Din oras

Intoarcerea copiilor “internationali” ai Clujului. Cum se adapteaza copiii care se intorc acasa dupa ani de scoala in strainatate

Din ce in ce mai multe familii plecate in strainatate se intorc acasa si incep o viata noua. Dincolo de povestile si dramele din spatele deciziei parintilor, pentru copii este o experienta puternica, dupa ani de invatare in limbi si sisteme diferite. Peste 300 de cereri de echivalare a studiiilor au fost depuse de clujeni in acest an la Ministerul Educatiei si multe scoli au in fiecare an cativa astfel de elevi noi. Adaptarea este cu atat mai grea, cu cat scoala de la noi este mai dificila decat cea cu care deja se obisnuisera in Spania sau Italia. 

Povestea familiei Larionesi este cea a multor romani care au luat decizia radicala de a-si incerca norocul pe alte meleaguri. Ioan si Olimpia au parasit Clujul in 2011 pentru a se stabili in Lardos, langa Barcelona. 

Copilul nostru avea trei ani atunci si s-a adaptat destul de repede, cu limba straina, si cu tot. Ne-am dus la munca, eu am lucrat in curatenie si sotul in constructii. Pe sora lui am dat-o de la doi ani la cresa acolo. Le-a placut foarte mult acolo, asta a facut sa se adapteze mai greu aici, in Romania. Ne-am intors dupa patru ani, anul trecut in noiembrie”, a marturisit Olimpia Larionesi. 

Clujeanca marturiseste ca baietelul nu este adaptat suficient in Romania. 

“Impactul a fost mai mare la intoarcerea in Romania decat cel de acolo. Este mai greu, din cauza ca nu stapaneste limba romana asa cum ar trebui. In Spania a invatat in catalana, pe langa care facea ore de castiliana si engleza, iar acasa vorbea in romana, deci va dati seama, pentru el a fost prea mult. Acum este in clasa a doua. Eu as fi vrut sa il mut in clasa mai mica, insa nu ni s-a aprobat de la minister, ni s-a spus ca asa prevede legea la nivel european, sa se echivaleze cu clasa in care a fost si acolo”, a precizat clujeanca. 

Adaptarea nu este usoara nici in randul comunitatii de elevi. 

“Copiii mai rad, el este si mai micut ca varsta, deci e cam greu. Si-a facut, totusi prieteni. Speram sa faca progrese cu timpul. Unele sunt evidente: deja intelege ce i se spune la clasa, stie sa isi faca singur temele, lucruri pe care la inceput nu le stia. Acum l-am dat la semi-internat si se ocupa de el o profesoara de clasa I. In felul acesta deprinde cunostinte de romana si matematica de clasa I, ca sa prinda cat se poate, macar unele lectii. Avea, de pilda, probleme la grupurile che si chi, pentru ca el avea o pronuntie diferita. As putea sa il dau si la ore in particular, dar nu stiu daca ar fi bine, este si asa supraaglomerat. Sistemul de acolo e diferit: se bazeaza pe comunicare si cunoastere personala, invata sa fie sociabil. Era bine, nu era atata materie si totul se invata mai logic decat aici. Prima piedica e limba diferita, in rest copiii se adapteaza. In Spania avea rezultate foarte bune, insa aici, cu siguranta, nu va fi printre primii”, a mai precizat Olimpia Larionesi.

La nivel national, numarul copiilor pentru care s-au facut cereri de echivalare a studiilor in 2014 este de 7.040, potrivit mediafax.ro, iar de la Cluj erau 316 asemenea cazuri.

“Cei mai multi se intorc cu familia din Spania si Italia si acum invata la scolile “Ion Agarbiceanu”, “Iuliu Hatieganu”, la Scoala “Ion Creanga”, la foarte multe scoli din municipiul Cluj-Napoca si din judetul Cluj. De principiu, studiile se echivaleaza. Daca nu au acte justificative ca s-au plimbat la mai multe scoli din strainatate, se poate face evaluarea conform regulamentelor institutiilor de invatamant. Se intampla si asta. Se intorc la toate varstele, de la clasa I pana la clasa a XII-a. Sunt si care s-au nascut acolo, si care au facut deja cateva clase in Romania, apoi au plecat si s-au intors. Acestora le este mai usor. Avem si cetateni  straini care vin si studiaza in Romania. De regula, unul dintre parinti este roman si celalalt are cetatenie straina”, a precizat Anca Hodorogea, inspector in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Cluj, cea care se ocupa de aceste cazuri.

Scoala “Ion Agarbiceanu” are in acest an scolar sase cazuri de elevi care si-au echivalat studiile dupa intoarcerea din strainatate, atat in ciclul primar, cat si la gimnaziu, potrivit Flaviei Iacovita, directoarea unitatii. 

“Sunt veniti din Spania si Italia. Eu zic ca se adapteaza foarte bine, noi avem o procedura elaborata la nivelul unitatii scolare, de sustinere a acestor copii, printr-un program in parteneriat cu Centrul Judetean de Resurse si Sustinere Educationala Cluj. Pe langa consilierea copiilor, sunt sustinute activitati extracurriculare, propuse in special de profesorii de limba romana. Au fost doua cazuri in care chiar a fost greu, dar, intr-unul din cazuri, de pilda, fetita e in clasa a VIII-a si are rezultate bune, dupa ce, in clasa a sasea nu se prea descurca. Din punctul meu de vedere – am si experienta proiectelor Comenius, sustinute cu grupe de elevi – copiii nostri sunt mult mai bine pregatiti decat cei de acolo. Cei care vin fac fata la un nivel mediu si sub-mediu al cunstintelor. Este un alt sistem, programa scolara este mult mai slaba in alte parti. Nivelul de performanta cu care se intorc este sub nivelul varstei la care ei studiaza in anul respectiv. Se intampla de multe ori ca parintii ar vrea sa inscrie elevul la o clasa mai mica, insa nu se poate. Invatatoarele de la clasa I, de pilda, fac munca individuala, extracurriculara, neremunerata cu un copil aflat in aceasta situatie si rezultatele sunt bune”, a apreciat directoarea. 

Scoala “Agarbiceanu” are in fiecare an minim patru astfel de elevi intorsi din strainatate. 

“Nu am avut cazuri de copii care sa nu se adapteze deloc. Ba chiar le place aici, au agreeat de la inceput uniforma, disciplina scolara, iar parintii au fost foarte incantati de securitatea pe care unitatea noastra le-o ofera, de calitatea corpului profesora, de faptul ca exista o legatura prieteneasca intre dascali si elevi, nu neaparat de dictator. Ei se adapteaza foarte usor. Chiar in acesta an, dupa primele doua saptamani parintii copiilor au venit si ne-au multumit. Ei erau la inceput sceptici”, a mai spus Flavia Iacovita. 

Cei mai multi elevi care si-au echivalat studiile in acest an scolar sunt din Bucuresti si judetul Bacau, iar cei mai putini din Gorj si Covasna, potrivit Ministerului Educatiei. 

Foto: citynews.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *