Jos palaria

Istvan Szakats (Președintele Fundației „Altart”): „Festivalul Khetane a pus ghetoul pe harta Clujului”

– Pe 17 decembrie 2010, la Cluj-Napoca s-a scris una dintre cele mai rușinoase pagini ale istoriei României postdecembriste. Zeci de familii de etnie romă au fost ridicate, pe un frig de crăpau pietrele, și mutate la Pata Rât, groapa de gunoi a orașului. Dar comunitatea ro­mă din Pata Rât nu s-a lăsat umilită și răspunsul ei este astăzi un eveniment cultural: festivalul „Khetane”, care în limba romă în­seamnă „împreună” –

Buzunarul cu săraci

– Domnule Szakats, sunteți artist, docu­mentarist, președinte de fundație. Cum ați decis să vă implicați în viața comunității din Pata Rât?

– Sunt născut în Cluj și mi-am trăit o bună parte din viață aici. Am fost revoltat atunci când, cu câteva zile înainte de Crăciun, la minus 20 de grade, 350 de oameni au fost luați din casele de pe Dealul Coastei și trimiși cu mașinile de gu­noaie la Pata Rât. Mi-am luat imediat camera de filmat și am mers acolo să documentez evacuarea forțată. Atunci am ajuns pentru prima oară la Pata Rât, care funcționa de mult timp, încă din anii ‘70,    ca groapă de gunoaie a orașului. Și pentru mine era o zonă crepusculară, cunoșteam prea bine „legenda” clujenilor: să nu mergi acolo, că trăiesc niște canibali, nu mai scapi întreg. Așa am cu­noscut comunitatea din Pata Rât. Era deja un ghe­tou, dar a devenit un ghetou și mai ma­re, odată cu evacuarea întreprinsă de Primăria din Cluj. Am rămas șocat de condițiile în care trăiesc, fără curent electric, căldură, mijloc de transport spre oraș. Oamenii care merg la muncă și copiii de școală străbat kilometri în­tregi prin tină, haite de câini vaga­bonzi, șobolani. În urmă cu zece ani, Universitatea Babeș-Bolyai a făcut un studiu care a arătat că peste 70% dintre romii care trăiesc acolo au ajuns în ur­ma unor evacuări forțate. Oficial, aco­lo trăiesc 1.300 de oameni, neofi­cial, îs cu siguranță peste 2000. Statisticile noas­tre, ale Fundației „Altart”, arată peste 1000 de copii. În Pata Rât nu tră­iesc doar romi, orașul produce foarte mulți oameni săraci, care nu au altun­deva unde locui. Este buzunarul cu săraci al Clujului. Așa cum la centri­fugă apar niște resturi pe margini, tot așa, săracii sunt aruncați la Pata Rât ca resturi ale capitalismului. Și cum romii sunt cea mai vulnerabilă popu­lație a României, acolo ajung mulți dintre ei.

– Tocmai s-a încheiat un studiu ecologic despre calitatea aerului din Pata Rât. Care sunt rezultatele?

– Aerul este toxic în Pata Rât, fără nicio îndoială. Și mai toxic este însă solul. Încă din 2011, un studiu între­prins chiar de Consiliul Județean arată că nivelul concentrațiilor de chimicale și metale grele din Pata Rât depășește uneori de 1000 de ori nivelul de inter­venție! Peste nivelul admis există în metodologie nivelul de alertă și peste acesta, nivelul de intervenție, când autoritățile sunt obli­gate să ia măsuri imediate. Județul Cluj n-a făcut nimic altceva decât să constate. Solul și pânza fre­atică sunt dezastruos poluate, iar aburii ce ies din pământ după ploi ridică în aer această toxicitate. Nu mai vorbim de arderi de deșeuri și de hidrogen sulfurat…

Gata cu milogeala!

– Ce poate face o fundație culturală, așa cum este cea condusă de dvs., pentru a ajuta, a îm­blân­zi, cât de cât, viața acelor oameni?

Artiștii din cartier

– De nouă ani, organizăm diferite acțiuni, ate­liere pentru copii, concursuri de talente, campio­nat de fotbal, vizionări de filme, discuții. A apărut și ideea de post de radio al comunității, pe care l-am inaugurat în urmă cu un an, cu fonduri nor­vegiene, după mai multe peripeții cu Primăria. Fa­cem educație sanitară, îi învățăm pe oameni cum să se organizeze mai bine, de ce trebuie să-și tri­mită copiii la școală. Am întreprins o acțiune de îm­pădurire, am adus un laborator medical în co­munitate, încercăm să fim cât mai prezenți pe teren. Radio Pata are două filoane narative: unul ajută comunitatea să-și dea seama de propria pu­tere, celălat – de conectare a Pata Rât la oraș, în sen­sul de a revendica un loc pe care și-l merită în spațiul mai mare al orașului. Gata cu atitudinea de milogeală, rostită cu o voce subțire: „Avem și noi drepturi”. Nu! Există o comunitate cu valori cer­te, de care este mândră și cu care defilează, spu­nând răspicat: „Suntem și noi la masă aici!”

Ghetoul, pe harta Clujului

– Acesta a fost și mesajul primei ediții a fes­tivalului Khetane?

Cultură anti-gunoaie

– Colegul meu, Alex Fekete, a venit cu ideea festivalului de mai mulți ani, iar acum am găsit și finanțarea necesară. Mesajul este același: conști­en­tizarea faptului că avem o co­munitate cu a­ceeași valoare ca a orică­rui alt cartier al Clujului (Mănăștur, Gheorghieni, Zorilor…). Celălalt mesaj a fost că ne revendicăm locul în viața pu­blică a orașului. Atât de tare se lau­dă Clujul cu marile lui festivaluri, în­cât am zis, „Hai să fa­cem și noi un fes­tival, care să facă vizibil și Pata Rât”. Dacă „Untold’-ul a pus Clujul pe harta Eu­ropei, „Khe­tane” va pune ghetoul pe harta Clu­jului! Am făcut un festival or­ganizat de comunitate, pentru co­mu­nitate. La proiecția    fil­mului „Sin­gură la nunta mea”, cu ac­tri­ța romă Alina Șerban, au venit vreo 70 de oa­meni. Și-au adus scaune de aca­să, s-au uitat, au par­ticipat și la dez­bate­rile despre justiția socială. Au sim­țit că festivalul e al lor. Au parti­cipat la discuțiile cu so­ciologi, cu an­tro­pologi, cu repre­zentanți ai institu­ții­lor publice, care au venit în număr mare. Toți acești oa­meni au pus umă­rul pen­tru ca tema Pata Rât să devină cât mai vizi­bilă. Spre deosebire de Untold, am avut un festival fără dro­guri, fără bă­tăi, fără vreo intervenție a poliției, s-a încheiat exact la ora precizată și nu a deranjat pe nimeni cu zgomotul. În prima zi, am avut 500 de spectatori, în a doua, 600, a venit multă lume din oraș, ceea ce a contat enorm, au in­terac­ționat, iar la final, cei din co­mu­nitate au simțit că pot dis­cuta și pri­vi de la egal la egal pe cei din același oraș cu ei.

 

Sursa; Formula AS