Din oras

Inventii clujene in curs de concretizare: ambalajul si eticheta viitorului ar putea fi produse cu un lant de supermarketuri

Un cercetator bucurestean stabilit la Cluj a fost atat de entuziasmat de inventiile lui Dan Vodnar de la USAMV de care Ziar de Cluj a scris la inceputul acestui an, incat a decis sa se asocieze cu acesta si sa puna umarul la gasirea unei solutii pentru producerea etichetei si a ambalajului antimicrobian si biodegradabil. Demersurile se afla in faza incepienta, insa ideea le surade posibililor investitori cu care s-a discutat pana acum, intre care si unui lant de supermarketuri din Romania.

Produsele inventate de Vodnar, cercetator al Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV) din Cluj-Napoca par desprinse din SF-uri: nu contin compusi chimici, ucid bacteriile si microbii de pe suprafata alimentelor, a fructelor si legumelor si se dezintegreaza in natura de cateva ori mai repede fata de cele obisnuite.  

 Autorul lor este licentiat in Controlul si expertiza produselor alimentare in cadrul Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara (USAMV), iar proiectul care a dus la crearea ambalajului se numeste “Sistem de management al sigurantei si securitatii alimentare aplicat in obtinerea ambalajelor cu activitate microbiana” si are ca scop ambalarea in conditii superioare a produselor gata pentru consum, asa numitele “Ready to eat”. 

“Sunt alimente gandite in asa fel incat sa nu dezvolte ulterior bacterii si producatorii sa piarda bani. Astfel,  ei introduc in interiorul lor diversi compusi din categoria E-urilor: conservanti, antimicrobieni, antioxidanti. Acestea sunt substante provenite din sinteze chimice.  Ideea de la care am plecat cu acest ambalaj a fost locul unde se pot dezvolva microbii care produc toxiinfectii alimentare. In SUA 3-4% din decese au drept cauza toxiifectiile alimentare. Sigur, la noi aceste produse nu sunt consumate pe o scara atat de larga, dar se mananca mult la birou, de pilda. Microbii acestor afectiuni se dezvolta la suprafata alimentelor. Am cautat o solutie care sa actioneze exact acolo unde este problema. 

Practic, ambalajul pe care l-am realizat asta face: inhiba dezvoltarea oricarui tip de microbi la suprafata alimentului. Practic, nu lasa sa se dezvolte nici o bacterie. Este un polimer facut din chitina, care, se stie, este  un biopolimer care are o activitate microbiana. Se face din crusta melcilor si este achizitionat sub forma de pudra. Acest ambalaj incorporeaza in interior biomolecule active din ceai verde, ceai negru, busuioc, un mixt de biomelecule. Cantitatea este optimizata, astfel incat sa nu schimbe perceptia gustativa a alimentului”, a detaliat Vodnar la acea vreme. 

Produsul arata ca un celofan obisnuit si ar putea fi utilizat la carne, branza si tot ce inseamna semipreparate.  

Eticheta microbiana este si mai spectaculoasa: se lipeste pe fructe si legume, se spala o data cu ele si compusii pe care ii contine ucid mare parte din microorganismele de pe suprafata lor. 

“Am urmarit ideile lui Dan, l-am contactat si am pus la cale un proiect care acum e in stadiu de business plan. Cautam investitori fie apeland la un networking pe care il am, fie participand la evenimente de start-up care se intampla acum des la Cluj pentru a cauta fonduri pentru finantarea acestor idei. Incercam sa ne dezvoltam in cadrul Cluj Innovation City”, a precizat Marius Pasculea, un cercetator bucurestean care s-a mutat la Cluj pentru a dezvolta zona de bioeconomie. 

Au avut loc si discutii concrete cu mai multi posibili investitori, intre care si reprezentantii unui lant de supermaketuri. 

“In general, reactiile sunt pozitive, lumea e interesata de idee. Reprezentantii unui lant de supermarketuri din Romania s-au aratat interesati, insa ne-au cerut niste calcule ale investitiei, in prezent lucram la asta”, a precizat acesta. 

Dorinta cercetatorului, ca si a celui care a preluat administrarea proiectului ar fi sa nu ofere investitorului monopol drept de exclusivitate asupra produsului, limitand astfel raspandirea lui. 

“Dupa aparitia in presa a proiectului si premiul pe care l-am primit la Viena pentru intreaga activitate m-au contactat foarte multi, din multe zone, insa abordarea lui Marius Pasculea mi s-a parut cea mai buna, mai apropiata de ceea ce imi doresc de la produsele mele, adica sa fie accesibile pentru cat mai multe persoane. Fie ne vom face o firma de sine statatoare care sa le producem, fie sa le implementam direct in productiile proprii ale celor interesati”, a completat Vodnar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *