In vizor

Ioan Pugna, despre incercarea Primariei de a diminua tarifele la taximetrie: "Daca domnul primar doreste sa faca un abuz, sa beneficieze de capital electoral, n-are decat"

Primaria incearca diminuarea tarifelor la taximetrie. Astfel, a solicitat punctul de vedere al reprezentantilor firmelor de taxi din oras cu privire la acest aspect. Incercarea administratiei locale de a diminua actualele tarife este vazuta de taximetristi ca un demers populist, lansat acum, in pragul alegerilor locale. Ioan Pugna, cunoscutul taximetrist care s-a implicat si in campania pentru Robert Lukacs, nu este de acord cu scaderea tarifelor, intrucat preturile din prezent sunt mai mult decat justificate. El considera ca administratia locala incearca sa creasca in ochii clujenilor, ademenindu-i cu preturi mici la transportul cu taxi, insa fara a se gandi ca aceasta diminuare a tarifelor poate aduce firmele de taxi din oras in faliment. 

Taximetristii nu sunt de acord cu scaderea tarifelor, intrucat actualele preturi sunt mai mult decat justificate. De altfel, incercarea Primariei de a atrage simpatia clujenilor este, vazuta mai degraba, ca o miscare facuta strategic inaintea alegerilor locale, fiind, astfel, un demers populist. Cunoscutul taximetrist, Ioan Pugna, cel care a initiat si campania de ajutorare a lui Robi, considera ca Primaria face un abuz.

„Primaria, din punctul meu de vedere, face un abuz. Este vorba despre o hartie trimisa la dispecerat, care invoca un ordin de ministru ANRSC la autoritatea in domeniu. Dar uita sa spuna ca demersurile pentru modificarea tarifelor pot fi facut de catre operatori. Primaria stabileste niste preturi maximale, dar in jos nu le mai poate aduce decat foarte greu. Daca domnul primar doreste sa faca un abuz, sa beneficieze de capital electoral, n-are decat”, declara nemultumit Ioan Pugna, taximetrist al firmei Nova Taxi.

In urma cu 4 ani, tariful era doar 1,99 lei, la un pretul de combustibil per litru de 6 lei. In 2012, sindicatul taximetristilor a facut o fundamentare prin care explicau faptul ca tariful de 1,99 de lei era insuficient pentru un trai decent, astfel, pretul a fost acceptat de catre Primarie si modificat la un tarif de 2,25 de lei ziua si 2,50 de lei pe timp de noapte. In prezent, administratia locala incearca scaderea acestor tarife si asteapta o reactie din partea operatorilor in 30 de zile. 

„Ce nu ia in considerare Primaria este faptul ca in ultimii patru ani, RCA-ul la categoria numita taximetrie s-a marit cu 300%. Adica, un RCA care in urma cu patru ani cand s-a facut fundamentarea pentru tarifele actuale era 300 de lei, acum e 1300 de lei, manopera la service sau taxele cu salariatii, cu forta de munca vie, e mult mai mare, consumabilele, no name, ulei, cauciucuri, tot ce consuma o masina pentru ca si aia este componenta tarifului, a crescut, deci, preturile sunt mai mari. Acum, dupa logica Primariei, ca s-a ieftinit motorina si trebuie sa vada daca se justifica kilometrul la taximetrie”, explica Ioan Pugna.

Mai mult, taximetristul atrage atentia asupra faptului ca mai indicat ar fi sa se reduca costul transportului in comun, unde Primaria poate interveni in mod direct. El spune ca transportul in regim de taxi presupune un transport public de lux, in timp ce transportul maselor este reprezentat de transportul public in comun. Tocmai de aceea, utilitatea ar fi mai mare pentru clujeni, daca s-ar scadea tarifele CTP.

Totodata, spune Ioan Pugna, daca se va ajunge la curse in valoare de 5 lei pe distanta Polus – Centru, firmele de taximetrie nu au sanse sa reziste pe piata locala, astfel ca rezultatul ar fi, inevitabil, acela a 5000 de someri.

Dispeceratul Nova Taxi va raspunde invitatiei la consultare trimisa de Primaria Cluj-Napoca. Prin raspunsul pe care il vor oferi, ei vor justifica preturile actuale, demonstrand ca o scadere a acestora le-ar produce daune. 

„Noi, un raspuns oficial il vom face dupa ce ne vom consulta cu un jurist si  o sa dam o nota de fundamentare din partea dispeceratului pe care il reprezint. Din partea dispeceratului Nova Taxi, o sa formulam un raspuns cu ajutorul unui jurist contabil si o sa facem o nota de fundamentare prin care o sa demonstram Primariei ca tarifele la taximetrie, practicate acum in Cluj, nu sunt doar justificate, sunt mai mult decat justificate”, incheie Ioan Pugna.

In vederea diminuarii tarifelor ce tin de transportul public cu taxi, Primaria invoca Ordinul A.N.R.S.C numarul 243/2007, prevederile articolului 11, punctele a si b, ordin in care se explica, clar, ca tariful de distanta maximal se stabileste, se ajusteaza sau se modifica la cererea unor transportatori autorizati sau a unei asociatii profesionale reprezentative in breasla. Redam mai jos, punctele articolului invocat de Primarie:

„Tariful de distanta maximal se stabileste, se ajusteaza sau se modifica la cererea unor transportatori autorizati sau a unei asociatii profesionale reprezentative adresata autoritatilor administratiei publice locale implicate, pe baza urmatoarelor documente: 
a) cererea de stabilire, ajustare sau modificare, care contine, dupa caz: tarifele in vigoare, in cazul ajustarii sau modificarii, şi tarifele solicitate, inclusiv TVA; justificarea propunerii de stabilire, ajustare sau modificare se face pe baza unui memoriu tehnicoeconomic, care prezinta oportunitatea fundamentarii tarifelor datorata cresterii principalelor elemente de cheltuieli; 
b) fisele de fundamentare pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor”, arata articolul 11 din Ordinul ANRSC. 

In urma publicarii articolului, oficialii Primariei au emis un drept la replica, conform caruia demersul amintit mai sus este o urmare a initiativei consilierului local Ioan Bildea. Redam pozitia lor mai jos:

”Referitor la articolul „Ioan Pugna, despre incercarea Primariei de a diminua tarifele la taximetrie: „Daca domnul primar doreste sa faca un abuz, sa beneficieze de capital electoral, n-are decat” , facem urmatoarele precizari:

Primaria nu are in vedere majorarea sau micsorarea tarifelor de taxi in municipiul Cluj-Napoca. In legatura cu adresa la care faceti referire in articol, mentionam ca aceasta face parte din procedura legala in desfasurare, ca urmare a propunerii domnului consilier local Ioan Bildea, transmisa Comisiei de Preturi si Tarife, de diminuare a tarifului maximal de distanta pe timp de zi. Prin aceasta adresa, Serviciul Siguranta Circulatiei urbane, retele edilitare si transport local a solicitat un punct de vedere al operatorilor serviciului public de transport in regim de taxi cu privire la fundamentarea tarifelor.

Subliniem faptul ca acest demers este urmare a initiativei domnului consilier local Ioan Bildea si nu a Primariei municipiului Cluj-Napoca”, informeaza reprezentantii biroului Mass Media din cadrul Primariei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *