perfect cu istoria batranului castel al lui Banffy si il coloreaza in mii de lumini. Silviu Aldea si Marius Moga sunt “creierele” din spatele arhitecturii festivalului de la Bontida. Daca artistii electrizeaza publicul prin muzica, ei stiu sa potenteze castelul prin vizual, construind un adevarat spectacol de instalatii, lucru care deosebeste Electric Castle de orice alt festival de muzica din Romania.

Povestea de dragoste dintre arhitectii de la Atelier Mass si organizatorii Electric Castle a inceput inca din 2013, de la prima editie a festivalului de la Bontida. Palatul Banffy, unde Silviu si Marius avusesera, inainte, o interventie cu ocazia unui workshop organizat aici de Transilvania Trust, era locul perfect in care isi puteau aduce contributia creativa. In primul an, au avut doar o luna la dispozitie pentru a construi “oraselul electric”. A fost prima idee, prima implementare, dar in cele din urma a iesit atat de bine, incat, acum, festivalul nu ar mai fi la fel fara ei.

“La prima editie am avut niste idei care au devenit, apoi, repere ale festivalului. De exemplu, pavilionul-cub, de la intrarea in curtea de onoare. Ne-am gandit ca aceasta curte trebuie sa aiba un anunt pe masura, la o scara foarte mare, restul interventiilor sunt mai mici”, spune Silviu Aldea.

Cel de-al doilea element identitar a fost labirintul de fum. In pimul an a fost o constructie mai mica, realizata din policarbonat si o structura metalica. In al doilea an, a fost construit din lazi de bere, iar in 2015 a fost spectaculos, spre deliciul festivalierilor, care se puteau pierde in meandrele lui.

Interventia arhitectilor vine sa potenteze valoarea istorica a palatului din Bontida, iar filozofia lor tocmai pe asta se bazeaza, sa aduci arhitectura contemporana intr-un mediu istoric si degradat in acelasi timp, sa stergi patina timpului cu instalatii inovative.

Poveste zugravita in alb

“Am venit cu ideea de contrast, de aceea am folosit mult alb. Albul presupune o grija foarte mare. Ruina devine mai dramatica si arhitectura contemporana devine mai fresh, mai puternica. La Bontida asta am facut. Nu ne-am atins niciodata de castel, toate interventiile sunt individuale. Lucrarile noastre nu pun nimic in pericol, dimpotriva, protejeaza monumentul”, povesteste Silviu Aldea.

“Este o detasare care face ca ambele elemente, vechiul si noul, sa traiasca foarte bine si sa se puna in valoare reciproc”, il completeaza Marius Moga.

Coachella si Roskilde, sursa de inspiratie

Daca la prima editie, asezarea electrica de la Bontida a fost construita doar pe baza experientei tinerilor arhitecti, au urmat apoi cateva “vizite de lucru” la alte festivaluri de renume, ca de exemplu Sziget (Budapesta) si Summer Well (Bucuresti). Un reper important pentru ei sunt Coachella (Califonia) si Roskilde (Danemarca).

“In cazul festivalului Coachella, sunt duse la extrem interventiile temporare, se inoveaza mult, sunt foarte costisitoare, insa se foloseste tehnologie de ultima generatie. Ei produc instalatii care nu au mai existat niciodata. Roskilde experimenteaza un oras. Ei construiesc o asezare, cu piatete, cu  locuri dedicate, un loc gandit din start pentru 60.000-80.000 de participanti pe zi”, spune Marius Moga.

Constructia asezarii electrice incepe cu cateva luni inainte

Sa construiesti oraselul Electric Castle nu este usor. Treaba incepe cu cateva luni inainte de festival, cu prototipuri testate intr-o hala din Rascruci. Se fac baruri, schele, se incearca instalatii noi. Greul incepe, insa, cu doua saptamani inainte de eveniment, cand echipa arhitectilor, formata din zeci de voluntari, se muta la Bontida. Experienta este de explorat nu numai pentru cei care lucreaza in domeniu sau studentii de la Arhitectura, ci pentru oricine altcineva.

“Nu lucram doar cu profesionisti, sunt anumite tipuri de activitati care pot fi facute de oricine. Doua saptamani noi stam acolo. In primul an chiar m-am mutat in Bontida, timp de zece zile”, povesteste Marius Moga.

Priceperea, imaginatia si joaca sunt ingredientele care alcatuiesc reteta de succes a tinerilor, iar deviza lor este “low-tech, care la final arata wow”. Folosesc materiale ieftine, de la tevi de protectie pentru structuri pana la pungi de gunoi colorate, umflate cu aer, care, sub efect luminos, arata asemenea unor nori parametrici. Aleile sunt construite din OSB si apoi vopsite in alb, iar alte instalatii sunt realizate din mesh-uri publicitare.

Electric Castle arata intr-un mare fel in primul rand datorita viziunii organizatorilor, care au dorit, inca de la prima editie, sa dea o identitate locului. Ei ofera nu doar concerte, ci o intreaga experienta. Sa construiesti o asezare, pe langa scenele dedicate artistilor, inseamna respect pentru public. Iar procesul nu este deloc ieftin. Daca in primul an, instalatiile celor de la Atelier Mass au fost evaluate la aproximativ 50.000 de euro, la urmatoarele editii bugetul s-a dublat. De la an la an, materialele sunt reciclate si refolosite la editia urmatoare, tocmai pentru a reduce costurile instalatiilor. Si multumirea publicului s-a vazut, cel mai bine, anul acesta, cand, in ciuda ploii si a noroiului, 97.000 de oameni au locuit, patru zile si patru nopti, in urbea electrica de la Bontida.

Ploaia din acest an a adus mari batai de cap nu doar organizatorilor Electric Castle, ci si echipei arhitectilor, inca de la constructia asezarii. Apoi, din cauza umiditatii, multe dintre instalatiile luminoase nu au functionat deloc in primele doua zile, si abia la final pe batranii pereti ai Palatul Banffy s-au reflectat miile de beculete instalate cu migala de sutele de voluntari. Cea de-a treia editie a venit si cu doua instalatii noi, un caleidoscop si un ansamblu de tuburi reflectorizante, pentru a anima curtea monumentului.

Silviu Aldea dezvaluie si cateva “surprize” pregatite pentru editia din iulie 2016: “Ca avanpremiera, anul viitor s-ar putea sa construim un al doilea labirint, pe langa cel de fum, pin care te pierzi prin reflectie, incat nu o sa stii ce e afara si ce e inauntru, si un caleidoscop in care, daca te uiti, amplifica imaginea festivalului de foarte multe ori”.

Atentia pentru fiecare detaliu si o viziune unitara a arhitecturii aduc acestui festival identitatea lui, lucru pe care nici un alt eveniment muzical din Romania nu l-a reusit, pana acum.

“Daca nu interveneam noi, imaginea festivalului ar fi fost mai romanticizata, cu beculete, cortulete. Noi am adus o latura mai contemporana si mai radicala. Toate obiectele noastre sunt mult mai precise, si se potrivesc foarte bine cu ideea de electric, de contemporan intr-un mediu istoric. Daca devine prea buconic, cu multe beculete prin padure, se pierde tocmai puterea de muzica contemporana, care contrasteaza pana la urma cu mediul in care este. Amenajarea are o latura mai contemporana si mai radicala care, mi se pare, il scoate din multime si ii ofera identitate”, spun cei doi.

Din respect pentru Electric Castle, Marius Moga si Silviu Aldea spun ca nu folosesc ideile implementate la Bontida la alte festivaluri. Cu toate acestea, isi doresc sa construiasca si alte asezari, pentru evenimente similare.

Au avut, anul acesta, si prima colaborare cu festivalul de film din Cluj-Napoca. TIFF a apelat, pentru prima data, la experienta lor, iar cu doua saptamani inainte de eveniment, au decis, impreuna, sa construiasca totemul si pavilionul Info din Piata Unirii.

“E un pas normal din partea lor. Orice eveniment se maturizeaza in momentul in care devine recognoscibil si investeste inclusiv in imagine”, puncteaza arhitectii.

Silviu Aldea si Marius Moga sunt, amandoi, absolventi de Arhitectura. Daca Silviu a absolvit L’Ecole Nationale Supérieure d’Architecture de Paris La Villette, in 2006, colegul lui, Marius, a finalizat in acelasi an Facultatea de Arhitectura si Urbanism din Cluj-Napoca.

Tinerii au pus bazele Atelier Mass in 2011, alaturi de Camelia si Tamas Sisak.

“Trebuie sa ai multa pasiune si sa iti placa ceea ce faci. Conditiile actuale, pentru tinerii arhitecti, sunt foarte dificile, si nu numai in Romania. Este foarte trista situatia, pentru ca, dupa sase ani de facultate grea, primim aplicatii pentru joburi zi de zi, si nu avem ce sa le oferim tinerilor absolventi”, spun cei doi.

Pe langa proiectul de suflet Electric Castle, echipa de arhitecti mai lucreaza la amenajarea spitalului privat Polaris si ale unor sedii de birouri.

Un alt eveniment initiat de Atelier Mass, in colaborare cu Carturesti si Ordinul Arhitectilor din Romania, este Somes Delivery, un eveniment care experimenteaza spatiul public, in speta malul Somesului, si relatia clujenilor cu raul.

“Aceasta matrita, de a atrage atentia asupra unor elemente importante din oras, in cazul acesta, se regaseste si la Somes Delivery. Am vrut sa redam raul clujenilor. Am exploatat o zona in care am avut interventii temporare, amenajari, am animat Somesul”, spune Marius Moga, care promite ca evenimentul va continua si in urmatorii ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *